Fundering om sammanslagning av trådar mm.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-02-02 14:20:13

Många verkar efterlysa en FAQ så jag fick en (i mitt eget tycke ;-D ) briljant idé.


Hur skulle det vara om vi lade ungefär den text Lilla Gumman skrivit ihop i den metatråd som skulle kunna skapas? Då får den nye en snabb och kort introduktion SAMTIDIGT som den sedan kan klicka vidare och läsa mer om hur andra har funderat, samt ställa egna frågor i de lämpliga trådarna?

Naturligtvis kommer inte alla att göra så, men jag tror att en del kan ha nytta av det. Plus att man kan alltid hänvisa nykomlingen till den klistrade metatråden om den ändå startar en egen som handlar om "Har jag/min kompis AS?".

Och, som jag skrev förut. Om andra tycker det här är en bra idé kan jag gärna se till att genomföra den!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-02 18:58:02

Skrattar lite åt mig själv! Jag föreslog välkomstmail eftersom jag numera aldrig läser FAQ för min erfarenhet är att de aldrig ställt frågor som jag undrar :wink:

Däremot tycker jag att det är lite trevligt med pm och mail. Men det är sant, så många får nog så många meddelanden att man inte läser.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2009-02-02 23:34:42

Hej!

Kan man inte ha en länk till FAQ till vänster, där man ser forum, inga nya meddelanden, artiklar o.s.v.? Och också en klistrad tråd i alla forum som den nye medlemmen kan läsa och skriva i?

Klistrade trådar som "Har jag Asperger?", "Har min kompis Asperger?" o.s.v. är bra men jag tror att en FAQ där man skriver tips om hur man ska skriva på forumet, hur man formaterar texten, att man ska söka på forumet innan man skriver en ny tråd med mera är en helt annan sak. Vem som helst ska kunna gå in i FAQ och titta. Tråden är låst, så att ingen kan svara. Det är inte meningen att det ska bli en diskussion om det som står i FAQ, utan där ska man bara ha information som krävs för att komma igång på forumet och de vanligast ställda frågorna.

Eller tycker ni att jag är ute och cyklar helt? :roll: :?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Zombie » 2009-02-03 0:29:54

Lilla Gumman skrev:Eller tycker ni att jag är ute och cyklar helt?

I så fall är jag också det.
FAQ är något annat än en öppen tråd, om än aldrig så klistrad. Det väntar sig nog folk. Men de kan ju vara korslänkade?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2009-02-03 1:10:28

Nu förstår jag inte alls vad som menas. Vad menar ni, Zombie och Lilla Gumman?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-02-03 1:21:46

Jag menar (och förstod Lilla Gumman som) att det bästa kanske vore både en (låst) FAQ-spalt och en öppen klistrad metatråd ungefär enligt ditt ursprungliga förslag. För ordningens och överblickens skull, och så att man slipper distraheras av en massa inlägg efter FAQ-svaren eller av deras tyngd när man skriver inlägg - ungefär.

Gick det att förstå?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2009-02-03 1:55:14

Zombie skrev:Jag menar (och förstod Lilla Gumman som) att det bästa kanske vore både en (låst) FAQ-spalt och en öppen klistrad metatråd ungefär enligt ditt ursprungliga förslag. För ordningens och överblickens skull, och så att man slipper distraheras av en massa inlägg efter FAQ-svaren eller av deras tyngd när man skriver inlägg - ungefär.

Gick det att förstå?


Jomenvisst.

Vad gäller metatråd så refererar jag till Weasleys startinlägg:

Weasley i första inlägget skrev:Sen kan man skapa en klistrad metatråd som hänvisar till...


Obs uttrycket "hänvisa till ...". Ungefär som en innehållsförteckning eller ett register i en bok hänvisar till olika avsnitt i boken. Jag tror att det är så som både Weasley och jag visualiserar oss en metatråd. Ordet "metatråd" betyder egentligen bara en "tråd om trådar". EDIT: men det är ingen diskussionstråd utan en informationstråd!

Zombie du skriver "öppen metatråd" men det vet jag inte var du fått ifrån. Och jag gissar att Weasley håller med mg.

Om du Zombie är orolig att metatråden ska tyngas ned av en massa inlägg så kan vi nog lugna dig med att det är inte avsikten med en metatråd. En metatråd är enbart en hänvisning/vägledning/referens/karta till (vissa delar av) forumet. Metatråden är m.a.o. inte kommenterbar utom bara skrivbar av moderatorer.

