Funderingar kring D-vitaminunderskott

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-27 17:32:42

minni skrev: glutenallergi som också var negativt. Min läkare menar därför att det är helt uteslutet att min järnbrist har orsakats av nån blödning i mag-tarmkanalen (vilket inte stämmer med vad jag har läst, man kan även blöda sporadiskt). D-vitamin har hon inte testat, jag har begärt ut alla provresultat, så det vet jag säkert.


Blödningar i tarmen kan vara stressrelaterat - att en spänner, håller och krystar vid och mellan elimination. Är det lätt rött blod, så kan det lika gärna vara en hemorrojd som spruckit. Speciella sittdynor finns att låna av landstinget, mer värt inhandla egna, så en slipper vänta på eländet (brukar inte vara jättedyrt).

Det kan vara många anledningar till att en blöder ur rumpan. För mycket fibrer, för "tung" mat, födoämnesallergi, hemorrojder, fistlar, sprickor-/revor i tarmen, magsår, polypbildning, överkänslighet mot vissa födoämnen, alkohol, rökning, stillasittande, stress, hård fysisk aktivitet under lång tid (löparmage + blödningar = rostfärgad banvisare åt medtävlande, haha)...

Du kan ju alltid begära remiss till gastroskopisk - och rektoskopisk undersökning - ytliga blödningar, hur osmakligt och irriterande det än är, behöver nödvändigtvis inte vara farligt. Är en osäker, kolla med läkaren. Jag tycker du ska stå på dig, har du järnbrist av sådan typ och problem med magen, pusha på läkaren - alternativt be en annan läkare ta sig an det hela.

minni skrev:Så det räcker att jag bara ber om ett test på vårdcentralen då? Har man rätt till det?


Nja. Läkaren kan ju neka dig ett test - de brukar vara vana vid hypokondriker, så är en genuint orolig (och inte fixerad/tvångig) så brukar det lösa sig - vid osäkerhet, så kan en erbjuda sig betala för testet. Vissa sjuksköterskor, som en först måste samtala i telefon med, brukar sällan veta om detta, oftast blir det bara ett blankt nej (fastän lab på vårdcentraler är in princip drop-in).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav minni » 2013-11-27 19:05:02

dasunbedingte skrev:Blödningar i tarmen kan vara stressrelaterat - att en spänner, håller och krystar vid och mellan elimination. Är det lätt rött blod, så kan det lika gärna vara en hemorrojd som spruckit. Speciella sittdynor finns att låna av landstinget, mer värt inhandla egna, så en slipper vänta på eländet (brukar inte vara jättedyrt).


Alltså, testet jag gjorde visade att jag inte blöder, inget blod i avföringen alltså. Men jag har läst att man kan blöda då och då, även om jag inte råkade blöda just när testet gjordes. Blev bara lite irriterad av att min läkare var så tvärsäker på att jag inte kan ha haft blödningar till och från. Men förmodligen behöver jag inte oroa mig för det.

Antar att jag lika gärna kan be henne testa D-vitaminet också, kan ju inte bli mer än nej. Det här med att stå på sig tar enormt med energi för mig, det blir till att samla krafter inför det.
minni
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2011-11-09
Ort: Göteborg

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-27 21:03:57

minni skrev:
dasunbedingte skrev:Blödningar i tarmen kan vara stressrelaterat - att en spänner, håller och krystar vid och mellan elimination. Är det lätt rött blod, så kan det lika gärna vara en hemorrojd som spruckit. Speciella sittdynor finns att låna av landstinget, mer värt inhandla egna, så en slipper vänta på eländet (brukar inte vara jättedyrt).


Alltså, testet jag gjorde visade att jag inte blöder, inget blod i avföringen alltså. Men jag har läst att man kan blöda då och då, även om jag inte råkade blöda just när testet gjordes. Blev bara lite irriterad av att min läkare var så tvärsäker på att jag inte kan ha haft blödningar till och från. Men förmodligen behöver jag inte oroa mig för det.

Antar att jag lika gärna kan be henne testa D-vitaminet också, kan ju inte bli mer än nej. Det här med att stå på sig tar enormt med energi för mig, det blir till att samla krafter inför det.


Det kan jag relatera till - det är inte "bara att stå på sig", ber om ursäkt om du uppfattade det så. Det är inget "bara" med något för den delen. :)

Förslag om vitamin-D provtagning låter bra.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav minni » 2013-11-28 11:25:47

dasunbedingte skrev:
Det kan jag relatera till - det är inte "bara att stå på sig", ber om ursäkt om du uppfattade det så. Det är inget "bara" med något för den delen. :)

Förslag om vitamin-D provtagning låter bra.


Du behöver inte be om ursäkt, förstår att du inte menade så :) Tack för svar!
minni
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2011-11-09
Ort: Göteborg

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-12-10 19:54:46

Forskarna har utvärderat 462 forskningsstudier som undersökt effekten av behandling med vitamin D på allvarliga sjukdomar, andra än där man tar vitaminet för att motverka benskörhet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5725543
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav earlydayminer » 2013-12-11 15:01:34

Kommer upp mycket nytt om hur överskattat D-vitaminet kanske egentligen är!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav kullan » 2013-12-11 15:05:22

earlydayminer skrev:Kommer upp mycket nytt om hur överskattat D-vitaminet kanske egentligen är!


Nä men sluta ät mat öht. Mat är överskattat. :roll: :-)040
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav kullan » 2013-12-11 15:23:37

Det finns studier som visar på att har man brist på D - vitamin kan man inte ta upp vissa andra näringsämnen. Kalcium är ett exempel. Det är vanligt att en som får diagnosen - Benskörhet - får order om att äta Kalktabletter och D - vitaminer. D - vitaminet är transportör till kalcium in i skelettet. Utan D - vitamin kan man låta bli att äta kalktabletterna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Moggy » 2013-12-11 15:25:10

Kommer mycket rapporter nu om att kosttillskott inte funkar eller till och med är skadliga. det finns en EU-kampanj emot kosttillskott så det är ingen slump att det råkar dyka upp såna rapporter.

