Fler vill köpa "gammal" el "fel" mat (till lägre pris)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fler vill köpa "gammal" el "fel" mat (till lägre pris)

Inläggav Alien » 2022-11-29 2:08:09

Alltså ett sätt att minska matsvinnet. Bra för miljön och bra för plånboken. Matsmart startade 2014.

TT/UNT 19 NOVEMBER 2022 skrev:Lagerhyllorna tornar upp sig på Matsmarts lager i Örebro. Tonvis med konserver, pasta, läsk och kryddor som alla har det gemensamt att de av olika anledningar inte kan säljas i butik.

– Det är så svårt att förstå att det här inte är gångbart i butik, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Maten som säljs via hemsidan kommer från grossister, producenter och leverantörer. Det som gör att produkterna hamnar hos Matsmart är ofta att de har utgått ur sortimentet, eller kanske har ett feltryck på förpackningen.

När Karl Andersson ska nämna en typisk vara väljer han en burk med salladskrydda. Det är salladskrydda i burken och det står salladskrydda på burken – men på locket står det vitpeppar.

Hanna Thofelt Lindström, som är kommunikationschef, berättar om en annan gång då de räddade 8 000 ton flingor där man råkat ta ljus sirap i stället för mörk, så att färgen inte var riktigt som vanligt.
https://unt.se/nyheter/inrikes/mat/arti ... t/rgm4dg7r

Matsmart låter som de säljer bara mat, men går jag in på hemsidan säljer de även annat som Julklappar (leksaker, strumpor och t ex stringtrosan Kanelbulle), men det är förstås bara vid jultid. De säljer även receptfria apoteksprodukter. Är det något fel på dem el är de bara billiga ändå?

Men kan inte affärerna själva sänka priserna? Jo, det gör de.

Flera butiker har särskilda kylar för varor som närmar sig bäst före-datum. Där finns påsar med gårdagens bröd eller frukt och grönt med skönhetsfläckar till nedsatt pris.

"Fula fiskar"

Till exempel packar Willys frukt och grönt i tvåkiloslådor för 20 kronor – "Svinnsmarta lådor" – som fullkomligen flyger av hyllorna, berättar Johanna Eurén,som är kommunikationschef.

Andra initiativ har varit partier med sprödbakad fisk, som inte varit riktigt lika snygga som vanliga fiskpinnar, som sålts under namnet "Fula fiskar", och skivspill som som sålts som "Skeva skivor".

På Hemköp säljer man bland annat tio kronors-påsar med frukt och grönt, och räddade på så sätt 450 ton frukt och grönsaker under förra året.

Fast jag tycker inte jag sett några sådana. Visst finns det varor med nedsatt pris, men det framgår inte varför. T ex köper jag inte längre min favoritost (prästost) utan osten "nedsatt pris" el Icas basost. Jag kan inte köpa mejerivaror som mjölk och grädde med nedsatt pris, då hinner jag inte göra slut på dem innan de blir dåliga.

Ofta så gäller extrapriset bara om man köper två. Men köper jag två gurkor blir en dålig innan vi äter upp den. Köpter jag två broccolihuvuden så blir ett gult innan vi hunnit äta upp dem. Så dessa erbjudanden medför matsvinn hemma. När värmen försvann ur huset ville jag inte äta kall yoghurt. När värmen kom tillbaka hade den möglat.

Te kastar vi varje dag, men är det verkligen svinn? Det hade ju blivit lika mycket teblad (en sked i kannan) om vi tagit mindre vatten.

Man kan beställa "svinnmat" (dvs mat som riskerar att bli svinn) från butiken via en app från Too good to go el Karma. Men är det färdigpackade kassar, lika för alla?

Fakta: Matsvinn
---
Oftast slängs frukt, grönsaker, bröd, matrester, kaffe, te och mejeriprodukter.

Varje år slänger hushåll i Sverige cirka 19 kilo ätbar mat per person och år, och 18 kilo mat och dryck hälls ut i vasken.

Svinnet som hamnar i soptunnan skulle kunna motsvara över 40 måltider per år för en person. Matsvinnet som hälls ut i vasken skulle kunna motsvara 90 koppar kaffe.
---


Tidigare tråd om att minska matsvinn men då gällde det endast folk med låga inkomster: matsvinns-matkassar-till-personer-med-lag-inkomst-t56275.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in