Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Chrilleb » 2013-05-30 15:55:16

Hej, fick svar från min läkare på Ks ( En professor i Hjärtmedicin ) , han och jag pratade om proverna jag gjort för ett par veckor sen, blodvärdet var bra, men kolesterolet var förhöjt ( han nämnde det onda kolesterolet ). Nämnde att jag promenerar ett par mil i veckan och äter mycket fisk, det tyckte han lät bra...nu får jag hålla i detta med kosten.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Kruppe » 2013-05-30 16:17:06

Mättat fett och snabba kolhydrater/socker är nog det som är värst, tror jag. Sen finns det väl en del som har gener som gör att dom har skyhöga värden oavsett vad dom äter.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Flawed » 2013-05-30 21:01:23

Maten inte är bra.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Kruppe » 2013-05-30 21:19:50

Jag har inga specifika maförslag, vad gäller rätter eller sånt. Dom flesta har väl olika smak också, så det är ju inte enkelt att rekommendera någonting. Vegetabilier brukar ju generellt sett ha mindre andel mättat fett. Palmolja och kokosfett är undantag, och sedan finns det ju härdat/hydrogenerat fett - så det får man kanske se upp med. Du kanske borde äta vegetabilier och kolla på innehållsförteckningen när du handlar?
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Wine » 2013-05-30 21:27:49

Hej, jag kan rekommendera den här sidan:

Kostdoktorn - Snabbkurs i kolesterol
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Chilehead » 2013-05-30 23:46:20

Lakrits är bra mot kolestrol, om man inte har för högt blodtryck.
Och då helst ren lakrits så slipper man sockret.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Flawed » 2013-05-31 0:30:31

Kolesterol tillverkas av kroppen självt och hur mycket beror oftast på hur mycket fett man har.
Mindre kolesterol tillverkas om man går ner i fettvikt.
Sålunda är det den mat som man inte äter som är viktigast.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Moggy » 2013-05-31 0:37:11

Det kan man få ut bra mediciner för som var och varannan över 40 år äter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav kiddie » 2013-05-31 2:05:19

Håller med Wine. Man kan inte stirra sig blind på det "onda" kolesterolet. Man måste se det i samband med HDL. Har man högt HDL och högt LDL är det en helt annan sak än att ha lågt HDL och högt LDL. Så att veta sitt HDL är A och O
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav kiddie » 2013-05-31 2:06:09

Och ja, socker höjer blodtrycket. Bort med det! Det påverkar säkerligen blodfetterna oxo.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Kanin » 2013-05-31 6:32:44

Ät
- Frukt och grönsaker, nötter
- Fisk, fiskoljor, fleromättade fettsyror
- Kostfiber, fullkorn
- Kalium (om blodtryck högt)

Undvik
- Mättat fett och transfett (< 10% av total energi)
- Snabba kolhydrater (om HDL lågt och triglycerider högt)
- Om blodtrycket är högt: ät mindre salt och följ eventuellt DASH-dieten

Gå ner i vikt om du är överviktig och ägna dig åt fysiskt aktivitet.

Wine skrev:Hej, jag kan rekommendera den här sidan:
Kostdoktorn - Snabbkurs i kolesterol

Jag rekommenderar alla att undvika den sidan.

kiddie skrev:Och ja, socker höjer blodtrycket. Bort med det! Det påverkar säkerligen blodfetterna oxo.

Det finns inga starka vetenskapliga bevis för att så är fallet. Energitäta livsmedel med snabba kolhydrater kan leda till övervikt och därmed indirekt till högt blodtryck. Tillsatt socker har en negativ inverkan på blodfetterna. Kolhydrater i form av frukt och grönsaker tycks enbart vara av godo (med undantag för vissa individer).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav kiddie » 2013-05-31 7:38:43

Japp, nu sa jag socker. Menar socker. Inte kolhydrater.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Kanin » 2013-05-31 8:12:18

kiddie skrev:Japp, nu sa jag socker. Menar socker. Inte kolhydrater.

?
Jag menade också socker. Det finns inga starka vetenskapliga bevis för att socker ger förhöjt blodtryck. Det finns en enskild studie (eller kanske flera) som visar på möjligheten (utöver de som inte gett sådana indikationer), men det utgör inte tillräcklig grund för kostråd.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Vaniljflickan » 2013-05-31 10:57:43

Bli vegan :-)005

(skojar väl lite, skulle bli asirriterad om ngn bad mig bli köttis)
Men ändååååå
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav kullan » 2013-05-31 11:19:39

Kombinationen av fett och kolhydrater kan bli farlig. Men enbart fett är inte farligt. Så låg halt kolhydrater och mera fett så blir det bättre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav barracuber » 2013-05-31 11:24:35

Kanin skrev:
Wine skrev:Hej, jag kan rekommendera den här sidan:
Kostdoktorn - Snabbkurs i kolesterol

Jag rekommenderar alla att undvika den sidan.

Menar du hela sajten eller just den sidan ?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav barracuber » 2013-05-31 11:29:27

kullan skrev:Kombinationen av fett och kolhydrater kan bli farlig. Men enbart fett är inte farligt. Så låg halt kolhydrater och mera fett så blir det bättre.

Men det ska vara bra och naturligt fett typ omega-3, ägg, avocado mm, inte industriellt och processat typ onaturliga transfetter.

