Förslag: förbjud invandringstrådar på forumet (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är ni trötta på invandringsdebatter?

Ja
22
65%
Nej
12
35%
 
Antal röster : 34

Inläggav Titti » 2009-02-23 22:26:29

ford skrev:
Zombie skrev:Jag förstår inte varför det finns en tråd till om det här. Eller varför vi inte kunde använda den här. Nåja.


Egentligen skulle det bara varit en tråd, men när jag kom på id'en om en omröstning var denna tråd redan postad.



Moderator:

Slagit ihop trådarna.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Milyc » 2009-02-23 22:35:55

Mig veterligt så finns de flesta invndringstrådarna i NFD som är en avdelning som inte är synlig för utomstående så jag förstår inte riktigt på vad sätt det ser ut på något sätt inför några utomstående.

Sedan gällde ju min kommentar att strunta i invandringstrådarna inte frågan om ett eventuellt förbud mot sådana utan frågan om man var trött på invandringstrådar eller inte. Är man som enskild trött på ett ämne struntar man i trådarna som berör ämnet. Det är väl sunt förnuft.

Vill någon förbjuda trådar om invandringen och ämnen nära kopplade till den så skulle det inte spela någon roll personligen. Jag anser dock att man i så fall ska tvinga både "rasister" och "antirasister" att låta bli att skriva om saken, och då ser jag ett visst problem med att definiera vad en "invandringstråd" är. Är en kritiktråd om ett politiskt parti eller organistion som SD, NSF, CMR eller Expo för vilken invandringen är en viktig fråga en "invandringstråd"? Eller kan jag starta en tråd om att HMF-lagen borde omfatta alla grupper och inte bara vissa utvalda, eller är det en "invandringstråd"?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav ford » 2009-02-23 22:43:08

Att du är så inihelvetes dum att du anser rasister och antirasister vara moraliskt likvärdiga är bara beklagligt, men nu skall inte denna tråd spåra ut och börja handla om just rasism och invandring, så vi lägger ner det ämnet med en gång.

Dock: i konsekvens namn har jag skrivit just det att alla nya, invandringsrelaterade inlägg bör raderas, oavsett ståndpunkt.

-Så ja: mitt förslag ser ut precis som du önskat.

En tråd där man diskuterar exempelvis expo eller sverigedemokraterna är definitivt att betrakta som invandringstård, liksom trådar där man diskuterar hets mot folkgrupp (åtminstone om de kommer in på invandringsfrågor, vilket i praktiekn är nästintill en omöjlighet att de inte skall göra).

NFD är för övrigt inte särkilt privat i praktiken; det är bara att rigga sig med ett slask alias och så är det fritt fram att läsa.

En överväldigande majoritet inklusive såväl mig som rdos verkar för övrigt duktigt trötta på alla dessa invandringstrådar.

-Vill du vara flumliberal, så varsågod, men jag hävdar att förbud och regleringar faktiskt kan vara ett nödvändigt ont i vissa fall.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2009-02-23 22:47:17

ford skrev:Att du är så inihelvetes dum att du anser rasister och antirasister vara moraliskt likvärdiga är bara beklagligt.

Det verkar som om rasister anser att "vissa" inte är värda lika mycket.
och
Det verkar som om antrasister anser att "vissa" inte är värda lika mycket.

Vad är det stora skillnaden?
För mig är det bara två olika ståndpunkter, varför älta?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ford » 2009-02-23 23:01:29

Vilka är det som antirasister inte tycker är lika mycket värda då?

Snarare är det väl åsikter om att alla inte är lika mycket värda, samt i viss mån de människor som aktivt diskirmminerar/jobbar för diskriminering som en anitrasist tycker är mindre värda och med det menas inte dryga, men i övrigt helt ok och schyssta s.k. svennerasister, som oftast bara är rädda och okunniga, eller såna (inga namn), som inte kan anses som tillräkneliga i samanhanget (det finns minst en sådan person på detta forum, och det är inte rdos jag tänker på i första hand...)
Från och med nu ber jag moderatorer låta mitt regelförslag gälla i åtminstone denna tråd, med omedelbar verkan, då jag själv inser dess potential att spåra ut till att bli just en invandringstråd, i annat fall, vilket vore mycket synd.

-Dock erkänner jag min egen del i skulden, och det är bl.a. av just den här typen av skäl (att många, inkl undertecknad har svårt att hålla fingrarna i styr, på tangentbordet, när det skrivs en del saker) som jag är för ett förbud.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2009-02-23 23:10:35

Moderatorn:


ford skrev:Att du är så inihelvetes dum att du...


