FIL v.s. MAPP männsikan

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur känner du dej hantera information/de som finns i skallen

Omröstningen slutade 2007-11-02 11:43:34

Jag e NT o känner mej som FIL
0
Inga röster
Jag e AS (trolig AS) o känner mej som FIL
1
14%
Jag e nå annat o känner mej som FIL
0
Inga röster
Jag e NT o känner mej som MAPP
0
Inga röster
Jag e AS (trolig AS) o känner mej som MAPP
4
57%
Jag e nå annat o känner mej som MAPP
0
Inga röster
Ja e ingenting alls av detta
2
29%
 
Antal röster : 7

FIL v.s. MAPP männsikan

Inläggav asmig » 2007-10-26 11:43:34

Skulle önska en diskussion kring detta (min ?) Fil FIL/MAPP teori. Åtminstonde en en teori om varför jag i många aveenden fungerar som jag gör.

ASMIG: Trolig AS men ej diagnostigserad.


Valt att saxa över mitt inlägg/svar under tråden "Varg eller Katt", under "Fri diskussion". vill lyfta upp detta till en egen diskussion.

Lägger även upp en omröstning, bekvämt för de av er som inte orkar dravla så mycke om saken utan spontant bara känner de ena eller de andra.

asmig skrev:Hej Mats

Ja har sett massa filmer, men har alltid jäkligt svårt att lägga dom på minnet. Eller snarare ere nog så, att då människor runt omkring mej, som de flesta alltid gör, förenklar det sociala livet genom att refererar till någon film, musik eller va fan man nu tar till, så har jag bara jäkligt svårt att hänga med, o känner mej jäkligt utanför på nå märkligt vis :shock:

När folk omkring mej börjar surra mycket sånt där för o få nån form av kontakt, så är det enda jag oftast kan, att se dum ut o bara svara dem, att de har jag nog säkert, men eru typ seriöst intresserad o veta så kan vi ju kolla på den tillsammans, för o ta reda på det, annars kan ja ringa dej om en vecka o tala om det. Lite svårt o tungt blir det o folk tycker kanske jag e lite ehhh...Anorlunda.

Okey de finns filmer ja kommer ihåg direkt o visst ja kan komma ihåg massa, vet massa osv, problemet e bara att de tar så jävla lång tid o plocka fram informationen för mej i vissa situationer, att hitta fram till just den delen av minnet mitt.

Skulle kunna likna detta vid en dator fullsmetad med filer, ja e jävligt duktig tror jag att sortera o strukturera upp alla dessa små filer i en massa mappar, problemet e bara att de blir så jäkla mycke mappar o att jag i stället får ett rent helvete att hitta fram till rätt mapp.

Funderar, kanske ere detta som skiljer mej från en NT. Att en NT mer går direkt på filen (informationen) men att jag först måste leta efter rätt mapp (katalog) o sen där finna just rätt information. Det gör att det ta längre tid för mej att komma fram om jag nu inte redan befinner mej i just rätt mapp, om ni fattar tänket. De blir även så tror jag, att när jag kommit till rätt mapp då har jag allt om just detta "ämne" öppet på skrivbordet o blir enormt "duktig" fokuserad o har så att säga sedan svårt att stänga ner just den mappen.

Va tror ni om denna FIL/MAPP teori (förklaringsmodell) som något generellt gällande människor med AS. Ja menar då om NT_FIL och AS_MAPP människa.

Kanske skulle de va bättre att ta upp detta i en annan tråd, men spontan som ja e när de faller på sååå...
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 10:50:07, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2007-10-27 10:36:45

Eftersom ditt inlägg på sätt och vis är riktat till mig kanske jag skulle svara...

Jag känner faktiskt inte alls igen mig. Jag har ingen mental bild av hur mitt minne är uppbyggt. Det liksom bara fungerar utan att jag vet hur det går till. Betyder det att jag är en FIL-människa då enligt din teori?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 10:50:07, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav asmig » 2007-10-27 12:00:59

Nä...de ere ju inte. Om du inte vet om det kan kännas trögt att få fram information eller vet om det går snabbt, så kan du ju heltenkelt inte ge ett svar. De e väll mer en kännsla och upplevelse, åtminstonde för mej.

MAPP-människan ett ett sätt för mej att försöka beskriva orsaken till den tröghet jag har, och FIL orsaken till den snabbhet andra kan uppvisa.

I mitt fall, jag kan va jäkligt kvicktänkt o snabb, bara jag så att säga håller mej inom en viss MAPP, eller fokus. Men ja e jäkligt trög på att så att säga både byta och finna en ny MAPP om nån påkallar det.

Handlar det om hur vi på olika vis sorterar och lagrar vår information
Vetefan hur ja ska beskriva min egen teori om varför jag funkar som jag gör. Ett problem ere allafall, det påtalar omgivningen väldigt klart.
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 10:50:07, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2007-10-27 12:17:58

Jo, ibland kan det kännas trögt att få fram information. Särskilt kan jag ha svårt att plocka fram namn på personer ur minnet. Men det tror jag inte är en AS-grej utan det har nog med åldern att göra. Det verkar som om många NT-isar i min ålder har samma problem.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 10:50:07, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav asmig » 2007-10-27 12:25:17

Jo, har varit inne på om de e typ nån släng Alshaimers man har, men va fan..kan man födas med det, visst, med åren har problemen känts värre o värre, men jag tror det har ett samband med att kraven ökar och ökar..?? Hursomhellst har det bränt ut mej totalt i mina försök att så att säga hänga med på samhällets alla upptänkligt uppställda villkor o krav.
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 10:50:07, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav Tonzon » 2007-10-28 16:29:10

Jag är nog väldigt mappbetonad. Men jag använder korsreferencer för att hitta lättare. Så när jag öppnar en mapp så har jag korsreferencer till många olika ämnen, ibland bara vagt förknippade med saken.

Jag har i hela mitt liv samlat på onödigt vetande för att ha något att snabbt att säga när man skall vara social. Så jag kan väldigt mycket om en bred serie kunskaper. Detta är bra att ha när man förväntas säga något och man inte har tänkt färdigt på vad man vill säga.

Så om t.ex. kaffe har jag historien bakom att man hittade kaffet, hur en kaffecermoni utfördes hos sultanen för länge sedan, hur man gjorde kaffe då, och hur man gör kaffe nu, hur man tillverkar snabbkaffe, varför världens dyraste kaffe är grönt osv.

Sedan är den informationen kopplad vidare till, kakor med kaffe, bakverk, whiskey och konjak, te, islam, arabisk kultur, socker, glas och koppar och övrig keramik, design, odling, Columbia och andra länder, fair trade, regnskogen, mm

Dessa är sedan sammankopplade med ytterligare korsreferencer. Så ibland svävar jag ut i långa tankar som kan röra sig långt bort från ämnet. Men som för mig är sammankopplat med det.
Sedan hinner jag ofta inte med att beskriva mycket av det jag tänker på, för då är de andra redan långt vidare i samtalet, och jag får nya referencer och nya korsreferencer. Suck. :?
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in