Flyttade inlägg

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flyttade inlägg

Inläggav nallen » 2008-08-10 12:03:55

Är det bara jag som störs av att inlägg rycks ur sitt sammanhang och flyttas omkring till nya trådar? Jag upplever dessutom att det blir allt vanligare. Jag minns oftast vilken tråd ett intressant inlägg fanns i och ungefär vad som diskuterades runt om. Men sen får nån för sig att det inte passade där och flyttar det och man hittar ingenting.

Jag anser att inlägg inte ska kunna flyttas utom i yttersta nödfall (kanske enstaka inlägg nån enstaka gång per år). Är nåt anstötigt eller för OT så är det i.s.f bättre att tråden blir låst och alla får börja om på ny kula.

Åsikter?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Flyttade inlägg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-10 12:51:52

nallen skrev:Är det bara jag som störs av att inlägg rycks ur sitt sammanhang och flyttas omkring till nya trådar? Jag upplever dessutom att det blir allt vanligare. Jag minns oftast vilken tråd ett intressant inlägg fanns i och ungefär vad som diskuterades runt om. Men sen får nån för sig att det inte passade där och flyttar det och man hittar ingenting.

Jag anser att inlägg inte ska kunna flyttas utom i yttersta nödfall (kanske enstaka inlägg nån enstaka gång per år). Är nåt anstötigt eller för OT så är det i.s.f bättre att tråden blir låst och alla får börja om på ny kula.

Åsikter?


Håller med, men inte bara för att man inte kan hålla reda på trådarnas rubriker utan för att det måste få vindla lite fram och tillbaks. En avstickargrej är ofta inte så viktig att den är värd en hel tråd, tycker JAG.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-08-10 14:09:14

Jag tycker det är bra om trådar delas och får en ny rubrik när de helt bytt ämne. Däremot inte om enstaka inlägg flyttas. Moddarna brukar väl främst kapa/flytta när någon efterfrågat det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Nilale » 2008-08-10 14:09:45

Vi får väl allihop då bli bättre på att själva skapa en ny tråd om vi känner att vi är på väg att gå OT, så slipper mod klipp och klistra efter ett tag. Lättare för alla.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav earlydayminer » 2008-08-10 16:54:17

Jag tycker att det är skitdrygt och irriterande men jag tycker mer om ordning än oreda.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Zombie » 2008-08-10 23:46:46

Jag tycker en kortare räcka inlägg OT måste kunna tolereras. Samtal, ens i diskussionsform, är inte väsentligt rätlinjigare och enkelspårigare än resten av livet; försöker man göra dem det så kväver man dem. Men om det flippar ur för en längre räcka, och särskilt om associationen har gått till ett helt annat ämne med, säg, enbart praktiskt eller situationellt sammanhang med trådens, så är det bättre att dela. Och var går gränsen? Det finns ingen gräns - det finns en gråzon. Så några kommer alltid att vara missnöjda.

Om att starta nya trådar: jag skulle vilja slå både ett och två slag för att börja med att se om det finns gamla att återuppta - t.ex. via sökfunktionen i vänstermarginalen, med knappen "avancerad sökning" om inte den enkla räcker.

(Och jag skulle också vilja tipsa om möjligheten att länka när man hänvisar till, eller citerar inlägg från, en annan tråd; och om moddarna möjligen skulle kunna korslänka när de delar trådar - fast jag vill inte klaga, jag vet att ni jobbar frivilligt och är inte beredd att erbjuda mig själv...
För mig blir det väldigt rörigt att inte kunna se varifrån citat kommer, att ha flera trådar om samma sak, att inte kunna följa en tankebana därför att tråden är delad utan länkning...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-08-10 23:56:55

Jag tycker, åtminstone vad gäller trådar jag startat själv, att de måste få ha ett eget liv. Ibland blir de något annat än vad jag tänkt mig. Och det är helt OK. För mig. Då fanns det mer behov/efterfrågan på det som blev än det som avsågs. Och jag tycker det är bra.

Ibland tycker jag moderatörer/moderatrixer är litet för ivriga att dela trådar.

(Zombie, är moderatrix rätt "latinisering"?)

Om det är så att en tråd blir något annat än det som var avsett, och att det finns intresse för det den blivit, varför inte låta den fortsätta som den är?

Man kan ju som trådskapare starta en ny, mer specifik tråd. Och om den dör sotdöden, är det nån förlust.

En del trådar som jag startat har dött rätt snart. Än sen? Då var det väl inget intressant?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Charley? » 2008-08-11 0:12:11

Zombie skrev:Jag tycker en kortare räcka inlägg OT måste kunna tolereras. Samtal, ens i diskussionsform, är inte väsentligt rätlinjigare och enkelspårigare än resten av livet; försöker man göra dem det så kväver man dem. Men om det flippar ur för en längre räcka, och särskilt om associationen har gått till ett helt annat ämne med, säg, enbart praktiskt eller situationellt sammanhang med trådens, så är det bättre att dela. Och var går gränsen? Det finns ingen gräns - det finns en gråzon. Så några kommer alltid att vara missnöjda.

Om att starta nya trådar: jag skulle vilja slå både ett och två slag för att börja med att se om det finns gamla att återuppta - t.ex. via sökfunktionen i vänstermarginalen, med knappen "avancerad sökning" om inte den enkla räcker.

(Och jag skulle också vilja tipsa om möjligheten att länka när man hänvisar till, eller citerar inlägg från, en annan tråd; och om moddarna möjligen skulle kunna korslänka när de delar trådar - fast jag vill inte klaga, jag vet att ni jobbar frivilligt och är inte beredd att erbjuda mig själv...
För mig blir det väldigt rörigt att inte kunna se varifrån citat kommer, att ha flera trådar om samma sak, att inte kunna följa en tankebana därför att tråden är delad utan länkning...)

Jag håller med dig.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Zombie » 2008-08-11 0:12:34

Ganesh

Jo, det var det ofta. En du startade som jag minns, tror inte jag orkade skriva i den själv ens, handlade om hur soldatlivet eller soldatandan kan förstöra människor...
Även riktigt viktiga saker dör sotdöden. Sådant är livet också...
Bra att du skrev detta om trådarnas eget liv. Det förbisåg jag. Fast där ser jag en gråzon till - mellan trådar som kan få vindla till nya marker och trådar som "kapas" av något som är viktigt för en del, medan det ursprungliga ämnet fortfarande är viktigt för andra (eller samma) personer.

Moderator - moderatrix: alldeles riktigt. Fast i flertal säger traditionen att det ska bli "moderatrices". Men vi kan också ta det förfranskat: moderatris - moderatriser.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in