Finns ett autistiskt utseende?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav MsTibbs » 2007-12-15 4:09:23

Hittade inte exakt den artikeln på BBC, men hittade en längre (NY!) artikel i samma ämne på BBC http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6988088.stm som motsäger den första (min fetstil):

But the interview never happened. Just after lunch on Monday, Professor Hammond cried off. He was, he said, extremely angry. His work had been misreported, he had been misquoted, and he wanted nothing more to do with the media.

A colleague had warned him this would happen, he said, and he should have listened. I told him that a live television interview would give him an opportunity to put the record straight and he went away to think about that and to talk to the press office at the Institute of Child Health. But later he confirmed he was pulling out, saying he was "too angry and too tired" and might end up saying something he'd regret.

I can't tell you in detail what Professor Hammond was unhappy about, but I can give one example, because as we spoke he was holding a copy of the Yorkshire Post report on his work.

It was headlined "Hi-tech facial scans used to detect autism in children". That, said Professor Hammond, was wrong: his scans could not "detect autism".



En annan artikel från BBC http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6982030.stm i ämnet säger att:

In work soon to be published, Professor Hammond has also used the software to examine the facial characteristics of people with autism spectrum disorder and has identified unusual facial asymmetry in children with the condition.

These children are more likely to have a slight protrusion of the right temple, possibly reflecting a larger area of the brain known as the right frontal pole.

[img]http://umanitoba.ca/faculties/medicine/units/anatomy/images/ventralbraina.jpg[/img]
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Fysiska tecken på AS?

Inläggav robotuprising » 2008-05-19 16:01:12

Jag läste i en gammal bok att karakteristiska fysiska tecken är

- kanterna på munnen pekar nedåt
- öronen är nästan fyrkantiga och ligger längre ned än normalt, + att örats ovandel (flapp) är större och hänger nedåt

Någon sanning i det?

Det stod även att
- föråldrat språkbruk
- klumpig gång
- alltid samma kläder, ofta mjukisbyxor
- delar av hjärnan ur fas
Senast redigerad av robotuprising 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
robotuprising
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2008-04-06

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-19 16:31:09

Föråldrat språk, njae, det jag har läst är "ytligt sett perfekt expressivt språk". Och visst pratar som som en stofil, när jag inte säger Yo, guzzen, har du sett en fladderflaggisch?

Samma kläder, jo, love of sameness är ju känt.

Klumpig gång, jo, i vissa fall. Kanske sammanfaller med motoriken.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-19 17:14:45

Jag har läst, men minns inte var, att man ofta ser påfallande bra ut, har ett drömskt uttryck och antingen osedvanligt blid eller genomborrande blick. Det där med se bra ut lät ju bra. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: fysiska tecken på AS?

Inläggav Inger » 2008-05-19 17:23:24

robotuprising skrev:Jag läste i en gammal bok att karakteristiska fysiska tecken är

- kanterna på munnen pekar nedåt
- öronen är nästan fyrkantiga och ligger längre ned än normalt, + att örats ovandel (flapp) är större och hänger nedåt

Vad är det för gammal bok? Har aldrig hört talas om detta. Stämmer inte på mig i alla fall.

- föråldrat språkbruk

Förekommer men är ovanligt. Däremot är det många av oss som är språknördar och använder språket på ett korrekt sätt, vilket kanske kan verka ålderdomligt nuförtiden.

- klumpig gång

En del kanske har det, men av dem jag träffat personligen så kan jag inte påminna mig att jag sett mer än någon enstaka (däremot en som går lite stelt och själv har jag fått höra att jag "hoppar omkring som en fågel").

- alltid samma kläder, ofta mjukisbyxor

Jag har gärna samma kläder hemma (mjuk klänning) men brukar variera mig när jag går ut. Känner bara en som vill ha samma kläder jämt (alltså inte samma typ av kläder utan bokstavligen samma) och det är en lågfungerande person. Däremot tror jag många hellre väljer bekväma kläder för att de inte gillar kläder som känns stela, särskilt Aspie-killar. Vissa Aspie-tjejer kan vara väldigt piffiga, fast oftast på sitt eget vis.

- delar av hjärnan ur fas

Avstår från kommentar då jag inte riktigt förstår frågan. Kanske för att min hjärna är 'ur fas'. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-19 17:37:43

alfapetsmamma skrev:Jag har läst, men minns inte var, att man ofta ser påfallande bra ut, har ett drömskt uttryck och antingen osedvanligt blid eller genomborrande blick. Det där med se bra ut lät ju bra. ;)

Var det inte just Lorna Wing som skrev det om autister?

