Fler moderatorer?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-02-16 10:14:53

rdos skrev:Jag har varit moderator (listägare) för en Yahoo-grupp som heter aspie-forum, som var relativt aktiv mellan 2003 och 2007. Skillnaden var väl närmast att aspie-forum var ett mindre forum som (iaf initialt) riktade sig till dem som var kritiska till neuropsykiatrin.

Jag vill minnas att den enligt introduktionssidan vände sig till aspergare med familj. Att det sen hände att enstaka medlemmar (inkl undertecknad) knorrade när Gillberg eller någon annan skrev alltför patologiserande om drag som vi själva upplever som positiva hade liksom inget med listans inriktning att göra.

rdos skrev:Det var oxå "högt i tak" som i NFD, och jag överlät mycket av ansvaret för klimatet på listan till medlemmarna själva.

Vilket ledde till att ett antal medlemmar blev ivägskrämda även där för att ingen moderator satte ner foten i tid (utom jag då, den korta tid du lät mig vara moderator).

rdos skrev:Om jag skulle varit moderator här skulle jag börjat med att kasta ut docfrasse. :twisted:

För att hans syn på psykiatri inte överensstämmer med din... :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-02-16 10:16:57

rdos skrev:
Flawed skrev:Att tillsätta RDOS som moderator skulle vara som att tillsätta Josef Stalin som diktator, i längden blir det väldigt folktomt.


Jag skulle nog fundera både en och två gånger på att sparka ut Flawed oxå. :wink:

Kan vi återgå till de seriösa förslagen nu och ta nöjestjafset i nöjestjafstråden? :twisted:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-16 10:23:30

rdos skrev:
Inger skrev:Jag skulle föreslå vilken som av:

alfapetsmamma
Apkonstapel
Aspkvinna
Bror Duktig
pH
TK


Bror Duktig och pH kan jag instämma i. TK tycker jag gjort för få inlägg för att man ska kunna göra en bedömning. Alfapetsmamma och Aspkvinna tycker jag går bort som moderatorer.


Vavava, går jag bort som moderator? Vad säger du? Jag känner mig kränkt! :D

Och mer seriöst lite brydd å Aspkvinnas vägnar också, hon är väl väldigt saklig och resonabel?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-16 10:24:58

tahlia skrev:Med risk för att låta som en uppblåst idiot så skulle jag gärna ställa upp, men jag inser själv att jag antagligen inte är något vidare bra val.

Däremot så tror jag att Alfapetsmamma skulle bli en ypperlig modd. :)


Menar du det seriöst eller var det ett sätt att säga att jag är för mycket Vän av Ordning? ;)

Om det var seriöst så tackar jag för förtroendet, och var det det andra så kan jag säga att jag står för att vara sån (inte mycket att göra åt) och att jag också inser att det diskvalificerar mig från uppdrag där man ska vara opartisk och hyfsat neutral.

Jag sägs vara saklig IRL, men bestämda åsikter/principer har jag bl.a när det kommer till vissa humanistiska värderingar. Det är väl dem som rdos tänker på, och skäller mig för PK-maffioso för.

Yttrandefrihet i all ära, men mina gränser för var man kliver över gränsen är inte desamma som vissas och jag skulle skapa mig mer bekymmer än jag redan har om jag försökte knöla ner mig själv i en form jag inte passar för.

Att försöka att ändra på andra och deras världsbild har jag inte ork, lust, tid eller självtillräcklighet nog för att vilja ge mig på.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2009-02-16 10:43:55

alfapetsmamma skrev:Vavava, går jag bort som moderator? Vad säger du? Jag känner mig kränkt! :D


Jepp, du håller en alldeles för hög PK-profil. :wink:

alfapetsmamma skrev:Och mer seriöst lite brydd å Aspkvinnas vägnar också, hon är väl väldigt saklig och resonabel?


Jag blandade nog ihop er. Jag drar nog bort Aspkvinna ifrån de som är olämpliga som moderatorer.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-02-16 10:49:48

Inger skrev:Jag vill minnas att den enligt introduktionssidan vände sig till aspergare med familj. Att det sen hände att enstaka medlemmar (inkl undertecknad) knorrade när Gillberg eller någon annan skrev alltför patologiserande om drag som vi själva upplever som positiva hade liksom inget med listans inriktning att göra.


