Fördelar med sjukpension

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Fördelar med sjukpension

Inläggav Alyana » 2020-04-26 16:12:00

BellaBelle skrev:
Flinta skrev:Skulle egentligen vilja fortsätta med att svara Huggorm här men:

Ibland tänker vi oss inte för av olika anledningar och glömmer trådskaparens frågeställning och syftet.
Kanske inte speciellt respektfullt mot alla som har sjukpension att frångå ämnet som vi gjort? Kanske bör tråden rentav rensas. Sidospåren har varit intressanta men de kan ju tas i gamla eller nya trådar.

Ts inlägg som påminnelse:

Fretshi skrev:Vi har varit innen på detta lite tidigare men jag skulle vilja veta vad ni tycker är fördelarna med sjukpension.

En fördel för mig är att jag skulle få en bättre ekonomi jämfört med att leva på socialbidrag.

Vad brukar ni göra på dagarna?

Jag skulle säga att jag gärna vill hitta på roliga och meningsfulla saker på mina dagar, kanske börja på en dv där jag kan träna.

Finns inget rätt o fel så spåna på här!

Japp, finns ju redan trådar som döpts i stil med ”varför klarar ni inte att arbeta”.

Vad gäller TS-ämnet tillhör jag gruppen med ojämn energi. Så ett svar på frågan vad jag gör om dagarna är vissa dagar ingenting. Många av oss som är sjukskrivna är liksom upptagna med att vara sjuka. :?

Jag har fortfarande problem med skillnaden mellan vad jag vill göra och vad jag orkar.

Samma för mig.
Kan inte själv inse skillnaden i vad jag vill och försöker och vad jag faktiskt - inte - klarar.
Inte FK heller uppenbarligen.
Så det är försörjningsstöd för mig och barnen!
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Fördelar med sjukpension

Inläggav Vildsvin » 2020-04-27 21:53:38

BellaBelle skrev:Sedan kan jag bli avis på några bekanta jag har som har sjukersättning men en j-a massa energi och orkar göra massor. Men ingen av de två jag tänker på här har klarat normalt yrkesarbete på heltid, eftersom de är för ”aspigt knäppa” och ”gör bort sig” så mycket och så snabbt att de ”åker ut”. De är för ”udda”, klarar ”typ noll samarbete” osv osv. Så den aspekten finns också. Mkt energi men inte arbetsföra. På dagens arbetsmarknad i alla fall.

Har träffat en del sådana föräldrar i Attention som pratar mycket om sina barns diagnoser men inte förstår att de själva har samma problem. De är långtidsarbetslösa eller långtidssjukskriva för något annat än NPF.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Fördelar med sjukpension

Inläggav Teagirl » 2020-04-28 8:49:26

Jag har skrivit tidigare i tråden men jag anser inte att man är en förlorare om man har sjukersättning. Jag kan få dom tankarna ibland, speciellt när det ifrågasätts av andra när dom tycker att man gett upp och ska satsa framåt. Dom förstår inte vidden av mitt mående. Jag är ju dessutom bipolär men tror det var autismdiagnosen som gav mig ersättningen.

Jag satsar framåt men inte mot arbete, jag satsar på att få ett drägligt liv, ett liv som jag kommer må bra i. Jag klarade liksom inte ens av att gå dagis, fritis, grundskolan, gymnasiet, universitet och jobb utan att stort lidande och mycket frånvaro. Jobbet hängde jag i så länge som möjligt till jag blev så då dålig att min chef tvingade mig att gå hem. Jag har försökt att gå i insatser från arbetsförmedlingen och kommunen. Men klarade inte det heller. Går kurser med hundarna men orkar inte vara kvar dom 2,5 timmar dom är trots paus mitt i, pausen är nästan värst med det sociala. Åker hem efter högts 2 timmar, fast hundträning är det absolut bästa jag vet och att det är på mina villkor och jag får ta paus när jag vill. När jag är frisk ska jag försöka vara med hela tillfället på lördag som är en annan klubb där passet är 1,5 timmar. Det borde jag klara,

Försökte jobba en gång till och då 25% men kraschade totalt, försökte börja på universitet men bröt ihop efter 2 dagar då jag inte ens orkade eller klarade att vara med på introduktion och rundvandring på området.