Av de Aspergare jag träffat eller sett på bild så är det väl bara några jag tycker är påfallande vackra men flesta tycker jag ser helt OK ut och många har ett väldigt originellt utseende, vilket är bra för mig som har svårt att komma ihåg personer som ser ut som folk gör mest.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-19 17:43:17

Känner inte heller igen mig i beskrivningen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: fysiska tecken på AS?

Inläggav Kristofer » 2008-05-19 17:53:41

Jag skattar mig själv på detta och kommer då fram till följande:

- kanterna på munnen pekar nedåt - NEJ
- öronen är nästan fyrkantiga och ligger längre ned än normalt, + att örats ovandel (flapp) är större och hänger nedåt - NEJ (dock inte helt säker på vad som är normalt, men jag finner inte mina ha någon extremposition)


Det stod även att
- föråldrat språkbruk - NJA, jag kör inte så mycket med modeord men strävar efter att uttrycka mig begripligt och korrekt
- klumpig gång - TIDIGARE, har tränat bort detta
- alltid samma kläder, ofta mjukisbyxor - JA samma kläder men jag tycker jeans är bekvämast
- delar av hjärnan ur fas - LITE enl. EEG jag gjort, men inte något mycket anmärkningsvärt. Ingen människa har ett helt perfekt nervsystem.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-19 18:42:29

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag har läst, men minns inte var, att man ofta ser påfallande bra ut, har ett drömskt uttryck och antingen osedvanligt blid eller genomborrande blick. Det där med se bra ut lät ju bra. ;)

Var det inte just Lorna Wing som skrev det om autister?

Av de Aspergare jag träffat eller sett på bild så är det väl bara några jag tycker är påfallande vackra men flesta tycker jag ser helt OK ut och många har ett väldigt originellt utseende, vilket är bra för mig som har svårt att komma ihåg personer som ser ut som folk gör mest.


Så kan det helt klart ha varit, jag ska inte svära på om det var autister eller aspisar det handlade om!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav pH » 2008-05-19 18:54:43

Hur gammal var boken? Kan tänka mig att, om den är riktigt gammal, man inte delat upp på vissa tillstånd som faktiskt har tydliga fysiska särdrag (ex kromosomavvikelse) och andra tillstånd med autistiska karakteristika, utan klumpat samman allt under samma beskrivning.

Många äldre böcker talar om autister som vackra. Min teori är att en innåtvänd persom av NT uppfattas som "blank" varpå de tillskriver den egenskaper och uttryck de själva faller för (Garbos filtrick) alternativt så uppfattas det innåtvända som ett upphöjt lugn och tillskrivs änglalika eller filosofiska djup. Jag tror i vilket fall det mer har med ansiktsuttryck än med ansiktsdrag att göra.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Inger » 2008-05-19 19:09:01

Låter som en högst rimliga teorier, pH.

Har en liten (ursprungligen tysk) antis-skrift om autister som heter Mellan Djur och Ängel.. Där beskrivs autister som änglalika överjordiska varelser så länge man lämnar dem ifred, men vilka snabbt förvandlas till djurlika när de äter, uträttar sina behov eller om man stör dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-05-19 19:17:32

... "förbrytaren förråder sig på det låga hårfästet, de tättsittande ögonen och lågt placerade öronen"...
... "zigenarens natur är asocial och parasiterande och han kan omöjligen bringas i hederligt arbete, medan negern är gladlynt och barnslig, med stark sexualdrift, och kan arbeta riktigt bra om han hålls under ständig uppsikt, ja, mår rentav bäst om han får arbeta sig riktigt trött"...

Visst finns det eller kan tänkas fysiska särdrag mellan folkgrupper x och y enligt en massa indelningsgrunder, inget konstigt med det; men vetenskapen är inte alls på alla håll så ren från ovan antydda arv som man kan (eller vill) tro.

Och vad är det för bok exakt?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dyngbaggen » 2008-05-19 20:41:07

Det fysiska tecken som går att läsa tror jag uteslutande beror på skillnader i mimik. Många Aspies använder inte musklerna runt munnen och ögonen lika mycket som en NT.

Detta gör att rynkorna och muskulaturen inte utvecklas på samma sätt och gör att en Aspie ser ungdomligare ut.

Några övriga rent fysiska tecken tror jag inte det finns.
Senast redigerad av Dyngbaggen 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Dyngbaggen
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2008-05-19

Inläggav Inger » 2008-05-19 21:15:34

Väldigt intressant teori! Har aldrig tänkt på det sambandet förut.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pontus » 2008-05-19 22:27:21

Dyngbaggen skrev:Det fysiska tecken som går att läsa tror jag uteslutande beror på skillnader i mimik. Många Aspies använder inte musklerna runt munnen och ögonen lika mycket som en NT.

Detta gör att rynkorna och muskulaturen inte utvecklas på samma sätt och gör att en Aspie ser ungdomligare ut.

