Försäkringskasseutlöst stupor vid Aspergers syndrom

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Försäkringskasseutlöst stupor vid Aspergers syndrom

Inläggav linek » 2010-12-15 3:30:24

Försäkringskasseutlöst stupor vid Aspergers syndrom - Läkartidningen 2010-12-14 nummer 50
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2010-12-15 4:01:29

:(

Känner igen det där med att FK sabbar hur man mår. Dock aldrig råkat fullt så illa ut som det där.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alien » 2010-12-15 5:45:39

Tydligen får inte läkaren lämna någon som helst öppning för att patienten någon gång i framtiden ska kunna arbeta:
Vi har ingen kristallkula och kunde inte döma patienten som helt ­arbetsoförmögen under de 35 år som han ännu har till ålderspension. Men Försäkringskassan hänvisade till regelverket och till »underlaget«, alltså läkar-utlåtandet, med dess spekulation om en eventuell ökad sysselsättningsförmåga i framtiden, och avslog hans ansökan om fortsatt sjukersättning. Han överlämnades till Arbetsförmedlingens introduktionsprogram för utförsäkrade.


Och vilken kompetens har FK att bedöma psykiskt sköra människor?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav matterik » 2010-12-15 7:23:17

Överklaga.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2010-12-15 8:19:38

Ja fy fan, att inte FK har en tillsynsmyndighet måste nog anses som brottsligt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-15 9:33:06

Miche skrev:Ja fy fan, att inte FK har en tillsynsmyndighet måste nog anses som brottsligt!

Man borde kunna få ekonomisk ersättning för den skada de orsakar, så som man kan av vården.

Men tänk hur kallt och stilla det måste vara i huvudet på de som bestämmer, och som bara låter detta passera som vatten på en gås.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-12-15 10:15:31

Tack för artikeln, linek. Kommentarer överflödiga. :(
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2010-12-15 10:23:19

Jag fick för en tid sedan tanken att det skulle vara intressant att pröva om det nuvarande regelverket för sjukskrivningar, rehabilitering och arbetspolitik kan betraktas som diskriminering mot personer med NPF. Det låter som denna artikel vore ett bra argument i sammanhanget, även om den ensam inte räcker långt.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Miche » 2010-12-15 14:14:57

Miche skrev:Ja fy fan, att inte FK har en tillsynsmyndighet måste nog anses som brottsligt!

Jag har inte hittat något entydigt som visar att tillsysnmyndigheten verkligen har bildats, men tydligen ska det sen 1 juli 2009 finnas en, se här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav vallesmamma » 2010-12-15 14:57:49

:( Jag utförsäkras den 1/1 men jag har ansökt om varaktig sjukersättning. Läkaren har skrivit i mitt intyg att min funktionsnedsättning är varaktig. Får se om det hjälper. Vet ej vad jag ska ta mig till om det blir avslag!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Micke2 » 2010-12-15 15:52:36

Miche skrev:
Miche skrev:Ja fy fan, att inte FK har en tillsynsmyndighet måste nog anses som brottsligt!

Jag har inte hittat något entydigt som visar att tillsysnmyndigheten verkligen har bildats, men tydligen ska det sen 1 juli 2009 finnas en, se här!


Det är Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) som avses.


http://www.inspsf.se/
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Zombie » 2010-12-15 16:40:00

De resultat remissinstanserna förutsåg börjar droppa in... :evil:

Kvasir skrev:Jag fick för en tid sedan tanken att det skulle vara intressant att pröva om det nuvarande regelverket för sjukskrivningar, rehabilitering och arbetspolitik kan betraktas som diskriminering mot personer med NPF. Det låter som denna artikel vore ett bra argument i sammanhanget, även om den ensam inte räcker långt.

Några som orkar hjälpa till så gör det! Se hur långt man kan komma åtminstone. På egen hand, eller inom ramen för någon eller några av våra föreningar (OA, AAF, Attention).

Säger en som tyvärr inte är i skick att själv åta sig något.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Altus » 2010-12-15 16:43:20

Jag har pratat med ett flertal personer vars handläggare på FK gör medicinska utlåtanden titt som tätt. En patient ville t ex att kommunikationen skulle ske via epost eftersom hon var så mentalt utmattad att hon hade svårt att hänga med i telefonsamtalen (plus att hon ville ha allt dokumenterat, med all rätt eftersom handläggare ofta säger knepiga saker). Då började FK-handläggare komma med anklagelser att det är "kontrollbehov" av det slaget som gjort patienten sjuk till att börja med.