Exakt samma gäller för en FAQ. Vad gäller FAQ så var det nog jag som förde fram den idén i tråden. Jag bara tänkte på att det är en internetstandard. I myllret av sajter som finns så är FAQ en av flera standarder att hjälpa besökare att börja hitta i informationsmängderna.

En FAQ är, precis som en metatråd, inte kommenterbar, precis som Lilla Gumman skrev.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2009-02-03 10:17:35

Hej!

Ja, i den öppna tråden kan man ju ha en länk till FAQ om man så vill. Men i FAQ behöver man inte nödvändigtvis ha en länk. Där kan man skriva att de trådarna finns, hur man söker efter information etc.

Jag skulle kunna skriva ihop en FAQ på riktigt om någon är intresserad.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Titti » 2009-02-03 12:19:37

Det finns redan en FAQ på forumet. Innehållet är inte direkt detsamma som nu diskuteras dock.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav weasley » 2009-02-03 13:34:21

Ok, för att tydliggöra vad jag menar med metatråd:

I avdelningen Övriga Ämnen finns en klistrad och låst tråd som heter

Ordningsfråga: Trådämnen.

Den tråden hänvisar till andra trådar som forumister kan skriva i. Eftersom den tråden bara är en hänvisning, en pekare, kallar jag den för en metatråd.

Mitt förslag är alltså att ha en sådan metatråd även i Allt om.. där man hänvisar till andra trådar, exempelvis tråden "Har jag AS?" och tråden "Har X AS?".

En FAQ är något helt annat. En idé vore att lägga den i just denna metatråd, eftersom en FAQ-tråd är låst och klistrad.

En annan idé vore att låsa och klistra den som en egen FAQ-tråd i VARJE forumsdel. På det viset kan ingen komma och leka förvånad och säga "men DEN har inte JAG sett".
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Ensamflickan » 2009-02-03 13:42:59

Lilla Gumman skrev:För att få punkter, trycker man på knappen List. Före varje punkt kan man skriva [*] så blir det en punkt framför precis som i ett vanligt ordbehandlingsprogram.

[...]

Om man trycker på en knapp utan att ha markerat något, blir det en stjärna på knappen och det blir en hakparentes där markören befinner sig. Det betyder att man kan skriva texten efter hakparentesen och sedan trycka en gång till på den knappen. Vips så har texten man nyss skrev blivit formaterad. I vissa webbläsare ser man inte hakparentesen där markören befinner sig, utan den hamnar i stället längst ner i meddelandet.


Tack för infon, detta var nytt för mig. Men kanske att jag har missat att läsa några av de trådar/information som är avsett för nykomlingar... :wink:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav barracuber » 2009-02-03 13:51:03

weasley skrev:Ok, för att tydliggöra vad jag menar med metatråd:

I avdelningen Övriga Ämnen finns en klistrad och låst tråd som heter

Ordningsfråga: Trådämnen.

Den tråden hänvisar till andra trådar som forumister kan skriva i. Eftersom den tråden bara är en hänvisning, en pekare, kallar jag den för en metatråd.

Mitt förslag är alltså att ha en sådan metatråd även i Allt om.. där man hänvisar till andra trådar, exempelvis tråden "Har jag AS?" och tråden "Har X AS?".


Jag ser bara ett problem här. Det verkar som att vi vill två saker här:

    1) hänvisa folk till äldre trådar typ "Har jag AS?" och "Har X AS?"

    2) uppmana folk att helst skriva på ett visst sätt

Men är inte de där äldre trådarna ofta skrivna just på ett sätt som vi helst inte vill att man skriver (oluftigt, långa sjok osv) ??

weasley skrev:En FAQ är något helt annat. En idé vore att lägga den i just denna metatråd, eftersom en FAQ-tråd är låst och klistrad.


Men även metatråden är ju låst och klistrad, eller hur, det skrev du ju strax före. * bara för att undvika missförstånd *

Men jag förstår vad du menar. Att man lägger "FAQ-texten" inne i metatråden. Mmm. Risken är bara att metatråden lätt blir för lång med risken att ingen läser.

weasley skrev:En annan idé vore att låsa och klistra den som en egen FAQ-tråd i VARJE forumsdel. På det viset kan ingen komma och leka förvånad och säga "men DEN har inte JAG sett".


Jag tycker också att informationen borde ligga lite här och där, helst i varje forumdel. Samtidigt ska medlemmarna ju inte känna sig "påprackade"....

