Förlossningsskriken i blåsväder

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förlossningsskriken i blåsväder

Inläggav ufo » 2010-11-27 4:34:25

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8183922.ab
det vore bättre om de födande kvinnorna behärskade sig.
– Är det helt orimligt att kräva att vuxna människor ska kunna behärska sig, även om de ligger i förlossningsplågor? Som vuxen kan man väl ändå tygla sig även om man föder barn.

Jo visst kan det låta vid förlossning, men det här är väl ändå att ta i?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2010-11-27 4:51:04

Amen, herregud, det är ju fullkomligt outhärdliga smärtor, ska man begära att kvinnorna ska tänka på att inte föra oväsen då? Det kanske tvärtom lättar att få skrika?

Iofs skrek jag inte, men jag jämrade mig högljutt. Jag hade aldrig haft så ont förut och jag hade ingen aning att om när det skulle vara över.
Det gör ont att föda barn. Så ont att den blivande mamman allt som oftast vrålar av smärta. Något inte bara de blivande föräldrarna måste stå ut med. För personalen på förlossningsavdelningarna hör skriken till vardagen.

Det kan ju hålla på i många timmar. Är det inte bättre att ge ordentlig smärtlindring? Eller kräva att det forskas fram bättre smärtlindrande, som inte är negativ för barnet.
Det finns ju andra strategier än att gallskrika, tycker hon och föreslår att de ska bita sig i läppen och tänka att det går över.

Hellre bita sönder läpparna än skrika för personalens skull? Är det någon gång man ska slippa tänka på hur man beter sig och vad omgivningen tycker, så är det väl när man föder barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Parvlon » 2010-11-27 4:55:22

Det är bara inbillning. Behöver inte göra ont. Äntligen verkar sjukvården fattat detta, vi får se vad de hittar på för lösningar men jag gissar att det handlar om att informera de blivande mammorna om hur läget ser ut. Någon måste ju göra skitjobbet. :wink:
Senast redigerad av Parvlon 2010-11-27 5:00:11, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Heishi » 2010-11-27 4:58:02

Jag såg den artikeln herromdagen, och jag blir fundersam. Anledningen till att de skriker är ju uppenbart p.g.a smärta. Vilka typer av smärtlindringar använder man vid förlossningar? Vad jag vet är det inte särskilt vanligt att ge smärtstillande vid det här tillfället, trots att det är en av de mest uppenbara smärtsamma upplevelserna någon kan ha.
Skärpning, medicinklinisk vård.

När det kommer till bullernivåmätningarna är det mycket troligt att de utsätts för höga ljud, men vad har sjukhuset i fråga gjort för åtgärder att hindra det i direkt omnejd relaterat till miljön. Har de satt upp ljuddämpande/absorberande tyg-stycken på de platser som går ? Har de installerat avskärmningar eller hur ser det egentligen ut?

Det tragiska är att jag som Skövdebo inte känner mig särskilt stolt över ett ganska till synes, 'skit'problem.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Miche » 2010-11-27 9:48:26

Heishi skrev:vad har sjukhuset i fråga gjort för åtgärder att hindra det i direkt omnejd relaterat till miljön. Har de satt upp ljuddämpande/absorberande tyg-stycken på de platser som går ? Har de installerat avskärmningar eller hur ser det egentligen ut?

I de förlossningssalar jag varit inne i har det varit mycket kala väggar (la dock inte märke till taket, hade lite annat att tänka på) men nog fan skulle det gå att bullerdämpa en förlossningssal...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-27 10:29:58

Vad i HELVETE är det för barnmorska som säger så där?

Den borde befrias GENAST från sitt arbete.

Här finns flera uppenbara fel, varav ett är att MÄNNISKOR inte kan ISO-certifieras och standardiseras. Ett annat är att tydligen bör man inte få jobba som barnmorska om man inte fått föda barn på ett normalt sätt, d.v.s. med en smärta som minst motsvarar amputation utan bedövning.

Jag blir så arg så jag kokar och spricker och allt möjligt när jag läser det där. Byt jobb för fan, fort som fan också, så inte fler kvinnor riskerar posttraumatiskt stressyndrom hos dessa knäppskallar. Köp öronproppar barnmorskeelände!

PTSD efter förlossning är inte att leka med. Speciellt inte som ALLA (med promilleundantag) inom vården anser att alla alltid glömmer förlossningssmärta, att PTSD inte går att få av en naturlig sak, samt det jävliga bemötande en del barnmorskor levererar och verkar vårda ömt.