Det gällde en patient med ett väl kartlagt sjukdomstillstånd som inte innehåller det minsta om "kontrollbehov" eller att det skulle ha skadat patienten. Men denna byråkrat på FK vet förstås bättre än de eniga experter inom vården som diagnostiserat patienten. Helt löjväckande.

Man borde kunna anmäla handläggare på FK som försöker sig på medicinska utlåtanden (som dessutom strider mot enig expertis). Klockrent fall av tjänstefel, kan man tycka.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Miche » 2010-12-15 16:45:36

Micke2 skrev:Det är Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) som avses.

Tack!

Men de verkar inte vara särskilt aktiva (här är deras rapporter), troligen beroende på att nästan ingen hur man kan överklaga FKs beslut (vilket framgår här), det finns inga normala möjligheter att få ISF att granska FKs beslut utan det går via domstolsväsendet eller JO (vilket är väldigt underligt, för de har inga specialkunskaper).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-12-15 16:52:22

Altus skrev:Jag har pratat med ett flertal personer vars handläggare på FK gör medicinska utlåtanden titt som tätt. [...]

För mig ser det ju ofrånkomligt ut att sådant här skulle börja inträffa sedan FK har fått sin rätt att överpröva medicinska bedömningar utökad så till den milda grad som de har.

Att de som lekmän någonsin fick en sådan överprövningsrätt är ju både etiskt och praktiskt sett tvivelaktigt nog. Att de hade förtroendeläkare att konsultera hjälpte inte långt förut heller, de hade redan på åttiotalet ett väl etablerat dåligt rykte bland de medicinare och andra insatta jag kände iallafall.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Altus » 2010-12-15 17:05:11

Zombie skrev:
Altus skrev:Jag har pratat med ett flertal personer vars handläggare på FK gör medicinska utlåtanden titt som tätt. [...]

För mig ser det ju ofrånkomligt ut att sådant här skulle börja inträffa sedan FK har fått sin rätt att överpröva medicinska bedömningar utökad så till den milda grad som de har.


Jo kanske, fast deras arbete är dock bara att utvärdera de intyg de får, inte att göra egna diagnoser. De är i sin rätt att säga "intygen räcker inte för att visa att din arbetsförmåga är 100% nedsatt", men inte "intygen säger att du har cancer, men jag har nu funderat lite över det här och tror att du egentligen bara har influensa och hypokondri. Avslag! Och du, skaffa ett jobb, hippie."

Så det är fortfarande enligt reglerna (tror jag) fel av dem att ha egna medicinska uppfattningar, även om dessa kanske är en naturlig följd av hur systemet är ordnat.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-15 17:17:22

Tja.... Man säger inte åt en rullstolsburen att hoppa eller en blind att köra bil.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2010-12-15 17:37:37

Altus skrev:
Zombie skrev:
Altus skrev:Jag har pratat med ett flertal personer vars handläggare på FK gör medicinska utlåtanden titt som tätt. [...]

För mig ser det ju ofrånkomligt ut att sådant här skulle börja inträffa sedan FK har fått sin rätt att överpröva medicinska bedömningar utökad så till den milda grad som de har.


Jo kanske, fast deras arbete är dock bara att utvärdera de intyg de får, inte att göra egna diagnoser. De är i sin rätt att säga "intygen räcker inte för att visa att din arbetsförmåga är 100% nedsatt", men inte "intygen säger att du har cancer, men jag har nu funderat lite över det här och tror att du egentligen bara har influensa och hypokondri. Avslag! Och du, skaffa ett jobb, hippie."

Så det är fortfarande enligt reglerna (tror jag) fel av dem att ha egna medicinska uppfattningar, även om dessa kanske är en naturlig följd av hur systemet är ordnat.

Förvisso. Fast jag stryker "kanske" då, med min bild av hur människan fungerar. Implicit ställer de ju egna diagnoser i vilket fall som helst, eller tvingas av regelverket att göra det, bara mildare och snävare varianter av den folk redan har alternativt simulantia laboris fugiens (arbetsskygghetssimulans). Sådant blir man formad av, på ena sättet eller andra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-15 18:10:10

Bjäbbmonstret skrev:Tja.... Man säger inte åt en rullstolsburen att hoppa eller en blind att köra bil.

Nä, men numer behöver även blinda komma in med nya intyg som visar att de verkligen är blinda, till FK.

På ridningen jag går på, går en tjej med ögonproteser, alltså inte en chans att se. Hennes mamma fick jaga läkare som kunde intyga att hon var blind när aktivitetsersättningen skulle omprövas. Tjejen är dessutom utvecklingsstörd, har kanske autism (min bedömning) och kan inte klara sig själv utan har ledsagare hela tiden.