Nämen, där är ju den där forrden som jag känner igen ifrån förr.

När skall du hota med stryk nu om jag får be att fråga!

Seriöst alltså, folk här gnäller på alldeles för hård ton, och så kommer du!

Jag borde säga ifrån.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav ford » 2009-02-23 23:12:56

Du tycker alltså att det är det största problemet, inte själva trådämnet? :roll:

-Eller är det meningen att jag inte skall våga opponera mig mot dig, för att du råkar vara moderator?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2009-02-23 23:13:54

Jag är inte nå moderator!
ford skrev:Skall jag vara rädd för dig, bara för att du är moderator?

Men visst, vill du köra det där racet så.


Lugna sig, eller du får en varningslapp så det visslar om det.

Men då, bestäm dig. Sluta redigera.

Ja alltså! Om du kommer med invektiv som är tydliga påhopp så är detta emot reglerna.

Sedan att det förstör trådens avsikt är väl ändå än mer oursäktligt!
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:07:17, redigerad totalt 2 gånger.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav ford » 2009-02-23 23:16:14

Jag antar att ni andra ser hur demokratin och yttrandefriheten tillämpas på detta forum, så det behöver knappast sägas mer. :roll:

Just därför förstår jag inte varför man inte kan censurera ämnen som bara förstör forumet, i största allmänhet?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2009-02-23 23:19:10

Att ni inte kör strategin som vissa ansåg skulle vara bra!

Ignorera dem!


Just nu är det DU som är den ivrigaste av dem.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav ford » 2009-02-23 23:26:58

Vad säger övriga moderatorer?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2009-02-23 23:34:30

Finns väl minst en som inte är emot censur.


Men jag är starkt emot censur. Den som läst mänsklighetens historia bör förstå hur graverande det är att acceptera minsta lilla. Det är fel, det blir inte rätt även om avsikterna är lovvärda. Det slutar illa.

Idag har vi censur överallt. Inte bara utomlands.


Om du nu är så otroligt anti emot dessa "rasister", ta dig då tid att lära dig hur du agerar mot dessa på bästa sätt, och inte klampa på som en AFA:it.

De vinner mer mark nu än någonsin och man kan ju undra varför.
*host* *f*r*i*v*i*l*i*g* *c*e*n*s*u*r*,* *i* *f*o*r*m* *a*v* *P*K* *host*

Tillägg:
Dessutom så måste jag få tillägga en liten detalj.
Något märkligt har hänt de senaste åren, det verkar som att flera läger (extrem-vänster/höger verkar ha slutat tänka, känns det som. Antalet idioter verkar ha ökat ganska markant.)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 2 gånger.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Milyc » 2009-02-23 23:35:48

ford skrev:Att du är så inihelvetes dum att du anser rasister och antirasister vara moraliskt likvärdiga är bara beklagligt.


Att det finns folk som anser att man är moraliskt överlägsen, oavsett argument, bevekelsegrund, eller arbetsmetoder, bara man är positiv till långväga invandring till Sverige och tar dessa invandrare som kollektiv i försvar i alla lägen anser jag vara än mer beklagligt.

Ovan citerade formulering ser jag som ett personangrepp och jag hade svarat med ett nytt sådant om det här var i NFD. Du kan händelsevis inte tänka dig att jag i mitt liv kan ha lika negativa erfarenheter av vissa "antirasister" och liknande och konsekvenserna deras kamp för "alla människors lika värde" som av "rasister"?

Jag hade bara en fundering kring hur en sådan regel skulle formuleras och vad den skulle omfatta. Men som sagt: Förbjud bäst fan ni vill!

Vad jag inte riktigt förstår är dock varför man måste förbjuda något som alla är så överens om att man inte vill hålla på med som du påstår? Det borde liksom inte vara nödvändigt. :roll:
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav sugrövmanövern » 2009-02-23 23:46:48

Alltså jag tycker att det är förkastligt att vilja använda moderatorernas arbetskraft till att scanna efter invandringsdiskussioner och påtala att de är förbjudna.

Jag tycker man ska visa moderatorerna mer respekt än så. Respekt jao, inte pissa pårom som om de vore ordningspoliser. Annars dom plir jetteledsna, pörja kråta, avsäga sig rållen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav ford » 2009-02-23 23:50:23

Milyc

Ok, jag vet vad du tycker, men jag håller inte riktigt med dig. Dock är jag övertygad om att du inte reagerar så kraftigt på vad som kan liknas vid normal jargong.

