Finns det bevis för att Asperger inte växer bort?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Batte » 2018-01-01 14:44:01

RSD555 skrev:Finns nog inget bevis för att hela huvudet inte växer bort. Har inte sett något sånt bevis i alla fall.

Mvh L
:lol:
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-02 14:34:24

Varför skulle det växa bort? Downs syndrom växer ju inte bort, så varför skulle ett annat syndrom göra det? Det är ju inte fråga om en sjukdom, det är en förändring i hjärnan.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav BlueRouge » 2018-01-20 21:52:43

Jag har bara min egen åsikt och jag tvingar ingen att hålla med mig. Låt mig få beröra ämnet helt personligt utan att på något vis vika annat än väl:

Nej, inga bevis finns. Det finns heller inga bevis för att Asperger verkligen finns/fanns. Alla människor är skruvade och knäppa nånstans. Problemet vi, har är ett medfött sjävvärde som SNABBT ska bankas ur oss av allt som kallas normer och etablissemang :-)Happy ofta med väldigt, väldigt lyckat resultat. Därefter släpps vi med en påse skit i näven och en ryggdunk. :mrgreen: vissa blir kvar och kommer ingenstans.

Spektrumet är stort som fan, en del startar sitt liv med riktigt motiga odds, tex totalt felaktig uppfostran om man tänker bli NT. Att en del med diagnosen är mycket mer påverkade av sin perceptionsstörning är ju givet också. Att ha föräldrar med taskig social förmåga och enformiga asociala liv gör ju inte saken bättre för en ung hjärna :roll: egen erfarenhet. Men:

Genetik är just genetik och inte ödet. Smaka på den. Allt vi har varit med om fram tills idag har gjort oss till dem vi är. Jag ligger inte ens på spektrumet idag men har haft det tufft med det mesta, särskilt skolan. Efter en lång veva är det enda jag skulle säga idag som är ett märke av det liv jag fick uppleva, den väldigt oförrättade och sargade självkänslan av att alltid innerst inne vara fel. Den tampas jag med i min roll som förälder till lågstadiebarn där jag hoppas att jag ger rätt råd och är förutseende och engagerad så mycket jag får vara. Jag jobbade länge inom förskolan och det väckte mig och jag såg mig i så många andra barn. Jag tror att de som är NT inte alls alltid har det lätt innerst inne, men att de ger upp utan kamp tidigt och det är en intelligens som gynnar självvärdet. Lägger inget värde i det, ett antagande. Jag menar alltså att det är lönlöst att kämpa emot allas åsikter och krav på oss när vi är små, men att vi på fel sida vägrar fatta det och utmärker oss tydligt i deras ögon. Att sluta vara en nagel i deras ögon är möjligt, men en särling i grund och botten är du alltid.

Läs inledningen igen om jag upprör dig. Mvh
BlueRouge
Ny medlem

Anslöt: 2018-01-20

Inläggav BlueRouge » 2018-01-21 11:11:29

Kahlokatt skrev:Varför skulle det växa bort? Downs syndrom växer ju inte bort, så varför skulle ett annat syndrom göra det? Det är ju inte fråga om en sjukdom, det är en förändring i hjärnan.

Kanske har du en poäng, men det är fel att likna vid Downs syndrom rakt av. Det blir så definitivt. Det är ju inte riktigt så att vi går runt extra kromosompar i varenda cell som de gör? Det är tvistat om det ens finns en genförändring hos AST, nån sk Aspergergen är ju inte bevisad. Kromosomfel är helt irreversibelt.

Du kanske har en poäng, men det borde gå att likna vid något annat. Mvh
BlueRouge
Ny medlem

Inläggav Batte » 2018-01-21 13:38:22

BlueRouge skrev:Det finns heller inga bevis för att Asperger verkligen finns/fanns.
Jo, det gjør faktisk det. AS er definert av mennesker og beskriver visse kriterier som må oppfylles for at diagnosen kan settes. Mange har beviselig oppfylt disse kriteriene.

Om AS burde være en diagnose eller om det representerer flere ulike tilstander kan man godt diskutere. Hva som burde diagnoseres kan man gjerne også diskutere. Om AS eksisterer i dag oppfatter jeg som udiskutabelt.

