Folk glömmer bort min diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Jossie94 » 2020-09-08 0:51:13

Jag har folk i min närmaste omgivning som tyvärr glömmer bort min diagnos. De har bland annat höga förväntningar på mig gällande vissa saker och det är väl där de glömmer bort min diagnos och mina svårigheter. Trots att jag har förklarat om de ett antal gånger. De känns som att de flesta neurotypiska personer utgår från sig själva och kan inte tänka att de kan vara svårt för andra med vissa saker när man tex har en diagnos. De är nog bara så neurotypiska personer funkar. Jag själv har en mer förståelse för personer och kan tänka ett steg längre som jämförelse.

Det är jobbigt men samtidigt inte konstigt att folk har svårt att förstå folk med diagnoser, de har inte förmågan att tänka annorlunda som vi gör, medan vi kanske inte kan tänka så mycket innanför ramen, som de kan. Det är också en sådan sak som kan vara avgörande i detta fall varför det brister.

Vad har ni för tankar kring detta?
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav Micke » 2020-09-09 1:01:15

Jossie94 skrev:Jag har folk i min närmaste omgivning som tyvärr glömmer bort min diagnos. De har bland annat höga förväntningar på mig gällande vissa saker och det är väl där de glömmer bort min diagnos och mina svårigheter. Trots att jag har förklarat om de ett antal gånger. De känns som att de flesta neurotypiska personer utgår från sig själva och kan inte tänka att de kan vara svårt för andra med vissa saker när man tex har en diagnos. De är nog bara så neurotypiska personer funkar. Jag själv har en mer förståelse för personer och kan tänka ett steg längre som jämförelse.

Det här med att utgå ifrån hur man själv fungerar det gäller nog dom flesta människor, med eller utan diagnos. Och om man då har en mer eller mindre osynlig diagnos så glöms den nog lätt bort av andra.

Alternativt har dom inte förstått (fullt ut) vad diagnosen innebär för dig trots att du har förklarat det för dom, och att dom därför har kvar sina höga förväntningar på dig gällande vissa saker. Om dom inte har förstått så kan det bero på dom själva, eller så beror det på att du inte har förklarat bra nog.

Alternativt så har dom svårt för att acceptera diagnosen.

Det skulle kanske också kunna vara så att dom tror att du kan fungera normalt om du bara försöker, och att dom bara skulle förstärka dina svårigheter om dom tar hänsyn till diagnosen.

Kanske finns det fler alternativ som jag inte kommer på för stunden.

Sen vet jag inte om det är så att vi med asperger skulle ha en bättre förmåga till att förstå folk som fungerar annorlunda än oss själva. Kanske är det så om man generaliserar, och det skulle ju i så fall möjligen kunna förklaras med att vi som dom udda fåglar vi är ju lever med neurotypiska människor omkring oss överallt, och ju knappast kan undvika att fundera över vad som skiljer oss ifrån dom i våra försök att passa in.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav elle » 2020-09-09 9:48:03

Jossie94 skrev:Jag har folk i min närmaste omgivning som tyvärr glömmer bort min diagnos. De har bland annat höga förväntningar på mig gällande vissa saker och det är väl där de glömmer bort min diagnos och mina svårigheter.

Jossie94 skrev:Vad har ni för tankar kring detta?

Min spontana tanke är att ta hand om sitt mående och inte om omgivningens mående, börja ställa krav och markera konsekvent sina gränser. Och framförallt sluta behöva förklara sig och sin diagnos för omgivningen. Det suger och tär på krafterna. Man har ingen skyldighet att uppfylla omgivningens ( vänner/familj) krav och förväntningar. Det bestämder man själv.
Det kanske låter kanske hårt men jag vet inte hur man annars ska hantera en krävande omgivning som suger. Man måste lära sig markera sina gränser och blir konsekvent. Priset man betalar är högt men ibland måste man välja: mitt välmående eller gå in i väggen för att uppfylla höga krav och förväntningar. Stå på dig.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav elle » 2020-09-09 10:00:06

Jossie94 skrev:Trots att jag har förklarat om de ett antal gånger.

Att behöva förklara fler än en gång är bara slöseri med tid och energi. Du har redan förklarat ett antal gånger utan resultat. Kommunikation fungerar kanske inte.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in