Folk som inte är hemmahörande här!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav mikael » 2013-05-28 6:29:10

Det tycks finnas folk som inte är hemmahörande här på något vis.
Någon slags supportar eller folk som vill att vi ska anamma ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av.
Som om jag med Asperger skulle gå med i anonyma narkomaner eller alkoholister.
För att dom är så trevliga som exempel.
Synpunkter på detta.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Cousteau » 2013-05-28 7:16:26

Tycker att det spontant känns störigt att ha "obehöriga" här på ett forum där vi som har As kan hitta en liten fristad från den knäppa världen utanför. Om jag anstränger mig och bara tänker positivt är det mest synd om de som beskriver sig som normala men ändå inte kan finna ett lämpligare forum att posta sina åsikter på.
Cousteau
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-05-27
Ort: Stockholm

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Tiblan » 2013-05-28 7:18:38

Om vi har tur så läser dom en hel del här och lär sig lite om AS vad det är i verkligheten och inte vad massmedia framställer det som
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Cousteau » 2013-05-28 7:38:44

Får hoppas det :-)
Cousteau
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-05-27
Ort: Stockholm

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav radix » 2013-05-28 8:01:31

mikael skrev:ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av


Du menar ologiska ideologier och idéer?
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav kullan » 2013-05-28 8:48:42

Jag har inte märkt av några sådana. Förstår inte riktigt vad du pratar om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav marcooleo » 2013-05-28 9:55:06

Cousteau skrev:Tycker att det spontant känns störigt att ha "obehöriga" här på ett forum där vi som har As kan hitta en liten fristad från den knäppa världen utanför. Om jag anstränger mig och bara tänker positivt är det mest synd om de som beskriver sig som normala men ändå inte kan finna ett lämpligare forum att posta sina åsikter på.

+1
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Schmetterling » 2013-05-28 9:57:37

Jag vet inte riktigt vad som åsyftas men jag är nyfiken. Du får gärna berätta närmare, mikael!
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav dasunbedingte » 2013-05-28 9:57:51

Vi gillar olika?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-28 10:00:43

Jaha vad synd. Kan ni vara snälla att gå på mig i sak vid de tillfällen jag bryter mot npf-normen så jag får en chans att förstå hur den funkar!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Eembla » 2013-05-28 10:08:59

Tycker det är rätt kasst att dra alla över en kam med påståendet "anamma ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av."
Alla blir ju behjälpta av olika saker. Det är ju knappast så att alla npf funkar på säg Concerta och det är lösningen.
Vet heller inte vilka ideer och ideologier du åsyftar på men vissa andra kanske blir hjälpta av dem, bara för att du inte blir det betyder inte det att alla är som dig.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav lindrin » 2013-05-28 10:16:34

Kan inte ta ställning eftersom att argumentet är väldigt luddigt presenterat av TS. Jag förstår inte vari det eventuella problemet ligger? :?
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-28 10:30:02

Normalitet kan man bryta mot av andra skäl än npf. Jag fastnade på forumet som jag sagt tusen gånger eftersom det erbjöd en möjlighet att prata om saker på ett som jag inte hade i det övriga livet och det har varit bra för mig. Det kanske kan ses som patetiskt men om ni som har asperger också tycker det så underskattar ni hur era erfarenheter faktiskt kan vara till nytta för andra människor också.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Eembla » 2013-05-28 10:33:22

Bjäbbmonstret skrev:Normalitet kan man bryta mot av andra skäl än npf. Jag fastnade på forumet som jag sagt tusen gånger eftersom det erbjöd en möjlighet att prata om saker på ett som jag inte hade i det övriga livet och det har varit bra för mig. Det kanske kan ses som patetiskt men om ni som har asperger också tycker det så underskattar ni hur era erfarenheter faktiskt kan vara till nytta för andra människor också.


