Fördelar vs nackdelar med en diagnos.
Re: Vilka är de största nackdelarna med att få AS diagnos?
calima skrev:Egentligen måste man vara lika uppmärksam i trafiken vilket fordon man än framför.
En ouppmärksam cyklist kan lätt orsaka olyckor. Problemet med cyklister är att de sällan är medvetna om att alla trafikregler och skyltar också gäller dem.
Jag vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att tvärbromsa för att cyklister kör som om de tror att de får göra som de vill i trafiken. Man kan väl hävda att om jag kör på dem får de skylla sig själva men jag vill ju inte köra ihjäl någon. Och inte heller bli påkörd bakifrån och få en nackskada för att jag måste väja för en cyklist.
Själv tycker jag det är betydligt svårare att cykla i städer än att köra bil. Det är svårare att hålla koll på allt och man är så oskyddad.
Vilka knäppa cyklister du har träffat på. Cyklister ska ju cykla på cykelbanorna. Du kör väl inte bil på cykelbanorna?
Anser du att jag borde få cykla? Eller är det olämpligt för mig att cykla, med tanke på att jag inte kan hålla koll på alla de saker som bilkörning medför?
Vill även tillägga att jag inte cyklar som en idiot, även om jag några gånger har tappat balansen och vält.
Sheyen skrev:Cyklister ska ju cykla på cykelbanorna.
Det finns inte cykelbanor överallt och det finns cyklister som inte använder dem.
Sheyen skrev:Anser du att jag borde få cykla? Eller är det olämpligt för mig att cykla, med tanke på att jag inte kan hålla koll på alla de saker som bilkörning medför?
Jag känner dig inte så det kan jag inte uttala mig om. Men du verkar inse dina egna begränsningar och lever efter dem. Och det är väl ett sätt att hålla koll?
Och jag är definitivt inte för ett generellt cykelförbud. Däremot anser jag att det skall byggas fler cykelbanor både för cyklisternas och bilisternas skull.
det är olagligt att cykla på vägen om det finns cykelbana i närheten. det ställer till vissa problem för folk som träningscyklar, då dessa cyklar är mindre farliga för alla om de håller till på bilvägarna.calima skrev:det finns cyklister som inte använder dem.
calima skrev:Däremot anser jag att det skall byggas fler cykelbanor både för cyklisternas och bilisternas skull.
då vill vi samma sakRe: Vilka är de största nackdelarna med att få AS diagnos?
calima skrev:[...] du verkar inse dina egna begränsningar och lever efter dem. Och det är väl ett sätt att hålla koll?
Ja, det tycker jag att det är.
Henkkalexi skrev:Tanken är väl att all sorts stöd ska delas ut till den/de som är i störst behov av den pga. kognitiva nedsättningar? Det är i alla fall så som jag har uppfattat saken.
Skulle heller inte klara av kombinationen hem, ungar och arbete. Jag klarar arbete och delvis hem och sambo...
Jag har ju ingen diagnos men jag begriper inte heller hur folk klarar heltidsarbete/heltidsstuier, familj, hem och fritid utöver detta. Jag tycker sådana människor borde få diplom eller dylikt. Själv så klarar jag av att sköta om en etta, två katter och mig (något sånär i alla fall om man ignorerar vissa detaljer som lagad mat o.dy.) Detta plus någon form av heltidssysselsättning tycks dock resultera i att jag måste prioritera bort något för att orka och eftersom jag är en synnerligen lat liten människa så prioriterar jag naturligtvis bort onödigheter såsom matlagning, disk och städning.
Det tycks även som att ju äldre jag blir detso mindre energi får jag, vilket ju är helt naturligt men ska det verkligen börja ske i 25-års åldern?
Sheyen skrev:Vilka knäppa cyklister du har träffat på. Cyklister ska ju cykla på cykelbanorna. Du kör väl inte bil på cykelbanorna?
Anser du att jag borde få cykla? Eller är det olämpligt för mig att cykla, med tanke på att jag inte kan hålla koll på alla de saker som bilkörning medför?
Vill även tillägga att jag inte cyklar som en idiot, även om jag några gånger har tappat balansen och vält.
Jag vill bara nämna att jag cyklar som en idiot (det är inte bara jag som tycker det utan folk som cyklar tillsammans med mig tycker också det) vilket är varför jag tvivlar på mig själv bakom ratten på en bil. Jag kan hålla balansen utan större problem, men däremot så är jag ingen bra cyklist. Har t.o.m. orsakat en olycka mellan mig och en annan cyklist (mitt fel).
Jag tror att de cyklister calima menade i sitt inlägg är sådana som mig just för jag cyklar som en idiot. Sådana som cyklar på fel ställen, inte signalerar när de tänker svänga, inte ser sig för, cyklar för fort osv. osv. Efter olyckan så har jag blivit bättre bör dock tilläggas.
