Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav alixha » 2016-08-29 20:49:47

Migrationsverket har på ett år fått 500 nya asylhandläggare, men en betydligt sämre produktivitet som enligt en revisionsrapport beror på fler "curlade 80-talister" bland de anställda.

• De vill ha snabba förändringar och att karriären ska gå fort, "annars tröttnar de".
• De tycker sig inte få nog med stöd i arbetet. Utvecklingssamtalen räcker inte till. De känner sig inte sedda. Fler behöver stödsamtal efter möten med traumatiserade flyktingfamiljer.
• De sätter inte alltid juridiken i fokus, ofta lägger de mer vikt vid mänskliga rättigheter.
• Det finns handläggare som vägrar fatta avvisningsbeslut eftersom "empatin går för långt" och "beslutsångesten blir dem övermäktig".


http://www.sydsvenskan.se/2016-08-26/fa ... 0-talister


Vad säger ni, beror det på att 80-talisterna har blivit curlade eller tror ni att det är något annat?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav slackern » 2016-08-29 21:18:21

Något måste det ju bero på.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Julianus » 2016-08-29 21:33:19

Vad menas med "curlade"? Jag känner inte igen uttrycket.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Moggy » 2016-08-29 21:51:27

Julianus skrev:Vad menas med "curlade"? Jag känner inte igen uttrycket.


Bortskämda. Typ. En uppväxt utan motgångar för att föräldrarna gav dom allt, hjälpte till med allt. Föräldrarna gav dom skjuts till allt, köpte alla prylar och märkeskläder och började bråka med lärare för att få bra betyg när ungen hade skolkat och latat sig i skolan. Curlade är en liknelse med hur man springar framför och borstar isen i Curling. Föräldrarna är de som borstar och ungen är stenen. När dom kommer ut i arbetslivet klarar dom inte av nåt och är överkänsliga och börjar grina för motgångar. Tror att man kna anmäla alla som är taskiga istället för att lösa problemen själv. Hör väl lite ihop med begrepp som lättkränktas kör.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav snuggelhund » 2016-08-29 22:28:01

Revisionsrapporten har fått kritik. Tydligen lägger man stor vikt vid anekdoter, vilket visas i ovanstående citat.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav nallen » 2016-08-29 22:33:25

Man frågar sig ju hur svårt det kan vara att bara stämpla "AVSLAG" på alla ärenden som läggs framför en. :-)063
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Alien » 2016-08-30 0:23:15

På 1990-talet fattade en handläggare på Migrationsverket tre asylbeslut per vecka. För nio år sedan låg produktionen på två beslut per vecka. Men under den nuvarande flyktingkrisen har handläggarna bara fattat ett enda asylbeslut per vecka.
Då spelar det mindre roll att antalet asylhandläggare tredubblats sedan 2012.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-26/fa ... 0-talister

Det kan ju inte enbart bero på den "curlade generationen". I så fall skulle det vara ett problem på alla myndigheter och företag, inte bara på Migrationsverket.

Det kan ju bero på att det kommit för många nya och oerfarna. Jag misstänker också att de har dubbla krav på sig. Åes ska de följa lagen, dvs låta dem med asylskäl på asyl (oavsett vad det kostar Sverige) och dem utan tillräckliga asylskäl utvisas (oavsett hur synd det kan vara om dem). Åas finns det säkert också tryck från politiker om att vara hårda i tolkningen och trycka från humanitära organisationer om att vara mindre hårda. Media är på hugget. Dessutom så ändras reglerna. Det som var rätt förut är fel idag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Alien » 2016-08-30 0:24:07

nallen skrev:Man frågar sig ju hur svårt det kan vara att bara stämpla "AVSLAG" på alla ärenden som läggs framför en. :-)063

Vilket vore mot lagen. Du är alltså för att statliga ämbetsmän ska bryta mot lagen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav nallen » 2016-08-30 0:26:07

De är problem på andra ställen och företag. Fladdrar omkring som flugor på LSD och saknar helt uthållighet att lära sig jobbet de anställts för.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav nallen » 2016-08-30 0:27:30

Alien skrev:Du är alltså för att statliga ämbetsmän ska bryta mot lagen.

I det här fallet, när lagen håller på att orsaka landets undergång, självklart ja.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav snuggelhund » 2016-08-30 1:06:16

Alien skrev:
På 1990-talet fattade en handläggare på Migrationsverket tre asylbeslut per vecka. För nio år sedan låg produktionen på två beslut per vecka. Men under den nuvarande flyktingkrisen har handläggarna bara fattat ett enda asylbeslut per vecka.
Då spelar det mindre roll att antalet asylhandläggare tredubblats sedan 2012.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-26/fa ... 0-talister

Det kan ju inte enbart bero på den "curlade generationen". I så fall skulle det vara ett problem på alla myndigheter och företag, inte bara på Migrationsverket.