Precis det där har jag också hört, och det skulle ärligt talat inte förvåna mig om det stämmer.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav A » 2008-05-19 22:42:50

Fnissfniss, alltid roligt att få ta del av nya dumheter som man inte hört förut.
Jösses vad många gamla korkade teorier det finns!

Tycker inte att nåt av det som skrivits här stämmer enl min erfarenhet.
Känner och träffar många med autism/AS i alla möjliga åldrar och det finns absolut ingenting som utseendemässigt skiljer dem från människor utan autism/AS.

De ser ut som alla andra. Sen har en del drag som kallas för avvikande, men det är väldigt individuellt, inget som kännetecknar dem som grupp.

Klumpa ihop folk efter enkla kriterier är inte min stil.
Senast redigerad av A 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Kristofer » 2008-05-20 8:22:53

Dyngbaggen skrev:Det fysiska tecken som går att läsa tror jag uteslutande beror på skillnader i mimik. Många Aspies använder inte musklerna runt munnen och ögonen lika mycket som en NT.

Detta gör att rynkorna och muskulaturen inte utvecklas på samma sätt och gör att en Aspie ser ungdomligare ut.

Några övriga rent fysiska tecken tror jag inte det finns.


Precis samma teori hörde jag en asiat lägga fram fast om skandinaver i största allämnhet. Dvs. att skandinaver blir rynkiga pga hur de använder ansiktet, dock syftade hon mest på språket då och alla våra rrr.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2008-05-20 12:37:40

Jag tror att aspergers främst ses på dessa symptom:

# Förekomst av näsa. Företrädesvis placerad någonstans mitt i ansiktet. Aspergarens näsa kan ha fräknar och ibland är den större än genomsnittet. Dessa två företräden behöver dock ej förekomma samtidigt.

# Ögon. Oftast blå men kan även vara bruna, beroende på föräldrar, geografisk placering, eventuella linser etc.

# Har oftast en öppning strax under näsan, denna öppning kan alltsomoftast frambringa ljud. I de flesta fall kännetecknas dessa ljud av en önskan om kommunikation. Ljuden kan vara mer eller mindre förståeliga beroende på kulturella särdrag, förhärskande språkområde samt eventuell social tillhörighet.

# I de flesta fall finns fyra extremiteter, två används att förflytta sej med, de andra två används för att hämta, bära, plocka och utföra saker med. På dessa sistnämnda extremiteter sitter även något som kan tydas som vanliga händer. Noggrann undersökning och mätning av dessa bör dock göras för att fastslå att det verkligen rör sej om just händer!

# Sammanfogande bål. Kan se olika ut beroende på kön. Kvinnligt kön kännetecknas av förekomst av två bullformationer på övre bålen, medan manligt kön endast har en bullformation och då på nedre delen. Dessa betraktelser har dock skett endast på beklädda exemplar och jag tillråder alltså efterträdande forskare att undersöka avklädda exemplar för en närmare fysiologisk förklaring på dessa utväxter.

# På huvudet sitter även två lätt trattformade utväxter. Aspergarens händer vill gärna täcka för dessa utväxter vid höga ljud, varvid konklusionen blir att de har med hörsel att göra.

# Övriga fynd som gjorts är förekomsten av glasögon, tandställning samt besmyckning av olika delar av aspergaren. Halsband av ädlare metaller kan förekomma, likaså ringar, klockor och armband. Kläder har tidigare nämnts. Aspergaren som grupp verkar inte ha någon samstämmig färgskala, utan den varierar från individ till individ. Närmare forskning tillrådes alltså även i det fallet.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2008-05-20 14:43:27

:lol: :lol: :idea:
Audite! Plaudite! Ait Mustelula, dictum dicendum, causaque clausa.

Hör! Applådera! Weasley har talat, det som kan sägas är sagt, saken avslutad.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-20 14:48:09

weasley skrev:På huvudet sitter även två lätt trattformade utväxter. Aspergarens händer vill gärna täcka för dessa utväxter vid höga ljud, varvid konklusionen blir att de har med hörsel att göra.


Tidigare har jag hört talas om sk trattningar i aspergersammanhang. Hör det ihop månne?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pontus » 2008-05-21 0:26:16

Bästa förklaringen jag har hört weasley. ^^
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-21 9:43:21

weasley Härlig beskrivning! Jag blir glad!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2011-03-19 16:45:07

Undrar om det faktiskt finns vissa fysiska kännetecken. Inte som gäller för alla men som skulle vara vanligare inom autismspektrum än annars.

Det jag hört är överrörlighet.

Sen hörde jag häromsistens något annat: att tån närmast stortån skulle vara längre än stortån hos oss. Mina är lika långa. (Kanske borde starta en omröstning.)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Wine » 2011-03-19 17:59:56

Senast redigerad av Wine 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in