Jag skulle med andra ord bli som en fisk på land utan min ersättning. Nu kan jag fokusera på det jag klarar, det som får mig att må bra. Vissa dagar klarar jag inget, andra dagar kan jag träffa en kompis en stund eller gå och handla.

Fördelen med att få ersättningen var för mig skönt i och med att jag kände att jag togs på allvar. Utreddes fram och tillbaka och hit och dit innan jag fick ersättningen. Den oberoende läkaren hade gjort mer än 30 utredningar och man kunde få 0-4 poäng på skalor inom massor av områden.0 var ingen nedsättning, 4 var helt nedsatt förmåga. Under alla utredningar hade hon bara gett en person en fyra. Jag fick två stycken fyror, båda inom det som mäter saker relaterade till autism. Hon sa att om någon behövde sjukersättning var det jag. Hon gick så långt att hon kontaktade FK och skällde ut dom för att dom skickade en så skör person på en så djupgående utredning. Hon bad även om ursäkt för vissa delar av utredningen som hon märkte var för svåra för mig och sa att hon önskade att hon inte hade gjort dom.

Man är ingen loser, man är en person med svårigheter. Bara för att man inte klarar det vanliga samhällets krav så kan man klara annat. Man behöver inte kunna allt. Däremot skulle det underlätta om det man hade lätt för vore att hantera samhället.
Teagirl

Anslöt: 2014-11-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Zariss » 2020-04-28 14:03:18

Teagirl skrev:Försökte jobba en gång till och då 25% men kraschade totalt, försökte börja på universitet men bröt ihop efter 2 dagar då jag inte ens orkade eller klarade att vara med på introduktion och rundvandring på området.

Du har ju självinsikt i alla fall! Har sett en hel del aspergare som inte klarar av att jobba 50% och helt plötsligt får iden att dom ska utbilda sig högre till ett ännu mera krävande jobb :O.
Zariss
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-10-05

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-05-10 6:53:42

LordNelson skrev:
Fretshi skrev:Jag vet att flera här kan bli provocerande när jag skriver detta men jag tror ett jobb har andra funktioner än att man bara får en lön.

Man kan ju t. ex. Få rutiner som är oerhört viktigt och det har jag hört flera psykologer och läkare säga.
De flesta anser jag är rastlösa och vill göra saker man vill inte bara gå hemma.
Därför är ju träning bra men man kan ju träna och jobba samtidigt man kanske inte behöver jobba heltid dock dvs 40 timmar i veckan.

Man kan ju också få låg självkänsla och värdelöshetskänslor när man bara går hemma. Nu finns det iof dv till personer som står utanför arbetsmarknaden men jag anser är man inte väldigt sjuk så bör man ta sig ifrån en dv efter ett tag så att det inte blir en återvändsgränd.

Jag tror till och med att man kan bli ganska djupt deprimerad om man går utan sysselsättning för länge.

Det är bara mina erfarenheter av min sjukskrivning och dv.

Dv är ju bra på sitt sätt men man vill inte fastna där.

Bra inlägg. Finns många här som behöver ta åt sig.

Tack för att du håller med mig!

Men jag får nog inse att alla inte har samma energi som mig även om jag kan bli väldigt trött ibland, men jag har nog aldrig haft svår depression egentligen och därför har jag svårt att förstå hur dåligt vissa verkar må.

Jag har alltid mått bra av att göra saker även om det är skönt att ta det lugnt och ladda batterierna ibland, meditation har hjälpt mig en del i mitt liv.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-05-10 7:01:09

Teagirl skrev:Jag har skrivit tidigare i tråden men jag anser inte att man är en förlorare om man har sjukersättning. Jag kan få dom tankarna ibland, speciellt när det ifrågasätts av andra när dom tycker att man gett upp och ska satsa framåt. Dom förstår inte vidden av mitt mående. Jag är ju dessutom bipolär men tror det var autismdiagnosen som gav mig ersättningen.

