Filosofiska funderingar om sex.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav rdos » 2009-11-21 10:02:05

Flawed skrev:Var det därför nea..äh.. dog ut eftersom de inte gillade att ha sex egentligen?


De dog ju inte ut. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:36:38, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2009-11-21 12:07:30

Asperger är ganska vanligt förekommande...
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:36:38, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav nano » 2009-11-21 20:00:15

sugrövmanövern skrev:Jag blev mycket förnärmad och kränkt när jag fick dessa kondomer i näven. Jag var ju dels ett barn ansåg jag, och dels en fin flicka.
Jag blev mycket färnärmad jag med, jag vägrade ta emot några kondomer hur mycket de än sade att man måste ta emot dem.
Jag bara sade rakt ut att jag inte alls behöver ta emot något jag inte vill.
Bli förknippad med att ha sex! fyfan!, jag knullar jävlaremej inte tänkte jag, vet inte om jag även sade det.

Det sågs liksom som att svära i kyrkan att inte vilja ta emot kondomerna :D

Vet inte hur gammal jag var men måste väl ha varit 15-19, upprepades ett par ggr.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:36:38, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Peace » 2009-11-21 23:24:41

Vi fick också det nån gång på högstadiet. Tyckte det var så pinsamt och förnedrande att ta emot dem. Jag sa först att jag inte ville ha, men blev tvingad. De tar alltid för givet att alla är hetero också. :?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Miche » 2011-08-12 23:09:40

Henkkalexi skrev:Jag har inga problem med att ställa upp för min sambo om han är mer sugen än jag. Om jag ska vänta på att jag själv blir sugen, så börjar jag bara trassla till skallen - ADD deluxe - så för min del är det rätt bra att börja ligga innan jag ens är sugen, för då blir jag ofta det efter ett par minuter. :mrgreen:

Det var tydligen med en som dig jag skulle haft ett förhållande och inte med den som jag hade förhållandet med, hon ställde fan aldrig upp trots att hon borde förstått hur det sakta med säkert saboterade förhållandet... :-(

mnordgren:

Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:

varfor-ar-tjejer-sa-irrationella-nar-det-galler-sex-t16113-1968.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-13 17:55:54

@Miche

Frågan är väl om du vill ha ett förhållande för att du verkligen VILL det, eller för att du vet om att man "borde" ha det. Och vad är det för slags förhållande du vill ha?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Miche » 2011-08-13 18:00:53

Henkkalexi skrev:@Miche

Frågan är väl om du vill ha ett förhållande för att du verkligen VILL det, eller för att du vet om att man "borde" ha det. Och vad är det för slags förhållande du vill ha?

Jag saknar den närhet jag hade i förhållandet så jag vill verkligen ha någon att krama och mysa med och gärna ha lite sex med (sex är dock inte primärt för mig, men det är ett bra kitt för att hålla ihop förhållandet eftersom det skapar hormoner som gör att man tycker bättre om partnern).

Jag har gärna ett öppet förhållande, jag har inget emot att min partner träffar andra så länge som jag vet att partnern återvänder till mig och är öppen med det, det kan t.o.m. ge en extra krydda i sexlivet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-08-15 22:27:30

Miche skrev:Det var tydligen med en som dig jag skulle haft ett förhållande och inte med den som jag hade förhållandet med, hon ställde fan aldrig upp trots att hon borde förstått hur det sakta med säkert saboterade förhållandet... :-(


Det heter inte "ställa upp för". Sex är något man gör tillsammans och är det så att det inte känns bra för den ena så känns det inte bra och då ska man inte behöva känna sig pressad till det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-15 22:31:33

@Bjäbbmonstret

Jag får nog lov att försvara Miche här, eftersom det var mig han refererade till. Jag kan nämligen tänka mig att ha sex med min sambo även om jag inte är särskilt sugen själv. För mig är sex bara en aktivitet bland andra, och jag lånar gärna ut min kropp åt honom om han vill rasta av sig på mig.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Miche » 2011-08-15 22:35:10

@Bjäbbis, det som var så tråkigt med att hon nekade mig sex var att vi gled längre och längre ifrån varandra, trots att vi älskade varandra och var överrens om det mesta. Jag är övertygad om att de problem vi hade var möjliga att överbrygga om hon hade kunnat tänka sig lite mer sex, men som sagt, hon ville inte ha sex då vi hade problem och jag behövde sex för att få ork att lösa problemen.