-----

Man skal ikke få diagnosen AS bare fordi man på grunn av lite sosialt oppvekstmiljø, overbeskyttelse etc. er introvert og sosialt utrent. Dersom det har ført til diagnosen AS har man mest sannsynlig fått en feil diagnose, tror jeg. AS handler mer om hvem en er innerst inne uavhengig av slike forhold.

Jeg tror også det følgende kan være tilfelle:
Mange får diagnosen i voksen alder. Kanskje spesielt kvinner. Det kan ha med at man som jente blir tvunget inn i en slags "sosial tannregulering". Med det mener jeg at man tvinges til å lære og følge NT-oppførsel, selv om det strider mot det en er.

Tilsynelatende blir man med en "sosial tannregulering" normalisert og begynner i stor grad å leve slik NT dikterer, fordi omgivelsene anser det som riktig og normalt. Å tvinge barna til normalisering tror jeg kan innebære å be dem forkaste sin essens, sin personlighet og trivsel og kanskje sin vei i livet: en enorm bjørnetjeneste.

Med alderen klarer man kanskje ikke lenger å leve livet som noe man ikke er. Man makter ikke å spille rollen og leve en annens liv. Man klarer ikke lenger å gjøre det man vet er forventet av NT, men som ikke stemmer med ens egen personlighet og funksjonsmåte. Dette kan føre til utbrenthet og til at man tilsynelatende "vokser inn i diagnosen".
Batte

Inläggav Fretshi » 2018-01-21 13:59:48

Jag är inne på att man kan nå förändringar i sitt liv med hjälp av vissa saker så att man kanske inte längre uppfyller kriterierna för att få en diagnos.

Detta efter vad jag själv tror, har en bok som handlar om hur kosten påverkar oss och som bevisar att AS och ADHD/ADD faktiskt kan försvinna, kanske beror på hur stark diagnosen är.

Frisk utan mediciner heter den.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-21 14:02:14

Fretshi skrev:Jag är inne på att man kan nå förändringar i sitt liv med hjälp av vissa saker så att man kanske inte längre uppfyller kriterierna för att få en diagnos.

Detta efter vad jag själv tror, har en bok som handlar om hur kosten påverkar oss och som bevisar att AS och ADHD/ADD faktiskt kan försvinna, kanske beror på hur stark diagnosen är.

Frisk utan mediciner heter den.

Åhhhh....herreeeguuuuud...
https://www.bokus.com/bok/9789163759703 ... ch-autism/
Pinghis Khan

Anslöt: 2016-01-17

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-21 14:18:09

Är man zoofysiolog ska man naturligtvis skriva en bok om hur N*PF diagnoser minsann kan botas med Järna-hippie-flumm.

Jag tror jag ska utbilda mig till livsmedelstekniker sedan ska jag börja designa kärnkraftverk.
Det är inte så noga liksom.
Pinghis Khan

Anslöt: 2016-01-17

Inläggav elle » 2018-01-21 15:06:06

Vem som helst kan skriva en bok om vad som helst nuförtiden.

A propå kosten och hur den påverkar oss..

En del går upp i vikt och del tappar i vikt.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav BlueRouge » 2018-01-21 15:23:44

Batte skrev:
BlueRouge skrev:Det finns heller inga bevis för att Asperger verkligen finns/fanns.
Jo, det gjør faktisk det. AS er definert av mennesker og beskriver visse kriterier som må oppfylles for at diagnosen kan settes. Mange har beviselig oppfylt disse kriteriene.

Om AS burde være en diagnose eller om det representerer flere ulike tilstander kan man godt diskutere. Hva som burde diagnoseres kan man gjerne også diskutere. Om AS eksisterer i dag oppfatter jeg som udiskutabelt.

Vi är överens om det Batte. Jag menar inte heller att Asperger inte finns, för det gör det.

Men jag är mer inne på att det är en till vis del formbar sak som man KAN råda över ganska mycket.

En sak som jag själv ofta funderat på i mitt arbete i förskola är att det finns utvecklingsstadier där även NT barn har diverse kriterier uppfyllda. Men det är väl allmänt vedertaget i och med att man väntar till ca 4 års ålder innan man utreder någon med lindriga men.

