För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Isalel » 2015-09-16 21:08:10

Är i sluttampen på utredning av vår 9-åring som tros ha en aspergerdiagnos, tics och "en släng adhd" som de så fint uttryckte ;)
BUP har berättat att det är vi som föräldrar som i slutänden beslutar om sonen ska få en diagnos eller inte.
Därför undrar jag om det finns någon för- eller nackdel med att journalföra hans diagnos??

Hans svårigheter vet vi ju oavsett vad dom får för namn, så därav min fundering kring för och nackdelar?
Isalel
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-10-27

För och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav kiddie » 2015-09-16 21:37:33

Är det föräldrarna som bestämmer sånt? Om barnet har typ lunginflammation kan man säga till att det inte ska journalföras på barnet heller?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

För och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Isalel » 2015-09-16 21:43:17

Jag blev lite förvånad över det, men jag gissar att det är lite som i somatiken, om det ska behandlas så behövs en diagnos?
Om man INTE sätter diagnosen får vi ingen rätt att nyttja HAB tex...

Var psykologen som frågade om vi tycker att han " behöver" en diagnos.
I hemmiljö märks i princip inga som helst svårigheter, men i skolan har han resurs hela skoldagen för att det inte fungerar annars...men hjälpen får han oavsett diagnos
Isalel
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-10-27

För och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 21:48:02

Isalel skrev:Därför undrar jag om det finns någon för- eller nackdel med att journalföra hans diagnos??

Hans svårigheter vet vi ju oavsett vad dom får för namn, så därav min fundering kring för och nackdelar?

Jag har den perfekta lösningen för mig själv. Min aspergerdiagnos är antecknad i anteckningarna för det sista besökstillfället i utredningen som för övrigt inte är markerad som något annat än en serie psykolog- och läkarbesök. Därmed syns inte min aspergerdiagnos på något självklart sätt för andra vårdgivare ifall jag inte vill att de ska de den.

Jag kan däremot dels skicka in mitt långa aspergerutlåtande med diagnos ifall jag någon gång skulle behöva bevisa min diagnos, och jag har även ofta möjlighet till att godkänna att en vårdgivare går in i journalsystemet hos den vårdgivare där jag har min diagnos antecknad så att den nye vårdgivaren kan läsa just den besöksanteckning där diagnosen presenteras.

Det ger mig frihet att exempelvis dölja diagnosen inför någon utomstående läkare så som företagsläkare, försäkringsbolagsläkare, för läkare med uppdrag att utreda trafiksäkerhet eller för läkare som undersöker lämplighet att ägna sig åt dyksport.

Det är en bra lösning. Då kan man visa diagnosen när det är fördelaktigt och dölja den när det är till nackdel.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Alien » 2015-09-16 21:52:05

Låter ju bra att han får den hjälp han behöver oavsett diagnos. Men kan man veta att det blir likadant i mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet?

Om han skulle behöva hjälpt t ex vid högskolestudier, då kanske han måste göra en ny utredning.

Undrar vad "släng av ADHD" betyder. Kan det innebära att han i så fall kan få adhd-mediciner utskrivna, om han behöver det?

Frågan är snarare om det är någon nackdel med diagnos? Det är ju inte som att han måste berätta den t ex för arbetsgivare, om han inte behöver någon särskild anpassning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Isalel » 2015-09-16 22:08:58

Vet inte om det finns nackdelar?
Eftersom det i dagsläget inte är aktuellt med HAB, mediciner eller krav från skolan för att behålla sin resurs så blir jag ju fundersam om jag gör honom en "otjänst" med att sätta diagnosen.
Har hört lite skräckexempel på högstadie- och gymnasieskolor som inte tar in barn med NPF-problematik, men vet inte heller hur de skulle då reda på informationen annat än om vi presenterade den för dom?!

Gripandekylig; på vilken indikation skulle det vara ok för dem du nämnde att gå in och granska din journal?
Och trafiksäkerhetsmässigt, kan Asperger vara ett hinder för körkort?

Alien; han är aldrig hyper hemma men blir hyper när han blir nervös/orolig så dom har lite svårt att sätta finger på om det är adhd eller effekt av stresspåslag.
Isalel
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-10-27

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav caracara » 2015-09-17 0:01:38

Gripandekylig skrev:
Isalel skrev:Därför undrar jag om det finns någon för- eller nackdel med att journalföra hans diagnos??

Hans svårigheter vet vi ju oavsett vad dom får för namn, så därav min fundering kring för och nackdelar?

Jag har den perfekta lösningen för mig själv. Min aspergerdiagnos är antecknad i anteckningarna för det sista besökstillfället i utredningen som för övrigt inte är markerad som något annat än en serie psykolog- och läkarbesök. Därmed syns inte min aspergerdiagnos på något självklart sätt för andra vårdgivare ifall jag inte vill att de ska de den.

Jag kan däremot dels skicka in mitt långa aspergerutlåtande med diagnos ifall jag någon gång skulle behöva bevisa min diagnos, och jag har även ofta möjlighet till att godkänna att en vårdgivare går in i journalsystemet hos den vårdgivare där jag har min diagnos antecknad så att den nye vårdgivaren kan läsa just den besöksanteckning där diagnosen presenteras.

