God man eller förvaltare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

God man eller förvaltare?

Inläggav keyns » 2012-09-26 8:26:01

Försäkringskassan, förvaltare och handikappersättning

Först måste jag fråga, varför känner man sig dumförklarad så fort de får höra att man har en förvaltare?

Det är som att de helt plötsligt går från att vara trevliga till att bli rejält otrevliga och inte vilja annat än att lägga på. Får en att känna sig som en jävla belastning som är för dum för att klara av något på egen hand och måste ha en förvaltare som gör allt, inklusive simpla telefonsamtal.
Jag måste väl ändå kunna föra min egna talan även om jag råkar ha en förvaltare?
Varför verkar så många inom vården behandla en som tom luft så fort dom får veta att man har förvaltare? Jag fattar det inte.. Så länge de inte vet om det så är de otroligt trevliga i sitt bemötande..

I alla fall..

Jag ska då söka handikappersättning p.g.a flera merkostnader men tänkte höra efter hur långt man kan hårdra saker? Jag hör folk som nästan tar med precis varenda merkostnad som finns medan vissa inte tar med annat än det som kostar väldigt mycket mer?
Har ni några tips på saker man ska ta med som man kanske inte direkt tänker,
"det här är faktiskt en merkostnad för mig!" ?

Hur har eran erfarenhet kring behandlingstid varit, har den varit lång?
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

försäkringskassan, förvaltare och handikappersättning..

Inläggav Miche » 2012-10-12 10:30:47

keyns skrev:Först måste jag fråga, varför känner man sig dumförklarad så fort de får höra att man har en förvaltare?

Jag gissar att i och med att folk då automatiskt tror att man är omyndigförklarad pga lågt IQ så måste man vara rent ut sagt korkad, de nästan ingen begriper är Aspergarnas ojämna begåvningsprofil som kan ställa till med enorma problem inom några få områden så att man därför kanske måste ha en god man eller förvaltare för att livet inte ska gå ännu mer åt helvete.

Många med Asperger är ju betydligt mycket intelligentare inom flera områden än det stora flertalet vilket verkar omöjligt, man kan diskutera vissa områden på ett extremt komplicerat plan men man kan inte "ta sig i kragen" och klara av ett enkelt telefonsamtal eller betala sina räkningar...

Dina andra frågor har jag tyvärr inga svar på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

försäkringskassan, förvaltare och handikappersättning..

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 12:13:37

Säg inget om att du har förvaltare då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

God man/förvaltare = bra?

Inläggav MsTibbs » 2014-09-30 18:56:45

Sååå... nu har jag tydligen en god man eventuellt förvaltare. Ska träffa med min skötare om några veckor. Ska jag vara glad eller ledsen? Hur ska jag förbereda mig inför första mötet?

Moderator: Tråden hopslagen med liknande tråd.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

God man/förvaltare = bra?

Inläggav Miche » 2014-09-30 20:15:40

Hur kommer det sig?

Har du velat det själv eller känt att du inte klarar av viktiga saker så som din ekonomi? Om du inte svarar ja på den frågan ska du vara skarpt ifrågasättande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

God man/förvaltare = bra?

Inläggav antonius » 2014-09-30 20:26:11

Ja, skillnaden är ju att en förvaltare kan agera utan ditt samtycke, men en god man inte gör ngt som du inte vill utan då måste hen ha domstols medgivande... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

God man/förvaltare = bra?

Inläggav MsTibbs » 2014-09-30 20:41:38

Miche skrev:Hur kommer det sig?

Har du velat det själv eller känt att du inte klarar av viktiga saker så som din ekonomi? Om du inte svarar ja på den frågan ska du vara skarpt ifrågasättande.


Det är väl för jag har svårt att hålla koll på papper. Boendestöd har inte det som uppgift även om de tagit stor del. Mor och far vill jag inte ha som gode män, plus att de bor långt bort och är till åren. Har svårt att tänka mig annat än att det "bara" blir en god man.

När jag är uppåt handlar jag för mycket och neråt då gör jag ingenting...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

God man/förvaltare = bra?

Inläggav MsTibbs » 2014-09-30 20:42:08

antonius skrev:Ja, skillnaden är ju att en förvaltare kan agera utan ditt samtycke, men en god man inte gör ngt som du inte vill utan då måste hen ha domstols medgivande... :-)063


Jepp. Och det är allt jag vet... =/
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

God man/förvaltare = bra?