Jag satsar framåt men inte mot arbete, jag satsar på att få ett drägligt liv, ett liv som jag kommer må bra i. Jag klarade liksom inte ens av att gå dagis, fritis, grundskolan, gymnasiet, universitet och jobb utan att stort lidande och mycket frånvaro. Jobbet hängde jag i så länge som möjligt till jag blev så då dålig att min chef tvingade mig att gå hem. Jag har försökt att gå i insatser från arbetsförmedlingen och kommunen. Men klarade inte det heller. Går kurser med hundarna men orkar inte vara kvar dom 2,5 timmar dom är trots paus mitt i, pausen är nästan värst med det sociala. Åker hem efter högts 2 timmar, fast hundträning är det absolut bästa jag vet och att det är på mina villkor och jag får ta paus när jag vill. När jag är frisk ska jag försöka vara med hela tillfället på lördag som är en annan klubb där passet är 1,5 timmar. Det borde jag klara,

Försökte jobba en gång till och då 25% men kraschade totalt, försökte börja på universitet men bröt ihop efter 2 dagar då jag inte ens orkade eller klarade att vara med på introduktion och rundvandring på området.

Jag skulle med andra ord bli som en fisk på land utan min ersättning. Nu kan jag fokusera på det jag klarar, det som får mig att må bra. Vissa dagar klarar jag inget, andra dagar kan jag träffa en kompis en stund eller gå och handla.

Fördelen med att få ersättningen var för mig skönt i och med att jag kände att jag togs på allvar. Utreddes fram och tillbaka och hit och dit innan jag fick ersättningen. Den oberoende läkaren hade gjort mer än 30 utredningar och man kunde få 0-4 poäng på skalor inom massor av områden.0 var ingen nedsättning, 4 var helt nedsatt förmåga. Under alla utredningar hade hon bara gett en person en fyra. Jag fick två stycken fyror, båda inom det som mäter saker relaterade till autism. Hon sa att om någon behövde sjukersättning var det jag. Hon gick så långt att hon kontaktade FK och skällde ut dom för att dom skickade en så skör person på en så djupgående utredning. Hon bad även om ursäkt för vissa delar av utredningen som hon märkte var för svåra för mig och sa att hon önskade att hon inte hade gjort dom.

Man är ingen loser, man är en person med svårigheter. Bara för att man inte klarar det vanliga samhällets krav så kan man klara annat. Man behöver inte kunna allt. Däremot skulle det underlätta om det man hade lätt för vore att hantera samhället.

Om det var mina inlägg du syftade på att jag har kallat dig och andra för losers så vill jag be om ursäkt!

Det var inte min mening och som du skriver så kanske jag aldrig har mått så dåligt så att jag bara legat i sängen i veckor. Har dock varit sjukskriven i flera år med diverse sommarjobb som gått förhållandevis bra och där jag trivts bra ed arbetskamraterna.

Om jag verkat hårt i mina inlägg så beror det nog till större delen på en viss okunskap i olika diagnoser och sånt. Jag har som sagt alltid mått rätt bra av att jobba och att göra saker, nu har jag flera projekt på gång, men måste såklart ta det lugnt och vila upp mig ibland. Där har jag haft stor nytta av meditation och lära mig slappna av, det har lärt mig hantera livets stress och gjort mig mer tillfreds och glad i livet.

Dock ska tilläggas att jag fortfarande upplever jobbiga/dåliga dagar men de brukar alltid gå över eller gå att hantera på ett eller annat sätt, men förstår nu att alla inte haft det lika lätt eller har lika mycket energi som jag har, så ber om ursäkt om jag uttryckt mig hårt och taskigt. Det har aldrig varit min mening att framstå som hård eller elak även om det kan verka så ibland, mer okunnig kanske.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-05-10 10:13:10

Skulle jag orka, skulle jag göra roligare saker än bara ett vanligt jobb. Spelar ingen roll om jag tjänade mindre på det.

Den psykiska energin kan ta slut, men man får nog inte glömma att detsamma kan hända för den fysiska. De som är fullt friska från början kanske kan hålla den energin uppe genom att träna. Men när ens träning består av pensionärspromenader så lär man direkt inte springa maraton.

