Fungerande modem, defekt adapter

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav HGJ » 2014-07-31 19:41:00

I måndags morse kom jag inte ut på Internet. Modemet (för anslutning till Internet via kabel-TV-nätet) tycktes vara stendött. Annan utrustning fungerade i samma eluttag, men modemet fungerade ingenstans. Tanken slog mig att felet möjligen skulle kunna ligga hos adaptern mellan eluttaget och modemet (omvandlar 230 volts växelström till 12 volts likström), men jag hade ingen annan adapter att prova med. Mannen på Com Hems kundservice frågade om jag hade provat att koppla in något annat i samma eluttag och om det fanns någon strömbrytare på modemet. När jag svarade att TV:n fungerade i samma uttag och att strömbrytaren stod på 1 (inte 0) drog han slutsatsen att mitt fyra år gamla modem hade dött. Han sa inget alls om att felet skulle kunna ligga hos adaptern. Vi kom överens om att de skulle skicka ett nytt (och snabbare) modem som jag skulle få betala ett antal hundra kronor för. Dessutom skulle abonnemanget bli dyrare p.g.a. den högre hastigheten. Idag kom det nya modemet, med tillhörande adapter. Jag anslöt den nya adaptern till eluttaget och till det gamla modemet, och nu fungerar det gamla modemet igen!

Vad ska jag göra nu? Jag har inte ens tagit bort plasten runt det nya modemet. Det enda jag har använt av det som kom med försändelsen idag är adaptern. Kan jag välja att behålla enbart adaptern och slippa betala för det nya modemet? Eller kan jag räkna med att det gamla modemet ändå ger upp snart och det är lika bra att behålla det nya?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav plåtmonster » 2014-07-31 20:07:19

Se till att förhindra ett nytt dyrare abbonemang det är det som kommer att kosta dig mest!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav Huggorm » 2014-07-31 20:19:40

HGJ skrev:Vad ska jag göra nu? Jag har inte ens tagit bort plasten runt det nya modemet. Det enda jag har använt av det som kom med försändelsen idag är adaptern. Kan jag välja att behålla enbart adaptern och slippa betala för det nya modemet? Eller kan jag räkna med att det gamla modemet ändå ger upp snart och det är lika bra att behålla det nya?
Adaptern hör till det nya modemet, du får nog välja att behålla antingen hela paketet eller lämna tillbaka allt. Men en vanlig 12V nätadapter med rätt plugg går nog att köpa på biltema för någon hundralapp.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav HGJ » 2014-08-01 19:05:23

Ja, det är väl troligt att jag måste skicka tillbaka även adaptern om jag skickar tillbaka det nya modemet. Först sas det att jag skulle få tolv månaders bindningstid med det nya abonnemanget. Sen kom jag dock på att kabel-TV-nätet kommer att försvinna från fastigheten och ersättas av fibernät innan dessa tolv månader har förflutit. Då fick jag bindningstiden ändrad till sex månader. Det nya abonnemanget skulle kosta 10 kronor mer i månaden. För modemet skulle jag få betala en engångskostnad på 400 till 500 kronor. Utan bindningstid skulle modemet kosta drygt 900 kronor. Nu står det dock i mejl som jag fått att kostnaden för modemet är 1 krona.

Man undrar vilken av de båda uppgifterna om modemkostnaden som stämmer. Om den senare uppgiften är den rätta blir kostnaden för nytt modem (med tillhörande adapter) plus prestandaökning totalt 61 kronor, vilket är mindre än vad en adapter kostar hos Biltema.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav Moggy » 2014-08-01 19:34:36

Behåll modemet, använd det nya och det nya abbet. En 10:a spelar ingen roll och du får ett snabbare internet. Borde inte vara nåt att fundera över.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav nescio » 2014-08-01 19:48:36

Adaptrar och nätaggregat är det som oftast är trasigt när elektroniska grejer slutar funka. Det är ganska billigt att köpa en ny.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Fungerande modem, defekt adapter

Inläggav HGJ » 2014-08-03 18:50:06

Moggy skrev:Behåll modemet, använd det nya och det nya abbet. En 10:a spelar ingen roll och du får ett snabbare internet. Borde inte vara nåt att fundera över.

Jag har kopplat in det nya modemet nu. Hoppas att det stämmer att engångsavgiften är bara en krona.

nescio skrev:Adaptrar och nätaggregat är det som oftast är trasigt när elektroniska grejer slutar funka. Det är ganska billigt att köpa en ny.

Lite märkligt då att Com Hems kundtjänst inte sa något om adaptern. Jag undrar om det kan ha varit åskan som tog kål på den gamla adaptern. Det åskade på eftermiddagen, men modemet fungerade på kvällen efteråt. Möjligen kom åskvädret tillbaka under natten.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till IT-forum



Logga in