Fika är inte fest!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ford » 2007-12-29 16:47:03

MsTibbs skrev:Hehe, undrar om NT VILL träna bort sin flexibilitet eller ännu hellre, sina socialberoende tvångshandlingar att behöva springa på krogen varje helg ? :lol:


*fniss* Det där om socialberoende tvångshandlingar att gå på krogen håller jag fullständigt med om, snacka om att kasta bort ledig tid, som man t.ex. kunde använt till en hobby, en trevlig utflykt, eller en mysig vinkväll med goda vänner. :lol:

-Dock kan man inte dra alla NT över en kam, jag vet även NT:s som tycker kroglivet är överskattat. Och här finns minst en aspie, som mer än gärna tar en krogrunda var- och varannan helg :wink: *intet ont om det, krigis*
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2007-12-29 16:49:43

pH skrev:
ford skrev:Ett exempel på skillnaden mellan den typ av flexibilitet som faktiskt bör förväntas av en, och en annan typ av flexibilitet som ingen människa med minsta gnutta empati skulle kunna utkräva


Förstår du mitt?

(superbaggig idag)


Nej
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 3 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav pH » 2007-12-29 16:53:42

ford skrev:
pH skrev:
ford skrev:Det är väl ändå skillnad på flexibilitet och flexibilitet.

Det är en sak om någon säger till en "flytta från din fru och din hemstad för att börja ett helt nytt liv och ta det där jobbet uppe i Kiruna, för annars ryker din a-kassa", och en helt annan om ytterligare några människor som man inte visste om kommer till den där festen, eller de stänger din mataffär, så att du måste handla på ett annat ställe.

Fattar ni exemplet?


Förstår du mitt?

(superbaggig idag)


Nej


Men ändå reagerar jag fel och bör öva på att vara anorlunda?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav pH » 2007-12-29 16:54:42

BaggigBaggigBaggigBaggigBaggigBaggigBaggigBaggigBaggig
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav ford » 2007-12-29 16:56:46

Som jag ser det ja; förändringar och oförutsedda händelser av mera vardaglig karraktär måste man kunna klara.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2007-12-29 16:59:56

ford skrev:Som jag ser det ja; förändringar och oförutsedda händelser av mera vardaglig karraktär måste man kunna klara.


Liksom alla sjuka måste kunna jobba, alla arbetslösa måste kunna flytta...

Konstigt att någon som brukar hylla Castro kan låta så förvillande lika Borg och Reinfeldt. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2007-12-29 17:03:58

ford skrev:förändringar och oförutsedda händelser av mera vardaglig karraktär måste man kunna klara.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 17:13:02

Som jag skrev i ett annat inlägg här tror de sociala svårigheterna har med As att göra för de talas ofta om dem i samband med As. diagnos o. gemene man har ofta inte de svårigheterna. Dock finns de helt el. delvis hos NT oxå. tror dock att de har lättare att hantera dem. men, vi med AS kan oxå träna bort dem bara det att det kräver mer tid och ork. Sedan handalr det om vilken inställning man har och om man ahr motivationen o. viljan. Jag vet av egen erfarenhet att det går att träna. De senaste åren har ajg tränat hårt o. många NT`s har det i te funkat med, men nu har aag lyckats hitta 3 nt kompisar därdet funkar hyfsat med 2 (tjejer) o. över förväntan med en tackvare att han är så rak & ärlig +att han inte ha fual avsikter. Vidare deltar jag i kurser & föreläsn i stor utsträckning. Dock blir jag ibland fort trött o. behöver vara ifred efteråt för att hämta mig. Sedan hör det till saken att jag har ett intrese att lära känna nya människor, fast i liten utsträckning.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Kvasir » 2007-12-29 17:14:03

ford skrev:förändringar och oförutsedda händelser av mera vardaglig karraktär måste man kunna klara.


Jo jag vet att du skrev så. Men vem bestämmer vad som är vardaglig karaktär? Är det du som har ensamrätt på det?

Och om man ändå inte klara det trots att den store ford har sagt att man måste det, vad händer då? Ska man kastas i fängelse, eller deporteras till Guantanamo eller...?