Historiken bakom listan var att den tillkom som en protestlista. En del av protesten låg i att ingen trodde att det fanns familjer med npf.

Inger skrev:
rdos skrev:Om jag skulle varit moderator här skulle jag börjat med att kasta ut docfrasse. :twisted:

För att hans syn på psykiatri inte överensstämmer med din... :roll:


Inte bara det. Han försöker få gehör för sina synpunkter kring pillerpsykiatrin genom att hävda sin egen auktoritet (som jag dock misstänker inte inkluderar kompetens om npf). Han håller oxå på med förföljelsekampanjer emot dem som inte accepterar hans syn. Det är tillräckligt för att sparka ut folk enligt min syn på saken.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-16 10:56:47

rdos>

Du är rolig du, du säger Alfapetsmamma och Aspkvinna går bort som moderatorer och så har du blandat íhop oss? Nog för att jag gillar henne jättemycket, men så symbiotiskt sammankopplad med henne eller nån annan vill jag inte vara, vi är väl ändå två personer?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Milyc » 2009-02-16 11:00:21

Flawed skrev:Att tillsätta RDOS som moderator skulle vara som att tillsätta Josef Stalin som diktator, i längden blir det väldigt folktomt.


Området som Stalin var diktator över kan ju knappast betraktas som folktomt vare sig nu eller direkt efter hans död trots att han fick hållas i flera årtionden.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:00:55, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Inger » 2009-02-16 11:00:35

alfapetsmamma skrev:rdos>

Du är rolig du, du säger Alfapetsmamma och Aspkvinna går bort som moderatorer och så har du blandat íhop oss? Nog för att jag gillar henne jättemycket, men så symbiotiskt sammankopplad med henne eller nån annan vill jag inte vara, vi är väl ändå två personer?

Båda börjar på A... :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-02-16 11:06:08

Milyc skrev:
Flawed skrev:Att tillsätta RDOS som moderator skulle vara som att tillsätta Josef Stalin som diktator, i längden blir det väldigt folktomt.

Området som Stalin var diktator över kan ju knappast betraktas som folktomt vare sig nu eller direkt efter hans död trots att han fick hållas i flera årtionden.

Men vaffan... det här är en tråd om moderatorer, inte om Stalin. Sen bokstavstolkar du. Stalin har gått till historien för sina etniska rensningar, massmord och deportationer. Även om han inte lämnade platser tomma, så nog fan blev de tommare. Uttrycket var alltså en metafor.

Kan vi återgå till trådämnet nu, tack! :twisted:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-02-16 11:12:05

Diktatorn Flawed försökte avleda uppmärksamheten ifrån trådämnet.

Lista på potentiella moderatorer (tar inte med de som redan sagt de inte är intresserade):
Pemer
Inger
Mats
Milyc
Niale

Lista på folk som inte ska bli moderatorer:
Docfrasse
Alfapetsmamma
Flawed
Krigarsjäl
Rdos

Lista på folk som inte borde vara moderatorer:
Weasley


Moderator Titti:


Ditt sätt att ständigt kritisera weasleys moderatorskap är olämpligt. Moderatorer är utsedda av Admin och har hans förtroende. Kritik får givetvis framföras mot enskilda moderatorer men den skall vara saklig och framföras direkt till Admin, dvs JOR.

Detta har även meddelats via PM.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-16 11:33:41

Den här tråden är inte en diskussion om nuvarande moderatorer (den har vi redan haft)!! :twisted:

Du bestämmer inte heller vilka som får kandidera.

*******************************************************

Har någon fler (seriösa) nomineringar? Annars kanske det är dags att göra en omröstning?


Om nu JOR verkligen menade allvar med att det behövs "ett par till"...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2009-02-16 11:43:16

Har det ö.h.t. sagts rakt ut?
Jag undrade just lite vad bakgrunden till den här tråden är... att bara dra igång en nomineringssväng utan att vara ombedd att göra det är väl ändå att klampa väl långt in på administratörernas territorium.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav rdos » 2009-02-16 11:44:13

Jag måste väl få presentera fullständiga förslag? Där ingår ju både vilka som borde vara och vilka som inte borde vara moderatorer (inklusive de som redan är moderatorer).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-16 11:49:55

nallen skrev:Har det ö.h.t. sagts rakt ut?
Jag undrade just lite vad bakgrunden till den här tråden är... att bara dra igång en nomineringssväng utan att vara ombedd att göra det är väl ändå att klampa väl långt in på administratörernas territorium.

