Frikvot

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frikvot

Inläggav vimsan » 2010-02-24 22:53:45

Har en son som nu utreds för AS och ADD, samma som jag själv har. Han går nu 9an, och har inga problem med skolan i sig. Han klarar ämnena bra, gör det han ska göra, men har ju enorma sociala problem. Han klarar inte när det blir stökigt i klassen, har inga kompisar och för han är det en mardröm att gå till matsalen.

Nu är det dags att söka till gymnasiet och maken (NT) har varit i kontakt med studievägledaren på en friskola i stan. Han hade berättat om H's problem och sa att han utreddes på BUP. Jättebra hade hon sagt, har han en diagnos kan han komma in på frikvot. Maken såg hur det bara lös av lycka i H's ögon. Han blev så glad.

Är det någon som vet vad det igentligen innebär, någon här som har erfarenhet av det.

Någon som har koll på om man kan få lika mycket stöd och hjälp på gymnasiet som i grundskolan. Jag skulle bli så glad om mina barn skulle klara plugga klart allt. (Lillebror har mest troligt ADHD, så det blir nog frikvot där oxå.)
Senast redigerad av vimsan 2011-05-05 0:47:59, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav Titti » 2010-02-24 23:05:01

Rolligt att höra att den fria kvoten finns kvar!

Jag har själv kommit in på gymnasiet på fri kvot. Orsaken var att jag inte hade några betyg alls från nian, jag slutade skolan efter åttan. Förutsättningen för att man ska kunna komma in på den fria kvoten var då att man vid en helhetsbedömning anses ha förutsättningar att klara av studierna på gymnasiet men av olika skäl inte uppfyllde de formella kraven.

Mina svårigheter var inte studierna i sig utan det var anpassningen till själva systemet och andra elever och lärare som ställde till det. Inte så ovanligt för en aspergare. Däremot blev studierna lättare ju högre upp jag kom och jag har nu ganska många års universitetsstudier bakom mig så att inte klara de formella reglerna för intagning på gymnasiet är inte i sig något avgörande för hur man lyckas vidare.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in