Fotografiska. Autism

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fotografiska. Autism

Inläggav BellaBelle » 2018-04-10 18:30:47

Utställning fotografiska i Sthlm om föräldrar med livskris då tredje barnet visar sig ha autism.

https://www.fotografiska.com/sto/nyhete ... randrades/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Fotografiska. Autism

Inläggav Sisyfos » 2018-04-10 18:51:09

Jag kan misstänka att mina föräldrar också haft en svår tid med mig från dess de fick beslutet. Kommer nog rekommendera dem till att gå på fotografiska för att förstå andra i samma sits.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Fotografiska. Autism

Inläggav Solblomma » 2018-04-10 20:17:22

Det där gör mig ledsen. Jag hade inte velat veta om mina föräldrar hade så mycket negativa känslor pga mig. När min son fick sin diagnos (ADD) blev jag lättad, inte panikslagen. Nu ska han utredas igen och får förhoppningsvis en autismdiagnos. Föräldrar måste väl önska att deras barn får all hjälp de kan få? Jag tycker det låter egoistiskt att fokusera på allt det negativa de kände. :cry:
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Re: Fotografiska. Autism

Inläggav tahlia » 2018-04-10 21:13:59

Solblomma skrev:Det där gör mig ledsen. Jag hade inte velat veta om mina föräldrar hade så mycket negativa känslor pga mig. När min son fick sin diagnos (ADD) blev jag lättad, inte panikslagen. Nu ska han utredas igen och får förhoppningsvis en autismdiagnos. Föräldrar måste väl önska att deras barn får all hjälp de kan få? Jag tycker det låter egoistiskt att fokusera på allt det negativa de kände. :cry:
Nu är det en viss skillnad på ett barn med AS och ett barn som är så autistisk att det är svårt att öht nå barnet och som själva knappt kommunicerar alls.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fotografiska. Autism

Inläggav slackern » 2018-04-11 9:44:55

Solblomma skrev:Det där gör mig ledsen. Jag hade inte velat veta om mina föräldrar hade så mycket negativa känslor pga mig. När min son fick sin diagnos (ADD) blev jag lättad, inte panikslagen. Nu ska han utredas igen och får förhoppningsvis en autismdiagnos. Föräldrar måste väl önska att deras barn får all hjälp de kan få? Jag tycker det låter egoistiskt att fokusera på allt det negativa de kände. :cry:


Mina föräldrar var på exakt samma sätt vad gäller psykiatrin, men jag tror att det beror på det otroliga tabu kring psykiskohälsa som rådde när dom växte upp med eugenik som norm. Så det kan förklara deras aviga inställning på något sätt.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fotografiska. Autism

Inläggav BellaBelle » 2018-04-11 10:17:59

tahlia skrev:
Solblomma skrev:Det där gör mig ledsen. Jag hade inte velat veta om mina föräldrar hade så mycket negativa känslor pga mig. När min son fick sin diagnos (ADD) blev jag lättad, inte panikslagen. Nu ska han utredas igen och får förhoppningsvis en autismdiagnos. Föräldrar måste väl önska att deras barn får all hjälp de kan få? Jag tycker det låter egoistiskt att fokusera på allt det negativa de kände. :cry:
Nu är det en viss skillnad på ett barn med AS och ett barn som är så autistisk att det är svårt att öht nå barnet och som själva knappt kommunicerar alls.


Nuförtiden heter väl allt autism. Men av det lilla jag läst om utställningen är det svårt säga om det är ”klassisk” autism som avses eller ”bara” det som långe kallats ”Aspergers syndrom”. Båda är ju autism. Nu kallas väl allting för AST??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Fotografiska. Autism

Inläggav BellaBelle » 2018-04-11 10:18:29

slackern skrev:
Solblomma skrev:Det där gör mig ledsen. Jag hade inte velat veta om mina föräldrar hade så mycket negativa känslor pga mig. När min son fick sin diagnos (ADD) blev jag lättad, inte panikslagen. Nu ska han utredas igen och får förhoppningsvis en autismdiagnos. Föräldrar måste väl önska att deras barn får all hjälp de kan få? Jag tycker det låter egoistiskt att fokusera på allt det negativa de kände. :cry:


Mina föräldrar var på exakt samma sätt vad gäller psykiatrin, men jag tror att det beror på det otroliga tabu kring psykiskohälsa som rådde när dom växte upp med eugenik som norm. Så det kan förklara deras aviga inställning på något sätt.


Eugenik?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Fotografiska. Autism

Inläggav slackern » 2018-04-11 14:02:09

BellaBelle skrev:
slackern skrev:
Solblomma skrev:Det där gör mig ledsen. Jag hade inte velat veta om mina föräldrar hade så mycket negativa känslor pga mig. När min son fick sin diagnos (ADD) blev jag lättad, inte panikslagen. Nu ska han utredas igen och får förhoppningsvis en autismdiagnos. Föräldrar måste väl önska att deras barn får all hjälp de kan få? Jag tycker det låter egoistiskt att fokusera på allt det negativa de kände. :cry:


Mina föräldrar var på exakt samma sätt vad gäller psykiatrin, men jag tror att det beror på det otroliga tabu kring psykiskohälsa som rådde när dom växte upp med eugenik som norm. Så det kan förklara deras aviga inställning på något sätt.


Eugenik?


https://www.google.se/search?q=eugenik&ie=&oe=
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fotografiska. Autism

Inläggav Sisyfos » 2018-04-11 14:40:27

Mina föräldrar har haft dåligt samvete över att ha negligerat mig. Förvisso har jag varit självständig fastän jag har haft problem med sociala och behövt stöd samt hjälp för detta men inte fått hjälpen.

Jag kan inte jämföra det på något sätt med Slackern. Det låter ändå som att du klarat dig bra trots allt, med sådan uppväxt.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Fotografiska. Autism

Inläggav slackern » 2018-04-11 14:47:28

Nu har dom ju inte stöttat eugenik, men psykisk mående ska soppas under mattan och inte talas öppet om typ.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in