Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Noli » 2015-08-06 17:34:44

Här är länken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6218351

Artikeln handlade om att hon började sommarjobba på ett äldreboende men på andra dagen fick hon sparken på stående fot dvs hon fick sparken helt plötsligt på samma dag.

Med vänlig hälsning Noli

Moderator: Ändrade rubriken från Fick sparken för att hon har autism.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav slackern » 2015-08-06 17:50:41

Du bör nog ändra rubriken, hon utreds för autism.

En 18-årig tjej, som utreds för autism, fick sparken på stående fot från sitt sommarjobb på ett äldreboende på Sundsvalls kommun. Orsaken var hennes bristande sociala kompetens.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav plåtmonster » 2015-08-06 17:56:33

SR skrev:Bengt Nordlander säger att även om kommunen inte visste något innan så vet de nu. Därför tycker han att de ska försöka hitta något annat jobb till Maria.

– Det är ju självklart att det berodde på hennes funktionshinder och det borde gå att göra ett omtag. Det får inte gå prestige i det här,säger han.

Det kanske finns hopp trots allt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav Noli » 2015-08-06 17:59:55

Förlåt, när jag skulle skriva rubriken så hade jag inte artikeln framför mig just då så att jag inte riktigt minns om hur rubriken löd så när jag upptäckte efteråt så var det försent att ändra rubriken.

Med vänlig hälsning Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav Huggorm » 2015-08-06 18:04:05

Hon fick inte sparken för att hon autist utan för att hon "har bristande social kompetens". Tråkigt för henne men skall man jobba med människor måste man lära sig bemöta dom. Det är därför jag är hantverkare istället, det är socialt mycket enklare.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav plåtmonster » 2015-08-06 18:08:58

När jag läste artikeln så får jag nog hålla med Huggorm. Man kan läsa mellan raderna att hon tydligen begick en del misstag som gör att det kanske inte fungerar. Äldreboende med mycket social kontakt, stress och monotona uppgifter till dygnsförvridande arbetstider och skitlön låter inte som det mest lämpliga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 18:12:21

Påminner lite om ett fall i Usa där mamman gick ut i media och anklagade McDonalds att diskriminera sin son som hade asperger med att säga att "ögonkontakt" var ett måste. På ett sätt så ja, visst är det surt men alla jobb passar ju inte alla så har man problem med sociala beteenden så ska man nog söka något annat.

Om inte annat för att man själv skulle trivas bättre med det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Fick sparken för att hon har autism

Inläggav slackern » 2015-08-06 18:12:43

Noli skrev:Förlåt, när jag skulle skriva rubriken så hade jag inte artikeln framför mig just då så att jag inte riktigt minns om hur rubriken löd så när jag upptäckte efteråt så var det försent att ändra rubriken.

Med vänlig hälsning Noli


Inget att be om ursäkt för, snarare jag som ska be om ursäkt som kanske utryckte mig lite bryskt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Alien » 2015-08-10 11:12:18

Jag känner med tjejen som plötsligt fick veta att hon var oönskad utan att hon själv förstod vad hon gjort för fel:

SR skrev:18-åriga Maria, som vi kallar henne eftersom vi vill att hon ska få vara anonym, var glad att ha fått ett fyraveckors feriejobb.

– Man får ju inga pengar annars på sommaren och jag har flera mål jag vill uppfylla, säger Maria.

Men det varade bara i två dagar. Den andra dagen blev hon utslängd på gatan. Orsaken var bristande social kompetens.

– Jag förstår egentligen ingenting. Jag vet inte om det var mig det är fel på eller dem, säger hon. Maria har gått på utredning för autism och läkarna vill sätta den diagnosen.
---
– De sa att jag skulle ut, att ingen gillade min personlighet. Jag blev ledsen och tänkte att hatar verkligen alla mig?, säger hon.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6218351

Vad hon behövt få veta är inte att "ingen gillade hennes personlighet" (hur ska man ändra sin personlighet?), utan konkreta exempel på när hon sagt fel saker. Man ska inte behöva veta att man som person är fel utan vad man gjort fel. Det är ju förödande för ens självkänsla och självförtroende att få veta att man är helt omöjlig.

När hon började gråta säger hon att hon blev kallad barnslig och att de hotade med polis när hon inte ville gå, utan stanna och jobba.

Hon fick sedan höra att inget annat jobb fanns till henne, hon fick söka på egen hand. Vilket hon också försökte med. Utan lycka.


Nej, förutom att antagligen nästan alla sommarjobb redan var tillsatta så gjorde förstås samma bristande sociala kompetens att hon inte fick något nytt sommarjobb.

