Fördelar med sjukpension

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-06-24 13:42:22

Fretshi skrev:Problermet var att i höstas hade jag fått ett snösskottnings-/sandningsjobb och hade ett sipmöte med massa inblandade parter och då sa min handläggare att jag iunte kunde jobba just då, så fick trots att jag ville jobba, meddela arbetsgivaren att jag var för sjuk för att jobba.

Det var inte direkt kul, men man måste ju följa sin handläggares order.

Fick du någon förklaring till vad som skulle vara för sjukt? Kom du i tid? Gjorde du dina uppgifter?
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-07-05 10:28:56

Kidzi skrev:
Fretshi skrev:Problermet var att i höstas hade jag fått ett snösskottnings-/sandningsjobb och hade ett sipmöte med massa inblandade parter och då sa min handläggare att jag iunte kunde jobba just då, så fick trots att jag ville jobba, meddela arbetsgivaren att jag var för sjuk för att jobba.

Fick du någon förklaring till vad som skulle vara för sjukt? Kom du i tid? Gjorde du dina uppgifter?

Antagligen att jag inte mådde så bra, men tänk om det arbetet hade gått hur bra som helst?

Men men allt kan inte vara en dans på rosor jämt.

Därför jag vill starta eget då jag tycker vissa jobb är alldeles för höga krav på särkilt för känsliga personer som för oss med diagnoser :-)154

Ett jobb kan ju ha andra fördelar än att bara få en lön, gemenskap med trevliga kollegor till exempel :-)Happy

Kommer söka snöskottningsjobb detta år med kommer inte ge upp bara för min handläggare säger det, jag är iof inte så bitig så kanske inte skulle klara av att arbeta fysiskt en hel dag men vill testa alla fall :-)Happy
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-07-05 10:31:11

Kidzi skrev:

Ser nu att jag inte svarat på allt...

Jag jobbade aldrig på det företaget det enda de skrev när jag sa jag var för sjuk för att jobba, var att det var väldigt tråkigt att höra :roll:

De jobb jag har haft kommer jag iof ofta inte i tid på men brukar vara i tid på min dv.

Jag försöker göra så gott jag kan, men med alla mina problem och diagnoser så är det inte så lätt.

Därför jag vill testa på att ha eget där man själv är sin egen chef och kanske har en mindre lön.
Fretshi

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-07-05 10:40:57

Kidzi skrev:Skulle jag orka, skulle jag göra roligare saker än bara ett vanligt jobb. Spelar ingen roll om jag tjänade mindre på det.

Den psykiska energin kan ta slut, men man får nog inte glömma att detsamma kan hända för den fysiska. De som är fullt friska från början kanske kan hålla den energin uppe genom att träna. Men när ens träning består av pensionärspromenader så lär man direkt inte springa maraton.

Och även som frisk så blir man på riktigt mindre energisk vad åren går. Det är lite förmätet av någon som kanske är 20 att säga åt en 50-åring att man ska springa 3 km. Med det vill jag inte säga att det inte går, men man har inte samma energi.

Blir man dessutom utbränd händer det saker i kroppen som gör att all stresshantering kommer funka väldigt dåligt. Gör man för mycket saker rent fysisk kan man bli sjuk.

Sedan finns det en hel del som helt enkelt alltid varit sjuka. Då blir man kallad lat av hela samhället. Det är verkligen inte en höjdare att vara kroniskt sjuk och veta att man bara kommer bli sämre och sedan dör man. Inte så att man i det läget glatt hoppar ur sängen en dag och säger att man ska ta ett jobb.

Men det betyder inte att man måste leva ett meningslöst liv. Det går att trixa lite så man blir väldigt produktiv under perioder och nöjd över det. Men det kanske inte är med saker som folk kallar ett riktigt jobb.

Om du någongång undrar hur kronisk trötthet känns så sov inte på två nätter, sätt tyngder över hela kroppen, varje sko 10 kg. Och ut och spring.

Mental och kroppslig hälsa hänger ihop. Är man inte mentalt frisk så blir man lättare kroppsligt sjuk. Och det handlar inte ens bara med stress att göra. I vissa fall verkar det finnas genetisk samsjuklighet med vissa mentala tillstånd och vissa kroppsliga sjukdomar.

Där får man verkligen se vad man kan göra. Tror man att man kan allt bara man vill går det inte så bra. Det gäller att börja vilja göra det man kan.

Jag har full förståelse för att alla inte kan springa ett maraton :-)154

Inte ens jag själv skulle orka det och jag är bara 30 :-)Happy

Hade en psykolog förut som körde med "Gaska upp dig ut och spring!" det var inte så kul och gjorde bara att hatet mot mig själv vart ännu högre.

Min nya psykolog är mer förstående även om han brukar tjata om löpningens positvia effekter.

Dock var det innebandyn och inte löpningen som lyckats få mig att ta mig i genom min djupa depression där jag hade suicidtankar då och då och det var inte kul.

Jag fick vara lite social och göra något jag tyckte om att göra, det gjorde att jag fick hopp om framtiden igen.

Sen hittade jag en hobby i youtube och började göra videor vilket gjorde att jag hade en till sak jag tyckte var kul att pyssla med. Hobbies är verkligen guld att ha.

Gjorde en video där jag pratar om att depression inte bygger på lathet:
https://www.youtube.com/watch?v=PZJ5Fuj_EQQ&t=6s

Utifrån mina egna erfarenheter.
Fretshi

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-07-10 16:35:41

nu verkar det som att jag också kommer få sjukpension, men då kan jag fokusera på att må bra istället.

samt komma igång med träningen ordentligt som jag även tycker är kul :-)154

Älskar att springa :-)154
Fretshi

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in