Och herregud om de där barnmorskorna visste hur många det är som efter förlossningen "biter ihop" och ser glada ut, fast de gråter och har panik inombords. Det är bara att använda hjärnan och läsa sig till hur vanligt det är, alltså bland de som aldrig kommer så långt att de utvecklar PTSD.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-27 10:36:41

Alien skrev:Amen, herregud, det är ju fullkomligt outhärdliga smärtor, ska man begära att kvinnorna ska tänka på att inte föra oväsen då? Det kanske tvärtom lättar att få skrika?

Iofs skrek jag inte, men jag jämrade mig högljutt. Jag hade aldrig haft så ont förut och jag hade ingen aning att om när det skulle vara över.
Det gör ont att föda barn. Så ont att den blivande mamman allt som oftast vrålar av smärta. Något inte bara de blivande föräldrarna måste stå ut med. För personalen på förlossningsavdelningarna hör skriken till vardagen.

Det kan ju hålla på i många timmar. Är det inte bättre att ge ordentlig smärtlindring? Eller kräva att det forskas fram bättre smärtlindrande, som inte är negativ för barnet.
Det finns ju andra strategier än att gallskrika, tycker hon och föreslår att de ska bita sig i läppen och tänka att det går över.

Hellre bita sönder läpparna än skrika för personalens skull? Är det någon gång man ska slippa tänka på hur man beter sig och vad omgivningen tycker, så är det väl när man föder barn.

Alla fördomar om barnmorskors kallsinne har bekräftats.

Den här barnmorskan har antingen inte fött barn, eller så har den haft en ovanligt enkel förlossning eller god smärtlindring.

Det är ju inte alltid smärtlindring fungerar, eller så går det så fort att det inte hinns med. De som har en tatuering i svanken kan inte få ryggbedövning, ja det finns många gånger det inte går att bedöva.

De själva (barnmorskorna) gör ju mycket för att kvinnan ska föda naturligt och utan bedövning...

Och det finns väl bra hörselskydd att plugga in i öronen? Sådana där tal hörs bra igenom (kanske skrik också då??? kanske man får ha vanliga proppar då).

Jag har aldrig hört maken till olämpliga uttalanden från någon som ska arbeta med folk som befinner sig i sitt livs värsta smärta och sitt livs viktigaste situation. Som sagt, mina fördomar besannades, och jag kan bara anta att det är mer utbrett med den här synen än vad man vill tro. Jag har märkt det på så många vårdmänniskor att de gör saker som pekar på att de har en sådan här syn på människor.

Har själv fått höra "håll käften" av sköterskor vid ett flertal tillfällen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Panika » 2010-11-27 11:32:40

Tummen upp för Bror Duktig.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2010-11-27 12:02:12

Jag skulle tro att det går att hitta väl fungerande lösningar med moderna hörselskydd. Det går t.ex. att ha aktiv dämpning som sätter in vid en viss ljudnivå. Även om sådana kanske inte klarar hela det aktuella frekvensspektrat så skulle det nog i så fall gå att ordna det från tillverkarnas sida för denna specialtillämpning. Marknaden borde finnas. Det enda problem som finns är just att man måste hitta en lösning som ger bullerdämpning men tillåter fungerande kommunikation. Jag gissar att det största problemet med en sådan lösning är att det kan upplevas obehagligt av de födande kvinnorna att personalen går med hörselskydd, men det är nog överkomligt i de flesta fall.

Man undrar ju om det som sägs i artikeln är någon allmän åsikt bland barnmorskorna, eller om det är AB som har letat upp någon enda som har avvikande och "kvällspressvänliga" åsikter? En motivering varför de inte vill ha hörselskydd hade t.ex. varit på sin plats i artikeln. Finns något bra argument mot den lösningen?

Det finns yrken där det är svårt att använda hörselskydd, men det här låter inte som något omöjligt fall. Det är nog snarare att sjukvården inte har någon tradition att använda hörselskydd. Det är bra att problemet uppmärksammas, men det var ett sällsynt korkat uttalande att vilja lösa det med att patienterna skriker mindre. (Jag skriver patienter för att problemet säkerligen finns av och till även inom sjukvården i övrigt, inte minst akutmottagningar).
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2010-11-27 12:36:48

Kvasir skrev:
Man undrar ju om det som sägs i artikeln är någon allmän åsikt bland barnmorskorna, eller om det är AB som har letat upp någon enda som har avvikande och "kvällspressvänliga" åsikter? En motivering varför de inte vill ha hörselskydd hade t.ex. varit på sin plats i artikeln. Finns något bra argument mot den lösningen?


Empatibefriade idioter finns på alla arbetsplatser och väldigt ofta visar de sig faktiskt vara kvinnor, vilket slår hål på vissa andra myter i samma vända...

Jag har en sådan kollega på mitt jobb också och ingen vill jobba ihop med henne, just därför att hon är totalt dryg, självgod, besserweisser och empatibefriad.