Inläggav Tiblan » 2014-10-01 6:01:45

Jag hoppas det är en god man du ansöker om och inte en förvaltare. Att bli med förvaltare är väl mer eller mindre detsamma som att bli omyndigförklarad för dom ska sköta hela ditt liv och du får inte bestämma någonting.

Papper är ju egentligen ganska lätt att sköta om du syftar på räkningar för då fixar du autogiro, sedan dras det automatiskt från ditt konto. Borde vara vad en god man gör. Var väldigt försiktig med att ge någon fullmakt över dina konton. Har ju skett bedrägerier tidigare. Bättre att dom måste ta kontakt med dig och följa med dig för att fixa. I alla fall tills du vet om du kan lita på vederbörande vilket kan ta några år innan man vet.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

God man/förvaltare = bra?

Inläggav alixha » 2014-10-01 12:05:48

Även om du handlar för mycket när du är uppåt så tror jag inte att du behöver en förvaltare.
Gode män är oftast duktiga på att hjälpa till med ekonomin så att den inte skenar iväg, det är ju ett av deras uppdrag.

Det du behöver fundera på är:
1. Vill du att någon ska ha full kontroll över ditt liv utan att fråga dig först?
2. Vill du att någon ska ha lite mindre kontroll och bestämma saker tillsammans med dig?

God man får man ju bestämma lite mer om man säger så, man kan komma överens om att han/hon ska ta hand om dina räkningar och betala dom till exempel, lägga upp en plan och så vidare.
Förvaltare är mer "här får du 100 kr i veckopeng och inget mer med det".

Kan ju säga att jag nog är något partisk, eftersom min god man har fungerat bra medan en gammal kompis som har förvaltare inte alls fungerat bra.

Hur som helst tror jag ändå att det är bättre med en god man, där man har lite mer koll, man kan bestämma saker tillsammans och god man kan hjälpa dig att få ett bra liv. Jag tror att du kommer bli skitirriterad på en förvaltare efter ett tag eftersom du är så pass klar i huvudet.

Skriv ner lite frågor du har till mötet, var precis så som du känner dig den dagen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

God man/förvaltare = bra?

Inläggav MsTibbs » 2014-10-01 12:19:11

Tack alixha! Tydligt och klart! Jag vill inte ha förvaltare. Snarare är frågan vilken grad av god man. Jag vill inte lämna bort allt ansvar utifall jag skulle vilja kunna ta tillbaka det en vacker dag?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

God man/förvaltare = bra?

Inläggav alixha » 2014-10-01 12:31:17

När det gäller god man är det upp till dig, du kan ta tillbaka gradvis med ansvar eller helt ansvar när du känner att du fixar det, det kan du och god man prata om.

Dessa 3 punkter är dom man söker för men du behöver inte välja alla punkter och du behöver inte välja allting som ingår i punkterna, det bestämmer du eller ni tillsammans vad som känns relevant för dig.

1. Förvalta egendom
Din gode man kan sköta din ekonomi och se till att dina räkningar betalas, att du har rätt försäkringar, att du har fickpengar och ditt kapital förvaltas på ett tryggt sätt för dig. Den gode mannen kan ta hand om hela ekonomin eller vara ett stöd för dig att sköta den själv.
DU väljer!

2. Bevaka rätt
Din gode man ska bevaka dina rättigheter och skyldigheter i samhället. Till exempel att ansöka om färdtjänst eller bostadsbidrag, överklaga beslut, eller att företräda dig i dödsbo.
DU väljer!

3. Sörja för din person
Det vill säga ge dig stöd med vård och omsorg.
Din gode man kan se till att du får den vård- och omsorg du behöver och har rätt till. Till exempel att du har rätt boende, daglig sysselsättning, hemtjänst och att dina läkarbesök blir bokade.
DU väljer!

Vad känner du att du inte fixar själv?
Vad vill du ha hjälp med?
Vad vill du att god man tar ansvar för helt, om något?

Lite sådana frågor kan du ställa dig själv och ta med till mötet.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

God man/förvaltare = bra?

Inläggav Tiblan » 2014-10-02 6:12:59

Tycker det låter som ett smartare val för dig som är klar i huvudet och framför allt så är det supersvårt att bli av med en förvaltare.

Du bör vara uppmärksam med hur saker sköts för den sista jag hade gjorde saker bakom ryggen på mig så jag fick gå till tingsrätten för att bli av med honom. Han och jag hade aldrig haft kontakt och då kan han ju egentligen inget göra för allt gör han ju först efter överenskommelse.

Blev även en JO anmälan av både Överförmyndarnämnden och Försäkringskassan på grund av detta. Inte kul.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in