Hon vann (men förlorade ändå)...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Abbreviation » 2011-08-15 22:39:45

"Ställa upp" indikerar ju att göra någonting man egentligen inte vill, inte att göra någonting man bara inte är helt sugen på men inte har någonting emot.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-08-15 22:42:15

@Miche. Såna där låsningar har två sidor. Det finns också andra varianter där båda parterna kanske kan tänka sig att ha sex men inte på exakt samma sätt eller vid exakt samma slags tillfällen. Blir det fel någonstans så bildas också ett mönster som är svårt att överbrygga. Jag tror sällan att det är så enkelt som att en person kunde ha gjort en sak som hade löst hela problemet. Brutit mönstret javisst, men det är inte alltid man är i stånd till det. Uppriktigt sagt så tycker jag faktiskt att det är viktigt att försöka lära sig något av sin gamla relation innan man går in i en ny så det kanske inte är så tokigt att ha en paus som du har.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Miche » 2011-08-15 23:31:46

Jag jobbade hårt på att bryta de dåliga mönster som jag hade, försökte verkligen bryta ny mark och hålla liv i kärleken. Emellanåt trodde jag att jag hade lyckats men till slut så höll det inte längre.

När grälen inte tog slut utan fick ny näring från saker som hon läste från mitt kroppsspråk och när hon inte gav mig det stöd jag behövde när jag mådde som psykiskt sämst (hon lämnade mig i fred och lät mig falla än djupare, istället för att komma in i rummet och umgås och sa till och med åt våra barn att lämna mig i fred, tvärs emot deras vilja, ofta var det inte förrän min dotter som då bröt mot det kom in och umgicks som jag kunde bryta mig ut).

Min partner verkade inte heller lära sig av erfarenheterna utan upprepade samma fel om och om igen och vägrade att förstå att det var mina ord som räknades, inte mitt kroppsspråk.

När det gäller pausen så tycker jag att det halvår jag haft nu räcker gott och väl, jag längtar verkligen efter någon annan än min dotter att få krama innerligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Miche » 2011-08-16 1:28:23

Japp, hon var verkligen irrationell när det gällde sex...

Sex tillsammans med mig var det bästa hon visste och hon kunde ändå inte inse att det även i fortsättningen skulle vara det bästa för oss båda och barnen...

Rationellt? Skulle inte tro det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Parvlon » 2011-08-16 1:35:00

Detta kände jag igen mig i fast vi bodde inte ihop så istället för sex som uteblev var det regelbundna träffar. Antagligen pga. att jag inte svarade på hennes "krav" som jag inte hade en aning om vilka de var så jag var nog lika mycket fysiskt borta som känslomässigt i slutet.

..
She expects you to provide affection and stability. She expects to feel loved, to have your support...

but you seem to be somewhere else.

Eventually she feels abandoned.

She wants physical intimacy, and you are not interested. Your wife begins to lose her self-esteem.

The end looks close, and the word ‘separation’ is heard for the first time in your house.


http://www.schizoids.info/loving_your_wife.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-16 8:25:07

Det viktigaste för partnern som inte har förlorat sexlusten måste ju vara att få veta orsaken. Jag tappade sexlusten efter bara något halvår med min sambo, knappt det, och det höll i sig i säkert fyra år. Visst, vi hade sex någon gång per månad, som max, och det var bra när vi väl hade det, men vi hade betydligt fler komponenter i vårt förhållande som funkade, än sådana som inte funkade.

Jag tyckte nog på ett sätt att det var jobbigare än min sambo, eftersom jag kände skuld och även en oro för att lusten aldrig skulle komma tillbaka.

Min NT-sambo såg dock alldeles underbart logiskt och kliniskt på problemet, och eftersom vi båda lät det ta den tid det fick göra och inte stressade, samt att ingen av oss såg förlusten av det rent sexuella som något annat än tillfälligt och som ett problem bland andra, så har det kommit att funka alldeles ypperligt igen.