Och även som frisk så blir man på riktigt mindre energisk vad åren går. Det är lite förmätet av någon som kanske är 20 att säga åt en 50-åring att man ska springa 3 km. Med det vill jag inte säga att det inte går, men man har inte samma energi.

Blir man dessutom utbränd händer det saker i kroppen som gör att all stresshantering kommer funka väldigt dåligt. Gör man för mycket saker rent fysisk kan man bli sjuk.

Sedan finns det en hel del som helt enkelt alltid varit sjuka. Då blir man kallad lat av hela samhället. Det är verkligen inte en höjdare att vara kroniskt sjuk och veta att man bara kommer bli sämre och sedan dör man. Inte så att man i det läget glatt hoppar ur sängen en dag och säger att man ska ta ett jobb.

Men det betyder inte att man måste leva ett meningslöst liv. Det går att trixa lite så man blir väldigt produktiv under perioder och nöjd över det. Men det kanske inte är med saker som folk kallar ett riktigt jobb.

Om du någongång undrar hur kronisk trötthet känns så sov inte på två nätter, sätt tyngder över hela kroppen, varje sko 10 kg. Och ut och spring.

Mental och kroppslig hälsa hänger ihop. Är man inte mentalt frisk så blir man lättare kroppsligt sjuk. Och det handlar inte ens bara med stress att göra. I vissa fall verkar det finnas genetisk samsjuklighet med vissa mentala tillstånd och vissa kroppsliga sjukdomar.

Där får man verkligen se vad man kan göra. Tror man att man kan allt bara man vill går det inte så bra. Det gäller att börja vilja göra det man kan.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Fördelar med sjukpension

Inläggav Teagirl » 2020-05-10 16:12:31

Fretshi skrev:
Teagirl skrev:Jag har skrivit tidigare i tråden men jag anser inte att man är en förlorare om man har sjukersättning. Jag kan få dom tankarna ibland, speciellt när det ifrågasätts av andra när dom tycker att man gett upp och ska satsa framåt. Dom förstår inte vidden av mitt mående. Jag är ju dessutom bipolär men tror det var autismdiagnosen som gav mig ersättningen.

Om det var mina inlägg du syftade på att jag har kallat dig och andra för losers så vill jag be om ursäkt!

Det var inte min mening och som du skriver så kanske jag aldrig har mått så dåligt så att jag bara legat i sängen i veckor. Har dock varit sjukskriven i flera år med diverse sommarjobb som gått förhållandevis bra och där jag trivts bra ed arbetskamraterna.

Om jag verkat hårt i mina inlägg så beror det nog till större delen på en viss okunskap i olika diagnoser och sånt. Jag har som sagt alltid mått rätt bra av att jobba och att göra saker, nu har jag flera projekt på gång, men måste såklart ta det lugnt och vila upp mig ibland. Där har jag haft stor nytta av meditation och lära mig slappna av, det har lärt mig hantera livets stress och gjort mig mer tillfreds och glad i livet.

Dock ska tilläggas att jag fortfarande upplever jobbiga/dåliga dagar men de brukar alltid gå över eller gå att hantera på ett eller annat sätt, men förstår nu att alla inte haft det lika lätt eller har lika mycket energi som jag har, så ber om ursäkt om jag uttryckt mig hårt och taskigt. Det har aldrig varit min mening att framstå som hård eller elak även om det kan verka så ibland, mer okunnig kanske.

Vad fint av dig att skriva det här :-)Hug
Teagirl

Anslöt: 2014-11-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Vildsvin » 2020-05-12 15:43:56

Kidzi skrev:Skulle jag orka, skulle jag göra roligare saker än bara ett vanligt jobb. Spelar ingen roll om jag tjänade mindre på det.

Den psykiska energin kan ta slut, men man får nog inte glömma att detsamma kan hända för den fysiska. De som är fullt friska från början kanske kan hålla den energin uppe genom att träna. Men när ens träning består av pensionärspromenader så lär man direkt inte springa maraton.