:? :roll:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2009-02-03 14:09:15

Är det bara jag som har FAQ-&-sticky-filter på min hjärna? Den sorterar automatiskt bort allt som liknar FAQ, klistrad, regler och annat potentiellt långt, tråkigt och självklart - om jag inte råkar vara ute efter att få veta något speciellt som kan tänkas stå i dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-02-03 14:28:36

Inger skrev:Är det bara jag som har FAQ-&-sticky-filter på min hjärna? Den sorterar automatiskt bort allt som liknar FAQ, klistrad, regler och annat potentiellt långt, tråkigt och självklart - om jag inte råkar vara ute efter att få veta något speciellt som kan tänkas stå i dem.


Det är nog inte bara du. :roll:

Men "självklart" är inte det vi diskuterar. Då skulle inte många som varit med ett tag (a-mamman t ex) stöna och klaga över att man hela tiden upprepar sig själv varje gång det kommer en ny medlem.

OT:

Jag tycker grundproblemet både för nya och äldre medlemmar är att forumsökningen (den avancerade) inte är så användarvänlig som den skulle kunna vara. Men det beror ju på phpBB's design, inte på själva aspergerforum som sådant. PhpBB är inte toppmodernt precis. Men ändå ett av de allra vanligaste forumprogrammen, kanske det vanligaste.

Jag vet själv och läser ganska ofta att man framför allt inte orkar söka, man frågar hellre "minns ni en tråd som handlar om...."? eller startar en ny tråd. Iofs beror det ju ofta på energibrist hos en själv, men det visar ändå på en brist i förtroendet för programvaran.

Hur sökningen uppfattas av nya medlemmar är väl svårare att veta. De är ju inte lika "förstörda" som veteranerna...:roll:

Jag vill till exempel kunna söka enbart i rubrikerna men det går inte, man kan bara söka i antingen rubrik och text eller enbart text. Det blir ofta för många träffar. Waaay too many.

Men om någon på ett pedagogiskt sätt kan visa på sökningens fördelar så kanske man upptäcker att den inte är så jobbig som man tror.

hmm. man kanske borde göra en egen tråd för "bra tips på hur man söker".

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2009-02-03 15:11:18

Tittade på två de klistrade trådarna (Ordningsfråga: Trådämnen.) som weasley har skapat i Tipsa och Övriga.

Tycker de är jättebra som metatrådar. Om man skapar liknande trådar i de övriga forumdelarna (utom NFD då)...

Frågan är om man kan komma så mycket längre. Man kan ju inte tvinga folk att läsa om de inte vill/orkar.

Sedan var det det där med hur man ska skriva inläggen...:?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-03 20:58:38

Inger skrev:Är det bara jag som har FAQ-&-sticky-filter på min hjärna? Den sorterar automatiskt bort allt som liknar FAQ, klistrad, regler och annat potentiellt långt, tråkigt och självklart - om jag inte råkar vara ute efter att få veta något speciellt som kan tänkas stå i dem.


Inte bara du, jag får allergiska utslag..... :oops:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2009-02-03 21:50:56

OK, ska vi göra såhär då:

1) En metatråd (enligt min tidigare definition) i Allt om...

och

2) En FAQ med den info Lilla Gumman skrev, liggande i VARJE avdelning. Låst och klistrad.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-03 21:52:49

barracuber skrev:
Men "självklart" är inte det vi diskuterar. Då skulle inte många som varit med ett tag (a-mamman t ex) stöna och klaga över att man hela tiden upprepar sig själv varje gång det kommer en ny medlem.

/Barracuber


Jag har inte varit med så särskilt länge.. Och jag hoppas jag inte stönat och klagat SÅ mycket? Det är väl mest att jag är en sån som tar på mig att svara nån som inte fått svar, inte fått nog svar, eller inte rätt svar (det händer, om än kanske mer på andra forum). Ibland blir man bara så jädra less på det där tvånget... Därav tanken att det vore bra att kunna hänvisa nånstans hellre än att inte svara alls eller "slita ut sig".
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-02-03 21:56:19

alfapetsmamma skrev: Ibland blir man bara så jädra less på det där tvånget... Därav tanken att det vore bra att kunna hänvisa nånstans hellre än att inte svara alls eller "slita ut sig".


Precis!

Därför jag spanar lite om ni tycker det vore en bra idé med metatråd i Allt om.. (metatråd enligt min tidigare definition samt innehållande tidigare avhandlade länkar).
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-02-03 22:11:11

barracuber skrev:Jag tycker grundproblemet både för nya och äldre medlemmar är att forumsökningen (den avancerade) inte är så användarvänlig som den skulle kunna vara. Men det beror ju på phpBB's design, inte på själva aspergerforum som sådant. PhpBB är inte toppmodernt precis. Men ändå ett av de allra vanligaste forumprogrammen, kanske det vanligaste.