Poängen är att det är oerhört korkat att säga till människor med sjukdom eller psykiska problem att de måste något när detta något har med deras sjukdom/problem att göra. Att t.ex. säga åt någon med social fobi att han/hon måste kunna vistas bland okända människor är precis lika idiotiskt som att säga att någon som är förlamad i benen måste klara att springa 2,5km-spåret i skogen. Även om du själv är så lyckligt lottad att du inte har några problem med din AS så måste du förstå (nej just det, så skulle man inte säga ;) ) så försök i alla fall förstå att att många andra kanske har det och att verkligeheten inte ser ut som din naiva egocentrerade världsbild.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav pH » 2007-12-29 17:18:06

Jag bör nog snart lägga ned, annars blir jag antagligen arg på riktigt. Men lite till kan jag (kanske) klara utan att bli otrevlig...

Som jag ser det:

Tar jag reda på vad som väntar kan jag delta. Både fysiskt och mentalt.

Att gå oförberedd brukar sluta med att jag sitter i det tomma rummet och tittar på akvariet, att jag går på toaletten eller ut och röker osnyggt länge eller att jag går hem. Inte roligt för någon, inte bra för att odla och upprätthålla kontakterna.

Att jag tar reda på vad som vänar (ungefär) är ett sätt att vara flexibel. Jag kan inte göra något åt att jag har svårt att tolka, sålla och sortera intryksrika miljöer. Detta kan jag inte träna bort. Men jag kan hantera det. Genom att förbereda mig och genomföra en del av tolkningsarbetet på förhand gör att jag klarar av att vara flexibel i realtid. Därmed kan jag delta i sociala sammanhang. Vara trevlig och ha trevligt.

Genom att veta hur jag fungerar och anpassa mig efter det kan jag undvika den totala trygghetsnarkomanin. Det är inte att ge efter för den, utan att spela med de kort jag blivit given och utmana mina begränsningar. Jag förstår inte vad du anser är felet med det.

Jag kan inte vara det jag inte är. Men jag kan försöka göra det bästa (för mig och omgivning) av det jag är. Vad mer bör jag göra? Vem avgör vad som är vardagliga förändringar, och vad jag måste klara? Om jag inte gör det (som nu) men kan hantera det (som nu) varför är då sättet fel? Om jag inte har möjligheten att bara bita ihop och vara mer flexibel, bör jag då sluta utmana, sluta försöka delta och anse mig som icke livsduglig, eller vad?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav MsTibbs » 2007-12-29 17:22:18

Det hör till artigheten att tala om vad slags tillställning man är bjuden till. Tom NTs skulle må dåligt av att råka ha kavaj på en fracktillställning, eller tvärtom.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Tess » 2007-12-29 17:37:48

Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 17:37:54

Jag tycker själv det kan vara hopplöst svårt med överaskningar, speciellt av negativ art o. gång på gång tar jag det fel o. beter mig dumt + barnsligt o. får be om ursäkt efteråt. Ett ex. är när min syster berättade att hon är gravid. Fy, så dumt jag betedde mig.
Fast psykologen i det team som utredde mig sa att mitt betéende inte var As. Det enda som ev. var avvikande var att jag inte kan ta ngt. som kommer plötsligt + att jag har svårt att komminicera - det sociala samspelet är ett problem enligt min kurator på Vårdcentralen. ibland sticker jag sitället för att prata, men det är nog inte typikst As.
Fast uppenbart verkar vara att As. i genomsnitt oftare. har vårt i sociala sammanhang än NT. vad gäller icke verbalt, överraskningar o. flexibilitet. Men, det är en träningssak i mångt och mkt.vet jag av egen erfarenhet. Kognitivt är bra för många, funkar p åmig iaf. Dock går inte allt att träna eftersom nya situationer uppstår efter hand, men träningen lär vara till hjälp då.
Jag anser att prof. hjälp är oerhört viktigt tills. med privat stöd/hjälp.
Viktigt är oxå att inte göra sig sämre än vad man är o. inte läsa för mkt. utan försöka ta reda på vad man VERKLIGEN klarar o. inte klarar o. försöka träna det som inte funkar..Boktips: "Vad innebär funktionshindret?" En "arbetsbok" där man kan bocka av lite vad man kalrar o. inte klarar. (från riksföreningen autism)
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 4 gånger.
Anonymous
 

Inläggav Kvasir » 2007-12-29 17:40:36

Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem, och då får han finna sig i att få mothugg på ett AS-forum. Vill han diskutera sådant utan mothugg så får han väl prova MUFs forum eller något liknande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Tess » 2007-12-29 17:48:26

Kvasir skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem, och då får han finna sig i att få mothugg på ett AS-forum. Vill han diskutera sådant utan mothugg så får han väl prova MUFs forum eller något liknande.