Jag funderar också på om det var de gamla som blev stötta och sårade av vad Maria sade. Vilket förstås visar att hon inte passade just där. Eller om det var de andra anställda som tog illa upp, i så fall finns det ju väldigt få jobb Maria kan få. Har ju läst om aspergare som arbetat inom åldrings- och sjukvården, där de gamla/sjuka har gillat hen (för att hen varit extra omsorgsull), men andra anställda frusit ut hen (för att de tycker att hen är för "duktig" el för att hen inte kan småprata och vara social inom arbetsgruppen).

Till exempel kan det vara svårt att förstå att man inte säger allt man tycker. Att vissa saker kan såra.


Har man autism/AS bör man alltså hålla tyst och inte säga något i onödan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav slackern » 2015-08-10 12:57:12

Alien skrev:Vad hon behövt få veta är inte att "ingen gillade hennes personlighet" (hur ska man ändra sin personlighet?), utan konkreta exempel på när hon sagt fel saker. Man ska inte behöva veta att man som person är fel utan vad man gjort fel. Det är ju förödande för ens självkänsla och självförtroende att få veta att man är helt omöjlig.


Sådant hinns inte med sommarjobbare, så ser den bistra verkligheten ut. Skulle budgeten ha sett bättre ut skulle chefen kunnat ha ett timslångt samtal med henne men sådant har inte företagen eller kommunerna råd med längre, så det där kan du klandra samhället för med budgetar och effektiviseringar, samhället ser inte ut som det gjorde under 70-talet när alla fick plats och det var lugnttempo på arbetet.

Men helt klart rätt att hon fick sparken om hon inte dög till arbetet. Tycker snarare att chefen hade råg i ryggen.

Jag har själv fått sparken från ett gäng anställningar för att jag inte passade, inte fan är jag bitter eller arg för det utan har gått vidare med livet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav plåtmonster » 2015-08-10 13:39:49

Alien skrev:Vad hon behövt få veta är inte att "ingen gillade hennes personlighet" (hur ska man ändra sin personlighet?), utan konkreta exempel på när hon sagt fel saker.

Det där är viktigt. Men det är nog sådant som inte tas med i artikeln.

Alien skrev:Har man autism/AS bör man alltså hålla tyst och inte säga något i onödan.

Sedan undrar folk varför personer med Autism/Asperger är så tysta och "inåtvända". Men öppnas det upp så kommer pöbeln fram.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-10 13:49:05

Om man lyssnar på vad hon som fått avsluta sin anställning säger i intervjun hör man henne beskriva situationen som att hon fått gå p.g.a. problem i den sociala interaktionen med de övriga anställda.

Hon som fick sparken skrev:Men varför, sa jag? "Alla personaler här trivs inte och dom, dom tycker inte om din personlighet." Aha, sa jag, okej. Satt jag där en stund och tänkte lite: hatar verkligen alla folk mig? Nu, nu är det dags och sticka ut härifrån. Får jag inte sitta här inne? "Näe, stå ute och vänta." Är det så sträng chef? Och jag blir så ledsen.

Då var jag väldigt ledsen för att det är inte med mening man gör allting i livet. Det händer olika fel saker. Varför kan de inte förlåta en gång? Sen sa kommuns, hon som gedde mig jobbet, sa: "Tyvärr det finns ingen. Nu får vi gå ut härifrån så nu, om du vill, får du hitta en eget, nåt på ditt eget sätt då.".

Jag behöver dessa pengar och bara nu under sommaren för att det man får ju inget nu under sommaren och i sommaren har jag väldigt mycket som att satsa på: massa mål, och jag vill satsa på dessa men ibland kan dessa saker misslyckas som det gjorde nu att jag har inga pengar till dessa saker.


Ja alltså ifall hon inte varit den lämpligaste sommarjobbssökanden för att genomföra just det jobbet borde hon inte ha givits anställningen. Det borde ha framgått under arbetsintervjun om hon hade så stora problem att hon kunde sägas upp efter blott en arbetsdag. Det verkar ju som att den som höll i tillsättandet av den posten inte gjort sitt jobb. Kommunen bör se över kompetensen av den eller de som skötte arbetsintervjun av henne och eventuellt erbjuda dem fortbildning.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav slackern » 2015-08-10 13:53:11

Gripandekylig skrev:Om man lyssnar på vad hon som fått avsluta sin anställning säger i intervjun hör man henne beskriva situationen som att hon fått gå p.g.a. problem i den sociala interaktionen med de övriga anställda.

Hon som fick sparken skrev:Men varför, sa jag? "Alla personaler här trivs inte och dom, dom tycker inte om din personlighet." Aha, sa jag, okej. Satt jag där en stund och tänkte lite: Hatar verkligen alla folk mig? Nu, nu är det dags och sticka ut härifrån. Får jag inte sitta här inne? "Näe, stå ute och vänta." Är det så sträng chef? Och jag blir så ledsen.

