Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav kullan » 2013-11-09 14:38:16

Jag börjar bli rädd för att öppna trådar på detta forum då alla mina trådar brukar bli " tjafstrådar". Hur förebygger man sånt? Nä jag anser inte man för en vettig diskussion genom att kasta verbala pajer på varandra. Det kommer inget vettigt alls ur en sådan diskussion. Det räcker med att man talar om vad man anser så är det klart. Att sen tjafsa om vems åsikt som är vettigast känns meningslöst.

Så går det att ens förebygga tjafsiga diskussioner i en ämnestråd? Jag vet att forumledningen inte har några planer på nya avdelningar eller förändringar alls men det vore bra med avd där tjafs inte får förekomma men man behöver inte kvala in där. Men det får man antagligen drömma om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav nescio » 2013-11-09 14:46:21

Är det så störande med dumma inlägg? Man låter väl bara bli att svara på dem?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav Zirre » 2013-11-09 15:03:02

Allt är inte tjafs...!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav kullan » 2013-11-09 15:04:22

nescio skrev:Är det så störande med dumma inlägg? Man låter väl bara bli att svara på dem?


Ibland kan ju det " dumma" inlägget innehålla en frågeställning och vissa medlemmar verkar ju inte ge sig förrän de fått svar på sin fråga.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav Batman » 2013-11-09 15:26:14

Du kanske definierar "tjafs" annorlunda än andra.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 15:43:59

kullan skrev:Jag börjar bli rädd för att öppna trådar på detta forum då alla mina trådar brukar bli " tjafstrådar". Hur förebygger man sånt? Nä jag anser inte man för en vettig diskussion genom att kasta verbala pajer på varandra. Det kommer inget vettigt alls ur en sådan diskussion. Det räcker med att man talar om vad man anser så är det klart. Att sen tjafsa om vems åsikt som är vettigast känns meningslöst.

Så går det att ens förebygga tjafsiga diskussioner i en ämnestråd? Jag vet att forumledningen inte har några planer på nya avdelningar eller förändringar alls men det vore bra med avd där tjafs inte får förekomma men man behöver inte kvala in där. Men det får man antagligen drömma om.


Jag tror du bör ta 3 steg tillbaka, och bortse från tjafs. Du liksom väljer vad du reagerar på. Det är din värld.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav HenrikE » 2013-11-09 16:08:16

Det vanligaste och, tycker jag, otrevligaste tjafset är nedsättande omdömen om meddebattörerna. Dom förstör lätt hela tråden eftersom den som kallats "pedofil idiot" gärna vill gengälda med "förståndshandikappad skitstövel" osv.

Det finns ett enkelt sätt att slippa få sin tråd förstörd av sånt tjafs, ett sätt som har fungerat på ett annat forum jag deltog i. I rubriken talar man om att nedsättande omdömen inte platsar genom att lägga till [Vänligt]. Den här tråden skulle alltså heta
"Går det att förebygga tjafs i en tråd? [Vänligt]". Då vet tjafsarna att dom får tjafsa i andra trådar, men inte i den här. Om det ändå skulle komma något tjafsinlägg flyttar moderatorn det, eftersom det uppenbarligen hamnat i fel tråd.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav Alien » 2013-11-09 17:06:00

Nu beror det ju på vad man menar med "tjafs". Menar man bråk så kan man räkna med att vissa ämnen kommer att medföra bråk. T ex trådar om flyktinginvandring och feminism. Vilket inte hindrar mig från att starta trådar om t ex genusdaghem. De argaste har ofta inga sakskäl utan bara sina upprörda känslor, och jag är inte rädd för att debattera.

Startar man däremot en tråd om något oförargligt intresse man har, t ex handarbete el tåg, så är det oftast säkert. (Fast inte alltid, någon forumist på dåligt humör kan alltid vilja provocera.)