Det finns massvis med andra rapporter som visar på positiva effekter av bl.a Omega3 och d-vitamin och annat. Och människor som använder dessa och upplever positiva effekter. Personliger litar jag mer på det och vad som skrivs på olika forum av folk som tränar och använder prylarna och har den formen av kunskap. Det säger mer än massa raporter från organisationer man inte känner till.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Trollmor » 2013-12-11 17:11:17

Med risk att upprepa vad någon redan skrivit (kanske rent av jag själv ... :oops: Sveriges gräns för vad som är brist på D-vitamin skiljer sig från gränsen i övriga EU. Här är gränsen mycket lägre. Så bed om siffran, så att du kan bedöma provsvaret själv! Än så länge kan vi ju faktiskt köpa D-vitamin på apotek.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav kullan » 2013-12-11 17:13:59

Trollmor skrev:Än så länge kan vi ju faktiskt köpa D-vitamin på apotek.


Jag köpt mina på hälsokostaffären.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Trollmor » 2013-12-11 17:59:35

Dom är i alla fall inte förbjudna eller ens receptbelagda. Än så länge. :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav kullan » 2013-12-11 18:04:47

Trollmor skrev:Dom är i alla fall inte förbjudna eller ens receptbelagda. Än så länge. :)


Nope.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav earlydayminer » 2013-12-11 20:10:33

kullan skrev:
earlydayminer skrev:Kommer upp mycket nytt om hur överskattat D-vitaminet kanske egentligen är!


Nä men sluta ät mat öht. Mat är överskattat. :roll: :-)040


För att forumet ska förbli en relativt trevlig mötesplats på nätet så har jag infört en ny princip, nämligen detta:

Jag frågar dig nu: Vill du ta den här diskussion med mig, kullan?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav earlydayminer » 2013-12-11 20:25:37

Moggy skrev:Kommer mycket rapporter nu om att kosttillskott inte funkar eller till och med är skadliga. det finns en EU-kampanj emot kosttillskott så det är ingen slump att det råkar dyka upp såna rapporter.

Det finns massvis med andra rapporter som visar på positiva effekter av bl.a Omega3 och d-vitamin och annat. Och människor som använder dessa och upplever positiva effekter. Personliger litar jag mer på det och vad som skrivs på olika forum av folk som tränar och använder prylarna och har den formen av kunskap. Det säger mer än massa raporter från organisationer man inte känner till.


Kommer även rapporter om att t ex aspartam i de mänger vi använder idag är fullständigt oskadliga för alla utom vissa individer som lider av en genetisk sjukdom som heter phenylketonuria. Detta enligt The European Food Safety Authority.

Kom även en rapport nyligen från Nya Zeeland angående kosttillskottet D-vitamin. En del tycker si, andra tycker så.

Det handlar alltså inte om ifall D-vitaminet är nödvändigt, utan om kosttillskottet är nödvändigt för individer som inte finns i en riskzon för t ex benskörhet där D-vitamin och Kalcium oftast läggs till i form av kosttillskott.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Moggy » 2013-12-11 23:51:14

earlydayminer skrev:Det handlar alltså inte om ifall D-vitaminet är nödvändigt, utan om kosttillskottet är nödvändigt för individer som inte finns i en riskzon för t ex benskörhet där D-vitamin och Kalcium oftast läggs till i form av kosttillskott.


Ja, så är det ju. Det kanske är så att det inte är jättenödvändigt att stoppa i sig kosttillskott. Men det är ett ganska billigt tillskott, många upplever det positivt och det finns ändå en del studier på att det kan vara bra. Så det är inte fel att äta det om man tycker det låter rätt för en.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2014-04-09 13:35:46

Ny studie om solande:

DN - Dubbelt så hög dödsrisk för kvinnor som inte solar
Publicerad 9 april 2014 12:13

Kvinnor som helt undviker solen har dubbelt så stor risk att dö i jämförelse med de som solar. Det visar en ny svensk studie. ”En av huvudhypoteserna är att det har att göra med d-vitaminbrist”, säger docent Pelle Lindqvist.


Forskarna planerar att närmare undersöka vilka sjukdomar som orsakar den högre dödligheten, men kan redan nu säga att det för en stor andel av kvinnorna handlar om hjärt- kärlsjukdomar och stroke. I studien har forskarna tagit hänsyn till andra faktorer som övervikt, rökning, motion, alkoholkonsumtion, ekonomi och utbildning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Manveru » 2014-04-09 21:34:35

Wine skrev:Ny studie om solande:

DN - Dubbelt så hög dödsrisk för kvinnor som inte solar
Publicerad 9 april 2014 12:13

Kvinnor som helt undviker solen har dubbelt så stor risk att dö i jämförelse med de som solar. Det visar en ny svensk studie. ”En av huvudhypoteserna är att det har att göra med d-vitaminbrist”, säger docent Pelle Lindqvist.


Forskarna planerar att närmare undersöka vilka sjukdomar som orsakar den högre dödligheten, men kan redan nu säga att det för en stor andel av kvinnorna handlar om hjärt- kärlsjukdomar och stroke. I studien har forskarna tagit hänsyn till andra faktorer som övervikt, rökning, motion, alkoholkonsumtion, ekonomi och utbildning.


De menar alltså att det finns de som inte dör alls, och att solande är en viktig del i det, eller vadå? :-)051
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in