Då var jag väldigt ledsen för att det är inte med mening man gör allting i livet. Det händer olika fel saker. Varför kan de inte förlåta en gång? Sen sa kommuns, hon som gedde mig jobbet, sa: "Tyvärr det finns ingen. Nu får vi gå ut härifrån så nu, om du vill, får du hitta en eget, nåt på ditt eget sätt då.

Jag behöver dessa pengar och bara nu under sommaren för att det man får ju inget nu under sommaren och i sommaren har jag väldigt mycket som att satsa på: massa mål, och jag vill satsa på dessa men ibland kan dessa saker misslyckas som det gjorde nu att jag har inga pengar till dessa saker.


Ja alltså ifall hon inte varit den lämpligaste sommarjobbssökanden för att genomföra just det jobbet borde hon inte ha givits anställningen. Det borde ha framgått under arbetsintervjun om hon hade så stora problem att hon på kunde sägas upp efter blott en arbetsdag. Det verkar ju som att den som höll i tillsättandet av den posten inte gjort sitt jobb. Kommunen bör se över kompetensen av den eller de som skötte arbetsintervjun av henne och eventuellt erbjuda dem fortbildning.


Jag vet att Stockholms kommun ger sommarjobb till skolungdomar, men tror att dom är mer arbetsmarknads åtgärder att kommunen lovar si och så många jobb att det är mer eller mindre lottdragning om vem som får jobben.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav plåtmonster » 2015-08-10 13:53:56

Hon som fick sparken skrev:"Alla personaler här trivs inte och dom, dom tycker inte om din personlighet."
Låter nästan som att eftersom hon inte höll med att stället var skit så blev hon utfryst.

slackern skrev:men tror att dom är mer arbetsmarknads åtgärder att kommunen lovar si och så många jobb att det är mer eller mindre lottdragning om vem som får jobben.
Så kan de upprätthålla skenet av att det är meritokrati som gäller :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompet

Inläggav Moggy » 2015-08-10 13:59:42

slackern skrev:Men helt klart rätt att hon fick sparken om hon inte dög till arbetet. Tycker snarare att chefen hade råg i ryggen.


Håller med. När jag läste den där artikeln så verkade hon ha varit helt omöjlig. Om det går så långt att chefer hotar med att ringa polis så är problemet större än några missförstånd och krångel. Det efter bara två dagar.

Ungdomar får alltid flera chanser och cheferna lår förstå att det tar ett tag för en ungdom att komma in på en arbetsplats för första gången. Om det blir så här efter två dagar så måste det ha varit stora problem som det inte fanns nån lösning på.

Helt rätt att låta henne gå på om hon inte dög till på jobbet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-10 14:06:38

plåtmonster skrev:
slackern skrev:men tror att dom är mer arbetsmarknads åtgärder att kommunen lovar si och så många jobb att det är mer eller mindre lottdragning om vem som får jobben.
Så kan de upprätthålla skenet av att det är meritokrati som gäller :P

Ja det fungerar nog så i flera kommuner. Jag har hört talas om liknande system i andra stockholmsförortskommuner. Det är ju jättedumt; ofta söks ju de här anställningarna av ungdomar som kan nöja sig med att tjäna 60 kr i timmen eller vad det nu är; de blir ju varken bättre förberedda inför framtida anställningsförfaranden eller mer motiverade av att skaffa goda betyg på det viset.

Det borde dessutom vara olagligt eftersom kommunen på så vis inte har tillsett att de köpt in den mest prisvärda tjänsten. Tänk om man skulle lotta vilken arkitektfirma man skulle anlita för att rita kommunens nya äldreboende. Då hade de riskerat att försätta alla kommuninvånare i miljardskulder till en treåring som designat ett modernistiskt sandslott för de gamla och vårdbehövande att bo i. Nej sommarjobb bör verkligen inte lottas ut.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Lyysa » 2015-08-10 20:16:36

Jag vet bara att sen jag "kom ut" med att jag hade Asperger Syndrom så förändrades sättet mina "medarbetare" såg på mig, på förskolan då. Men det är även det ett väldigt socialt jobb där man måste ha någon slags social kompetens. Och det var inte bara det att medarbetarna plötsligt blev något avvaktande vad det gällde mig, nej de började även ifrågasätta om jag hade gjort ett så bra val.

"Du vet att du måste vara social som förskollärare va? Det är inte bara att ta hand om barnen, du måste prata med föräldrarna och personalen."

