Fel vänner, ringde polisen ikväll :/

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fel vänner, ringde polisen ikväll :/

Inläggav Chrilleb » 2010-12-14 19:58:20

Hej, brukar träffa några kompisar över lite öl och en pizza ibland, vi har träffats förut och allt brukar vara frid och fröjd. Denna gång så träffade jag en kompis och hans kompis, varav båda sov över hos mig ( en kille kom klockan 1.00 på natten med lite öl ) och jag tyckte att det kunde vara kul om han kom, för själv hade vi inget hemma. Tiden gick och vi började dricka lite starköl, med tiden så blev en kompis allt högljuddare och högljuddare samtidigt som han spelade musik på Youtube ( Det var tydligen nån finsk artist som var stor i Finland som nyligen tragiskt hade gått bort ).
Jag bad honom sänka volymen för jag ville inte bli vräkt, sa jag...och han lyssnade...men bara för ett kort ögonblick, sen höjde han igen , allt för att psyka mig. Tiden gick lite till och jag la mig på sängen för jag vill e bara att han skulle gå så jag kunde få pusta ut lite. Han frågade om han kunde låna lite pengar, och det fick han ( snäll som jag är ) men han fortsatte att gapa och skrika samt så måttet till slut var rågat, jag sa att jag vill att ni går nu , för jag mår inte bra, även där dröjde han med att både klä på sig mera kläder och göra sig iordning för att gå, då sa jag: jag kommer gå vidare och ringa polis då, och ringde, men precis då gick dessa personer, det sista jag såg var oxå att han muddrade och hällde upp och ner på min spargris men då höjde jag bestämt rösten och sa: Nej ! ( Vet inte om han tog något, för jag var ute i trapphuset och ringde, samtidigt som dessa "mina vänner" gick igen.


Har nog aldrig upplevt nåt så jobbigt psykande från nån annan!!


Hur ser ni på det inträffade ? Skulle ni fortsätta vara vän med denna person ?


Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Zombie » 2010-12-14 20:00:02

Helt oacceptabelt. Han vill uppenbarligen inte vara vän med mig. Så nej!
Senast redigerad av Zombie 2010-12-14 20:00:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Fenren » 2010-12-14 20:00:20

inte med den högljudde jobbiga personen, nej.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Pemer » 2010-12-14 20:00:47

Inte jag heller.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Parvlon » 2010-12-14 20:11:24

Hade ett liknande möte en gång, en "kompis" ville låna pengar så jag sa till honom att han kan ta de som ligger på golvet och under soffkuddarna (mest enkronor). Hade han rört min spargris så skulle jag dock sparkat han i magen. :lol:
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav buffel » 2010-12-15 0:20:38

Frågan är om någon av dessa två är värda din vänskap. Mitt svar skulle vara NEJ! Det finns bättre människor att lägga din energi på och som skulle behandla dig med mycket större respekt.
Hade vän nummer ett, som var där först, brytt sig om dig så hade han hjälpt dig ur denna situation genom att kasta ut den andre.
Usch och fy! Ingen ska behöva bli behandlad så som du blev. Tycker verkligen att du ska berätta hur du kände och att du vill bryta kontakten, för det finns som sagt andra som är mer värda din vänskap.
Hoppas du orkar vara stark och säga ifrån, håller tummarna för dig.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2010-12-15 0:27:13

NEJ.

Extra ruttet av din kompis att släpa med nån som beter sig sådär. Det borde ha varit hans ansvar att se till att hans kompis skötte sig.

Om han kan fortsätta vara din vän? Tja, då krävs det en jävligt bra ursäkt och att han verkligen visar hur ledsen han är. Det funkar inte bara att allt är som förr och att ni träffas och att han ber om ursäkt. Betydligt mer än så krävs.

Fast en del tycker ju att fylla ursäkta det mesta och att man kan komma undan med "Jaja, men vi var ju fulla".
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kattpappa » 2010-12-15 0:31:53

Nej, håll sådant folk på behörigt avstånd. Släpp inte in dom i ditt hem en gång till, skall ni ses så gå ut eller gå hem till din kompis. Jag tycker att båda två betedde sig lågt, blir arg när jag tänker på det. Låt ingen utnytja din godhet och din snällhet, ge det till människor som förtjänar den, promise?

mvh, Kattpappa
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 2:17:38

Mest troligen så hade jag börjat slåss om någon betedde sig på ett liknande sätt mot mig. Ett dammsugarrör eller en tallrik hade nog gett ifrån sig vackra ljud i ett sådant läge. "Slå slå slå" hade jag nog resonerat.

Svaret är: Nej. Jag hade inte velat vara vän med en sådan person.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Fel vänner, ringde polisen ikväll :/

Inläggav ufo » 2010-12-15 3:12:06

Chrilleb skrev:Skulle ni fortsätta vara vän med denna person ?
Inte en chans.
En vän kan man lita på. Idioter som bara ställer till elände för en är inga vänner.

Den högljuda skulle va rökt för all framtid. De andra skulle krävas en BRA förklaring innan jag skulle acceptera dem igen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav atoms » 2010-12-15 4:12:06

Nej, det låter som en vansklig vänskap där du riskerar att få ställa upp för att andra ska kunna utnyttja din vänlighet. Det kan kosta mer än vad det smakar. Jag vet hur svårt det är att säga nej till folk som vill låna pengar så dessa ska du nog inte träffa igen. Möjligtvis den av dem som du känner bäst.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18061
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav outzaidur » 2010-12-15 7:41:49

det finns inget krav att man ska vara vän med allt och alla.

vissa människor bör man hålla sig borta ifrån. permanent.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-15 7:44:51

Kanske dags att sluta vara naiv nu?

Spargris...är du 10?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav DIProgan » 2010-12-15 13:27:37

Hyffsat uppenbart att de inte ser dig som vän utan bara som någon att utnyttja.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-15 13:31:48

Ja, det är bara idiotiskt att tro gott om alla. En del vill ha det till att det är godhjärtat eller på annat vis nobelt att tro gott om alla men jag kallar det korkat.

Snäll stavas D-U-M.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-15 13:32:45

Jag har haft sådana där kompisar. Skulle inte acceptera det idag. Han hade fått en stekpanna i huvudet, seriöst alltså. Sedan hade jag slängt ut honom i snön och ringt polisen. "Det ligger en fylltratt i snödrivan härute".
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Theone » 2010-12-15 14:22:05

Ja vist har man haft idioter hemma hos sig några gånger förr i tiden, en snodde mitt snabbkaffe som jag inte ens gillade och tänkte slänga, så han hade fått det om han frågat. Efter det så städa han hela min lägenhet när jag var borta och krävde mig på alkohol som betalning, en kompis hade hand om lägenheten så han släppet in snabbkaffe tjuven. Ja sa det att han ska vara borta när jag kommer hem annars åker alla ut, så han åkte ut och fick inte vara i min lägenhet efter det (vilket tog hårt på han)

Att flytta runt på mina grejer när man är en kompis tjuv är nog inte det klokaste man kan göra, speciellt inte om man dessutom kräver något för det.

Hade någon tagit mina pengar framför minna ögon då hade han fåt ett tillhygge i huvudet, fast troligtvis så hade jag redan vid musik höjningen slängt ut han med huvudet före. Inte för att jag är en sådan som inte själv spelar hög musik, utan för att det är jag som bestämmer i mitt hem, har jag sagt att det ska vara tyst då ska det också vara tyst (det där är jag jättenoga med)

Mvh
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Chrilleb » 2010-12-15 14:51:26

Tack återigen för mycket kloka svar, insikten efter dessa blir att han kommer ALDRIG in i mitt hem igen när han beter sig som den värsta idiot jag mött ( även fast han är full ) , han måste veta sina gränser och inte bara utnyttja.


He, kommer att tänka på det som ligger i bakgrunden är rösterna, jag KAN inte göra nåt dumt för då kommer känslan att jag SJÄLV ska bli hämtad av polis, det är så himla jobbigt det här med att jämt eller oftast förlora. Måste lära mig bli...mera bestämd.


I ett svar ovan så berättade en person att personen som väsnades skulle få en stekpanna i huvet, då kommer känslan att jag skulle bli anmäld på misshandel :( urjobbigt detta med rösterna, men...det bästa är att jag varit hos öppenvården häromdan och fått mera medicin utskrivet :)


Nästa sak som dyker upp i huvet var att vän 1 ( han den snälla ) psykade mig, när fjärrkontroller plöstligt låg på golvet, jag frågade alla: varför ligger den här här ? Inte med att skrika utan med en bestämd ton bara, fick väldens dummaste svar som löd: Ja varför har DU lagt den där. Detta känner jag igen i och med de person som bara vill testa en, han den snälla person kommer om han fortsätter oxå värderas lägre i mina ögon fast jag både tycker han är söt och härlig annars.



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Chrilleb » 2010-12-15 14:55:03

ja Krigarsjälv, jag är visst lite dumsnäll, men efter detta kan jag ändra mig ;)



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-15 15:03:18

Chrilleb skrev: I ett svar ovan så berättade en person att personen som väsnades skulle få en stekpanna i huvet, då kommer känslan att jag skulle bli anmäld på misshandel :(
Sådan var jag när jag var yngre. Jag försvarade mig inte ens när jag blev misshandlad. Bara stod /låg där och lät mig bli slagen. För jag ville ju inte själv bruka våld, bli ovän med någon, bli skadeståndsskyldig etc.

Men så har jag gjort upptäckten att man kan bete sig typ hur som helst utan att någonting händer. Det är inte farligt att säga ifrån, hota folk, skrika åt dem, be dem fara åt helvete med mera.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Chrilleb » 2010-12-15 15:12:01

Tillägg:



Jag sa till mina "vänner" oxå att jag vill inte ha ett samtal ifrån värden som säger att det var visst stökigt hos dig igår, eller bli vräkt.



Jag undrar, hur långt ska det gå till vräkning, man får väl brev om sånt, eller ett samtal ? Skulle jag nånsin få ett sånt brev eller samtal lovar jag att dessa personer utesluts ifrån min kontakt. Kommer trycka upp brevet under näsan på dem.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Glimma » 2010-12-15 16:44:49

Chrilleb skrev:ja Krigarsjälv, jag är visst lite dumsnäll, men efter detta kan jag ändra mig ;)



Mvh
C


Var det en medveten felstavning? Vad säger du om det Krigarsjäl? En underbar felstavning i vilket fall. Och därmed menar jag inte att vara elak mot dig Krigarsjäl. Det blev bara en så komisk felknorr på det hela.

Håller med om att honom ska du nog undvika att träffa framöver. Det ingår ju i våra kriterier att det finns de som är naiva. Trots att jag medvetet verkligen gått inför att träna bort naiviteten så trillar man dit ibland iaf. Alltid lika jobbigt! Men men! Bara att lära sig & gå vidare. Förhoppningsvis!
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav ufo » 2010-12-15 17:00:41

Chrilleb skrev:Jag undrar, hur långt ska det gå till vräkning, man får väl brev om sånt, eller ett samtal ?
En vräkning kräver upprepade störningar som har lett till klagomål.

Så du kan nog lugna dig :wink:
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-15 17:21:51

Har du dessutom ringt polisen för att bli av med dem så har du ju gjort vad du kunnat för att undvika störningen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in