Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2016-10-23 16:25:04

Här vimlar det av fördomar. Betänk att de allra flesta har fått sina namn av föräldrarna. Namnen avslöjar alltså inget om namnbärarnas smak och personlighet utan bara föräldrarnas. Och i vissa fall namnmodet vid födseln, alltså namnbärarens troliga ålder.

Är man automatiskt grå om man arbetar inom vården? Låter som ännu en fördom.

De flesta av de namn ni tycker är så fula, är ändå bättre än de superpopulära namn som det går 13 på dussinet av, tycker jag. Fast de är ju säkra, ingen reagerar negativt inför dem, inte förrän några år efteråt när de blivit mindre populära eftersom de förknippas med föräldragenerationen.

Jag tycker själv att det låter konstigt med en läkare el företagsledare som heter Tindra. Men om 20-30 år kommer ingen att reagera.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2016-10-23 16:41:20

Det finns en man vid namn Kaj Ewe Karsten Eweson.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-23 16:42:36

Mja, det jag tänkte var,

Mette-Berit Fjelkner - byråkratkärring på Försäkringskassan.

Synnöve Lavransdotter - fullskalig kulturtant. Hår i illröd page, Gudrun Sjödén-poncho, runda glasögon med limegröna bågar.

Inge-Gert Gummesson - skånsk bondlurk.

Nils-Ove Truedsson - skånsk bondlurk.

Cerny Balksäter - bondlurk/raggartyp från typ Sjöbo.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2016-10-23 17:11:16

Synnöve Lavransdotter ser jag snarare för mig som en vacker norska med blont långt hår. Jag associerar både till Kristin Lavransdotter och till Synnöve Solbakken, dvs norska klassiker.

Cerny har jag faktiskt aldrig sett förr. Men låter som "har föräldrar som hittat ett 'coolt' amerikanskt namn till sitt barn".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-23 17:34:52

Kristin Lavransdotter, är väl bara kulturtanter som uppskattar boken så därav namnet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-10-23 17:58:10

Kostymhippie skrev:
KrigarSjäl skrev:Mette-Berit Fjelkner.

Synnöve Lavransdotter.

Inge-Gert Gummesson.

Nils-Ove Truedsson.

Cerny Balksäter.


De tre första låter som din nidversion av socionom- och habtanter.
Den fjärde låter som en manlig motsvarighet.
Tänk ojämnt skägg, månflint, flanellskjorta, manchesterbrallor, fjolligt sätt och feminint ansiktsuttryck.
Den femte låter som en något yngre och tuffare variant inom samma bransch med brokigt ursprung.

Läste en gång om en snubbe som heter Nåkkve Balldin.
Höll på att pissa på mig av skratt för det lät så kul.
Tror faktiskt han föreläser om AS/HFA.


Det må vara ett konstigt namn, men han är skitduktig på autism.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-23 18:08:59

Detsamma skulle kunna sägas om Svenny Kopp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2016-10-23 18:20:30

KrigarSjäl skrev:Kristin Lavransdotter, är väl bara kulturtanter som uppskattar boken så därav namnet.

Kultur är positivt men tant är negativt (för dig och många andra här iaf), så helhetsintrycket är något föraktligt?

Finns det inga kulturgubbar som läser Kristin Lavransdotter? Är man intresserad av historia så borde man vara intresserad av att läsa denna roman som utspelar sig under medeltiden. Men nu är titelpersonen en kvinna och romanen är skriven av en kvinna, då kan det ju inte vara värd att läsa. Kvinnor läser både män och kvinnor, män läser bara män? Det finns en till medeltidsroman av Sigrid Undset, Olav Audunsson, kanske den duger för män? Men författaren är ju fortfarande bara en qvinna, även om det är en nobelpristagare. :roll:

Själv föredrar jag namn inspirerade av historien och klassiker framför dem som inspirerats av samtida populärkultur.