Mamman sade att det var ett "#¤%&/ jobb när det var kontakt med FK.

Men man får hoppas att de inte tvivlar på att hon ska ha ersättningen i alla fall, att det räcker med att de kräver löjliga intyg.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2010-12-15 19:08:17

Ja snälla nån, jag vet att amputerat folk i årtionden har fått gå dit för att intyga att lemmarna inte har vuxit ut igen varje gång det har varit dags att ompröva invalidpensionen eller vad det nu har hetat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2010-12-15 22:01:03

Zombie skrev:Några som orkar hjälpa till så gör det! Se hur långt man kan komma åtminstone. På egen hand, eller inom ramen för någon eller några av våra föreningar (OA, AAF, Attention).
Medhåll.
Någon som vill ta stafettpinnen ett tag?
Själv avvaktar jag den process jag redan har startat.
När den är klar tar jag gärna tillbaka stafettpinnen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-15 22:04:06

Zombie skrev:Ja snälla nån, jag vet att amputerat folk i årtionden har fått gå dit för att intyga att lemmarna inte har vuxit ut igen varje gång det har varit dags att ompröva invalidpensionen eller vad det nu har hetat.

Det är helt #¤%&/()(/&%¤#¤%&/(/&%¤#%&
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2010-12-15 22:30:34

Zombie skrev:
Altus skrev:
Zombie skrev:
Altus skrev:Jag har pratat med ett flertal personer vars handläggare på FK gör medicinska utlåtanden titt som tätt. [...]

För mig ser det ju ofrånkomligt ut att sådant här skulle börja inträffa sedan FK har fått sin rätt att överpröva medicinska bedömningar utökad så till den milda grad som de har.


Jo kanske, fast deras arbete är dock bara att utvärdera de intyg de får, inte att göra egna diagnoser. De är i sin rätt att säga "intygen räcker inte för att visa att din arbetsförmåga är 100% nedsatt", men inte "intygen säger att du har cancer, men jag har nu funderat lite över det här och tror att du egentligen bara har influensa och hypokondri. Avslag! Och du, skaffa ett jobb, hippie."

Så det är fortfarande enligt reglerna (tror jag) fel av dem att ha egna medicinska uppfattningar, även om dessa kanske är en naturlig följd av hur systemet är ordnat.

Förvisso. Fast jag stryker "kanske" då, med min bild av hur människan fungerar. Implicit ställer de ju egna diagnoser i vilket fall som helst, eller tvingas av regelverket att göra det, bara mildare och snävare varianter av den folk redan har alternativt simulantia laboris fugiens (arbetsskygghetssimulans).


Om de följer reglerna så sätter de inte andra diagnoser utan gör bara en annan bedömning av arbetsförmågan inom den befintliga diagnosen. Så det är inte "cancer? nädu, du lider bara av nageltrång!" utan mer "visst har du multipel cancer och lepra i sent skede, det kan ingen förneka, men vi tror du klarar några år till i gruvan. Man klarar mer än man tror, var inte ett offer! Hehe."

Fast det är klart, även att bedöma arbetsförmågan annorlunda än läkaren/läkarna som skrev intyget är förstås att göra en egen medicinsk bedömning, men det är inte att sätta en annan diagnos. Inte för att det gör någon praktisk skillnad för patienten som blir utan ersättning, men själva är FK alltid snabba med att framhäva distinktioner av det slaget, för att få det att låta bättre.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Miche » 2010-12-18 12:46:15

Miche skrev:
Micke2 skrev:Det är Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) som avses.

Tack!

Jag fick ett tips om ett uttalande från JO
Ekot skrev:Det behövs en ny myndighet för dem som är missnöjda med Försäkringskassan. Det tycker Justitieombudsmannen Cecilia Nordenfelt, som också skrivit detta till riksdagen.

Den som känner sig illa behandlad skulle kunna klaga hos den nya myndigheten, som också skulle se till att kassan sköter sig, säger Cecilia Nordenfelt. Hon är kritisk till att det inte finns någonstans för missnöjda att vända sig sedan Riksförsäkringsverket lades ner.

– Försäkringskassan fattar väldigt många beslut som rör enskilda människor varje år, och i en del fall som jag ser hos mig så ser man att Försäkringskassan och den försäkrade har svårt att förstå varandra och att den försäkrade behöver någon utanför sig själv att prata med som kan utreda när Försäkringskassan inte gör rätt, säger Cecilia Nordenfelt till Ekot.

fredrik.furtenbach@sr.se
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in