Ja, det har sagts rakt ut. Slarvigt av mig att inte länka till sidan där det uttalades. Kanske någon moderator kan vara vänlig och kopiera in nedanstående i första posten?

JOR skrev:
Inger skrev:Ska man inte tillåta översittarfasoner på skolor och arbetsplatser etc, så ska man inte heller tillåta ens oavsiktliga/omedvetna sådana på forum - särskilt inte forum för NPF:are. Det är Admins ansvar att se till och hinner han inte får han delegera uppgiften till sina moddar.

Blir till att rösta fram ett par till i sådana fall.

Ur tråden Så känsliga medlemmar är inte trygga ens utanför NFD?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-02-16 11:53:21

rdos skrev:Jag måste väl få presentera fullständiga förslag? Där ingår ju både vilka som borde vara och vilka som inte borde vara moderatorer (inklusive de som redan är moderatorer).

Vilka som "inte borde vara det" (enligt dig) ingår inte i frågan. Var god och håll dig till ämnet. Nu har du presenterat dina kandidatförslag, mer efterfrågas inte.

Dessutom har du väl ett jobb att sköta istället för att nöjestjafsa här?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2009-02-16 12:03:41

Inger skrev:
nallen skrev:Har det ö.h.t. sagts rakt ut?

Ja, det har sagts rakt ut. ...
JOR skrev:
Inger skrev:... Det är Admins ansvar att se till och hinner han inte får han delegera uppgiften till sina moddar.

Blir till att rösta fram ett par till i sådana fall.

Ur tråden Så känsliga medlemmar är inte trygga ens utanför NFD?


OK... jag tolkade inte det där som ett carte blanche att börja rösta fram nya moderatorer.
Skulle inte våga tolka det så nu heller heller, inte med mindre än att JOR meddelar att det var så det var tänkt.
Vore det mitt forum skulle jag nog snarare överväga att kasta ut konspiratörerna...
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav rdos » 2009-02-16 12:17:51

nallen skrev:Vore det mitt forum skulle jag nog snarare överväga att kasta ut konspiratörerna...


Häftigt. En till som är beredd att ta till radikala metoder. :-)071
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav TK » 2009-02-16 12:42:53

Ja, JOR-s inlägg var ju inte direkt solklart. Behovet av moderering och då helst en något så när rättvis och försvarbar sådan tycker jag är tydligt nog. Är det nu despoti på nätet så föredrar i vart fall jag en upplyst sådan, eller åtminstone en så personalstark som möjligt.

Var och en har visserligen sina egna tolkningar av hur det bör vara och om detta både diskuteras och tjafsas det på forumet, från tid till annan. Jag vill bara framhålla för min egen del att lusten att deltaga aktivt rätt radikalt minskar, när man kan lägga märke till hur det brister i moddarnas ork eller övriga kapacitet att hantera besvärliga situationer.

Jag tolkade JOR-s korta uttalande som att han var på det klara med att flera moderatorer behövs om man ska kunna leva upp till den standard som Inger efterlyste. Däremot är jag osäker på om JOR därmed över huvud taget sade något om sin eller forumägarens syn på vilken standard som eftersträvas som realistiskt genomförbar.

Underförstått gäller då att de som inte finner sig till rätta på forumet får söka sig andra Internetkanaler för att tillfredsställa sina debattlustar. Den här trådens diskussion kan då bland annat ses mot bakgrund av uttalanden typ att "rösta med fötterna" - något som jag hävt ur på på sistone, efter att ha varit intensivt aktiv en tid.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2009-02-16 13:38:27

Att vara moderator är svårt och otacksamt, särskilt i forum med så många medlemmar och hög aktivitet att det blir svårt att överblicka helheten om man händelsevis råkar ha ett liv utanför forumet och inte sitter och läser varenda tråd från början till slut.

JOR förefaller hela tiden ha haft som mål att ha så högt i tak som möjligt och ingripa så sällan som möjligt, vilket passar en typ av medlemmar utmärt och en annan typ av medlemmar väldigt illa.

Ang mitt tilltag att efterlysa fler moddar så tolkade jag JOR som att det var välkommet att vaska fram kandidater. Om det var förhastat så är det ju bara att ignorera den här tråden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JOR » 2009-02-16 14:20:19

Moderatorn:
Här ignoreras inget...