Mvh
BlueRouge
Ny medlem

Inläggav ingetbranamn » 2018-01-28 0:54:05

Jag får väl be om ursäkt för mitt beteende men jag blir faktiskt kränkt av att folk kallar Asperger för autism. Eftersom jag med stor sannolikhet har AS på riktigt så blir jag svinförbannad rent ut sagt hur folk indirekt kallar mig för autistisk. Jag menar, man kallar inte en svart person för N ordet trots allt, eftersom det är såpass kränkande för dem, varför är det här så himla annorlunda för? För att en dum jävla läkare tycker att autism och AS är samma sak?
ingetbranamn
Inaktiv

Anslöt: 2013-10-12

Inläggav ingetbranamn » 2018-01-28 0:55:10

BlueRouge skrev:Jag har bara min egen åsikt och jag tvingar ingen att hålla med mig. Låt mig få beröra ämnet helt personligt utan att på något vis vika annat än väl:

Nej, inga bevis finns. Det finns heller inga bevis för att Asperger verkligen finns/fanns. Alla människor är skruvade och knäppa nånstans. Problemet vi, har är ett medfött sjävvärde som SNABBT ska bankas ur oss av allt som kallas normer och etablissemang :-)Happy ofta med väldigt, väldigt lyckat resultat. Därefter släpps vi med en påse skit i näven och en ryggdunk. :mrgreen: vissa blir kvar och kommer ingenstans.

Spektrumet är stort som fan, en del startar sitt liv med riktigt motiga odds, tex totalt felaktig uppfostran om man tänker bli NT. Att en del med diagnosen är mycket mer påverkade av sin perceptionsstörning är ju givet också. Att ha föräldrar med taskig social förmåga och enformiga asociala liv gör ju inte saken bättre för en ung hjärna :roll: egen erfarenhet. Men:

Genetik är just genetik och inte ödet. Smaka på den. Allt vi har varit med om fram tills idag har gjort oss till dem vi är. Jag ligger inte ens på spektrumet idag men har haft det tufft med det mesta, särskilt skolan. Efter en lång veva är det enda jag skulle säga idag som är ett märke av det liv jag fick uppleva, den väldigt oförrättade och sargade självkänslan av att alltid innerst inne vara fel. Den tampas jag med i min roll som förälder till lågstadiebarn där jag hoppas att jag ger rätt råd och är förutseende och engagerad så mycket jag får vara. Jag jobbade länge inom förskolan och det väckte mig och jag såg mig i så många andra barn. Jag tror att de som är NT inte alls alltid har det lätt innerst inne, men att de ger upp utan kamp tidigt och det är en intelligens som gynnar självvärdet. Lägger inget värde i det, ett antagande. Jag menar alltså att det är lönlöst att kämpa emot allas åsikter och krav på oss när vi är små, men att vi på fel sida vägrar fatta det och utmärker oss tydligt i deras ögon. Att sluta vara en nagel i deras ögon är möjligt, men en särling i grund och botten är du alltid.

Läs inledningen igen om jag upprör dig. Mvh

Mycket bra skrivet! Problemet är när folk uttrycker sig som att de sitter inne med objektiva fakta.
ingetbranamn
Inaktiv

Re: Finns det bevis för att Asperger inte växer bort?

Inläggav tahlia » 2018-01-28 1:11:14

ingetbranamn skrev:Jag får väl be om ursäkt för mitt beteende men jag blir faktiskt kränkt av att folk kallar Asperger för autism. Eftersom jag med stor sannolikhet har AS på riktigt så blir jag svinförbannad rent ut sagt hur folk indirekt kallar mig för autistisk. Jag menar, man kallar inte en svart person för N ordet trots allt, eftersom det är såpass kränkande för dem, varför är det här så himla annorlunda för? För att en dum jävla läkare tycker att autism och AS är samma sak?
Umm.. Nu för tiden heter det autismspektrumstörning såatteh...
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav ingetbranamn » 2018-01-28 1:13:04

Det är likförbannat VÄLDIGT kränkande mot mig och många andra med AS.
ingetbranamn
Inaktiv