Ja det vet jag. Men som jag har sagt upprepade gånger så är det småprat jag har svårt för. Jag har inget problem alls att arbeta i grupp vad det gäller skol- eller arbetsuppgifter för då vet jag vad jag ska prata om. Det jag har svårt för är pratet på fikarasten och sen när är det något man måste veta? Det är det knappast. Jag vet att man måste ha en bra relation med sina medarbetare men jag tycker faktiskt att NT människor kan gå till överdrift vad det gäller sånt här. De vill bara leta fel för att ha något att klanka ner på då de vet att jag har mer akademiska kunskaper än dem.

Sånt här irriterar mig. Inte för att jag vet vad hon gjorde fel men jag tycker ändå att de hanterade det hela fel med liksom nästan alla gör enligt mig.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav kiddie » 2015-08-10 22:10:12

Eftersom det av förklarliga skäl kanske inte talades om vad som blev fel kan jag bara gissa. Det måste nog ha blivit väldigt konstigt för jag har jobbat med gamla flera gånger och gjort massa missar som alla blev förlåtna och glömda. Dessutom kunde jag inte ens alla arbetsuppgifterna eftersom jag var för ung. I åldringsvården tillåter man ganska dåliga vikarier så vete fan vad hon gjorde.

Tycker synd om de gamla som ofta har oproffsigt folk hos sig (Som jag var en gång i tiden).

Sedan om det handlade om att hon blev utmobbad av de som jobbade är en annan sak. Har jag råkat ut för typ på vuxendagis. Gjorde allt "rätt", var trevlig med alla men folk råkade bara hata mig gemensamt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Eeira » 2015-08-10 23:02:43

kiddie skrev:Sedan om det handlade om att hon blev utmobbad av de som jobbade är en annan sak.
Det verkar dessbättre inte som att hon blev mobbad. Det tycks snarare ha kommit som en överraskning för henne att det inte fungerade.

"Jag förstår egentligen ingenting. Jag vet inte om det var mig det är fel på eller dem."

Kommunen menar att hon sa "flera olämpliga saker på äldreboendet". Eftersom de sa upp henne efter bara två dagar bör det ha handlat om rejäla övertramp. Vi får nog bara veta delar av historien, men kommunen kan ju inte hänga ut henne (och kanske även åldringarna / övrig personal) genom att i detalj redogöra för problemen.

Givetvis är det synd om 18-åringen, men jobbar man med människor måste man ha vissa sociala färdigheter. Jag får inget intryck av att hon ens nu efteråt förstått vad hon gjort för fel, vilket för mig är ett tecken på att hon inte var lämplig för jobbet.

Kommunen verkar ha skött uppsägningen dåligt, men som alltid får man ta i beaktande att vi bara får höra ena sidan. Kanske försökte de förklara det olämpliga i hennes handlingar, men fick inget gehör? Det låter ganska extremt att hota med polis för att få henne att lämna arbetsplatsen. Givetvis kan det handla om en väldigt osympatisk chef, men det kan också vara ett tecken på att det kan vara svårt att nå fram till 18-åringen i en vanlig diskussion.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav plåtmonster » 2015-08-13 3:07:42

Eeira skrev:Kommunen menar att hon sa "flera olämpliga saker på äldreboendet". Eftersom de sa upp henne efter bara två dagar bör det ha handlat om rejäla övertramp.

Eller så är det högsta fikahönset som fått fnatt. Om det nu är saker som är sagda som är grunden till uppsägning så kan de gott dokumentera vilka dessa är. Alltså om man får vara lite cynisk. Så är det en arbetsplats med gamla klienter som har en äldre kodex. Underbetald, lågutbildad personal med tillhörande enspårig social sfär. Det är väldigt mycket praktiskt och inte så mycket tänka. Det är som upplagt för en massa idiotiska intriger. Är man intelligent, välutbildad eller på AS/AD(H)D skalan skall man nog undvika sådana sociala träsk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick sparken från sommarjobbet - bristande social kompetens

Inläggav Pikachu » 2015-08-13 3:22:24

Moggy skrev:
slackern skrev:Men helt klart rätt att hon fick sparken om hon inte dög till arbetet. Tycker snarare att chefen hade råg i ryggen.


Håller med. När jag läste den där artikeln så verkade hon ha varit helt omöjlig. Om det går så långt att chefer hotar med att ringa polis så är problemet större än några missförstånd och krångel. Det efter bara två dagar.

Ungdomar får alltid flera chanser och cheferna lår förstå att det tar ett tag för en ungdom att komma in på en arbetsplats för första gången. Om det blir så här efter två dagar så måste det ha varit stora problem som det inte fanns nån lösning på.

Helt rätt att låta henne gå på om hon inte dög till på jobbet.
Håller med, empatilösa personer kan vara väldigt elaka. Man kan inte ha parkinsonmänniskor för hjärnoperationer. Bara bra för henne att få veta att hennes personlighet är åt helvete, så att hon kan bättra sig.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in