För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav alpacka » 2017-09-07 18:04:15

Vad gör man när man hamnat mellan stolarna? När jag söker psykologhjälp hos allmänsjukvården anser dom att psykologerna där saknar "rätt utbildning" pga min diagnos, dom har inte "tillräcklig kunskap". Jag tillhör öppenpsykiatrin säger dom, men den mottagningen har ett så trångt och kasst system att man enbart kan göra sin utredning där men resterande hjälp uteblir! Fick ingen hjälp alls, inget framgår i mina papper förutom vilka diagnoser jag har varav en är atypisk autism.

Jag har inte råd att söka privatpsykolog och habilitering upplever jag vara för "normalfungerande" för. Jag behöver bara en samtalskontakt som kan NÅGOT om Npf-diagnoser! Nu har jag hammat helt mellan stolarna nånstans i Göteborg där jag också bor, fyfan. Nån som har nåt råd?
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav Flinta » 2017-09-07 18:33:34

alpacka skrev: Jag behöver bara en samtalskontakt som kan NÅGOT om Npf-diagnoser! Nu har jag hammat helt mellan stolarna nånstans i Göteborg där jag också bor, fyfan. Nån som har nåt råd?


Finns det ingen mottagning för neuropsykiatri i göteborgsområdet?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav alpacka » 2017-09-07 18:52:30

Flinta skrev:
alpacka skrev: Jag behöver bara en samtalskontakt som kan NÅGOT om Npf-diagnoser! Nu har jag hammat helt mellan stolarna nånstans i Göteborg där jag också bor, fyfan. Nån som har nåt råd?


Finns det ingen mottagning för neuropsykiatri i göteborgsområdet?


Jo, men som jag skrev så utreder dom bara. Men sen står man bara där utan vidare stöd.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav Alien » 2017-09-08 3:47:59

Det tycks tyvärr drabba många. Om det finns en psykolog el psykiater anknuten till Habiliteringen vore det en lösning. Men har egentligen psykvården rätt att avvisa vissa patienter för att de har AS? Skulle man inte kunna anmäla dem för diskriminering? Fast det hjälper ju inte just dig.

En tidigare tråd: faller-mellan-stolarna-i-psykiatrin-t50908.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-09 14:11:26

Jag bor i samma län. Om du bara önskar samtalskontakt borde det gå att få på habiliteringen. Kurator eller något annat. Har du bankid så är det enkelt att gå in på 1177 och söka hjälp. Senast jag kollade där gick det att skriva en egenremiss till habiliteringen.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav alixha » 2017-09-09 15:16:13

Eftersom du omfattas av LSS så har du laglig rätt till rådgivning och personligt stöd.
Detta innebär att du kan få information om din funktionsnedsättning den vägen om du inte vill till hab. Du kan också få en kontaktperson genom LSS som ofta är kunniga inom området.

http://goteborg.se/wps/portal/start/fun ... Eh/#htoc-0
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav Liljan » 2017-09-09 18:13:55

Är det du eller habiliteringen som anser att du är för välfungerande för att gå där? Om det är du så tycker jag du ska gå dit, de har psykologer och man måste inte vara ett kolli för att ha nytta av habiliteringen. Men min upplevelse är att habiliteringen är bra på autism biten, men har du psykiska sjukdomar också kan de ingenting om dem. Psykiatrin kan psykiska sjukdomar, men de kan inget om autism. Det här är som sagt min upplevelse, det kanske är annorlunda där du bor.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav Flinta » 2018-08-29 20:37:09

Hur har det gått alpacka? Har du hittat ngt ställe du kunnat få stöd på? Vart hänvisar utredningsenheten dig?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav alpacka » 2018-08-30 18:04:35

Flinta skrev:Hur har det gått alpacka? Har du hittat ngt ställe du kunnat få stöd på? Vart hänvisar utredningsenheten dig?


Jag tillhör habiliteringen nu, skickade först egenremiss dit vilket inte gick igenom men när jag till sist fick diagnosen av öppenpsyk så blev jag "antagen" genom deras remiss dit
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

För frisk för habilitering, för sjuk för allmänsjukvård!

Inläggav Flinta » 2018-08-31 10:11:51

Ok. Har du fått ngn hjälp på Hab som hjälpt än? Hur ofta får du tider där?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in