Funderingar kring D-vitaminunderskott

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 19:11:10

I samband med NPF-utredning. Sade typ; jag är vegan så ta så många prov ni kan. Sex provrör med blod b.la. 50:- gick vårdcentralskalaset på. Landstinget.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav elle » 2013-01-17 19:33:54

jag har haft D vitamin-brist förra året och fick en receptbelagd Kalcipos-D forte.
men grejen är att det är för mörkt i Sverige. det är mycket vanligt med D vitamin brist har jag läst.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 19:49:13

Folk äter för lite svamp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav elle » 2013-01-17 19:53:18

man kan inte leva på svamp som D vitamin källa.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 19:54:31

elle skrev:man kan inte leva på svamp som D vitamin källa.
Jasså, hur kom du fram till det?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav elle » 2013-01-17 20:08:38

Parvlon skrev:
elle skrev:man kan inte leva på svamp som D vitamin källa.
Jasså, hur kom du fram till det?

jag är tveksam . hur kom du fram till att man kan leva på svamp ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 20:16:36

Du säger att man inte kan och jag undrade varför. Jag har inte påstått att man kan leva bara på svamp utan att folk äter för lite svamp. Då syftade jag på att svamp är den enda födan med icke-animaliskt ursprung (förutom solen givetvis) som ger oss d-vitamin. Gick du in på länken i mitt första inlägg?
Senast redigerad av Parvlon 2013-01-17 20:17:50, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-01-17 20:17:33

Parvlon skrev:I samband med NPF-utredning. Sade typ; jag är vegan så ta så många prov ni kan. Sex provrör med blod b.la. 50:- gick vårdcentralskalaset på. Landstinget.


Bra med landstingstaxa. Hur såg de andra proverna ut, låg de också inom referensvärdena?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 20:21:02

Det var något som jag ska ta en gång till om ett tag men det var inte förrän det värdet hade varit tredubbelt högre som det hade varit allvarligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav elle » 2013-01-17 20:33:33

Parvlon skrev:Du säger att man inte kan och jag undrade varför. Jag har inte påstått att man kan leva bara på svamp utan att folk äter för lite svamp. Då syftade jag på att svamp är den enda födan med icke-animaliskt ursprung (förutom solen givetvis) som ger oss d-vitamin. Gick du in på länken i mitt första inlägg?

hur mycket svamp och hur ofta ska man äta för att få i sig så mycket D vitamin så man slipper få brist ? så bra kan jag inte engelska .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav elle » 2013-01-17 20:39:26

icke-animaliska produkter med D vitamin ( berikade ) : sojamjölk , risdricka, mjölkfritt margarin, havredricka.
Bild
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav gadas » 2013-01-17 20:44:30

Jag vet inte. För en gångs skull.

Jag har tittat mycket och under decennier på kritiska näringsämnen när det gäller psykiska symptom och jag har aldrig varit inne på D-vitamin, ett av få vitaminer som inte lär påverka psyket. Men det kommer ju nya rön.

Det enda jag kan tänka mig är att kalciumbalansen blir störd, möjligen så att magnesiumbrist uppstår. För magnesium, med långa listor över psykiska bristsymptom är i den meningen en motpol till D-vitamin.

För övrigt ska D-vitamin finnas även i spenat. Och det är inget jag läst i en blogg utan i en gammal 'hederlig' uppslagsbok...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Iridia » 2013-01-17 20:47:25

Kimmelie skrev:Jag hörde nyligen från ett par olika personer att de blivit tipsade att äta D-vitamin för att inte så lätt bli sjuka. De sa att det fungerade. Jag antar att det handlar om förkylningar. Jag började äta D-vitamin för 1-2 veckor sen, men det är för tidigt att säga nåt om det.

Jag började med extra D-vitamin (Holistics D3) igen för ett par månader sedan och har orkat mer och inte varit förkyld, vilket jag tidigare vintrar varit jätteofta.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 20:47:55

Berikade, ja. Det är samma som piller.

elle skrev:hur mycket svamp och hur ofta ska man äta för att få i sig så mycket D vitamin så man slipper få brist ?
Bra fråga. För det första är det skillnad på svamp och svamp. Spelar stor roll om den är fabrikstillverkad eller ej. Den som är plockad utomhus har varit exponerad för solljus. Svamp bildar D-vitamin i sin hud, precis som människor. Det ska dock räcka med en kvarts exponering i solljus eller UV-lampa för sådan svamp för att få upp halten D-vitamin till adekvata mängder, så man kan anta att svampen är bättre än människohud. Det är inget jag pysslar med själv dock och köper mest champinjonerna som oftast är fabriksodlade utan att exponera dem för solljus innan jag äter. En del självplockade trattisar har det åkt ner med.

En portion om dagen räcker säkerligen.
Senast redigerad av Parvlon 2013-01-17 20:51:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Iridia » 2013-01-17 20:51:12

Intressant. Har jag aldrig hört talas om förut. Vad är det för sorts svamp? Vilken som helst?

Tyvärr tar ju svamp upp en massa annat också... hur avväger man det?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 20:54:51

Iridia skrev:Intressant. Har jag aldrig hört talas om förut. Vad är det för sorts svamp? Vilken som helst?
Ämnet är ganska nytt och jag har läst mycket motstridiga uppgifter men trattisar verkar mycket bra, inte minst p.ga egen erfarenhet. Har nog käkat tio gånger mer fabriksodlade champinjoner än trattisar..

Tyvärr tar ju svamp upp en massa annat också... hur avväger man det?
Du menar kanske radioaktiva ämnen? Det är väl så att svampen är den mest tillförlitliga indikatorn på huruvida området nyss blivit utsatt för sådana ämnen, därför har jag fattat det finns mycket forskning om svamp/radioaktivitet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-01-17 21:01:05

Trattkantareller låter bra, de är ju inte heller sällsynta eller svåra att hitta/svårplockade, det brukar ju finnas rikligt av dem i skogarna under säsong.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 21:12:41

Jo, frågan är kanske om det är nån som käkat svamp ett par gånger/vecka och haft konstaterad d-vitaminbrist samma period?

60 gram har jag för mig är en portion enligt nån myndighet. Det är i princip 6 gram torkad. Själv köper jag över ett kg "färskt" i veckan men som sagt antagligen är den fabriksodlad utan D-vitamin. Bör ha fått i mig nästan bara från trattisarna. Plockade ett par kassar i höstas. Finns i mängder vid granodlingar. Var bara att vända sig när jag väl hittade några så fanns där fler.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav arbogaerik » 2013-01-18 0:11:34

Parvlon skrev:Folk äter för lite svamp.

Mest kantareller (lite i murklor o Karljohan) som innehåller d-vitamin av svamparna, och den lite för kroppen mindre tillgängliga ergokalciferolen D2, tyvärr. D2 som också många företag som fuskar med vitamintillskott använder sig av.

Strömming, Makrill etc. är nog det bästa trots allt.
:-)063
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav rapchic » 2013-01-18 0:25:19

vad jag har förstått så är det inte det att det är mörkt på vintern (eller det också antagligen) utan det att solstrålarna kommer i en sån vinkel att man inte kan skapa D-vitamin. och man kan bara lagra d-vitamin i några månader så där på vårkanten kan det bli brist trots aktivt uteliv.

själv har jag kännt av brist i år antagligen pga den regniga sommaren + att jag inte hunnit plocka kantareller i år så jag tar tillskott vilket har hjälpt mig lite mit ångest/deprission (däremot inte helt men det är nog för att det till stor del skapas av värk)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav arbogaerik » 2013-01-18 1:09:15

Mortalis skrev:Jag testade nyligen och det visade sig att jag hade ungefär tio gånger under den rekommenderade nivån för D-vitamin. Stor brist alltså.

Hur det påverkar mig har jag ingen aning om, men det verkar rimligt att det är kopplat till min asperger på ett eller annat vis.

Frågan är lite om det är kopplat till lågt intag eller dålig upptagningsförmåga/produktion. Eller kanske bådadera.

