Frågor och svarsajt med Gillbergcenter

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor och svarsajt med Gillbergcenter

Inläggav mondo beyondo » 2016-03-21 20:34:05

En tidigare forummedlem vill tipsa om detta genom mig.

GNC lanserar en frågor och svarsajt

Gillbergcenter kommer snart att lansera en plattform där man som privatperson kan ställa frågor som rör neuropsykiatri.
Har du, som förälder eller privatperson intresserad av neuropsykiatri, några frågor till Christopher Gillberg och hans team? Gillbergcenter kommer snart lansera en plattform för frågor och svar på sin hemsida.
För att få svar på din fråga kan du mejla till anna.spyrou@gnc.gu.se och skriva Q&A i ämnesfältet. Forskarna kommer att besvara så många frågor de hinner varje månad. Alla frågor kommer att anonymiseras innan publicering.

http://www.specialnest.se/forskning/gnc ... h-svarsajt
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Frågor och svarsajt med Gillbergcenter

Inläggav mondo beyondo » 2017-02-11 12:41:30

Hur funkar sajten, ngn som provat?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Frågor och svarsajt med Gillbergcenter

Inläggav johan88 » 2017-02-11 13:28:14

Man kan kolla de svar som publicerats här: http://gnc.gu.se/-fragor-och-svar
Av någon underlig anledning har de delat upp det på vilken månad de publicerade svaret istället för kategorier.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Frågor och svarsajt med Gillbergcenter

Inläggav mondo beyondo » 2017-02-11 19:50:25

johan88 skrev:Man kan kolla de svar som publicerats här: http://gnc.gu.se/-fragor-och-svar
Av någon underlig anledning har de delat upp det på vilken månad de publicerade svaret istället för kategorier.


Tack johan88!

De redovisar bara svar för 6 månader 2016 och inget efter november 2016, könstigt :-)063
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Frågor och svarsajt med Gillbergcenter

Inläggav Flinta » 2017-02-11 20:23:40

Varför tror Gillberg sonen drabbats av depression (nedan)? Det låter ju "bara" som sonen är mycket trött och det blir ju barn med AS ofta om/när de går heltid i skolan. Skolan dränerar och skolgången behöver kanske anpassas ytterligare så att han får lite mer energi och orkar göra något energigivande och utvecklande när han är hemma.

Jag kopierar in FRÅGA 6 från september 2016:


FRÅGA:
Jag har en son, 13 år. Han fick diagnosen autistiskt syndrom i åk 1. Han har normal intelligens. Sedan ett år tillbaks går han i en skola speciellt anpassad för barn med Asperger. Vi fick efter mycket kämpande plats på denna skola. Min son blir mycket snabbt trött. Efter en dag i skolan är han helt utmattad. Han kommer hem, vill ej prata eller äta mellanmål. Han går raka vägen till sitt rum och där ligger han på sängen tills det är dags att äta middag. Eventuella aktiviteter efter skolan är helt uteslutet. Han uttrycker själv ett visst missnöje kring detta. Han är ledsen att syskonen orkar med sånt de gillar medan han själv bara orkar ligga på sin säng. Han uttrycker själv önskemål om att få göra "roliga" saker. De gånger vi hittar på något tillsammans med sonen på helgen, ex bio, museum, är han oftast så slut att han med nöd och näppe går till skolan efter helgen. Att bjuda hem vänner till familjen en lördag är också mycket energikrävande. Exakt vad som suger energi från sonen vet jag ej. Mycket människor, ljud o surr är en gissning. Min fråga är om vi på något sätt kan hjälpa sonen. Kan detta vara en depression? Skulle han kunna bli "bättre" av någon typ av medicinering? Kortare dagar?

SVAR:
Din 13-årige son kan mycket väl ha en depression och i så fall är det möjligt att medicin skulle kunna hjälpa. Det är förstås också tänkbart att det är någonting i skolsituationen som är stressfyllt för honom (och som bidrar till hans trötthet/depression). Det viktiga nu är att kontakta ansvarig läkare (för jag antar att han har en sådan) som kan ställa korrekt diagnos så att din son så snart som möjligt får effektiv hjälp. Hör gärna av dig med besked om hur det går, eller om du tror att vi skulle kunna hjälpa till på något annat sätt.

AV CHRISTOPHER GILLBERG
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in