Föräldrar med Asperger – bra eller dåligt

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Föräldrar med Asperger – bra eller dåligt

Inläggav Marjatta » 2020-07-09 9:55:03

En sak jag undrar är om det är annorlunda att vara AS-förälder till ett barn som är åt AS-hållet, jämfört med om barnet är klockrent NT.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Föräldrar med Asperger – bra eller dåligt

Inläggav Alien » 2020-07-09 11:54:36

Om föräldrarna har odiagnosticerad AS så kan de med mycken möda ha lärt sig att uppträda som NT utanför hemmet. Men hemma blommar de ut - på gott och ont. De kan vara mycket rigida som föräldrar och därför oförstående inför sitt AS-barn.

Själv har jag ett NT-barn så jag vet inte hur jag varit som förälder till ett AS-barn. Att jag själv har AS visste jag inte om när jag fick barn.

En tråd om att ha föräldrar med el utan AS: hur-upplever-ni-med-as-era-foraldrar-t51045.html

Eftersom AS är ärftligt så lär de flesta med AS ha minst en förälder med AS. Såvida det inte hoppat över en generation, då är det en mor/farförälder som har det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Föräldrar med Asperger – bra eller dåligt

Inläggav Marjatta » 2020-07-09 14:13:34

Alien skrev:Om föräldrarna har odiagnosticerad AS så kan de med mycken möda ha lärt sig att uppträda som NT utanför hemmet. Men hemma blommar de ut - på gott och ont. De kan vara mycket rigida som föräldrar och därför oförstående inför sitt AS-barn.


Intressant. Man tänker lätt att det skulle vara bättre att ha AS-föräldrar eftersom man "fungerar likadant". Men så enkelt var det nog inte ...

Alien skrev:En tråd om att ha föräldrar med el utan AS: hur-upplever-ni-med-as-era-foraldrar-t51045.html


Tack! Läser den nu.

Alien skrev:Eftersom AS är ärftligt så lär de flesta med AS ha minst en förälder med AS. Såvida det inte hoppat över en generation, då är det en mor/farförälder som har det.


Du förenklar rätt kraftigt där (och kanske vet du om det). Så enkelt är det inte med ärftlighet när många olika gener är inblandade. Men ja, åtminstone drag av AS bör nog gå att hitta nånstans i familjen, i de flesta fall.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Föräldrar med Asperger – bra eller dåligt

Inläggav Sheyen » 2021-07-01 8:24:20

Marjatta skrev:En sak jag undrar är om det är annorlunda att vara AS-förälder till ett barn som är åt AS-hållet, jämfört med om barnet är klockrent NT.

Jag har både barn med AS och utan. Kan direkt säga att det är lättare att läsa av sitt autistiska barn än vad det är att läsa av sitt neurotypiska barn. Däremot ger sig ett neurotypiskt barn snabbare, vilket gör att det hela jämnar ut sig. I det stora hela vill barnen vara en del av flocken och de kommer att anpassa sig i största möjliga mån för att uppnå det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in