Startar man en tråd om ett problem man har så kommer man att få råd och följdfrågor. Om man vill undvika det så är det säkrast att skriva "jag vill inte ha några råd och ingen hjälp, jag bara skriver av mig".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav kullan » 2013-11-09 17:13:52

Jag har en idè till en ämnestråd. Men jag vet att det är ett ämne som garanterat leder till en massa tjafs. Har sett sånt i liknande trådar. Allra bekvämast vore det om vissa medlemmar blev avstängda från vissa trådar. Är dock osäker på om det ens är görbart.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav nallen » 2013-11-09 17:24:28

Jag förstår inte (som vanligt). Hela meningen med ett diskussionsforum är ju att diskutera... och meningen med att diskutera är att vinna :-)063

Vad menar kullan med "tjafs" egentligen? Förr var hon ju själv en av de som var mest på att hänga upp sig på skitsaker och vägra diskutera de relevanta (del-)frågorna - hur det är numera får jag erkänna att jag inte riktigt vet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav kullan » 2013-11-09 17:31:36

Om man i en diskussion ska kunna komma framåt så måste rena fakta komma fram. När det pågår en tramsdiskussion om vem som skrev vad och hur det ska tolkas då blir jag rätt trött. Tyvärr blir en i början intressant tråd rätt full med sådana inlägg om vem som misstolkade vem.

Sedan verkar det brista i respekt för vad trådskaparen vill med tråden. Jag känner att jag har inte den förmågan att få fram mitt budskap i textform tyvärr. Men ibland känns detta forum mer som ett tjafsforum än som ett diskussionsforum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav Alien » 2013-11-09 17:34:07

kullan, du kan gå in på Kontrollpanelen; Vänner och ignorerade; Hantera ignorerade. Så bestämmer du vilka du ska ignorera, dvs de som du anser "tjafsar". Då slipper du läsa deras inlägg.

Det går dock inte att ignorera mig el andra moderatorer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav Batman » 2013-11-09 17:35:22

Alien skrev:Det går dock inte att ignorera mig el andra moderatorer.

Fan då! :mrgreen:
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav nescio » 2013-11-09 17:53:35

nallen skrev:Hela meningen med ett diskussionsforum är ju att diskutera... och meningen med att diskutera är att vinna :-)063
Nej, meningen är att avgöra vem som har rätt. Den som har fel i diskussionen har ju mest att vinna på den, eftersom denne kan förbättra sin kunskap om hur saker förhåller sig.

Folk som bara vill vinna diskussionen är det meningslöst att prata med. De är troll.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav marxisten » 2013-11-09 18:22:18

kullan skrev: Att sen tjafsa om vems åsikt som är vettigast känns meningslöst.


Ett forum är ett ställe för diskussioner och för debatt. Det som du beskriver här är grunden i vad en debatt går ut på; att diskutera varandras åsikter och argumentera för sin sak. Det är inte att tjafsa, utan det är helt enkelt det som ett diskussionsforum går ut på.

Det som är att definiera som "tjafs" är inlägg som ex. innehåller personangrepp, är off-topic eller på annat sätt bryter mot forumreglerna. Dessa inlägg bör du anmäla till oss i forumledningen och vi i forumledningen kommer då att kolla på det och genomföra eventuella åtgärder om vi håller med anmälningen.

Men "tjafs" såsom du definierar det i meningen ovan hör hemma på ett forum, det är hela idén med ett öppet forum och öppen debatt. Ifall detta inte passar dig och du ej tål detta "tjafs" så tror jag tyvärr att forumklimatet inte är rätt ställe för dig.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-09 21:50:08

-Det finns både snälltrådar och privata avdelningar till förfogande för de som inte tål att bli emotsagda.

Diskussion är stimulerande, åsiktskonformitet och konsensus är däremot ointressant. Den dan alla är överens dör forumet svältdöden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav HenrikE » 2013-11-09 22:51:17

marxisten skrev:Men "tjafs" såsom du definierar det i meningen ovan hör hemma på ett forum, det är hela idén med ett öppet forum och öppen debatt. Ifall detta inte passar dig och du ej tål detta "tjafs" så tror jag tyvärr att forumklimatet inte är rätt ställe för dig.
Kullan definierade tjafs som "att kasta verbala pajer på varandra". Det är ju motsatsen till sakdiskussion och något som vi som är intresserade av diskussion vill slippa. Dom som är mer intresserade av pajkastning får gärna hålla på med det men som kullan skrev borde trådstartaren kunna ange att diskussionen ska gälla ämnet och inte nedsättande omdömen om övriga deltagare.

(Oväntat att moderatorn gillar tjafs och antyder att vi som inte gillar det ska bort. Vågar man hoppas att det inte var allvarligt menat?)
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-09 23:11:35

Sakdiskussion etc...att hänga på forum är inte att vara publik till Riksdagens öppnande.
Man måste kunna blanda högt och lågt om det ska bli nåt schysst drag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav nallen » 2013-11-09 23:12:24

Å andra sidan gör ju ledningen allt för att det inte ska bli nåt drag alls här så... go figure.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav marxisten » 2013-11-09 23:13:21

HenrikE skrev:Kullan definierade tjafs som "att kasta verbala pajer på varandra". Det är ju motsatsen till sakdiskussion och något som vi som är intresserade av diskussion vill slippa. Dom som är mer intresserade av pajkastning får gärna hålla på med det men som kullan skrev borde trådstartaren kunna ange att diskussionen ska gälla ämnet och inte nedsättande omdömen om övriga deltagare.

