Förmaksflimmer

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-05-14 13:07:29

Jag har tidigare skrivit i styrketraning-inspirationstrad-t20948.html?hilit=styrketr%C3%A4ning men kände att det var dags att starta en ny tråd, för att det annars skulle bli allför off-topic.

För ca 20 år sedan sökte jag hjälp för problem med hjärtat. Jag blev uppsatt på en lista och fick de muntliga instruktionerna att ringa när jag fick ett "anfall", och telefonledes boka in en akuttid för att analysera anfallet.
Detta var långt innan jag hade fått någon NPF-diagnos, men så här i efterhand blir det tydligt hur bokstavligt jag tolkade instruktionerna. Jag minns också att jag inte förstod hur det skulle funka i praktiken. Jag skulle alltså ringa dem, boka en tid och sedan åka till sjukhuset, allt under tiden jag hade "ett anfall".

Det blev ju aldrig av. Istället lärde jag mig att leva med problemen. Under 2009 till 2013 gick jag efter att jag sjukskrivits för depression i samtalsterapi. Under dessa samtal nämnde jag vid flera tillfällen mina problem med hjärtat. Min terapeut som var flitig motionär, minst sagt, propagerade starkt för att jag behövde röra på mig. Det gjorde jag också eftersom jag blev väldigt slö av Sertralinet jag fick utskrivet. Det gjorde mig fet också.

Den 15 november 2012 ringde jag till slut vårdcentralen och fick en tid bokad den 5 december. Läkaren jag fick träffa skrev en remiss för s.k. R-test (långtids-EKG) på medicinmottagningen. Den fick jag bära under vecka 7 2013.
26 februari skulle jag träffa en läkare som hade gått igenom loggen från R-testet. Det gör de för att se om det finns några oregelbundenheter i hjärtrytmen. Dessa oregelbundenheter kallas arytmi.
På väg dit gick min bil sönder, varpå jag missade läkartiden. Medan jag står vid bilen och inväntar hjälp med att bogsera bort den, så ringer läkaren jag skulle ha träffat upp mig. Han säger att det är gott om oregelbundenheter i loggen, och att jag inte behöver träffa honom, utan han skriver en remiss för en s.k. arytmiundersökning.

Jag hade börjat undra vart remissen tagit vägen, och den 7 maj ringde jag och frågade.

Då visar det sig att han glömt att skriva en remiss. :-)051 :-)Raging :(

Så nu väntar jag fortfarande på en remiss. När jag samlat kraft ska jag ringa vårdgarantikansliet.

Här följer en lista på datum då jag fått förmaksflimmer. Flera datum saknas säkert, eftersom jag inte alltid är på humör att dokumentera det hela.

2013:
idag 14 maj
28 april
15 april
27 feb
16 feb (R-test)
12 feb (R-test)
11 feb (R-test)
16 jan
2 jan

2012:
21 dec
19 dec
05 dec
24 Nov (ca 10 min)
15 Nov (ca 30 min)
05 Okt
29 Aug
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav Alien » 2013-05-15 0:54:12

Låter ju inget vidare. Tycker du borde få komma på arytmiundersökning extra snabbt nu mtp att remissen blivit bortglömd över två månader.

Antar att du kan behöva medicin, antingen en som du tar varje dag el vid behov.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-05-15 20:23:58

Alien skrev:Låter ju inget vidare. Tycker du borde få komma på arytmiundersökning extra snabbt nu mtp att remissen blivit bortglömd över två månader.

Antar att du kan behöva medicin, antingen en som du tar varje dag el vid behov.


Läkaren sa när jag pratade med honom den 7 maj att han skulle skriva ut något, men nu när jag loggade in på apoteket så fanns inget recept. Han glömde väl det också.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-15 22:42:25

Medicin mot arytmi?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-05-16 7:19:35

Bjäbbmonstret skrev:Medicin mot arytmi?


Betablockerare, sa han.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-05-16 7:49:31

Jag var nu in på Fass.se. Jag minns bara att namnet på läkemedlet slutade på lol. De två medicinerna jag hittar heter Atenolol och Bisoprolol. Båda används mot högt blodtryck.
Jag har lågt blodtryck, så det verkar ju lovande.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-05-21 19:09:33

Fick remissbekräftelsen idag.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-06-15 9:43:30

Nya flimmerdatum:

3 juni
13 juni
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav biologic » 2013-06-20 1:42:38

Usch, så tråkigt. :( Han sade alltså att det var flimmer och inte fladder? Hoppas på att du snabbt får komma in!

Jag äter Metoprolol, vilket också är en betablockerare och vanligtvis används vid högt blodtryck. Liksom du har jag lågt blodtryck, men jag märker oftast inte av någonting då jag äter förhållandevis låg dos samt även snusar (tyvärr) vilket höjer blodtrycket något. I dagsläget har jag cirka 95/60 i vila. Jag har supraventrikulära takykardier, d.v.s. förmaksfladder, som är en biverkning av ett komplicerat, medfött hjärtfel (har fått "ärr" i hjärtat efter flera operationer, vilket gör att de elektriska impulserna inte riktigt går som de skall).

Bara PM:a mig om du vill prata, jag har livslång erfarenhet av att ha hjärtfel och förstår vad du går igenom.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Förmaksflimmer

Inläggav svartamolnet » 2013-06-22 8:26:59

Jag undrar om det är vanligt med arytmier hos "NPF:are". Båda mina barn har fått genomgå ablation pga medfödda avvikelser i nervbanorna i hjärtat. Sonen hade WPW och dottern en annan variant som jag glömt vad den hette, men den gav också extremt hög puls.

Hoppas du mår bättre snart Krillo!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-06-28 13:26:08

Ingen läkare har namngivit tillståndet, han bara sa att det fanns oregelbundenheter (Jag tror det var så han sa).
Jag var på ekokardiografi den 4 juni, där såg allt bra ut. Chansen att jag skulle ha flimmer just då var ju självklart liten.
Idag den 28 juni fick jag flimmer. Jag var och tränade och skulle ta upp mitt kort från golvet. Återigen alltså inte direkt relaterat till någon övning, utan just sätta mig upp eller ställa mig upp. Det tenderar att hända när min puls är något förhöjd. Episoden idag kändes värre än tidigare med spänning i underkäke, bröstsmärtor och illamående, och det höll i sig i över 30 min.

Jag har fått Bisoprolol utskrivet men jag har tvekat inför att ta den, eftersom jag har lågt blodtryck och medicinen är mot högt blodtryck. Efter träningen åkte jag dock och hämtade ut den.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Förmaksflimmer

Inläggav svartamolnet » 2013-06-28 13:54:55

Det låter liknande som mina barn har. Det kom ofta när de böjde sig ner hastigt. Det kunde också komma av påfrestningar som att de höll på att få en infektion, extrem kyla eller stress.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Förmaksflimmer

Inläggav Krillo » 2013-07-15 15:02:23

svartamolnet skrev:Det låter liknande som mina barn har. Det kom ofta när de böjde sig ner hastigt. Det kunde också komma av påfrestningar som att de höll på att få en infektion, extrem kyla eller stress.


Ja, det låter onekligen som samma symptom.

Idag fick jag flimmer i 16 min (14.11-14.27 för att vara exakt). Böjde mig ner för att ta upp mobilen som jag tappade. Höll på med fasadtvätt innan (mycket böja sig ned) och jag kände att det var på gång.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Aspergare och vården



Logga in