Inläggav Batte » 2018-01-28 1:21:26

ingetbranamn skrev:Jag får väl be om ursäkt för mitt beteende men jag blir faktiskt kränkt av att folk kallar Asperger för autism. Eftersom jag med stor sannolikhet har AS på riktigt så blir jag svinförbannad rent ut sagt hur folk indirekt kallar mig för autistisk. Jag menar, man kallar inte en svart person för N ordet trots allt, eftersom det är såpass kränkande för dem, varför är det här så himla annorlunda för? För att en dum jävla läkare tycker att autism och AS är samma sak?
Når man diagnoseres med AS får man en autismediagnose, og dette er udiskutabelt. Hvis du ikke forstår dette, får du lese en bok om autismespekterdiagnoser. Hvis du ikke vil lese en bok eller sette deg inn i saken ser jeg ingen grunn til å diskutere dette videre med deg. Det har ikke noe med stygge ord å gjøre overhodet.
Batte

Inläggav Leibniz » 2018-01-28 1:23:05

Man får väl försöka förlika sig med sitt tillstånd. Asperger är de facto en autismspektrumstörning, men folk i allmänhet har otroligt dålig koll på vad det innebär. Därför tycker jag det är bättre att säga vad man har för svårigheter istället. Dessutom varierar det ju väldigt mellan individer. På somliga märks det knappt medan andra har tydliga symptom. Mina kompisar känner inte till min autismdiagnos - de tror bara att jag är lat. :-)Happy

För övrigt kan man se autism på magnetkamera

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/akt ... cid1369483
Leibniz

Anslöt: 2018-01-07

Inläggav ingetbranamn » 2018-01-28 6:10:58

Batte skrev:
Når man diagnoseres med AS får man en autismediagnose, og dette er udiskutabelt. Hvis du ikke forstår dette, får du lese en bok om autismespekterdiagnoser. Hvis du ikke vil lese en bok eller sette deg inn i saken ser jeg ingen grunn til å diskutere dette videre med deg. Det har ikke noe med stygge ord å gjøre overhodet.

Nu får du seriöst lägga av. Har du så in i helvete svårt att fatta att du kränker mig? Skulle du tycka det var så jävla roligt om jag kallade dig för lilla gumman eller kärring? Det är exakt samma sak.

Dra åt helvete med dig. Dra åt helvete med er alla.
ingetbranamn
Inaktiv

Inläggav ingetbranamn » 2018-01-28 6:15:16

Leibniz skrev:

Man får väl försöka förlika sig med sitt tillstånd. Asperger är de facto en autismspektrumstörning, men folk i allmänhet har otroligt dålig koll på vad det innebär. Därför tycker jag det är bättre att säga vad man har för svårigheter istället. Dessutom varierar det ju väldigt mellan individer. På somliga märks det knappt medan andra har tydliga symptom. Mina kompisar känner inte till min autismdiagnos - de tror bara att jag är lat. :-)Happy

För övrigt kan man se autism på magnetkamera

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/akt ... cid1369483

För att ett jävla svin till läkare tycker så?
ingetbranamn
Inaktiv

Inläggav tahlia » 2018-01-28 11:09:26

Har du läst historia kring AS? Enda anledningen till att AS idag inte heter autistisk psykopati (som Hans Asperger kallade det när han upptäckte det) är för att man senare valde att döpa det efter personen som upptäckte det. Wolf Parkinsons White syndrom är ett hjärtfel men heter WPW efter de som identifierade felet. Att säga att en person med WPW har ett hjärtfel är således inte kränkande utan ett faktum. Att säga att en person som har AS är autistisk är inte kränkande utan ett faktum.

Det måste vara oerhört jobbigt att vara en vandrande kränkning mot sig själv.
tahlia

Inläggav Batte » 2018-01-28 12:30:11

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:

Nu får du seriöst lägga av. Har du så in i helvete svårt att fatta att du kränker mig? Skulle du tycka det var så jävla roligt om jag kallade dig för lilla gumman eller kärring? Det är exakt samma sak.

Dra åt helvete med dig. Dra åt helvete med er alla.

At jeg krenker deg ser jeg at du skriver, men jeg har ikke skrevet noe krenkende. Hvorfor føler du deg krenket, er du høyerestående enn mennesker med det du anerkjenner som autisme?

Dette er et forum for mennesker med AS og andre typer autisme og for mennesker med interesse for det samme. At man ikke vil kalles "autist" eller "autistisk" kan jeg forstå og respektere, men vi må kunne omtale diagnosen som autisme uten å frykte at noen blir krenket av nøytral og vesentlig informasjon.