Bara för att han inte sitter oach dalltar med folk så har han visst respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav ufo » 2007-12-29 17:51:04

Kvasir skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem.

Att ha nedsatt respekt och förståelse för andra är ett ganska Aspigt drag. Då vi har svårt att sätta oss in i andras situationer.
Så jag tycker gott att Ford skall fortsätta ge sin "goda" råd. För det är just goda råd som Ford försöker förmedla.
Sluta älta allt elände och gör något konstruktivt NÅGON GÅNG.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav pH » 2007-12-29 17:51:20

Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Huh?

Jag antar att jag ingick i detta ni. Varför svär du åt mig? Vad har jag gjort dig?

Mitt problem var att jag inte förstod hur jag skulle kunna ändra mig, vad jag skulle ändra och varför det skulle ändras enligt ford. Min önskan var att förstå Ford, vilket jag inte gjorde Av den anledningen frågade jag vidare. JAg kunde inte göra något användbart av det han sade men fanns något användbart där ville jag gärna åt det.

Och vad då inte vill ändra mig? Som jag försökt förklara finns det vissa saker jag kan göra, och dessa saker jobbar jag gärna med, och vissa saker jkag inte kan göra, och då är det bara dumt att ägna energi åt att försöka vara så eller vara ledsen över att jag inte är så. Jag kan inte flyga. Jag kan hitta andra transportsätt så att jag kommer dit jag skall (där ligger flexibiliteten), men jag kan inte skärpa mig och flyga, liksom...

Den ursprungliga anledningen till huvudinlägget var bara ett allmänt muttrande över hur svårt det ibland kan vara att fungera, även om man vill, och även om andra vill. Det är svårt och jag kan bli trött eller ledsen när det är svårt. Är det inget man får säga här om man inte är beredd att bara skärpa sig och fungera anorlunda? "Flyg bara för tusan, eller sluta gnäll över din brist på vingar." Eller?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Tess » 2007-12-29 17:54:45

ufo skrev:
Kvasir skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem.

Att ha nedsatt respekt och förståelse för andra är ett ganska Aspigt drag. Då vi har svårt att sätta oss in i andras situationer.
Så jag tycker gott att Ford skall fortsätta ge sin "goda" råd. För det är just goda råd som Ford försöker förmedla.
Sluta älta allt elände och gör något konstruktivt NÅGON GÅNG.


Precis, det är just goda råd han försöker ge. Även om vissa kanske inte uppfattar det.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Kvasir » 2007-12-29 17:55:22

ufo skrev:
Kvasir skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem.

Att ha nedsatt respekt och förståelse för andra är ett ganska Aspigt drag. Då vi har svårt att sätta oss in i andras situationer.
Så jag tycker gott att Ford skall fortsätta ge sin "goda" råd. För det är just goda råd som Ford försöker förmedla.
Sluta älta allt elände och gör något konstruktivt NÅGON GÅNG.


Men han är ju inte konstruktiv för fem öre. Visst kan det bero på AS att han beter sig som han gör, det är jag medveten om, men betyder det att man ska låta honom hållas och ställa till en massa skada? Han får väl i så fall först leva upp till sin egen inställning och ändra sitt eget beteende. Det måste han ju kunna. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Ganesh » 2007-12-29 17:56:05

ufo skrev:
Kvasir skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem.

Att ha nedsatt respekt och förståelse för andra är ett ganska Aspigt drag. Då vi har svårt att sätta oss in i andras situationer.
Så jag tycker gott att Ford skall fortsätta ge sin "goda" råd. För det är just goda råd som Ford försöker förmedla.
Sluta älta allt elände och gör något konstruktivt NÅGON GÅNG.


instämmer.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Tess » 2007-12-29 18:00:16

pH skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Huh?

Jag antar att jag ingick i detta ni. Varför svär du åt mig? Vad har jag gjort dig?

