Fexeus bok om att tolka signaler m fl boktips

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fexeus bok om att tolka signaler m fl boktips

Inläggav Aspiesmurfen » 2007-11-28 15:53:30

Någon som läst Fexeus bok?
Provläs ett kapitel och kolla själv!

LÄNK


----------------------------

Moderatorn:

Tänk på att långa länkar förstör sidan.
Fixat lång länk.
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:04:40, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Re: Frexeus bok om att tolka signaler

Inläggav Alien » 2007-11-28 18:58:32

Aspiesmurfen skrev:Någon som läst Fexeus bok?
Provläs ett kapitel och kolla själv!

http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False


Jag såg programmet Hjärnstorm på TV med honom, det var verkligen intressant: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=71564

Så jag vill gärna läsa hans bok också, hoppas de har den på biblioteket. Eller kanske ge nån som julklapp?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:04:40, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav md2perpe » 2007-11-28 23:10:44

Jag var med jobbet och hörde honom lajv. Han tog upp folk ur publiken och utförde "tankeläsning" och annat. Jag önskar dock att han visat mer hur man skulle kunna utnyttja kunskaperna för att utläsa andras avsikter.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Boktips

Inläggav Frulle » 2008-06-14 0:07:40

Hej. Tänkte bara rekomendera två böcker som jag läser just nu.

1. Konsten att läsa tankar - av Henrik Fexeus (tappat prislappen)
2. KBT - en självhjälpsbok - av David Burns 399:-
3. Look Me in the Eye: My Life with Asperger's av Robison, John Elder

Jag har läst ungefär hälften i den första boken, och börjat på den andra (KBT).

Den första boken handlar om människor och tar upp bl.a. ansiktsuttryck. Jag tror att det kan hjälpa en att förstå människor lite bättre. (notera ordet _lite_ dock. men _lite_ kan också vara hjälpsamt).

Den andra boken tar upp lite tekniker som man kan använda för att själv kontrollera/behandla ångest och depression. Jag har inte hunnit läsa så lång i boken ännu, men den verkar lovande.

Böcker kostar ju pengar. Om ni vill lägga ut pengar på den första boken så rekomenderar jag den. Den andra boken rekomenderar jag trots att den kostar 399:-.

Den tredje boken har jag inte själv läst, men funderar på att kanske göra det. Jag kan citera bokbeskrivningen: "Look Me in the Eye" is the moving, darkly funny story of growing up with Aspergers at a time when the diagnosis simply didnt exist. A born storyteller, Robison takes readers inside the head of a boy who teachers and other adults regarded as defective. Its a strange, sly, indelible account; sometimes alien yet always deeply human.".

Det som inspererar mig att läsa den boken är själva författaren. Jag såg en video någonstans (youtube tror jag) med en intervju av författaren på någon nyhetssändning.

När jag ändå håller på å rekomendera saker skulle jag kunna rekomendera Omega-3 kapslar. Själv tar jag Eskimo-3 då den inehåller minst miljögifter (PCB) källa: http://www.omega-3.se, och håller bäst mot oxidering (samma källa). När jag tog omega-3 förut kände jag possitiva effekter. Jag har nylilgn börjat ta omega-3 igen, men är inte säker på om jag känner någon direkt possitiv effekt. Just nu utgår jag ifrån de forskningsstudier (som isåfall kan ha mer rätt än min känsla) där omega-3 har visat sig a mycket goda effekter, nämligen bättre utveckling hos barn i skolan och ökad grå vävnad i hjärnan (den grå vävnaden utgör den kognitiva funktionen).

Tipsa gärna om fler böcker!

Tråden kanske redan finns. Såg att det fanns gamla liknande trådar. Ska man skriva i dom istället?

Moderator: Slog ihop två trådar.
Senast redigerad av Frulle 2011-05-04 14:21:42, redigerad totalt 1 gång.
Frulle
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-05-18

Inläggav Alien » 2008-07-03 18:39:02

"Konsten att läsa tankar" har jag hemma men har inte läst ännu. Robisons bok verkar intressant, men jag tycker det tar så lång tid att läsa på engelska.

Kan rekommendera romanen "Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho.

Lite intressanta, ibland aspiga, citat:
”Hon sa att hon varken var lycklig eller olycklig och därför stod hon inte ut längre.”

”Galen är den som lever i sin egen värld. Som schizofrena, psykopater och amniker. Med andra ord, folk som är annorlunda.”

”Jag vill fortsätta vara galen och leva mitt liv som jag vill, inte så som de andra vill.”

”Galenskap är oförmåga att kommunicera sina tankar. Som om du befann dig i ett främmande land och såg allt, förstod vad som pågick omkring dig, men inte kunde förklara dig eller få hjälp, för du förstod inte språket som de talade där. Så har väl alla känt någon gång. På ett eller annat sätt är vi alla galna.”

”Vad är verkligheten? Verkligheten är det majoriteten har ansett och anser att den ska vara. Inte nödvändigtvis den bästa och inte heller den mest logiska, det är den verklighet som har formats av den kollektiva viljan.”

Har skrivit en lååång artikel om boken under Artiklar (veronika-bestammer-sig-for-att-do-av-paulo-coelho-t22368.html).

Frågan är om man ska hänga på en gammal tråd el skapa en själv? I förra fallet blir det kanske jättelånga trådar som ingen orkar läsa till slut, i andra fallet en massa nya trådar. Så svaret blir väl att man får göra som man vill. Nu hängde jag på din.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:21:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-07-05 9:54:12

Konsten att läsa tankar står på min lista över böcker jag ska läsa. Just nu läser jag "Konsten att vara snäll". Inte så mkt. nytt, desto mer bekräftande & tänkvärt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:21:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lime » 2008-07-12 15:42:59

Krigarsjäl, du som verkar vara lite litterärt bevandrad borde läsa boken:
"Slotten i skogen" av Norman Mailer, det är en fiktiv berättelse om Adolf Hitlers barndom, men det är inte Adolf som är huvudpersonen utan hans pappa Alois, bered dig på en skräckfärd ner till sexualpsykologins och psykoanalysens källarvåningar.... :idea:
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in