Jag struntar i om personen har en skriftlig diagnos AS för det här forumet riktar in sig på personer som anser sig vara hemmahörande med AS. Man kan känna sig hemma hörande här även om man inte har ett litet fjuttigt papper som säger AS.
Om TS är ute efter att alla som bör vara på forumet ska ha det där lilla pappret för att få vara här då är det inskränkt om något.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav weasley » 2013-05-28 13:52:58

mikael skrev:Det tycks finnas folk som inte är hemmahörande här på något vis.
Någon slags supportar eller folk som vill att vi ska anamma ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av.
Som om jag med Asperger skulle gå med i anonyma narkomaner eller alkoholister.
För att dom är så trevliga som exempel.
Synpunkter på detta.

mikael, du brukar uttrycka dej lite kryptiskt. Här är jag en av många som inte förstår vad du menar. Kan du vara snäll att försöka förklara med lite andra ord?

Menar du att folk inte är hemmahörande på forumet eller hemmahörande ute i samhället, tex? Det är ju en väldigt grundläggande detalj att förstå för att kunna ge synpunkter på dina övriga påståenden.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Alien » 2013-05-28 14:06:31

Man behöver varken ha AS el tro sig ha AS för att höra hemma här:

Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna.
this_is_af.php

Så ingen NT behöver känna sig ovälkommen. *vinkar till Bjäbbis*

Postare som spammar forumet med diverse försäljningsrbjudanden åker ut, de hör inte hemma här.

Betr ideologier så har vi förstås olika, alla aspies är verkligen inte likadana.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Trollmor » 2013-05-28 14:21:46

Skönt, det verkar inte vara mig det gäller! :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav mikael » 2013-05-28 17:27:08

Scientologerna och dom som är emot neuropsykiatri.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav dasunbedingte » 2013-05-28 17:33:04

mikael skrev:Scientologerna och dom som är emot neuropsykiatri.
Haha. Finns de Scientologer här? Vid Xenu's ena testikel.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav mikael » 2013-05-28 18:22:56

mikael skrev:Det tycks finnas folk som inte är hemmahörande här på något vis.
Någon slags supportar eller folk som vill att vi ska anamma ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av.
Som om jag med Asperger skulle gå med i anonyma narkomaner eller alkoholister.
För att dom är så trevliga som exempel.
Synpunkter på detta.

tja det kan vara bra att ha nt här så vi får lite andra synsätt och kan byta tankar och erfarenheter.
Mest en undran och känsla..
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav Thurizas » 2013-05-28 18:38:22

Folk som inte "hör" hit är oftast folk som vill veta hur vi funkar eller de som känner igen sig mycket i "oss" utan att själva ha en diagnos. Fram för fler av den sorten :-)154
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav plåtmonster » 2013-05-28 19:19:28

mikael skrev:folk som vill att vi ska anamma ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av.

Var skulle detta explicit ha kommit till uttryck?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav nallen » 2013-05-29 1:33:18

dasunbedingte skrev:Vi gillar olika?

Vet hut!
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Folk som inte är hemmahörande här!

Inläggav mikael » 2013-05-29 4:27:55

weasley skrev:
mikael skrev:Det tycks finnas folk som inte är hemmahörande här på något vis.
Någon slags supportar eller folk som vill att vi ska anamma ideologer och idéer som går stick i stäv mot vad vi med neuropsykiatriska funktionshinder blir behjälpta av.
Som om jag med Asperger skulle gå med i anonyma narkomaner eller alkoholister.
För att dom är så trevliga som exempel.
Synpunkter på detta.

mikael, du brukar uttrycka dej lite kryptiskt. Här är jag en av många som inte förstår vad du menar. Kan du vara snäll att försöka förklara med lite andra ord?

Menar du att folk inte är hemmahörande på forumet eller hemmahörande ute i samhället, tex? Det är ju en väldigt grundläggande detalj att förstå för att kunna ge synpunkter på dina övriga påståenden.


Folk som påstår att barndomen är orsaken till asperger.
Kryptiskt hur?
Jag har haft det tufft inom barndom rotande antipsykiatrin och orkar inte med folk med sådana åsikter.
Det är som om jag skulle gå med i psykoanalytiska föreningen och krumbukta mig på brits, hålla med och vara till lags i bisarra insiktsterapier och ondgöra mig över neuropsykiatrin.
Får inte jag skiva vad jag vill då?
Så länge det inte är påhopp,
Lösningen är att ignorera eller att erbjuda mig att avluta kontot här.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in