Företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom

Inläggav Jfso Loasjd » 2022-03-05 21:58:33

Hej alla!

Jag har själv Aspergers syndrom, och tycker att det borde finnas många företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom, dels för att det då blir tryggt för aspergaren att jobba åt det företaget, och dels för att man kan känna sig ensam med att ha en NPF-diagnos på sitt jobb om man arbetar i den reguljära arbetsmarknaden, då, som jag ser det, det är inte så många aspergare som arbetar i den reguljära arbetsmarknaden. Vad man då skulle kunna jobba med åt ett företag som bara anställer aspergare, är enkla jobb som inte kräver någon universitets- eller högskoleutbildning, som t ex städ, parkarbete, biltvättning, att hjälpa till i butiker, att sortera post och papper med mera.

Jag känner till Left Is Right, som bara anställer aspergare, fast de jobbar med IT-support, något som inte alls passar mig, när man måste plugga och utbilda sig för att kunna jobba med IT-support. Jag har själv stora pluggsvårigheter och skulle inte komma ihåg det jag lär mig när jag går (en lång) utbildning.

Jag känner dessutom till Samhall, men de anställer folk med alla möjliga diagnoser, plus att jag ser det som att Samhall inte tar hänsyn till funktionsnedsättningen, plus att de kan alldeles för lite om Aspergers syndrom.

Jag tänker även på alla andra funktionsnedsättningar, som t ex att man är blind, man har bara ett ben eller inga ben, man har lässvårigheter, man har downs syndrom, man är CP-skadad, med mera. Var och en av dem funktionsnedsättningarna behöver också någonstans att ta vägen i arbetslivet, och borde ha ett eget företag att jobba åt, så de kan ha kollegor som alla har samma funktionsnedsättning. Eftersom det inte bara är aspergare som förtjänar att ha det bra i arbetslivet på det sättet. Min stora dröm är att jobba åt ett företag som bara anställer aspergare, som jobbar med något enkelt som inte kräver universitets- eller högskoleutbildning, men tyvärr finns det inget sånt företag, vad jag vet.

Håller ni med mig? :)
Jfso Loasjd
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2021-11-06

Företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom

Inläggav antonius » 2022-03-05 23:39:09

Jobbar på ett ställe som sysslar med återvinning och recirkulation av avfall från industrin och här jobbar nästan bara folk som är inom spektrat, de kräver bara att man ska klara att görs SSG-testet för industriområden. Men det är ju både farligt och stressande arbetsmoment, har själv flera skador av mitt arbete. Det stora problemet är den arrogans, nonchalans och inkompetens som är allenarådande hos arbetsledningen, de kan tjata om säkerhet osv, men bara för att de ska klara sitt eget skin.

Ibland kan de komma med nya rutiner som helt kullkastar de säkerhetsregler de själv satte upp bara för ett litet tag sedan, tror aldrig det hade skett på ett ställe där alla är NT. Det utnyttjar cyniskt det faktum att det är folk här som har svårt att få jobb någon annanstans, och kan sen fira triumfer när de är klart med något projekt som andra fått slita för.

Men har bara några år kvar till pension så jag orkar inte bry mig längre. Var skyddsombud i nästan 10 år, och var konstant motarbetad, och var tvungen begära MBL förhandling om ta mig fan allt. Återvinning och recirkulation låter som något som ligger i tiden med alla miljöresonemang som man omges med, men i själva verket är det ingen som vill hålla på med det, och för arbetsledare i karriären är det ett nerköp och lågstatus jobb, och alla med lite hjärna söker inte hit utan är sådana som ofta fått foten på något annat ställe, så skitstövel koefficienten är såklart skyhög.
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom

Inläggav Vildsvin » 2022-03-06 0:07:48

Problemet är att arbetslösa aspergare sällan bara har Asperger utan oftast också någon annan funktionsnedsättning.

Arbeten utan krav på utbildning kräver oftast god fysisk arbetsförmåga. Ta tex bärplockare, det är mycket lättare för bönder att ta in vältränade säsongsarbetare från något lågland än arbetslösa i Sverige med dålig hälsa. Om två förpackningar bär i affären har samma kvalitet köper folk det billigaste, de vill inte betala mer för en förpackning som plockats av aspergare.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom

Inläggav Alien » 2022-03-06 1:12:52

Left is Right anställde ju inte bara aspergare. De anställde sådana som hade med kunderna att göra, som var ett slags mellanhänder mellan aspergarna/IT-teknikerna och kunderna. Antagligen för att aspergare inte hade den fingertoppskänsla som behövs när man har med kunder att göra. Kunderna är ju inte aspergare.

Man kommer inte undan kontakt med NT-folk i arbetslivet. Förresten misstänker jag att aspergare kan råka i ännu värre konflikt med varandra än med NT.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Företag som bara anställer personer med Aspergers syndrom

Inläggav Flinta » 2022-03-06 8:46:11

Unicus finns ju, men det verkar likna Left is right. De söker aspergare som har IT intresse och uppfyller deras krav. Även det företaget vänder sig nog till en relativt begränsad målgrupp av aspergare.

https://www.unicus.com/sv/
https://www.unicus.com/sv/jobba-hos-oss/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in