Sigrid är f ö ett namn som kommit tillbaka till små flickor sedan alla gamla tanter med namnet dött ut. Namnet låter lite hårt (G och R låter hårt), men det är inte fult och jag gillar gamla namn med historia.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2016-10-23 18:55:25

KrigarSjäl skrev:Mja, det jag tänkte var,

Mette-Berit Fjelkner - byråkratkärring på Försäkringskassan.

Synnöve Lavransdotter - fullskalig kulturtant. Hår i illröd page, Gudrun Sjödén-poncho, runda glasögon med limegröna bågar.

Inge-Gert Gummesson - skånsk bondlurk.

Nils-Ove Truedsson - skånsk bondlurk.

Cerny Balksäter - bondlurk/raggartyp från typ Sjöbo.


Hehe, då är jag med.
Tyckte Gummesson och Truedsson lät lite för "snofsigt" för skånska bondläppar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav honeypie81 » 2016-10-24 17:50:57

jag hade gärna hetat Kristin Lavransdotter vilket mäktigt namn. Jag älskar denna bok av Sigrid Undset men vill inte kalla mig Kulturtant :-)063
jag har en släkting som heter Urban gillar inte han så därför gör det inget att jag skriver att jag tycker att hans namn är fult :roll:
Extra förvirrande eftersom att det finns något som heter "URBAN", tex "det urbana landskapet" då tänker jag på ett landskap fullt med min släkting :-)018

En gång träffade jag en tjej i min egen ålder (jag var då 20) som hette Bodil och då tänkte jag stackare :-)004
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-27 20:30:31

Läste nyligen om två ungar som heter Ellah och Kidh. Jag tycker det ser otroligt illa ut med de överflödiga H:na i namnen. I vissa namn som kan stavas med H på slutet, som Sarah och Hannah, vill jag minnas att H:et motsvarar något ljud i hebreiska, men Ella är ett smeknamn för namn som Gabriellla och Petronella och att lägga till ett H på slutet tycker jag bara verkar fånigt, ungefär som att säga "min Ellah är mer SPECIELL än din Ella!"

Kid tycker jag är ett larvigt namn även utan H - ungen skall väl för bövelen inte vara unge hela livet - men det ser extra larvigt ut när man lägger till ett H på ett namn som slutar på konsonant. Som att heta Fredrikh eller Ellenh. Stavningen med dh får det att se ut som ett gaeliskt namn, men i det fallet tror jag att "dh" t.o.m. skulle vara stumt, att Kidh skulle uttalas ungefär "kii".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2016-10-28 0:57:57

Ser jag dh, tänker jag ett arabiskt namn som man försöker komma åt en stavning till som passar på ett ljud vi inte riktigt har i svenska språket. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2016-10-28 1:25:09

Påminner om PG Wodehouses romanfigur Rupert Psmith som hade lagt till ett stumt "P" i efternamnet för att skilja sig från andra Smith.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav Ananas » 2016-11-01 22:11:00

Rutger
Gun-Britt
Urban
Bert

M.FL.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2016-11-03 22:44:38

Jag tycker att Alexander är ett fint namn, men jag läste om ett föräldrapar som valt att döpa sin unge till Allexzander. Så pretentiöst! Jag avskyr tillgjorda fjantstavningar. Ungen kommer ju att få bokstavera sitt namn hela livet...
Cewin tycker jag också är hemskt. Ser ut som om det skulle uttalas SOO-win.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2016-11-03 22:57:01

Sevvin läste jag först, innan jag förstod hur det var tänkt :-)063

I en bok jag läser nu är det en person som heter "Sarons Ros", eller på originalspråk "Rose of Sharon". Borde låta bedrövligt men i detta sammanhang passar det faktiskt väldigt bra trots att alla andra karaktärer har vanliga namn.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2016-11-03 22:59:19

Huggorm skrev:I en bok jag läser nu är det en person som heter "Sarons Ros", eller på originalspråk "Rose of Sharon". Borde låta bedrövligt men i detta sammanhang passar det faktiskt väldigt bra trots att alla andra karaktärer har vanliga namn.