Det gäller att ha en stadig grund, veta vad man vill med förhållandet, tala klarspråk och inte blanda ihop problem och person i onödan.

Mina dåvarande tjejkompisar, samt ett par kvinnliga släktingar var dock alldeles tvärsäkra på att det nog var bäst om vi gjorde slut för om inte "känslan fanns" (ja, de sade så!) så var det ingen idé att hålla ut. Det, om något, tyckte både jag och min sambo var jävligt irrationellt :D
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Varför är tjejer så irrationella när det gäller sex?

Inläggav Miche » 2011-08-16 9:53:53

Bra jobbat, om min ex hade "släppt till" någon gång emellanåt för förhållandets skull hade vår kris inte behövt bli så djup och lett till gräl och separation. Jag hade inget krav på en gång i veckan eller ens en gång i månaden, men en total sexstrejk som varade i flera år, är inte särskilt genomtänkt (=irrationellt, för att vara topic).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-16 21:40:36

Jag skulle tro att min syn på sex är ungefär så ofilosofisk som den bara kan bli. För mig är det en aktivitet, i princip som vilken som helst. Ibland är det bra, ibland inte bra, ibland hur bra som helst och då och då kasst.

Ett sexliv är ungefär som fotbolls-VM. Hela registret från urusla segmatcher till zlatanklackar och överraskande sydkoreaner. Det är trevligt och återkommande, men det påverkar inte ens vardag så jäkla mycket som man tror.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Miche » 2011-08-16 22:19:12

Båda och, helt utan sexliv så skapas inte de hormoner i kroppen som håller liv i förälskelsen som motsättningarna så effektivt kan ta kål på. T.o.m. en familjeterapeut ansåg att hon gjorde fel som totalnekade mig sex...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-16 22:24:52

Ett helt sexfritt förhållande är kanske inte att föredra, nej. Inte om det inte var förutsättningen från början av båda parter... men det tror jag knappast förekommer?
Om man totalnekar en person sex, fast ändå vill vara ihop, så låter det minst sagt... udda? :?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Miche » 2011-08-16 22:41:36

Vi har två barn ihop och i början var det otroligt mycket sex, flera gånger flera dagar i sträck var inget ovanligt.

Anledningen till totalnekandet har jag väl skrivit tidigare, hon tyckte för mycket runt omkring var för trassligt och hon kände sig otrygg och ville av den anledningen inte ha sex, sen att hon trots detta visste att jag fungerade bättre med sex, åtminstone någon gång ibland hjälpte inte, kanske för att hon kopplar mitt kroppsspråk till vem jag är.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-16 22:47:37

Jag tror att de flesta människor har problem med att ha sex när de inte är riktigt sugna. Känner man sig stressad i allmänhet och utöver det upplever krav/förväntningar på att vilja ha sex, så lär det nog garanterat knyta sig. Jag har aldrig sex om jag är för stressad för att kunna njuta. Då gör det ju bara ont.
Tricket är att kunna bli så säker på sin partners tålamod med en, att man inte längre låser sig vid en massa borden och måsten. Jag lyckades bryta min sexstress när jag kunde inse att det inte förväntades en massa av mig. Jag höll mig totalt passiv och så småningom släppte stressen.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Miche » 2011-08-16 23:08:30

Henkkalexi skrev:Jag lyckades bryta min sexstress när jag kunde inse att det inte förväntades en massa av mig. Jag höll mig totalt passiv och så småningom släppte stressen.

Bra jobbat, jag hade inte heller några förväntningar på att hon skulle göra något, för det mesta då vi hade sex var det ändå jag som gjorde det stora jobbet, hon behövde bara njuta (och de sista gångerna vi hade sex, så njöt hon enormt trots att hon inte var sugen utan det var jag som lyckades hetsa upp henne till slut så jag fick komma till...)

Men sen ville hon inte alls släppa till, det blev liksom början på slutet av förhållandet och jag borde fattat det och lämnat henne mycket tidigare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-16 23:10:50

Miche skrev:Men sen ville hon inte alls släppa till, det blev liksom början på slutet av förhållandet och jag borde fattat det och lämnat henne mycket tidigare.


Pratade ni aldrig om orsaken?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in