Det ger mig frihet att exempelvis dölja diagnosen inför någon utomstående läkare så som företagsläkare, försäkringsbolagsläkare, för läkare med uppdrag att utreda trafiksäkerhet eller för läkare som undersöker lämplighet att ägna sig åt dyksport.

Det är en bra lösning. Då kan man visa diagnosen när det är fördelaktigt och dölja den när det är till nackdel.


Jag är inte insatt i detta. Du menar att Anteckningar inte syns i Journal? Jag är orolig för att de ( kvinnliga ) läkare jag tidigare privat umgåtts med ( som är väldigt nyfikna ) skall gå in och se vad som händer vid mina nuvarande läkarbesök. Så ökas min naturliga skepsis, till nackdel för mig. Jag drar mig för att begära att vad som sägs inte skall journalföras. Tänker att det inte är en rimlig begäran....
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Alien » 2015-09-17 0:11:06

Det här med körkort har diskuterats i denna tråd: korkort-och-as-add-adhd-t16985.html

Och här diskuteras journaler:
fel-personer-laser-journalen-t25067.html
sparra-sin-journal-t26590.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-17 0:38:11

Isalel skrev:Gripandekylig; på vilken indikation skulle det vara ok för dem du nämnde att gå in och granska din journal?

Man får granska patienters journaler utan deras medgivande om en nödsituation uppstår så som att en patient dyker upp okontaktbar med en svår förgiftning på akuten. Min lilla anteckning om att jag har asperger är dock så väldigt kortfattad och dold i en alldagligt utformad journaanteckning från ett psykologbesök så jag tvivlar på att man skulle hitta den om man inte visste vad man letade efter.

Isalel skrev:Och trafiksäkerhetsmässigt, kan Asperger vara ett hinder för körkort?

Nej inte trafiksäkerhetsmässigt men juridiskt måste man egentligen uppge ifall man lider av Asperger ifall man gör det inför att man tar körkort. Personligen hade jag inte diagnosticerats när jag tog mitt körkort så för mig har det aldrig inneburit något problem men för somliga andra har det gjort det. En sådan diagnos kan även, enligt ett mycket känt fall som vi använder oss utav på juristutbildningen, under vissa omständigheter föranleda entledigande från tjänst som lokförare - men normalt får man inte döma människor så diskriminerande och fördomsfullt.

caracara skrev:Jag är inte insatt i detta. Du menar att Anteckningar inte syns i Journal? Jag är orolig för att de ( kvinnliga ) läkare jag tidigare privat umgåtts med ( som är väldigt nyfikna ) skall gå in och se vad som händer vid mina nuvarande läkarbesök. Så ökas min naturliga skepsis, till nackdel för mig. Jag drar mig för att begära att vad som sägs inte skall journalföras. Tänker att det inte är en rimlig begäran....

Jo anteckningarna ingår också i journalen men man måste klicka sig in på dem individellt och läsa igenom en massa text i dem innan man finner ordet asperger. Den andra mer offentliga metoden är att bland patientens diagnoser skriva in asperger. Då syns diagnosen direkt för varenda läkare som tar sig en titt och helt utan att de skulle behöva rota fram den alls. Man kan likna de noteringar om vilka diagnoser patienter har med noteringar om varningssignaler för narkotikamissbruk och liknande. De syns påtagligt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav caracara » 2015-09-17 1:36:19

Jag förstår. Tack
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-17 8:39:36

Gripandekylig skrev:Jag har den perfekta lösningen för mig själv. Min aspergerdiagnos är antecknad i anteckningarna för det sista besökstillfället i utredningen som för övrigt inte är markerad som något annat än en serie psykolog- och läkarbesök. Därmed syns inte min aspergerdiagnos på något självklart sätt för andra vårdgivare ifall jag inte vill att de ska de den.
Det fungerar väl tills journalsystemets sökmotor används?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav slackern » 2015-09-17 8:41:19

plåtmonster skrev:
Gripandekylig skrev:Jag har den perfekta lösningen för mig själv. Min aspergerdiagnos är antecknad i anteckningarna för det sista besökstillfället i utredningen som för övrigt inte är markerad som något annat än en serie psykolog- och läkarbesök. Därmed syns inte min aspergerdiagnos på något självklart sätt för andra vårdgivare ifall jag inte vill att de ska de den.
Det fungerar väl tills journalsystemets sökmotor används?


Jag antar att dom måste söka för just AS på GK:s journal vilket jag har ytterst svårt att tänka mig att den risken finns. Det är som att leta efter en nål i en höstack. Dessutom är det olagligt om inte GK godkänner det.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För- och nackdelar med journalförd diagnos?

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-17 8:52:13

Ja, de skulle behöva veta vilken mottagnings journalsystem de skulle söka i och alternativet att aktivt leta igenom patienters alla olika journalers brödtext efter aspergerdiagnoser sker nog inte ännu i speciellt hög utsträckning, då risken för att bli påkommen med integritetskränkande verksamhet i strid med bl.a. personuppgiftslagen är hög så länge den undersökte enbart har en eventuell PADI-kurs på spel. Den typen av automatiserade sökningar kanske av svenska myndigheter genomförs förbehållet för djupa personaliaundersökningar inför de högst säkerhetsklassificerade yrkena. Det händer nog inte för vanliga svenssonaspies, om ens för någon.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in