Vredens Druvor, va? När jag var yngre kunde jag aldrig komma ihåg om den hette Vredens Druvor eller Vredens Duvor (låter som en uppföljare till Hitchcocks Fåglarna...)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2016-11-03 23:00:29

Korrekt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste namnen?

Inläggav honeypie81 » 2016-11-03 23:36:18

Jag har ett vanligt namn och min son har också ett vanligt namn (döpt efter min morfar) men eftersom alla barn idag ska heta så "flummiga " namn som möjligt så kommer både han och jag vara udda i framtiden med våra "Svensson namn" :-)005
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-11-04 2:04:37

Jag vet inte, jag gillar ändå lite ovanliga namn. Inte jätte-konstiga förstås, men gärna lite mera omväxling. Några franska och ryska namn är trevliga, så varför inte. Jag har en gång haft fyra elever i samma klass som haft samma namn (Anna). Det är inte heller så kul. Kanske tycker jag det för att jag själv också råkat ut för det - det fanns alltid nån mer med samma namn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-04 10:04:02

Kahlokatt skrev:Jag tycker att Alexander är ett fint namn, men jag läste om ett föräldrapar som valt att döpa sin unge till Allexzander. Så pretentiöst! Jag avskyr tillgjorda fjantstavningar.

Ja jag gillar inte heller stavningar som är tänkta att förfina ett namn.

Karl, inte Carl.
"Carl" låter ju som en mäklare med Lacoste och seglarskor eller nåt i den vägen.

Samma sak Erik som inte bör stavas Eric.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-11-04 14:32:55

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att Alexander är ett fint namn, men jag läste om ett föräldrapar som valt att döpa sin unge till Allexzander. Så pretentiöst! Jag avskyr tillgjorda fjantstavningar.

Ja jag gillar inte heller stavningar som är tänkta att förfina ett namn.

Karl, inte Carl.
"Carl" låter ju som en mäklare med Lacoste och seglarskor eller nåt i den vägen.

Samma sak Erik som inte bör stavas Eric.


Nja, Eric ÄR ju den engelska varianten, så den finns ju. Man kan tycka att här i Sverige kan man använda svensk stavning, men kanske tänker vissa att det är enklare för barnet - jobb utomlands eller liknande. Carl är förstås inte engelskt, men om man i engelsk-språkiga länder använder den stavningen, så förstår jag det. I Sverige är det ganska onödigt, ja.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2016-11-05 17:48:23

Toblerone skrev:Jag vet inte, jag gillar ändå lite ovanliga namn. Inte jätte-konstiga förstås, men gärna lite mera omväxling. Några franska och ryska namn är trevliga, så varför inte. Jag har en gång haft fyra elever i samma klass som haft samma namn (Anna). Det är inte heller så kul. Kanske tycker jag det för att jag själv också råkat ut för det - det fanns alltid nån mer med samma namn.


Jag älskar ovanliga namn, men om jag hade barn skulle jag ändå inte döpa dem till något jättekonstigt som de skulle få bokstavera hela livet. Eller jag vet inte...jag har alltid tänkt att om jag hade en dotter skulle hon heta TUA och det är ju lite udda...men det är iaf bättre än mina andra favoritnamn, som Amaryllis, Astraea, Eirwen och Minerva...
För pojkar gillar jag mer "normala" saker, som Oscar och Tage.

P.S. Flicknamnet Amaryllis är äldre än blomnamnet!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2016-11-05 18:09:59

Några fler exempel på mysko stavningar

Kjärstin
Sighsteen
Erich
Anderz
Caiza

Eller varför inte de som heter Erixon eller Ericzon.

Fast en del namn blir snyggare med C istället för K.
Klara låter som en gammal sur häxa medan Clara låter som en ung tjej.
Kamilla och Karolina blir också konstigt, medan samma namn med C blir fint.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Språket



Logga in