Förbjudna ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2020-10-28 15:53:49

slackern skrev:Indian är ju faktiskt fortfarande ett PK ord i dagens Sverige så inget vi behöver oroa oss för i dagsläget att vi ska bli lynchade om vi använder.

Läste du inte med inlägg www.aspergerforum.se/post1618349.html#p1618349? Flera språk/moralpoliser skällde ut SVT för att de använt ordet "indianer".

Det vimlar av folk som älskar att peka finger åt dem som gör "fel". "Rödskinn" är nedsättande, indian tänker jag fortsätta använda ända tills någon indian säger till mig att hen tar illa upp. (Då undviker jag den personen, tål inte folk som ska anmärka på mitt språk).

Men politiker och massmedia, de kommer förstås att vika sig för dessa felfinnare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2020-10-28 16:09:29

En debattartikel som svar på vad Språknämnden påstår:

Dan Jibréus i UNT 29 JANUARI 2020 skrev:Man stöter numera ofta på åsikten att det är fel att använda ordet indian. Som alla vet var det Columbus som blandade ihop kontinenterna och trodde att han hade kommit till Indien när han nådde Amerika 1492. Men det är inte ett språkligt problem då många känner att ordet ”indianer” är nedvärderande och man söker alternativ. I USA har uttrycket Native Americans blivit ganska allmänt, medan man i Kanada talar om First Nations.
https://unt.se/artikel/vi-kommer-inte-u ... n/pr5e8e3r

Ja, då säger man "a native American" i USA om en enda indian. Men vad säger man i Kanada "a First Nation"? "A person from First Nation"?

Roger Echo-Hawk, pawneeindian, har en bestämd uppfattning om saken. --- Numera definierar han sig etniskt enbart som pawnee och inget annat. Det kan fungera i ett amerikanskt sammanhang, även om förklaringar behövs även där. Många ”vanliga” amerikaner känner bara till de mest omtalade stammarna. I Sverige däremot ser jag inte hur man skulle kunna komma undan uttrycket ”indian”. Att bara säga pawnee – eller lakota, comanche osv – i ett samtal leder oundvikligen till långa förklaringar eftersom folknamnen är obekanta för de flesta.

Jag ... har tagit för vana att, när jag träffar representanter för olika stammar, fråga hur de förhåller sig till begreppet ”indian”. Ett par exempel: lakotan Leo Yankton från Pine Ridge Indian Reservation i South Dakota har inget som helst problem med namnet, det är ju bara ett misstag som blivit hävdvunnet och är i sig neutralt. Det viktigaste är vilket tonfall man har när man använder det… Jag har färdats kors och tvärs genom USA. Jag har träffat dussintals olika folkgrupper. När det kändes lämpligt sköt jag in samma fråga. Ingen har tyckt det vara fel. Författaren Tommy Orange (cheyenne) använder konsekvent benämningen i sin hyllade roman "Pow wow" från 2018 där han skildrar några samtida indianers deltagande vid en dans- och musikträff, en pow wow. Vid ett författarmöte i Uppsala i mars 2019 tillfrågades han varför han gjorde det. Underförstått att det ordet får man väl inte använda. Svaret blev att det är det ord indianerna använder om sig själva.

Ja, typiskt. Svenskar är ängsligt angelägna att undvika "I-ordet", medan många indianer själva kallar sig indianer.
Alien
Moderator

Förbjudna ord

Inläggav slackern » 2020-10-28 16:39:23

Alien skrev:
slackern skrev:Indian är ju faktiskt fortfarande ett PK ord i dagens Sverige så inget vi behöver oroa oss för i dagsläget att vi ska bli lynchade om vi använder.

Läste du inte med inlägg ://www.aspergerforum.se/post1618349.html#p1618349? Flera språk/moralpoliser skällde ut SVT för att de använt ordet "indianer".

Det vimlar av folk som älskar att peka finger åt dem som gör "fel". "Rödskinn" är nedsättande, indian tänker jag fortsätta använda ända tills någon indian säger till mig att hen tar illa upp. (Då undviker jag den personen, tål inte folk som ska anmärka på mitt språk).

Men politiker och massmedia, de kommer förstås att vika sig för dessa felfinnare.

Om du är känslig för vissa ord som är PK kan inte jag hjälpa dig med.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Förbjudna ord

Inläggav Dagobert » 2020-10-28 17:03:46

Alien skrev:
Det viktigaste är vilket tonfall man har när man använder det…
https://unt.se/artikel/vi-kommer-inte-u ... n/pr5e8e3r

Skillnad mellan "indians" och "injuns".

Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2020-10-28 17:29:50

slackern skrev:
Alien skrev:

Läste du inte med inlägg ://www.aspergerforum.se/post1618349.html#p1618349? Flera språk/moralpoliser skällde ut SVT för att de använt ordet "indianer".

Om du är känslig för vissa ord som är PK kan inte jag hjälpa dig med.

Jag behöver ingen hjälp, jag bara påpekade att för vissa är inte "indian" ett PK ord.
Alien
Moderator

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2020-10-28 18:43:38

Buffy Saint-Marie är själv indian (Cree). Hon skrev denna sång och då var "Indian" helt ok att använda, Now that the buffalo's gone:

Can you remember the times
    That you have held your head high
    And told all your friends of your Indian claim?
    Proud good lady and proud good man
    Some great great grandfather from Indian blood came
    And you feel in your heart for these ones

Oh, it's written in books and in song
    That we've been mistreated and wronged
    Well over and over I hear those same words
    From you good lady and you good man
    Well listen to me if you care where we stand
    And you feel you're a part of these ones
    ---
    Has a change come about my dear man
    Or are you still taking our lands?
    A treaty forever your senators sign
    They do dear lady, they do dear man
    And the treaties are broken again and again
    And what will you do for these ones
    And you feel you're a part of these ones
Alien
Moderator

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2020-10-28 20:40:14

Alien skrev:Nu tycker jag du övertolkar väldeliga. När jag utbildade mig till sekreterare fick jag lära mig att skriva dokumentets namn högst upp (pm, protokoll, intyg m m). Kallelse är det rätta här. Vad skulle det annars stå?

Bara att de vänligen inbjuder mig att besöka deras etablissemang, med k-ordet känner jag mig hotad, som om jag vore kriminell. Ryser så fort jag hör ordet, hrrr... :evil:
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Förbjudna ord

Inläggav Dagobert » 2020-10-28 21:29:50

antonius skrev:Bara att de vänligen inbjuder mig att besöka deras etablissemang

Vänligen?
Det är ett ord som används av alla jävliga jävlar när de inte får säga vad de tänker!
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2020-10-28 21:40:44

Dagobert skrev:
antonius skrev:Bara att de vänligen inbjuder mig att besöka deras etablissemang

Vänligen?
Det är ett ord som används av alla jävliga jävlar när de inte får säga vad de tänker!

Kallelse det är när man ska tvinga soldater att springa rätt in i kulsprutelden i lervällingen på slaget i Verdun under första världskriget... :x icon
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Språket

Logga in