Allt detta är dock OT...
OnT så håller jag med övriga skribenter trots att jag inte har en diagnos. Jag har en yngre bror som fick sin diagnos relativt tidigt och blir det så att jag får en (vilket jag tvivlar på) så kan han och jag "jämföra" vilken av oss som "klarat sig bäst". Hittills så är det dock han som klarat sig bäst i livet av oss två.
Nefarious skrev:Överreagera much?
Minst sagt.
Fenren skrev:det är olagligt att cykla på vägen om det finns cykelbana i närheten. det ställer till vissa problem för folk som träningscyklar, då dessa cyklar är mindre farliga för alla om de håller till på bilvägarna.
O/T men inte oviktigt!
Hmm ... Vilken Trafikförordning förklarar att det är "olagligt" att cykla på vägen om cykelbana finnes? Just träningscyklar och även tävlingscyklister bör använda vägen där sådan finnes för sina övningar, och inte cykelbanorna som dessutom brukar vara kombinerade för gångtrafik ... undantaget på bilväg är där det är totalförbjuden cykeltrafik dvs Motorväg, Motortrafikled, och skyltad Huvudled där skylten är tydlig med sitt budskap om att obehörig cykel/mopedtrafik är förbjuden ...
här lägger jag även till mina fördomar att bilister generellt inte har i trafiken att göra, om de inte vet eller kan något om övriga/sina medtrafikanters villkor, som ofta är onödigt riskabelt och förenat med livsfara pga den ökande komfort som bilister i allmänhet åtnjuter ... Hmm.
Mvh cyklig
segdeg skrev:Vilken Trafikförordning förklarar att det är "olagligt" att cykla på vägen om cykelbana finnes?
jag kommer i nuläget inte ihåg exakt. jag vet en som fick 800 i böter när han blev påkörd, då han cyklade på vägen (med en träningscykel) just för att han inte använde cykelbanan (som gick parallellt med bilvägen).
edit: hittade lagen:
TrF 3 kap.
Bestämmelser för trafik med fordon
Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Det är inget förbud, det är tillåtet att cykla på körbanan enligt lagtexten (som är mer korkad formulerad än vanligt).
segdeg skrev:Vilken Trafikförordning förklarar att det är "olagligt" att cykla på vägen om cykelbana finnes?
Trafikförordningens 3 kap. 6 §:
Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge
Lagen prövades nyligen i hovrätten när tävlingscyklisten Andreas Grass som, i samband med att han blev påkörd av en bilist, blev bötfälld för att ha cyklat på väg.
Om man cyklar så långsamt som Fenren så är cykelbanor nog att föredra, men för snabbare cyklister är det direkt olämpligt att färdas där.
Kanske är en lagändring på gång, jag hoppas det.
Re: Fördelar vs nackdelar med en diagnos.
Sammanfattningsvis: En NPF-diagnos kommer inte automatiskt att stämpla oss som olämpliga förare av cykel och bil.
Själv skulle jag vilja ta körkort så småningom, men helst genom en intensivkurs.
Själv skulle jag vilja ta körkort så småningom, men helst genom en intensivkurs.
- Henkkalexi
- Anslöt: 2011-05-17
Re: Fördelar vs nackdelar med en diagnos.
M Pinotti skrev:Lagen prövades nyligen i hovrätten när tävlingscyklisten Andreas Grass som, i samband med att han blev påkörd av en bilist, blev bötfälld för att ha cyklat på väg.
Opps nu kanske du får en varning om du har otur. Inte så svårt att lista ut identiteten.
Med det vill jag säga att det är en otroligt töntig regel om man råkar avslöja någons riktiga namn utan att ens veta om det utav en ren slump.
Fråga angående diagnos
Jag funderar på om det är värt att försöka få en diagnos. Försöker väga in alla för - och nackdelar. Jag undrar helt enkelt om en diagnos är privat så att jag själv kan välja vem jag vill berätta för, eller om diagnosen är officiell så att myndigheter/arbetsgivare/vem som helst kan få reda på om jag har Asperger till exempel? Förstår ni vad jag menar?
Re: Fråga angående diagnos
Det ska vara en privat sak mellan dig och din läkare/psykolog.
Sen om det verkligen är det vet jag icke...
Alyana skrev:Det ska vara en privat sak mellan dig och din läkare/psykolog.
Ok, tack. Någon annan som vet?
Om den som sätter diagnosen har sammanhållen journalföring så ser alla vårdgivare med samma system att du har diagnosen (-erna). Kolla i tråden fel-personer-laser-journalen-t25067.html
Återgå till Övriga Aspergerfrågor