Fram med ny kandidat bara...


Och rdos är väldigt oförskämd som blandar in aktiva moderatorer.

Har faktiskt lust att lappa honom. Så håll sig till ämnet och håll inte på med en massa sidoämnen i tråden.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav rdos » 2009-02-16 14:26:31

JOR skrev:Och rdos är väldigt oförskämd som blandar in aktiva moderatorer.


Tycker jag inte. Det var bara någon vecka sedan vederbörande (återigen) varnade för mina åsikter på "Allt om Asperger". Sådant kallar jag för oförskämt och tanklöst.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-16 14:40:39

Ta det i separat tråd och ge fan i att klägga ner den här med dina privata "issues" med moderatorer du inte drar jämnt med! :twisted:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-02-16 15:17:44

Moderator:

TK skrev:Var och en har visserligen sina egna tolkningar av hur det bör vara och om detta både diskuteras och tjafsas det på forumet, från tid till annan. Jag vill bara framhålla för min egen del att lusten att deltaga aktivt rätt radikalt minskar, när man kan lägga märke till hur det brister i moddarnas ork eller övriga kapacitet att hantera besvärliga situationer.

Jag kan inte se att du överhuvudtaget varit speciellt aktiv på forumet med så få inlägg under så lång tid som du har. Men visst kan du vara en aktiv läsare och det är tillåtet det med men det är i första hand de som är aktiva skribenter som formar forumet.

Som moderator kan jag inte annat än uppfatta ovanstående som ett direkt påhopp på oss som grupp. Vi har inga möjligheter att övervaka forumet i realtid, det har tidigare flera gånger sagts här - och det är inte heller meningen. Det är inte bara en fråga om ork utan dessutom en policyfråga. Vi ser ofta saker men avvaktar utan åtgärd om ingen av de deltagande debattörerna reagerar och anmäler saken. Ibland går vi in på eget initiativ men vår policy är att försöka undvika att moderera "i onödan".

Vad du menar med att vår "övriga kapacitet att hantera besvärliga situationer" brister vet jag inte. Menar du att vi är inkompetenta som moderatorer? Menar du att vi fattar felaktiga beslut? Menar du att vi inte tillämpar forumreglerna korrekt? Menar du att vi tillåter för mycket eller för lite eller fel saker relativt de regler som finns?

Vi för ständigt en intern diskussion oss moderatorer emellan kring hur vi skall förhålla oss i olika frågor - stora som små. Så ock ifråga om antalet moderatorer, vem som skall moderera var och hur det skall ske. Frågan om fler moderatorer finns hela tiden med bland övervägandena och ibland tar vi in någon ny, ibland avstår vi.

TK skrev:Jag tolkade JOR-s korta uttalande som att han var på det klara med att flera moderatorer behövs om man ska kunna leva upp till den standard som Inger efterlyste. Däremot är jag osäker på om JOR därmed över huvud taget sade något om sin eller forumägarens syn på vilken standard som eftersträvas som realistiskt genomförbar.


Inger skrev:JOR förefaller hela tiden ha haft som mål att ha så högt i tak som möjligt och ingripa så sällan som möjligt, vilket passar en typ av medlemmar utmärkt och en annan typ av medlemmar väldigt illa.


Jag vet inte exakt vad JOR menade men min uppfattning är att det skall vara högt i tak på forumet. Det är ett debattforum för vuxna aspergare och för den som det inte passar finns det andra ställen på internet som säkerligen passar bättre (och det står var och en fritt att starta fler om man så önskar). Av den anledningen skapades dock den Personliga Avdelningen där graden av moderering skall vara högre liksom i FöräldraForum. Det innebär inte att avvikande uppfattningar inte tillåts där men att framförallt tilltalet och debatten skall vara lite annorlunda.

Vilken standard Inger efterlyser kan jag inte utläsa av detta men jag vet att det inte finns någon strävan från varken JOR eller ExAdmin att förvandla forumet till ett hårdmodererat forum där i princip bara vänliga inlägg som stryker medhårs är tillåtna.

Aspergerforum skall vara ett så fritt och öppet debattforum som möjligt med så lite moderering som rimligen kan åstadkommas inom ramen för de forumregler som finns i de olika avdelningarna.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in