(Oväntat att moderatorn gillar tjafs och antyder att vi som inte gillar det ska bort. Vågar man hoppas att det inte var allvarligt menat?)


Jag önskar absolut inte att någon skall lämna forumet, då missförstår du vad jag skrev eller så skrev jag otydligt. Såhär skrev jag ordagrant:

marxisten skrev:Det som är att definiera som "tjafs" är inlägg som ex. innehåller personangrepp, är off-topic eller på annat sätt bryter mot forumreglerna. Dessa inlägg bör du anmäla till oss i forumledningen och vi i forumledningen kommer då att kolla på det och genomföra eventuella åtgärder om vi håller med anmälningen.


Detta inkluderar just pajkastning och annat och det är inget jag tycker skall förekomma och om man ser det skall det anmälas till oss och vi kommer då att genomföra lämplig åtgärd. Däremot så är det viktigt att skilja på det och på mothugg, och det var om mothugg som mitt inlägg och den del du citerar handlade om. Att jag skrev om just mothugg var pga. denna mening.

kullan skrev:Att sen tjafsa om vems åsikt som är vettigast känns meningslöst.


Om man skall följa det så blir det oerhört svårt att undvika "tjafs" på ett forum där man diskuterar saker och argumenterar. Det är liksom att diskutera vems åsikt som är vettigast och mest "korrekt" som är själva grundtanken med att diskutera och debattera och kan man ej tåla mothugg så är nog tyvärr inte forum det bästa stället för den personen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav HenrikE » 2013-11-10 0:29:24

Då är vi helt överens. Men du har nog missuppfattat kullan. Hon talar inte om mothugg utan om tjafs, alltså pajkastning. Andras uppfattningar är precis det man vill ha när man tar upp en fråga till diskussion. Och man kan ha hur avvikande åsikt som helst i sakfrågan utan att tjafsa.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-10 22:55:12

Ett diskussionsforum, ja. En debatt handlar om att vinna med sina argument, men en diskussion är inte samma sak som en debatt. Jag diskuterar gärna saker, men infinner mig sällan i en debatt då den saken att jag ska argumentera för att ha rätt på något sätt är ganska onödig och slöseri med tid.

Ibland hamnar man i en debatt vare sig man vill eller inte, det är väl som det är. Men något man bör acceptera är att en diskussion på ett forum enkelt kan eskalera. Vi definierar 'tjafs' på olika sätt och vi tar åt oss olika mycket av olika saker. Någon kanske uppfattar det som att man debatterar när man helt enkelt bara ger sin åsikt, någon annan kanske inte uppfattar att man inte är intresserad av att gå längre än så. Ingen är den andra lik.

Ett bra sätt att förebygga är väl att vara saklig, men respektfull. Ofta så blir det väl att man förminskar varandra och har en allmänt överdriven hård ton, men det kan bero på att det är starka känslor involverade. Det är ingen vetenskaplig publicering. Man behöver inte tänka på att forumlera sig särskilt formellt och anständigt. Det är bra att försöka hålla diskussionen långt från att prata om varandra som individer. Vi måste se förbi vilka vi är och våra uppfattningar om varandra. Jag ogillar en medlem så mycket att jag önskar jag kunde få möta den i en mma-fajt, men jag kanske ändå måste lägga mig i en diskussion med individen någon gång, och det utan att tänka på varför jag ogillar medlemmen eller att jag ens ogillar medlemmen.

Man kan alltid ignorera alla man inte vill diskutera med, men det finns en möjlighet att den man ignorerar sitter med ganska kloka svar och man riskerar gå miste om nyttig information för att man själv är trångsynt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-10 22:57:48

Kan man förebygga tjafs i en tråd?

I vissa ämnen, nej. Det verkar osannolikt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Går det att förebygga tjafs i en tråd?

Inläggav nallen » 2013-11-12 0:39:25

earlydayminer skrev:Ett bra sätt att förebygga är väl att vara saklig, men respektfull.

Det är jätteintressant att titta på torkande färg också.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in