Mitt problem var att jag inte förstod hur jag skulle kunna ändra mig, vad jag skulle ändra och varför det skulle ändras enligt ford. Min önskan var att förstå Ford, vilket jag inte gjorde Av den anledningen frågade jag vidare. JAg kunde inte göra något användbart av det han sade men fanns något användbart där ville jag gärna åt det.

Och vad då inte vill ändra mig? Som jag försökt förklara finns det vissa saker jag kan göra, och dessa saker jobbar jag gärna med, och vissa saker jkag inte kan göra, och då är det bara dumt att ägna energi åt att försöka vara så eller vara ledsen över att jag inte är så. Jag kan inte flyga. Jag kan hitta andra transportsätt så att jag kommer dit jag skall (där ligger flexibiliteten), men jag kan inte skärpa mig och flyga, liksom...

Den ursprungliga anledningen till huvudinlägget var bara ett allmänt muttrande över hur svårt det ibland kan vara att fungera, även om man vill, och även om andra vill. Det är svårt och jag kan bli trött eller ledsen när det är svårt. Är det inget man får säga här om man inte är beredd att bara skärpa sig och fungera anorlunda? "Flyg bara för tusan, eller sluta gnäll över din brist på vingar." Eller?


Förlåt, jag var bara sur. Det är klart att du inte har gjort mig något. Jag menade nog mer Kvasir. Jag fattar om vissa saker är jobbiga. Jag har också saker som jag tycker är jobbiga. Jag kan inte svara för Ford så han får väl skriva här själv.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Tess » 2007-12-29 18:02:13

Kvasir skrev:
ufo skrev:
Kvasir skrev:[quote="Tess"]Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem.

Att ha nedsatt respekt och förståelse för andra är ett ganska Aspigt drag. Då vi har svårt att sätta oss in i andras situationer.
Så jag tycker gott att Ford skall fortsätta ge sin "goda" råd. För det är just goda råd som Ford försöker förmedla.
Sluta älta allt elände och gör något konstruktivt NÅGON GÅNG.


Men han är ju inte konstruktiv för fem öre. Visst kan det bero på AS att han beter sig som han gör, det är jag medveten om, men betyder det att man ska låta honom hållas och ställa till en massa skada? Han får väl i så fall först leva upp till sin egen inställning och ändra sitt eget beteende. Det måste han ju kunna. ;)[/quote]

Jag fattar inte vad du pratar om? Vad är det för skada han har ställt till med?
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav ufo » 2007-12-29 18:05:50

Kvasir skrev:Men han är ju inte konstruktiv för fem öre. Visst kan det bero på AS att han beter sig som han gör, det är jag medveten om, men betyder det att man ska låta honom hållas och ställa till en massa skada? Han får väl i så fall först leva upp till sin egen inställning och ändra sitt eget beteende. Det måste han ju kunna. ;)
Jag tror han lever i sin föreställningsvärld. Så som han är kan alla andra också vara. Och han har lyckats ganska bra här i livet så i sak är det ett gott föredömme.
Han har jobb bostad sambo. Och verkar leva ett ganska så rikt liv trots sin AS. Så självklart så tipsar han om det som han vet fungerar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:05:26, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 18:07:13

Kvasir skrev:
Tess skrev:Ok, om nu ni vill vara som ni vill så skit i att ändra er. Va fan är problemet? Det är ju inte så att Ford tvingar er.


Han visar tydligt att han saknar respekt och förståelse för människor med sjukdomar och psykiska problem, och då får han finna sig i att få mothugg på ett AS-forum. Vill han diskutera sådant utan mothugg så får han väl prova MUFs forum eller något liknande.


Huruvida Ford saknar respekt elelr inte håller jag mig neutral inför. Men, har man inte As. eller som jag inte har så stora problem - är ett gränsfall kan det vara lite svårt att förstå dem som har stora AS.problem. Samtidigt tror jag vissa ser sig sämre än vad de är o. vissa kanske anser att det inte går att träna alls? Specifik medicin finns ju inte mot As det är träning som ska till. för det är ju ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning.
Tyvärr är det ju så att vissa inte får rätt hjälp. På den punkten har jag haft väldig tur hittills både prof. och privat. väntetiden ka nvara knäckande liksom motarbetande, men det är dumt o. synd inte minst om en själv om man för alltid lägger sig platt.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in