Dock har jag mycket svårt att tänka mig att en majoritet av sjuksköterskorna därute skulle tillhöra denna typ av människor.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2010-11-27 15:13:32

Panika skrev:Tummen upp för Bror Duktig.
+1
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-27 15:22:15

Naturligtvis måste födande kvinnor få skrika hur mycket de behöver.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2010-11-27 15:26:53

KrigarSjäl skrev:Naturligtvis måste födande kvinnor få skrika hur mycket de behöver.

Nej, varför det? De kan ju orsaka hörselskador både hos personalen och anhöriga!

Dessutom ska vi införa begränsningar hur högt man får skrika på poliser, hur högljutt det max får vara för att en brandman ska kunna bekämpa en bramd osv osv...

:-)040
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-27 17:06:53

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Naturligtvis måste födande kvinnor få skrika hur mycket de behöver.

Nej, varför det? De kan ju orsaka hörselskador både hos personalen och anhöriga!

Dessutom ska vi införa begränsningar hur högt man får skrika på poliser, hur högljutt det max får vara för att en brandman ska kunna bekämpa en bramd osv osv...

:-)040

Ja, man undrar ju hur det står still egentligen. I alla andra bullriga arbetsmiljöer, så använder man hörselskydd. Och som sagt tidigare, så finns det väldigt avancerade sådana.

Att uttrycka sig som barnmorskan i reportaget, är långt mycket skadligare än en hörselskada, fast inte för henne då...

Ska ambulanspersonal lämna folk om de skriker för mycket också? De kan väl bita sig i läppen och tänka att det går över när de får morfin om några timmar när man kollat vad smärtan beror på (been there).

Jösses, det är inte lite den här barnmorskan begär av folk som har smärtor av den grad att medvetandet påverkas starkt. Många svimmar/tappar medvetandet vid varje värk, p.g.a. den starka smärtan. Ska de börja fundera på hur man uppför sig? För att inte tala om den ångest INFÖR förlossning, det skapar att uttala sådant här skit. De flesta har redan tusen saker de tror kommer bli pinsamma.

Hur många har jag inte hört berätta att de låg och önskade sig en pistol så de kunde skjuta sig, och liknande.

Vad jag däremot vet att skrik kan vara dåligt för, är om man skriker rakt ut utan att fördela kraften till krystning. Då tar det längre tid. Men då brukar (en pedagogisk) barnmorska föreslå att man skriker "med tryck".

I vanliga fall brukar vårdpersonal (före förlossning) säga att "var inte orolig för det eller det, sådant är de vana vid", men det gäller kanske nu inte längre "störande beteende". Accepteras de vanliga svordomarna fortfarande tro? Eller är det dålig arbetsmiljö att bli svuren åt? Det är ju vanligt att födande kvinnor svarar hårt och fullt av svordomar, som t.ex. "JAAAA, för HELVETE", och det trodde man ju var accepterat, men det kan väl inte vara god arbetsmiljö?

För att inte tala om arbetsmiljön för psykpersonal på psykosavdelning om personer börjar svära och hålla på. Kanske man kan bälta och söva ned, inte för personens bästa, utan för att få en lugn och trivsam arbetsmiljö? :-)040
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nitro2k01 » 2010-11-28 12:11:54

Varje gång jag ser något sådant där undrar jag hur länge personerna har tänkt igenom sin yrkeskarriär. Men om de nu anser att det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem så kanske öronproppar kanske är något att fundera på, eller varför inte dämpningspaneler på väggarna så att ljudet inte ska reflekteras lika mycket? Det finns till och med aktiva ljuddämpningssystem som skickar ut ljud i motfas som sänker ljud i lokalen där apparaten placeras. Möjligheterna finns.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-28 13:24:08

nitro2k01 skrev:Varje gång jag ser något sådant där undrar jag hur länge personerna har tänkt igenom sin yrkeskarriär. Men om de nu anser att det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem så kanske öronproppar kanske är något att fundera på, eller varför inte dämpningspaneler på väggarna så att ljudet inte ska reflekteras lika mycket? Det finns till och med aktiva ljuddämpningssystem som skickar ut ljud i motfas som sänker ljud i lokalen där apparaten placeras. Möjligheterna finns.

Att man direkt vill skyffla över problemet på den person som minst av alla kan kontrollera sig, tyder på problem (i huvudet höll jag på att skriva, och gjorde visst också ;)).

Som sagt, varje annan arbetsplats med ljudproblem, har en mängd tekniska lösningar, och även på många av dessa jobb är det så att det kan vara viktigt att höra prat, och det finns alltså lösningar för detta också.

Det borde inte tas upp så här i en tidning, de borde gå till facket och kräva hjälpmedel och skydd för hörseln från sin arbetsgivare.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in