Jeg tar ikke til meg.
Batte

Inläggav Appollo30 » 2018-01-28 12:36:48

Jag är en stark motståndare till pseudovetenskap. Särskilt i medicinska frågor tror jag att pseudovetenskap kan vara synnerligen skadligt.

På Svenska Wikipedia står det följande om vad pseudovetenskap är för något:

Pseudovetenskap, (pseudo- från grekiskans 'skenbar'[1]), även kvasivetenskap, är en lära som hävdar sig vara vetenskaplig men som inte uppfyller alla de kriterier som krävs av en vetenskap. Exempelvis ska resultat av en experimentell vetenskap kunna testas och vara upprepbara - det vill säga att samma resultat kan återskapas med samma utgångspunkt vid en annan tidpunkt eller plats. Teorin får inte heller innehålla inre motsägelser och resultaten får inte stå i konflikt med etablerad vetenskap och kända experimentella resultat.

Wikipedia, 2018; https://sv.wikipedia.org/wiki/Pseudovetenskap

Källkritik och ifrågasättande av pseudovetenskap är två ledord i det här sammanhanget. Böcker som exempelvis förklarar att man kan "bota" autism genom bland annat förändrade kostvanor är att betrakta som pseudovetenskapliga och därmed skadliga för andra människor. Det är bara att läsa i nyheterna om vilka följder det kan bli när exempelvis vaccinationsmotståndare vägrar att låta sina barn vaccineras av allehanda pseudovetenskapliga anledningar...
Appollo30
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2017-02-07

Inläggav RSD555 » 2018-01-28 13:03:56

tahlia skrev:Har du läst historia kring AS? Enda anledningen till att AS idag inte heter autistisk psykopati (som Hans Asperger kallade det när han upptäckte det) är för att man senare valde att döpa det efter personen som upptäckte det. Wolf Parkinsons White syndrom är ett hjärtfel men heter WPW efter de som identifierade felet. Att säga att en person med WPW har ett hjärtfel är således inte kränkande utan ett faktum. Att säga att en person som har AS är autistisk är inte kränkande utan ett faktum.

Att säga att en överviktig person är fet och fläskig är inte kränkande om det är ett faktum?

"Neger" betyder ju bara "svart" och är det ursprungliga namnet. "Svartskalle" är bara ett faktum?

"CP" är också ett trevligt och neutralt uttryck.

Men många tar åt sig av beskrivande uttryck. Att förklara hjälper sällan utan gör det värre är min erfarenhet.
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Inläggav tahlia » 2018-01-28 13:16:12

RSD555 skrev:
tahlia skrev:Har du läst historia kring AS? Enda anledningen till att AS idag inte heter autistisk psykopati (som Hans Asperger kallade det när han upptäckte det) är för att man senare valde att döpa det efter personen som upptäckte det. Wolf Parkinsons White syndrom är ett hjärtfel men heter WPW efter de som identifierade felet. Att säga att en person med WPW har ett hjärtfel är således inte kränkande utan ett faktum. Att säga att en person som har AS är autistisk är inte kränkande utan ett faktum.

Att säga att en överviktig person är fet och fläskig är inte kränkande om det är ett faktum?

"Neger" betyder ju bara "svart" och är det ursprungliga namnet. "Svartskalle" är bara ett faktum?

Men många tar åt sig av beskrivande uttryck. Att förklara hjälper sällan utan gör det värre är min erfarenhet.

Du tar upp skällsord. Autism är, mig veterligen, inte ett skällsord och kan därför inte likställas med ord som "fet" eller "svartskalle".
tahlia

Inläggav RSD555 » 2018-01-28 13:44:54

tahlia skrev:
RSD555 skrev:

Du tar upp skällsord. Autism är, mig veterligen, inte ett skällsord och kan därför inte likställas med ord som "fet" eller "svartskalle".

Han har väl vid flera tillfällen berättat att det är ett kränkande uttryck för honom? En del gillar inte ord som "tjock", "bred" och "rund". Eller "CP". Jag sa en gång till en överviktig person att det inte är något fel att vara tjock. Men jag fortsatte inte ihärdigt förklara att det bara var ett faktum när personen tog illa upp.

Om man går till ett forum för överviktiga för att känna sig normal för en stund så blir man inte kallad en massa
"beskrivande" ord. Är nog bara här man inte respekteras.
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in