Är nog ganska vanligt att aspergare ser arbetsdagen som ett maraton. Så fungerade forna tiders kroppsarbete, ju mer sten man bar desto mer tjänade man.

Det fungerar inte på en arbetsplats där man måste utföra ett arbetsmoment "tillräckligt bra" innan man går vidare till nästa. Man kan inte fastna i detaljer för då hinner man inte med. Jobbet blir sämre utfört om man lägger för mycket energi på det och man hamnar i en ond cirkel om man tror att det hjälper att anstränga sig mera.
Vildsvin

Fördelar med sjukpension

Inläggav Flinta » 2020-05-12 16:00:49

Vildsvin skrev:
Är nog ganska vanligt att aspergare ser arbetsdagen som ett maraton. Så fungerade forna tiders kroppsarbete, ju mer sten man bar desto mer tjänade man.

Det fungerar inte på en arbetsplats där man måste utföra ett arbetsmoment "tillräckligt bra" innan man går vidare till nästa. Man kan inte fastna i detaljer för då hinner man inte med. Jobbet blir sämre utfört om man lägger för mycket energi på det och man hamnar i en ond cirkel om man tror att det hjälper att anstränga sig mera.

Så himla tänkvärt. Det har förklarat en del för mig om mig själv och om andra med AS och hur vi kan fungera resp inte fungera i vardagsliv och arbetsliv.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-05-12 19:27:07

Det är alltid bra att analysera vad som inte funkar. Det är ett problem, att NT ser saker som ett moment som kanske är 10 och då ser de inte vad som kan gå fel för för dem är det en sak, och då kan vi luras att tro att det är så.

Det är inte säkert man kan fixa där det går fel, men ibland kan man det.

Sedan tror jag inte på att arbete måste vara roligt.

Ibland kan det vara bättre att jobba med något tråkigt. Har man svårt för rutiner kan det vara energisparande att göra samma sak varje dag. När jag DV:ade tog jag på mig de riktigt trista sakerna tyckte de andra men för mig var det semester att få göra dem. Vi hade även tid på oss så fattar inte varför folk stressade, hade vi inte kurser var det lågt tempo. Om en häst hade rullat sig i leran ute så gick jag inte in till den med värsta piggborsten och hetsryktade hela hästen på tio minuter. Det kan inte ens varit skönt för hästen. Men det är så tråkigt att rykta tyckte de. Blir det roligare för att man hetsar?

Kan fatta att man måste vara snabb om det är mycket som ska göras, men annars så fattar jag inte hetsen. Fast kanske för att jag inte roades av att sitta och fika och blippa på telefonen. Fast då hade jag iofs ingen smartphone. Men näta gör man ändå hemma så varför inte jobba på jobbet?

Ser inte ner på sk enkla jobb. Synd att det inte finns fler av dem. Men flesta av dem har blivit praktik eller att samhället betalar lönen. Så man fråntas känslan att jobba ihop sina pengar. Och numera så säger folk i ens ansikte att de betalar ens "bidrag".
Kidzi

Fördelar med sjukpension

Inläggav ankhh » 2020-05-12 20:16:58

Alltså, det där med "bidrag" tycker jag kräver politisk aktivism, och att alltid (om man orkar!) rätta dem som har köpt den jargongen.

Sjukpenning, sjukersättning, a-kassa (m.m.) är inte bidrag. Det är ersättningar från försäkringar som vi gemensamt har betalat. Visst, en del får ut mer ersättning medan andra (också) betalar utan att få ut så mycket ersättning. Det funkar därmed på samma sätt som hemförsäkring, bilförsäkring, etc. Och precis som i de accepterade försäkringarna tror jag att de allra flesta helst skulle vilja slippa hamna i situationen att behöva få ut ersättning. Det innebär nämligen att man blivit (eller alltid varit) för sjuk för att kunna arbeta och/eller att man blivit arbetslös - jämför nedbrunnet hus och kraschad bil. Det är inte saker man önskar sig, och man ska inte skuldbeläggas om man har oturen att drabbas av dem.