-Visst, man kan bli irriterad när någon skriver något som man själv tycker är korkat och säga vad man tycker om det den säger.
Dock tror jag att du är fullt medveten om att jag inte har någonting emot dig som person och att det är skillnad på at bli lite irriterad på något som nån säger och att tycka den personen är rakt igenom dum i huvudet. Där tror jag inte vi har några problem med varandra, om inte du har problem med mig.

"Någon" skulle bara veta hur ofta jag och Tess vräker ur oss sånt till varandra härhemma, men ändå älskar vi varandra och har tänkt gifta oss. :wink:

Hur jag kom in på detta ämne kan man ju spekulera i, :wink: men hursomhelst, låt oss nu hålla oss till ämnet istället.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2009-02-24 9:02:34

ford skrev:Vilka är det som antirasister inte tycker är lika mycket värda då?


Svenskar, danskar, tyskar, rasister, män. Har jag glömt någon?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2009-02-24 13:22:04

JOR skrev:Att ni inte kör strategin som vissa ansåg skulle vara bra!

Ignorera dem!


Som jag skrev tidigare i tråden: en del människor funkar så att de kan ignorera en del av en helhet på det här viset. Men bara en del.

Och de tenderar (i allmänhet, jag talar inte om någon enskild) så starkt att inte förstå (dvs. respektera) dem som inte funkar så, att jag brände ut mig på att försöka förklara skillnaden långt innan jag kom till det här forumet. Tyvärr. Hoppas någon annan orkar.

Tillkommer då hur de läsare som har sydeuropeiskt eller utomvästerländskt ursprung reagerar på forumet, även i de fall de skulle ha behövt det eller kunnat bidra väsentligt. Vilket jag och tahlia verkar vara de enda som tänker på. :?
Och forumets rykte även på andra håll, som också sagt förut.

(Jag vill inte heller ha censur. Men (en fråga jag vill lämna öppen i det längsta): vad gör man i ett så här prekärt läge?)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-02-24 14:44:55

Zombie skrev:Som jag skrev tidigare i tråden: en del människor funkar så att de kan ignorera en del av en helhet på det här viset. Men bara en del.


Jag tror fortfarande att huvudproblemet är att det finns en liten klick som inte kan acceptera att det finns folk som ogillar invandring. De har fått som specialintresse att omvända dessa, vilket i praktiken är omöjligt.

Zombie skrev:Tillkommer då hur de läsare som har sydeuropeiskt eller utomvästerländskt ursprung reagerar på forumet, även i de fall de skulle ha behövt det eller kunnat bidra väsentligt. Vilket jag och tahlia verkar vara de enda som tänker på. :?


Finns några sådana öht?

Zombie skrev:(Jag vill inte heller ha censur. Men (en fråga jag vill lämna öppen i det längsta): vad gör man i ett så här prekärt läge?)


Säger åt sina kompisar att sluta debattera invandring, och framförallt att sluta skapa nya trådar relaterat till invandring?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2009-02-24 15:21:33

rdos skrev:
Zombie skrev:Som jag skrev tidigare i tråden: en del människor funkar så att de kan ignorera en del av en helhet på det här viset. Men bara en del.


Jag tror fortfarande att huvudproblemet är att det finns en liten klick som inte kan acceptera att det finns folk som ogillar invandring. De har fått som specialintresse att omvända dessa, vilket i praktiken är omöjligt.

Diskussion om vad som är "huvudproblemet" är OT här. Det här är en praktiskt inriktad metatråd.

rdos skrev:
Zombie skrev:Tillkommer då hur de läsare som har sydeuropeiskt eller utomvästerländskt ursprung reagerar på forumet, även i de fall de skulle ha behövt det eller kunnat bidra väsentligt. Vilket jag och tahlia verkar vara de enda som tänker på. :?


Finns några sådana öht?

Det vet man inte förrän man stöter på någon, det är det av flera naturliga skäl osannolikt att man gör, och det spelar hursomhelst ingensomhelst roll. De kan finnas, det räcker.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: förslag: förbjud invandringstrådar på forumet

Inläggav Mariette » 2009-02-24 16:59:56

ford skrev:Jag vet att detta låter radikalt och är även fullt medveten om att jag själv deltagit mycket i dessa trådar. Dock tycker jag det är tragiskt att ett visst ämne skall dominera ett forum på detta vis, i synnerhet då diskussionerna ändå inte leder nån vart utan bara vevas på i all oändlighet.

Alternativet, som jag ser det är inte att låta rasisterna vara oemotsagda, för att det inte skall bli några debatter och tyvärr är trollning av trådar, där man medvetet försöker ändra fokus på diskussionen inte tillåtet som metod.
Därför föreslår jag att hela ämnet som sådant blir "bannat" och att alla nypublicerade, invandringsrelaterade inlägg, oavsett ståndpunkt raderas, så fort de upptäcks.