@Kanin m fl vad gäller mättat fett, som skrivits tidigare här, finns inga studier som visar att det skulle öka risken för sjukdomar. Men å andra sida finns heller inga studier som visar att mättat fett generellt sett minskar risken för sjukdomar. Så, som alltid gäller, lagom är bäst.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav barracuber » 2013-05-31 11:33:47

Kanin skrev:
kiddie skrev:Och ja, socker höjer blodtrycket. Bort med det! Det påverkar säkerligen blodfetterna oxo.

Det finns inga starka vetenskapliga bevis för att så är fallet. Energitäta livsmedel med snabba kolhydrater kan leda till övervikt och därmed indirekt till högt blodtryck. Tillsatt socker har en negativ inverkan på blodfetterna.

Och stabiliteten på blodsockret vill jag lägga till (även om de flesta vet det numera).

Kanin skrev:Kolhydrater i form av frukt och grönsaker tycks enbart vara av godo (med undantag för vissa individer).

I lagom mängd, ja. Men för mycket fruktos kan generellt sett leda till galopperande blodsocker vilket ökar och hungern och sockersuget, om man har det.

Grönsaker känner jag inte till så väl, men de innehåller antaligen oftast rätt långsamma carbs, och ger därmed lägre påverkan på blodsockret.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Kanin » 2013-05-31 11:52:19

barracuber skrev:
Kanin skrev:
Wine skrev:Hej, jag kan rekommendera den här sidan:
Kostdoktorn - Snabbkurs i kolesterol

Jag rekommenderar alla att undvika den sidan.
Menar du hela sajten eller just den sidan ?

Hela sajten. Den är fulla av råd och påståenden som framställs som sanningar utan solid vetenskaplig grund, samt ren propaganda.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav barracuber » 2013-05-31 12:11:02

Kanin skrev:
barracuber skrev:
Kanin skrev:Jag rekommenderar alla att undvika den sidan.
Menar du hela sajten eller just den sidan ?

Hela sajten. Den är fulla av råd och påståenden som framställs som sanningar utan solid vetenskaplig grund, samt ren propaganda.

Iofs kommer motståndare alltid att beskylla "den andra sidan" för att syssla med propaganda.

På hans sajt finns ett flertal intervjuer med forskare inom bl a lågkolhydratskost och paleo.

När det gäller lågkolhydratskost så finns det gott om korta studier som stöder teserna, vilket även myndigheterna insett att de inte kan blunda inför. Men ingen gör någon hemlighet av att det ännu saknas långtidsstudier på detta område.

Jag kan bli trött på ensidigheten i många resonemang från olika håll. Exv LCHF:are som hävdar "jamen så har ju människan alltid ätit ända fram tills industrialiseringen kom, redan på 1800-talet gjorde ju Branting de första försöken (ivrigt motarbetad) att göra vetenskap av lågkolhydratskost."

Fast jag håller med dem om att det verkar funka för väldigt många människor att må bättre, slippa sjukdomar och medicinering, viktnedgång mm. Det är ett faktum som inte går att blunda inför hur länge som helst.

Ingen påstår att det finns en specifik kost som skulle fungera för alla.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav Kanin » 2013-05-31 12:35:57

barracuber skrev:@Kanin m fl vad gäller mättat fett, som skrivits tidigare här, finns inga studier som visar att det skulle öka risken för sjukdomar. Men å andra sida finns heller inga studier som visar att mättat fett generellt sett minskar risken för sjukdomar. Så, som alltid gäller, lagom är bäst.

Det finns definitivt enskilda studier som visar att mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot ger den sammantagna bilden enbart stöd för att minskning av mättat fett (eller rättare sagt myristin- och palmitinsyra) leder till minskad risk om det ersätts av fleromättat (förmodligen även enkelomättat) fett eller fullkorn/kostfiber, och om det mättade fettet ersätts av huvudsakligen socker och lättsmält stärkelse uppnås ingen riskminskning.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav kullan » 2013-05-31 13:05:21

Kan berätta att en diabetiker i början av 1900 - talet fick order att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk. Dessa blev lika gamla som vem som helst. blev inte sjukare än de som åt något annat. Idag ska man äta sötningsmedel och Becell bordsmargarin och lik förbannad blir man sjuk av maten. Någon som kan förklara det fenomenet?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav barracuber » 2013-05-31 13:07:42

kullan skrev:Kan berätta att en diabetiker i början av 1900 - talet fick order att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk. Dessa blev lika gamla som vem som helst. blev inte sjukare än de som åt något annat. Idag ska man äta sötningsmedel och Becell bordsmargarin och lik förbannad blir man sjuk av maten. Någon som kan förklara det fenomenet?

Margarin blir vår undergång, inget annat än gift med lockande prislapp, men man blir sjuk bara av att läsa om hur det tillverkas.

Sötningsmedel påverkar visserligen inte blodsockret men triggar sockersuget lika mycket som äkta socker.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.

Inläggav kullan » 2013-05-31 13:17:42

barracuber skrev:
kullan skrev:Kan berätta att en diabetiker i början av 1900 - talet fick order att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk. Dessa blev lika gamla som vem som helst. blev inte sjukare än de som åt något annat. Idag ska man äta sötningsmedel och Becell bordsmargarin och lik förbannad blir man sjuk av maten. Någon som kan förklara det fenomenet?

Margarin blir vår undergång, inget annat än gift med lockande prislapp, men man blir sjuk bara av att läsa om hur det tillverkas.

Sötningsmedel påverkar visserligen inte blodsockret men triggar sockersuget lika mycket som äkta socker.


Precis. smör och svensk rapsolja är det fett jag använder mig av. Och jag använder inget socker alls numera då jag blivit LCHF - are.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in