För normal för daglig verksamhet!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Furienna » 2021-09-02 1:07:31

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:
BellaBelle skrev:
Du är väl liksom författare? Skriva kan man väl göra hemma? :)

Ja, men det ville inte förrän man blir publicerad.

Nu förstod jag inte vad du skrev? ”Det ville inte”??

Förbaskade autocorrect!
Det skulle nog stå "men det gills inte".
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Heidi79 » 2021-09-03 6:02:28

Strax en ny dag till muppen ska DV :-)Happy
Heidi79

Anslöt: 2009-06-22

Inläggav Sheyen » 2021-09-03 19:41:53

Är det ens kul på DV? Det känns som att jag hade muckat gräl där. Jag är mycket verbal och väldigt konfrontativ. Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt och skulle jag inte se arbetsuppgiften som viktig skulle jag mest troligen ifrågasätta det också. Jag tror att de flesta myndigheter har landat i att jag är för jobbig att ha att göra med.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav RapeRegs » 2021-09-03 19:47:58

Sheyen skrev:Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt

Du menar när du tror att du vet att du har rätt.

Eller kanske när du vet att du tror att du vet att du har rätt.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Furienna » 2021-09-03 20:31:35

Sheyen skrev:Är det ens kul på DV? Det känns som att jag hade muckat gräl där. Jag är mycket verbal och väldigt konfrontativ. Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt och skulle jag inte se arbetsuppgiften som viktig skulle jag mest troligen ifrågasätta det också. Jag tror att de flesta myndigheter har landat i att jag är för jobbig att ha att göra med.

Skulle du vara ännu värre än jag? :lol:

Fast jag skulle tro att du rent fysiskt är friskare än jag i alla fall.
För mig föll mycket på min värk också.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Heidi79 » 2021-09-03 21:25:33

Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?

Min DV e kul.. å ja får bonus lön jobba :D
Heidi79

Anslöt: 2009-06-22

Inläggav Sheyen » 2021-09-05 13:37:24

RapeRegs skrev:
Sheyen skrev:Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt

Du menar när du tror att du vet att du har rätt.

Eller kanske när du vet att du tror att du vet att du har rätt.

Nej, absolut inte; när jag inte vet håller jag käften och/eller frågar. Man ska alltid veta vad man pratar om när man beslutar sig för att prata.

Furienna skrev:
Sheyen skrev:Är det ens kul på DV? Det känns som att jag hade muckat gräl där. Jag är mycket verbal och väldigt konfrontativ. Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt och skulle jag inte se arbetsuppgiften som viktig skulle jag mest troligen ifrågasätta det också. Jag tror att de flesta myndigheter har landat i att jag är för jobbig att ha att göra med.

Skulle du vara ännu värre än jag? :lol:

Fast jag skulle tro att du rent fysiskt är friskare än jag i alla fall.
För mig föll mycket på min värk också.

Jag har aldrig träffat någon värre än jag själv, så troligen.

Heidi79 skrev:
Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?

Min DV e kul.. å ja får bonus lön jobba :D

Kul! Hur mycket lön får du? Vilka arbetsuppgifter har du?
Sheyen

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-05 17:16:05

När jag var på den dagliga verksamheten känns det väldigt mycket som " skyddad verkstad". Jag blev försatt i en väldigt obekväm situation. Man vill inte säga att man är överkvalificerad för då känns det som om man tar något ifrån de som faktist nu får något ut av den dagliga verksamheten. Att man ser ner på dom. Det försvårade min kommunikation med den dagliga verksamheten.
FuzzyFluffy

Anslöt: 2021-09-05

Inläggav Sheyen » 2021-09-05 18:56:50

FuzzyFluffy skrev:När jag var på den dagliga verksamheten känns det väldigt mycket som " skyddad verkstad". Jag blev försatt i en väldigt obekväm situation. Man vill inte säga att man är överkvalificerad för då känns det som om man tar något ifrån de som faktist nu får något ut av den dagliga verksamheten. Att man ser ner på dom. Det försvårade min kommunikation med den dagliga verksamheten.

Jag är så ond, så jag hade troligen sagt det rakt ut. Jag fungerar väldigt dåligt bland människor.
Sheyen

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-05 19:44:38

Har inget med att vara god eller ond att göra. Jag ville inte få det att verka som att jag var förmer. Hade respekt för dom med ett grövre handikapp än min eget. Människor som fick ut något av den dagliga verksamheten.
FuzzyFluffy

Anslöt: 2021-09-05

Inläggav Jossie94 » 2021-09-08 1:01:25

Jag håller med, jag behövde inte heller den typen av hjälp på den DV jag blev felplacerad på. Jag har absolut förståelse för att andra har andra förutsättningar och behov, men då (detta var några år sedan) samt att allt som hade med diagnoser var nytt för mig, så det var lite som att alla andra hade bruna tröjor och jag hade en blå, lite på det sättet. Absolut är det ju bra för dem att deras mål tillgodoses men det blir ju som sagt fel när man själv inte har samma mål och då kan något väldigt enkelt vara avgörande i en sån situation. För mig var det mer små saker som blev kaka på kaka/lager på lager som gjorde att jag förstod att personerna hade andra förutsättningar och behov.

Ett exempel kan vara att om en person sitter i rullstol så behöver den ju rullstolen för att kunna gå. Ett hjälpmedel. Men för någon som kan gå så så behöver ju inte personen rullstolen, den har ju sina ben. Varför ska man då behandla den som kan gå som om den satt i rullstol och inte kunde gå? Och nu till en annan sak, den som sitter i rullstol kan även känna sig orättvist behandlad lika som den som kan gå, för den rullstolsburne kanske faktiskt kan göra saker själv och jobba, men då kan ju folk anta att personen behöver hjälp.

Med andra ord så är alla olika och har olika nivåer/grader på diagnosen, så då kan en liten grej vara svårt för en annan och lätt för någon.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav Paladinen » 2021-09-08 6:31:16

Jag skulle inte vilja hamna på dv , Samhall , swesam, finsam osv.

Dels är jag för högfungerande för att få ut något av att vara där dels så följer det oavsett vad folk vill tycka och tro ett stigma med att vara på sådana ställen.

Jag har bla talat med en handläggare på af (arbetsförmedlingen) som mer eller mindre erkände att så är fallet att det bland NT ses som ett stigma att vara på sådana ställen och att det oftast är en ändstation . Har du hamnat på Samhall så kommer du inte därifrån sen , det är ingen arbetsgivare på öppna marknaden som vill anställa någon ifrån Samhall då dom anser dig som mupp.

Dessutom så följer stigmat dig på andra plan i livet säg att du ska dejta och din dejt frågar vart du jobbar och du svarar nä jag går på dv eller jobbar på Samhall om partner inte själv är "mupp" (ironiskt ordval baserat på NT's fördomar) så kommer det troligtvis aldrig bli en andra dejt .
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Alien » 2021-09-16 15:06:37

Moderator

Diskussonen om Samhall har flyttats hit:

erfarenheter-asikter-och-fordomar-om-samhall-t59140.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare