Fenomenet "incels" - Vanligt bland aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 19:19:08

antonius skrev:Men det är ju ett fossilt tänkande lika omodernt som bensinbilar, det är bara en kort tid i människans existens som det har varit specifika arbetsfördelningar, typ sen man började härja mer religioner hit och dit.


En kort tid i människans existens? :) Jag tycker inte att tusentals år är en kort tid. Vi har levt som vi lever nu en kort tid. Och jag säger inte att vi ska leva så där nu, jag nämnde bara några enkla fakta om hur det har varit under mycket lång tid. Och att vi möjligens fortfarande kan ha dessa instinkter och könsroller djupt inom oss någonstans. Det var allt jag försökte säga.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Alien » 2022-07-10 19:26:20

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Könsorgan? Det är kattmössor! Jag tror männen bar dem just på kvinnodagen.


Okej, jag har inte hört någon kalla det kattmössor förut.

"Byggnads styrelse består inte av en enda kvinna. Men det väger styrelsens 15 män idag, på kvinnodagen den 8 mars, upp med att bära rosa "fitthattar", eller "pussy hats" som de själva kallar det. Man gör det av "solidaritet" till kvinnor, heter det i ett pressmeddelande".

https://news.cision.com/se/byggnads/r/b ... -,c2210742


Här nämns det (min fetning):
För vi i Byggnads jobbar hårt med jämställdhet och även andra frågor som rör mänskliga rättigheter. Jämställdhet är ett av våra prioriterade områden, antaget av våra medlemmar på kongressen 2014.

Då beslutade vi också att andelen kvinnliga medlemmar ska öka från en procent till minst fem procent 2022. Så detta är frågor som vi brottas med dagligen. Inte minst nu i avtalsrörelsen.

Kanske är det där skon klämmer? Att avtal inte gör sig lika bra på bild som ett gäng män i rosa mössor med kattöron?
https://news.cision.com/se/byggnads/r/b ... -,c2210742

Det kan vara en ordlek. Kissekatt heter ju "pussycat" på engelska.
Spoiler: visa
Sedan har ordet också blivit slang för kvinnans könsorgan. Och eftersom det tyvärr skrivs mer om könsorgan (all porr) än om gulliga kissekatter så har folk glömt bort den ursprungliga betydelse.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 19:30:39

Alien skrev:
Skogkatt skrev:
Alien skrev:Könsorgan? Det är kattmössor! Jag tror männen bar dem just på kvinnodagen.


Okej, jag har inte hört någon kalla det kattmössor förut.

"Byggnads styrelse består inte av en enda kvinna. Men det väger styrelsens 15 män idag, på kvinnodagen den 8 mars, upp med att bära rosa "fitthattar", eller "pussy hats" som de själva kallar det. Man gör det av "solidaritet" till kvinnor, heter det i ett pressmeddelande".

https://news.cision.com/se/byggnads/r/b ... -,c2210742


För vi i Byggnads jobbar hårt med jämställdhet och även andra frågor som rör mänskliga rättigheter. Jämställdhet är ett av våra prioriterade områden, antaget av våra medlemmar på kongressen 2014.

Då beslutade vi också att andelen kvinnliga medlemmar ska öka från en procent till minst fem procent 2022. Så detta är frågor som vi brottas med dagligen. Inte minst nu i avtalsrörelsen.

Kanske är det där skon klämmer? Att avtal inte gör sig lika bra på bild som ett gäng män i rosa mössor med kattöron?
https://news.cision.com/se/byggnads/r/b ... -,c2210742

Det kan vara en ordlek. Kissekatt heter ju "pussycat" på engelska.
Spoiler: visa
Sedan har ordet också blivit slang för kvinnans könsorgan. Och eftersom det tyvärr skrivs mer om könsorgan (all porr) än om gulliga kissekatter så har folk glömt bort den ursprungliga betydelse.


Ja, jag kan fortfarande inte hela det svenska språket tyvärr. Jag vet inte om "fitthattar" kan ha en annan betydelse. I Norge betyder det bara en sak. Här i Norge har vi hela tiden trott att svenska män bar könshattar. De skrev till och med det i VG, Norges största tidning. Det var där jag såg det. Vi norrmän skrattade lite åt det minns jag. :-)005

Men då förstår jag inte hur de hattarna hade något med kvinnor att göra. Kattöron? De säger att de bar hattarna för att visa solidaritet med kvinnor. Det förstår jag inte då, hur det fungerar. Jag tycker att de visar mer solidaritet med katter då.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-10 20:52:45

Mössorna ifråga ska efterlikna kvinnliga könsorgan, tror det ska föreställa livmoder och äggstockar? Ordvitsen är väl om någon översatt till kattmössa. Katter har inte med saken att göra.

Vaniljflickan skrev:
verbatim skrev:Ett av de främsta exemplen på könsroller är att mannen tjänar familjens uppehälle. Självklara normer är ofta just outtalade.


Vet inte dock just hur många som erfar detta, jag har inte erfarit det kan jag säga dig.


Det var väl typ under 1950-talet som kvinnor inte förvärvsarbetat ens i lägre samhällsklasser. Annars har kvinnor alltid arbetat.

Mannen som familjeförsörjare är för många en del av den manliga identiteten. Visst kan man kalla det för könsroll. Isåf en som inte många idag lever efter ... även om många män fortfarande har svårt för tanken att gänga sig med en kvinna som tjänar mer än han gör. Det brukar iofs fixa till sig när kvinnan blir barnledig.

Inte för att jag vet vad detta har med incels att göra. Världsbilden med naturgivna könsmönster är rätt mycket Jordan Peterson och tja. Att följa honom är säkert mer hälsosamt än att skaffa en incel-identitet men imitera inte hans köttdiet. Man blir sjuk av den.

Incel-världsbilden är att kvinnor sitter på nåt slags sexuellt kapital, på en makt. Den bygger på att kvinnor inte är sexuella varelser utan det hela är nåt slags makt-transaktion.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-10 21:00:45

slackern skrev:
verbatim skrev:
Vaniljflickan skrev:
Ja, den upplevelsen kan jag känna igen mig i, att som kvinna känna sig som ett objekt som är skapat för att ställa upp på mannens önskemål och ens kännande eller andra mänskliga egenskaper och behov är bara jobbiga omständigheter att förhålla sig till, gärna undvika.

Håller också med dig om att det finns mycket annat som är mer meningsskapande än att försöka få sex. Jag ogillar inte sex eller närhet alls heller! men, jag vill inte ha det med människor som utnyttjar mig.


Mannen är i sin tur ett objekt som är skapad för att försörja fru och barn. En man utan jobb/pengar är ingen riktig man och därmed ingenting värd.

Varje mynt har två sidor. :-)056


Glöm ej heller bort att du måste vara vältränad och ha en tvättbräda till mage eller sexpack utan det är du ingen man. :lol:

...och kunna prata för sig, smöra och ljuga om att man inte alls är intresserad av sex men mycket intresserad av diverse känslor och annat pladder.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-10 21:07:19

Vaniljflickan skrev:Tror hellre att man vill bli mött i sina verkliga behov som går på djupet. Det tror jag de allra flesta människor vill någonstans.

De flesta kvinnor kanske/möjligen.

På de (få) killar jag talat om sånt här med, och det är få just för att många killar inte har något behov alls att prata eller ens fundera på sånt, tycks det som att flertalet tycka att det optimala skulle vara få knulla lite ibland utan krångel och drama och sen i övrigt få vara ifred och syssla med sina intressen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-10 21:18:59

Marjatta skrev:Incel-världsbilden är att kvinnor sitter på nåt slags sexuellt kapital, på en makt. Den bygger på att kvinnor inte är sexuella varelser utan det hela är nåt slags makt-transaktion.

I princip all mänsklig interaktion innebär om inte en makt-transaktion (ett begrepp jag hoppas jag förstår trots att jag inte hört det tidigare), så iallafall en maktbalans och ett utbyte av de fördelar de inblandande parterna kan ge de andra.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Richard » 2023-04-09 6:07:21

P3 Dokumentär har gjort en dokumentär om Elliot Rodger; https://sverigesradio.se/avsnitt/incelr ... s-massmord
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in