Fruktad frukt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav regnif » 2009-08-21 21:33:06

Jag tror yoghurten neutraliserar "syrorna" som finns i bananen eller nåt sånt.

Hehe, jag vågar inte äta frukt och sånt utomlands om man inte kokat det innan. Beror på land också kanske. Jag har dock ätit väldigt lite okokt.

Jaha, jag trodde persimon var samma som persika. Eller nektarin kanske, nu kom jag ju på vad persika heter på engelska..

Ja, vad som är nyttigast är ofta kanske...
Jag tycker också grapefrukt är mindre kul att äta. Då går det lättare med rönnbär. Förstår inte hur naturen tänkt ut att man skall kunna äta det bara sådär. Fast kanske vissa djur äter det gärna? Men det borde ju vara giftigt för något djur, såsom det smakar..?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:51, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Alien » 2009-08-22 1:21:52

Persimon kallas även [WikiSve]kaki[/WikiSve] el sharonfrukt.

Fast jag tycker persimon låter vackrare. Den har också tunnare skal.

Bild
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav regnif » 2009-08-22 2:02:48

Aha, men med namnet sharon känner jag ju igen! Nej, nu blev jag ju sugen på det där, men just nu får jag hålla inne på söta saker. Men har jag några sådana kan det vara svårt att låta bli. Men jag tror det finns olika typer av den där? Visste jag ej förut.

Men lustigt du tog upp om persimon, för det läste jag om nånstans nyligen (och då tänkte jag i min smarthet att det är samma som persika..), men minns inte riktigt var. Tror inte det var det här forumet iaf.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Charley? » 2009-08-22 8:04:29

Frukt och grönsaker for the win, för sjutton. Särskilt broccoli och spenat.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lionsmane » 2009-08-22 10:14:29

Ah ja åt broccoli till frukost ida :) mums
Lionsmane
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-08-15

Fruktad frukt?

Inläggav Alien » 2013-02-23 3:22:33

Vad är nu stenfrukter? Jo, det är frukter med endast ett frö. Dit hör alla av släktet Prunus (inom rosfamilijen), dvs plommon, körsbär, mandel, persika, nektarin, aprikos, slånbär.

Dessutom dessa:
Cashewnöt
Valnöt
Mango

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenfrukt
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fruktad frukt?

Inläggav Alien » 2013-02-23 3:28:35

Så var det där med allergi och korsallergi.

Ungefär 70 % av svenska björkpollenallergiker får överkänslighetssymtom av något födoämne. Sådan matallergi är vanligare ju svårare björkpollenallergin är och ju längre pollenallergin varat. De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsallerg ... B6rkpollen

Det var ju många frukter att frukta för en björkpollenallergiker. Ser inte päron men de tillhör också den stora rosfamiljen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosv%C3%A4xter Men här står det som tröst:

En del björkpollenallergiker, som upplevt att de utvecklat allergi för den ena frukten efter den andra, säger bekymrat ”Jag är allergisk mot alla frukter”. Det är de i regel inte. Oftast tål de till exempel meloner, ananas, vindruvor, banan och citrusfrukter. Det finns även en hel del andra exotiska frukter som de tål eller inte prövat. Dessutom är de i regel inte allergiska mot hallon, vinbär, krusbär, blåbär och lingon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fruktad frukt?

Inläggav kiddie » 2013-02-23 21:31:39

Äter inte mycket frukt men ska det vara frukt ska det vara torra, mjöliga vinteräpplen eller söta, mjälla sommaräpplen, bananer eller mogna plommon. Gillar inte surt alls!!!!! Urk. Och för sött får det inte vara heller. Gillar inte "frisk och syrlig" smak.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in