Sen har vi den finare sortens bidrag, som politiskt kallas avdrag istället. Räntebidrag, ROT-bidrag och RUT-bidrag. Det handlar om att få pengar från skattebetalare det också...
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-05-12 20:31:37

Ja, alla kan ju inte betala lika mycket som de får ut, vissa använder kanske mer sjukvård, andra har barn som ska gå i skolan, och vissa "lever på bidrag" sedan ganska tidigt i livet.

Det är ju därför vi har detta systemet. För att alla inte kan betala samma och till sig själva. Skulle vi kunna det skulle vi inte behöva skatt till detta. Men folk tycker att man ska inte ta mer skattepengar än man betalar in. Men det får man väl, då ska väl andra vara solidariska. Självklart hade det varit skönare om det varit jag som betalat in massa skatt. Alltid mentalt svårt att ta emot. Och inte roligare om folk pekar ut det som om det är något man vill.

De som klagar på att man kostar deras skattepengar har ofta barn. Vad kostar inte dessa?

Jag hade planerat för ett välbetalt arbete. Min utbildning hade gett det. Väldigt sällan sitter folk och planerar för svårigheter och sjukdom.

Nä usch, jobbigt nog att livet inte blev som man ville.
Kidzi

Fördelar med sjukpension

Inläggav Vildsvin » 2020-05-13 12:55:48

ankhh skrev:Sjukpenning, sjukersättning, a-kassa (m.m.) är inte bidrag. Det är ersättningar från försäkringar som vi gemensamt har betalat. Visst, en del får ut mer ersättning medan andra (också) betalar utan att få ut så mycket ersättning. Det funkar därmed på samma sätt som hemförsäkring, bilförsäkring, etc. Och precis som i de accepterade försäkringarna tror jag att de allra flesta helst skulle vilja slippa hamna i situationen att behöva få ut ersättning. Det innebär nämligen att man blivit (eller alltid varit) för sjuk för att kunna arbeta och/eller att man blivit arbetslös - jämför nedbrunnet hus och kraschad bil. Det är inte saker man önskar sig, och man ska inte skuldbeläggas om man har oturen att drabbas av dem.

Men NPF är medfött. Det är mer som om man vuxit upp i ett nedbrunnet hus och inte vet något annat tills man upptäcker att ens föräldrar - kanske utan att veta det själva - försäkrat en mot det. För en ung person som aldrig fått testa sina vingar kan det kännas som ett kränkande bidrag. Man har ju inte fått vara delaktig i processen.
Vildsvin

Fördelar med sjukpension

Inläggav ankhh » 2020-05-13 13:38:56

Vildsvin skrev:Men NPF är medfött. Det är mer som om man vuxit upp i ett nedbrunnet hus och inte vet något annat tills man upptäcker att ens föräldrar - kanske utan att veta det själva - försäkrat en mot det. För en ung person som aldrig fått testa sina vingar kan det kännas som ett kränkande bidrag. Man har ju inte fått vara delaktig i processen.

Jag tycker att det är bedrövligt om yngre NPF-are hålls tillbaka mer än vad de själva önskar. De bör, enligt min mening, få de anpassningar de behöver, inte förminskas - precis som äldre, för den delen.

Men det jag skriver om är politik. Även om någon kan uppleva sin ersättning som ett "kränkande bidrag" är det lik förbannat en ersättning, från en försäkring som man omfattas av som svensk medborgare.
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav aspadhd » 2020-05-13 13:52:46

Kidzi skrev:Det är alltid bra att analysera vad som inte funkar. Det är ett problem, att NT ser saker som ett moment som kanske är 10 och då ser de inte vad som kan gå fel för för dem är det en sak, och då kan vi luras att tro att det är så.

Det är inte säkert man kan fixa där det går fel, men ibland kan man det.

Sedan tror jag inte på att arbete måste vara roligt.
:-)049 :-)049 :-)049
aspadhd
Ny medlem

Anslöt: 2014-03-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Zariss » 2020-05-14 16:28:05

Är så gött med sjukpension, nu lever man det goda livet. Ingen som chefar över en, ingenstans man måste vara. Även om utbetalningarna från fk nu minskat med ca 200 kr är jag jävligt nöjd.
Zariss
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-10-05

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in