Kritik mot invandringspolitiken har inget med rasism att göra. Rasism är när någon/flera anser att en enskild eller en grupp är lägre stående på grund av att de tillhör en annan ras/folkgrupp.


ford skrev:-På så vis blir detta forum en betydligt trevligare plats att vistas på, för samtliga medlemmar och risken att nya forumister skall skrämmas bort kommer att minska.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav ford » 2009-02-24 19:24:20

Milyc skrev:
ford skrev:Att du är så inihelvetes dum att du anser rasister och antirasister vara moraliskt likvärdiga är bara beklagligt.


Att det finns folk som anser att man är moraliskt överlägsen, oavsett argument, bevekelsegrund, eller arbetsmetoder, bara man är positiv till långväga invandring till Sverige och tar dessa invandrare som kollektiv i försvar i alla lägen anser jag vara än mer beklagligt.



Svar på citat:

Vad har antirasism med ställningstagande till hur många invandrare vi skall ta in- eller positiv särbehanlding av invandrare att göra?
Att vara antirasist handlar om att inte tolerera att man drar alla människor över en kam, bara för att de tillhör en viss folkgrupp, samt att inte acceptera diskriminering grundad på etnicitet, eller tycka att man kan dela in människor i "vi" och "dom", där "dom" görs till objekt.

F.ö. att vara rasist innebär inte nödvändigtvis att ha en sådan attityd till invandrare, man kan även själv vara invandrare och trots det rasist mot antiget svenskar, eller andra invandrargrupper. Detta är givetvis precis lika illa.

-Att det kan vara så svårt för vissa att ställa upp på...



Reflektion över trådens egentliga ämne

Som ni också ser av detta så är det inget realistiskt alternativ att bara strunta i vissa inlägg, då det innebär att folk oemotsagda får sprida sina inte alltid särskilt trevliga, eller genomtänkta åsikter.

Samtidigt verkar majoriteten här på forumet inte vilja ha några invandringsdebatter, så varför kan vi bara inte bannlysa ämnet?
På så vis är problemet löst.

Vi slipper såna här debatter utan att det skall ske till priset av att meningsmotståndare (oavsett vilken sida man står på) skall kunna sprida sina åsikter och ev. övertyga andra, utan att bli emotsagda.

F.ö. skall inte moderatorerna behöva söka med ljus och lykta efter invandringsdebatter, då jag förutsätter att vi är några st som gärna skulle anmäla nystartade debatter/nya inlägg i invandringsdfrågor, bara för att få slut på eländet.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2009-02-24 20:06:06

Jag tycker mer det ser ut som om Ford har en strategi för att kunna förbjuda diskussioner han inte gillar. Först så spammar man forumet med trådar om just invandring, sedan vill man förbjuda diskussionen. Höjden är ändå att starta en omröstning där man vill veta om folk är trötta på invandringstrådar, när syftet är att förbjuda dem.

Startar därför en korrekt omröstning i ämnet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2009-02-24 20:13:19

Jag är fullt medveten om att jag har varit en av de flitigaste författarna av invandringstrådar.

För det förstår jag inte varför man inte skall ha rätt att mogna och ändra åsikt om saker som man själv tidigare varit delaktig i.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Milyc » 2009-02-24 20:33:40

ford skrev:
Vad har anitrasism med ställningstagande till hur många invandrare vi skall ta in att göra? Att vara antirasist handlar om att inte tolerera att man drar alla människor över en kam, bara för att de tillhör en viss folkgrupp, samt att inte acceptera diskriminering grundad på etnicitet, eller tycka att man kan dela in människor i "vi" och "dom", där "dom" görs till objekt.

-Att det kan vara så svårt för vissa att ställa upp på...


I teorin kanske det där är definitionen av "antirasism". Det som ofta kallas för antirasism av sina anhängarare och utövare är dock vad jag märkt ofta just att vurma för invandring och invandrare i alla lägen samt demonisera och/eller idiotförklara alla som yttrar sig kritiskt till någon av dessa saker (oavsett vilka argument invandringskritikern framför), samt att på olika sätt ge sitt stöd åt rasbetingat förakt mot svenskar och andra vita. En invandrare som föraktar svenskar kan lätt bli betraktad som just "antirasist". Jag skulle kunna räkan upp massor av hyckleri och självmotsägelser från antirasister men det ids jag inte.


Att det ska vara så svårt för en kritiskt tänkande människa med hyfsad intelligens att okriiskt ställa sig bakom. :roll:
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:07:21, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in