Jag vet själv och läser ganska ofta att man framför allt inte orkar söka, man frågar hellre "minns ni en tråd som handlar om...."? eller startar en ny tråd. Iofs beror det ju ofta på energibrist hos en själv, men det visar ändå på en brist i förtroendet för programvaran.

Jag vill till exempel kunna söka enbart i rubrikerna men det går inte, man kan bara söka i antingen rubrik och text eller enbart text. Det blir ofta för många träffar. Waaay too many.

Just precis! Det är inte nåt som ni tekniska moddisar eller admin skulle kunna pilla med så att det går att söka enbart i rubrik? Eller är det omodifierbart? Jag orkar inte heller söka när man vet på förhand att man kommer få upp antingen inga träffar alls eller alldeles för många. Har hänt flera gånger att jag startat en tråd om nåt som redan fanns, och är knappast ensam om det...

Sen var det någon på oa-forumet som, när vi diskuterade sortering av länkar, framkastade förslaget om något sorts register över trådämnen även här. Förstås ett hästjobb att sortera men kan ju vara kul också, om man har tid.

Och när det gäller detta med nykomlingar som frågar oss om de har AS: kanske man borde ha med i något välkomstmejl att detta inte är någon diagnoscentral på nätet utan ett forum bara.

I FAQen kanske man kunde ha länk till div AS-test + beskrivning av de vanligaste dragen och missförstånden. Börjar tycka det vore en riktigt bra idé.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-03 22:17:22

Inger skrev:Och när det gäller detta med nykomlingar som frågar oss om de har AS: kanske man borde ha med i något välkomstmejl att detta inte är någon diagnoscentral på nätet utan ett forum bara.

I FAQen kanske man kunde ha länk till div AS-test + beskrivning av de vanligaste dragen och missförstånden. Börjar tycka det vore en riktigt bra idé.


Förutom att vi inte är nån oavlönad diagnoscentral tänker jag främst att det ofta är risk att folk får svar som JA du är aspig för du är som jag/min bror/min kile, eller Nej, du kan inte ha det, för du är INTE som jag/mina barn/mina grannars barn/de aspisar jag känner... Om fel svarare råkar vara framme först.

Ofta är det därför jag försökt släta över eller nyansera lite.. :/ Lite synd att nån som tagit sig för att fläka ut sig får tosse-svar.

Det värsta jag sett i den vägen är iofs inte här, utan på ADHD-forum och andra forum, där folk- obs, vissa, inte alla- är så jädra enögda och navelskådande så ALLT utgår ifrån hur de är och vad de vet och inget annat finns (men det har väl förekommit sånt här också).

Alltså, det vore inte dumt med t ex en diagnoskriterielista med kommentarer om att saker kan TOLKAS olika och att "svårigheter med språklig och icke-språklig kommunikation" till exempel inte behöver betyda att man är en illeterat, oartikulerad cromagnon utan kan vara att man med NT-mått är att vara för [infoga valfritt].

Och så vidare.

...

Glömde en grej. Det är illa nog att bli ifrågasatt ständigt för det som kanske är npf-drag/sätt. Att komma in nånstans och hoppas på kunskap, förståelse, acceptans och så få ifrågasättanden där också (du kan inte ha X för du är inte som min bild av det) kan vara asjobbigt även för andra än de allra mimosakänsligaste. End of speech.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2009-02-03 22:20:48

alfapetsmamma skrev:Alltså, det vore inte dumt med t ex en diagnoskriterielista med kommentarer om att saker kan TOLKAS olika och att "svårigheter med språklig och icke-språklig kommunikation" till exempel inte behöver betyda att man är en illeterat, oartikulerad cromagnon utan kan vara att man med NT-mått är att vara för [infoga valfritt].


Cromagnon? Varför inte neandertal? :wink:

F.ö. tror jag det är en bra idé med en lista på olika tester. Speciellt som ett test blivit förbjudit på listan och ersatt av en tråd med det i det närmaste värdelösa AQ-testet som nästan aldrig förekommer på autismforum längre.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:48:28, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ensamflickan » 2009-02-04 10:15:41

alfapetsmamma skrev:Alltså, det vore inte dumt med t ex en diagnoskriterielista med kommentarer om att saker kan TOLKAS olika och att "svårigheter med språklig och icke-språklig kommunikation"


Det här tycker jag låter som en jättebra idé. Denna klistrade tråd kan ju dessutom heta "Har jag AS? - diagnoskriterier mm", så borde risken minska att nån startar en egen tråd med samma namn...

rdos förslag, med en lista på olika tester, skulle också vara bra att ha med.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in