Det ska bli intressant att se om jag upplever någon skillnad ifall nivåerna kommer upp till normala värden.


Hade samma problem men dock inte så kraftig brist som du, men dock tillräckligt för mig att reagera.

Var jag själv som föreslog min läkare att testa min nivå i samband med ett allmänt blodtest, svaret var under gränsen "klar brist". Jag hade läst på en del innan, läkaren föreslog receptbelagd Kalcipos för 300-400sek burken och nämnde inte ens att jag skulle försöka sola mer eller äta fet fisk etc. Så jag fick nämna det själv för honom, först ville han jag skulle äta piller OCH lite mer fokuserad mat, nej sa jag, vill prova den naturliga vägen först, och så vart det. Tog om provet 5 mån senare, läkaren ringde mig då provsvaren kommit och meddelade "värdena ser mkt bättre ut", dock utan tillstymmelse till erkännande förstås.
Hade ökat värdet från 39 till 70 på egen hand, 75-150 är rekommenderat målvärde, så jag nådde nästan fram. Är faktiskt bättre i min nedstämdhet, om det nu inte är en självsuggestion förstås. :-)063

Hade fokus på sola lite när läge fanns, men även vara ute i det vanliga dagsljuset. Åt hemlagad kräftströmming ca 1gång/vecka. Köpte Valios mjölk, den laktosfria, just den är berikad med 5ggr så mycket som den svenska berikade mjölken, hela 2 mikrogram/100gr(1dl)vilket än idag förvånar mig. Hade för övrigt en lång mejlkonversation med Livsmedelsverket om Arla-mjölken, godag yxskaft vart det sista svaret tyvärr. Lax är jag lite tveksam till , då den oftast är odlad och mycket rykten har gått om vad man matar dessa laxar med. Nu under vinterhalvåret har det blivit lite extra inlagd sill och burksardiner, gott!

Hade också fokus på detta med kolesterol, som är absolut nödvändig för syntesen av just D3 och solens UVB-strålning via huden. Kan var nåt o tänka på, är inte rädd för kolesterol.

Kalciumupptaget är beroende av D-vit, men hört att även Magnesium OCH C-vitamin är viktigt i sammanhanget.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav earlydayminer » 2013-01-18 2:36:38

Tänk efter väldigt mycket och försök vara så ärliga och opartiska ni kan:

Har ni någonsin märkt av vitaminbrist vid ett sunt intag av hälsosam kost i optimal mängd?

Om svaret är ja, hur kan man vara så säker? Förutom om man tar prover då, men vad berodde det på om man ändå åt hälsosam kost i optimal mängd? Vid tidpunkten då provsvaret diskuterades, fanns adekvat och regelbunden motion (nej, 10 minuter ute med hunden räknas inte, 45 minuter ute med hunden räknas) med i bilden?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav arbogaerik » 2013-01-18 3:03:28

earlydayminer skrev:Tänk efter väldigt mycket och försök vara så ärliga och opartiska ni kan:

Har ni någonsin märkt av vitaminbrist vid ett sunt intag av hälsosam kost i optimal mängd?

Om svaret är ja, hur kan man vara så säker? Förutom om man tar prover då, men vad berodde det på om man ändå åt hälsosam kost i optimal mängd? Vid tidpunkten då provsvaret diskuterades, fanns adekvat och regelbunden motion (nej, 10 minuter ute med hunden räknas inte, 45 minuter ute med hunden räknas) med i bilden?


För min del löptränar jag 2-5ggr i veckan, året runt, har gjort i snart fem år, tack vare det har jag lärt mig ganska mycket om kost/näring, och fått bonuseffekt sas. Det som däremot trots detta fått mig misstänka vitaminbrist, i det här fallet vitamin D, är att jag tyvärr sedan många år är rökare, visserligen ingen storbolmare, men ändå. Denna vetskap hade jag med mig till läkaren inför mitt blodprov.

För min del var det inte konstigare än så?
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav earlydayminer » 2013-01-18 3:27:53

Hur gammal är du?

Är det en misstanke eller har du fått bristen bekräftad genom provresultat och läkare?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in