Gissa vem som blev kapad!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gissa vem som blev kapad!

Inläggav Mats » 2015-09-27 9:57:44

Här är en artikel om hur det kan gå till när man blir drabbad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475663.ab
Mats
 
Inlägg: 5568
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Gissa vem som blev kapad!

Inläggav caracara » 2015-09-27 11:01:28

Jag fick ett sådant mejl. Som vanligt med sådana så kan phisingkillarna nästan aldrig undgå att skriva fel svenska ( i detta fall kommer kanske mejlet från Iralien? ) och stoppa i nån orimlighet i det hela. Följande är alltså klippt ur mejlet, ) som jag alltså inte klickade på ):

/..../ Om paketet inte tas emot inom 20 arbetsdagar, kommer Postnord har rätt att kräva ersättning från dig - 60 kronor för varje dag för paketet lagring. Du kan hitta information om förfarandet och villkoren för paketet lagring i närmaste Postnord kontoret."


Det är alltså ingen riktig genitiv, Det är fel i substantivformen också. ( Om man nu ska se det ur språkexpertens synvinkel.) ....och 60 kr/dag för lagring är helt koko.---- Men med detta menar jag då inte att man bör trycka på länkar i alla bluffmejl, som är språkligt korrekta och inte presenterar orimligheter.
En bra och snabb metod - men inte idiotsäker, eftersom bedragare kan hitta väldigt bra domäner -, om man är tveksam, är ju - som mången vet - att kolla vem avsändaren är. ( Genom att t.ex. klicka på mejlet och Egenskaper ). I detta fall ( jfr. ovan ) var domänen ( eftersom jag inte vill skriva ut mejladresser här ... ) : telecomitaliaq.org, och en sådan domän har inte Postnord.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Gissa vem som blev kapad!

Inläggav plåtmonster » 2015-09-27 15:37:01

Dessa nätfisken fungerar mest som en bondfångarskatt. Samt som extraskatt för de som använder Microsofts programvaror och ansluter dyngan till internet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Gissa vem som blev kapad!

Inläggav Zima33 » 2015-09-27 20:41:33

Jag fick nån slags google drive pdf-fil (?) från en kvinna i en organisation där jag har fadderbarn. Blev misstänksam eftersom de aldrig skickat mail förut. Kollade avsändande ip vilket var i Montana, pdf-en hade en url som gick till ett japanskt företag. Öhm?
Stod att jag skulle logga in på google drive med min mailadress för att läsa men jag använder inte google så.
Så nä, vågade inte klicka på den. Förmodligen var det inte ens en pdf utan hade bara den symbolen (Adobe Reader-triangeln) på sig. Mailade den där organisationen (en annan av deras medarbetare) och meddelade att det var något lurt men har inte fått något svar.


Fattar inte detta med avsändande ip, står det avsändarens ip eller mailtjänstens servers ip :?:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till IT-forum



Logga in