Föra över bilder från mobilen till datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-15 23:23:05

Lilla Gumman skrev:Men datorn känner inte av telefonen. Inget synk-program startas, och telefonen dyker inte upp som en enhet i datorn. Inte ens efter fem-tio minuter eller så, i alla fall.
Telefonen känner inte av datorn heller.

Det finns en inställning i telefonen som kommer att förändra det hela, nu är den troligen inställd för att fungera som 3G-modem till datorn.

Gå till inställningar (ex.vis mha menyknappen från startsidan eller starta appen Inställningar).
Leta rätt på i menyn ett alternativ som (kanske) heter USB-inställningar (det här kan variera från telefon till telefon, i min Samsung Galaxy Tab ligger den under Trådlöst och nätverk och i den ska man välja Masslagring (namnet kan variera).

Notera, låt inte kabeln vara ansluten till datorn när du gör detta (och fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite).

När allt är rätt och telefonen ansluts till datorn så kommer datorn att identifera telefonen som en lagringsenhet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-16 0:20:20

Lilla Gumman,

Är det din pappas android? Vilken märke/modell är det?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zima33 » 2012-10-16 18:10:58

Lilla Gumman skrev:Hej!

Sladdar hittade i gömmorna. Börjar pappa bli senil, eller? :roll: :wink:
Bilder från iPaden gick att föra över med sladd till datorn.
Men datorn känner inte av telefonen. Inget synk-program startas, och telefonen dyker inte upp som en enhet i datorn. Inte ens efter fem-tio minuter eller så, i alla fall.
Telefonen känner inte av datorn heller.

Pappa tror att allt krångel beror på att han har kontantkort i mobilen istället för abbonemang. Men det ska väl inte spela någon roll?

Lilla Gumman


Det behövs nog installeras ett program på datorn från telefonens tillverkare.
Kontantkort eller ej spelar ingen roll.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-16 18:41:27

Har man en hyfsat ny internetansluten Windowsdator så fixas det helt automagiskt när datorn upptäcker en lagringsenhet så sånt behöver man sällan oroa sig över numera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zima33 » 2012-10-16 19:21:56

Jag fick ladda ner ett program till datorn när jag köpt min telefon. :-)Happy (Har Windows 7).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-16 19:56:14

Som sagt, det vore lättare om Lilla Gumman kunde ge märke och modell på pappans android. Det kanske är som så ofta att telefonen frågar vilken "mode" man vill ha - USB eller "masslagring", det kan heta olika.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-16 20:31:38

Lilla Gumman skrev:Hej!

Sladdar hittade i gömmorna. Börjar pappa bli senil, eller? :roll: :wink:
Bilder från iPaden gick att föra över med sladd till datorn.
Men datorn känner inte av telefonen. Inget synk-program startas, och telefonen dyker inte upp som en enhet i datorn. Inte ens efter fem-tio minuter eller så, i alla fall.
Telefonen känner inte av datorn heller.

Pappa tror att allt krångel beror på att han har kontantkort i mobilen istället för abbonemang. Men det ska väl inte spela någon roll?

Lilla Gumman
ibland får man en fråga på mobilens display när mn kopplar den till datorn md usb. Kanske händer i hans mobil också? Jag har varit med om att man. Fått alternativ vad man vill koppla mobilen som typ och behövt besvara innan datorn visar att mobilen är ihopkopplad.

Edit: Såg inte att skribenten innan redan skrvit typ samma sak.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-18 23:26:00

Hej!

Nu har jag åkt hem, men det är en Samsung vars modell jag är osäker på. Tror att det är en Samsung S5660 Galaxy Gio.

Ber om ursäkt, har suttit och surfat på min Motorola Defy+ och gjort inläggen därifrån.
Nej, det blev inga frågor eller nåt när mobilen anslöts till datorn.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-19 1:09:06

Hittade du någon meny för att ställa in hur USB ska användas?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-19 23:57:56

Hej!

Nej, det gjorde jag inte. Men pappa tyckte inte det var så viktigt. Han tyckte nog det var tröttsamt, "mycket väsen för lite ull", när jag inte kom på nåt.

Datorn brukar alltid känna igen telefonen som en ny enhet. Datorn känner ju snabbt igen mp3-spelare, usb-minnen, kameror och annat som man ansluter till den med usb-sladd. Men så blev det inte i det här fallet. Det brukar poppa upp något synknings-program i Windows när en mobiltelefon ansluts, men det hände inte nu. Och jag har för mig att det följde med nån CD som blev installerad när mobilen köptes.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-20 8:53:43

Kanske appen kies air kan funka, räcker att man har wifi. Ingen sladd behövs.
Jag har en samsung och kies air funkade perfekt för mig för att överföra bla. bilder till datorn.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Sv: Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-20 9:43:10

Även AirDroid kan funka, den använder också wifi. Jag o Miche har skrivit om den flera gånger nyligen (kan inte länka just nu). AirDroid skulle passa även kullan. Den använder engångskoder och kräver inte googlekonto, utom om man vill skaffa den via Google Play, men det finns andra sätt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-20 18:23:25

Hej!

Zirre skrev:Kanske appen kies air kan funka, räcker att man har wifi. Ingen sladd behövs.
Jag har en samsung och kies air funkade perfekt för mig för att överföra bla. bilder till datorn.


Det går inte att ladda hem appar till telefonen. Det går inte att logga in med ett Google-konto så att det går att komma åt Google Play. För övrigt är det inte Google Play-ikonen ens utan den gamla Android Market-ikonen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-20 19:47:58

Men du kunde surfa med den, eller?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-20 19:53:10

Lilla Gumman skrev:Hej!

Zirre skrev:Kanske appen kies air kan funka, räcker att man har wifi. Ingen sladd behövs.
Jag har en samsung och kies air funkade perfekt för mig för att överföra bla. bilder till datorn.


Det går inte att ladda hem appar till telefonen. Det går inte att logga in med ett Google-konto så att det går att komma åt Google Play. För övrigt är det inte Google Play-ikonen ens utan den gamla Android Market-ikonen.

Hälsningar

Lilla Gumman


Ibland krånglar det men om du går till

    Inställningar > Appar/Program

och rensar data och cache så borde det funkar nästa gång.

Om du skaffar AirDroid slipper du sladdar och behöver heller inget googlekonto för att överföra apk-filer till mobilen. Om du är intresserad kan jag länka till tidigare inlägg om AirDroid. Jag kan skicka apk-filen för AirDroid om du vill testa.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-21 10:46:43

Hej!

barracuber:
Vad är apk?
Men okej, jag kan tänka mig att prova AirDroid. Du kan skicka den till min mejladress. Jag PM:ar den.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-21 10:49:22

Ämne: Föra över bilder till datorn

Miche skrev:Men du kunde surfa med den, eller?


Ja, det gick att googla och gå in på vanliga hemsidor som tv.nu, och liknande.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in