Det kan ju bero på att det kommit för många nya och oerfarna. Jag misstänker också att de har dubbla krav på sig. Åes ska de följa lagen, dvs låta dem med asylskäl på asyl (oavsett vad det kostar Sverige) och dem utan tillräckliga asylskäl utvisas (oavsett hur synd det kan vara om dem). Åas finns det säkert också tryck från politiker om att vara hårda i tolkningen och trycka från humanitära organisationer om att vara mindre hårda. Media är på hugget. Dessutom så ändras reglerna. Det som var rätt förut är fel idag.


Tror du är nåt på spåret.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Alien » 2016-08-30 1:18:29

nallen skrev:De är problem på andra ställen och företag. Fladdrar omkring som flugor på LSD och saknar helt uthållighet att lära sig jobbet de anställts för.


Det har alltid klagats på "dagens ungdom". Redan de gamla grekerna ...

Men just om "curlade 80-talister" finns det redan en tråd här: 80-talets-curlade-ungdomar-och-arbetslosheten-t32184.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Fenren » 2016-08-30 6:17:36

Alien skrev:
nallen skrev:Man frågar sig ju hur svårt det kan vara att bara stämpla "AVSLAG" på alla ärenden som läggs framför en. :-)063

Vilket vore mot lagen. Du är alltså för att statliga ämbetsmän ska bryta mot lagen.


De skriver ju att i princip så gör de nya det för de tycker att det är mentalt fel att inte godkänna.

Jag tror bekymret snarare är att man anställer folk med vänsterextrema tendenser som sen inte vill ge avslag.

Jag läste att godkännandekvoten gått upp från ca 60% till 93%. Även det tyder på att bekymret är inte att de är ungdomar, utan folk som jobbar där med en politisk agenda.
De är inte lojala mot myndigheten, utan mot sitt politiska engagemang.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav slackern » 2016-08-30 8:07:22

Fenren skrev:
Alien skrev:
nallen skrev:Man frågar sig ju hur svårt det kan vara att bara stämpla "AVSLAG" på alla ärenden som läggs framför en. :-)063

Vilket vore mot lagen. Du är alltså för att statliga ämbetsmän ska bryta mot lagen.


De skriver ju att i princip så gör de nya det för de tycker att det är mentalt fel att inte godkänna.

Jag tror bekymret snarare är att man anställer folk med vänsterextrema tendenser som sen inte vill ge avslag.

Jag läste att godkännandekvoten gått upp från ca 60% till 93%. Även det tyder på att bekymret är inte att de är ungdomar, utan folk som jobbar där med en politisk agenda.
De är inte lojala mot myndigheten, utan mot sitt politiska engagemang.


Du tror verkligen att vänsterextrema skulle få ett arbete på en statlig myndighet? Själv tror jag att dom gör en säkerhetskontroll utav sina anställda, men klart ni nationalister tycker ju att alla som inte är nationalister är vänsterextrema.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Toblerone » 2016-08-30 10:43:54

nallen skrev:De är problem på andra ställen och företag. Fladdrar omkring som flugor på LSD och saknar helt uthållighet att lära sig jobbet de anställts för.


Flyktingar och LSD? Det var något helt nytt. Nej, det har de säkert inte. Och vilka jobb de klarar av beror på utbildningsnivå. Det var nån artikel i metro idag om en kille från Syrien som är apotekare och ska in i arbetslivet i sitt yrke ganska snart. Samma sak var det med folk från f.d. Jugoslavien, Bosnien t.ex. Många var högutbildade och kom in i passande jobb ganska snabbt. Det är mycket svårare med riktigt lågutbildade. De har ingen studievana heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Huggorm » 2016-08-30 18:22:15

slackern skrev:Du tror verkligen att vänsterextrema skulle få ett arbete på en statlig myndighet? Själv tror jag att dom gör en säkerhetskontroll utav sina anställda, men klart ni nationalister tycker ju att alla som inte är nationalister är vänsterextrema.
Det finns många exempel på att vänsterextrema fått arbete inom myndigheter, det verkar inte vara minsta problem.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav slackern » 2016-08-30 18:24:22

Huggorm skrev:
slackern skrev:Du tror verkligen att vänsterextrema skulle få ett arbete på en statlig myndighet? Själv tror jag att dom gör en säkerhetskontroll utav sina anställda, men klart ni nationalister tycker ju att alla som inte är nationalister är vänsterextrema.
Det finns många exempel på att vänsterextrema fått arbete inom myndigheter, det verkar inte vara minsta problem.


Snälla nämn åtminstone en?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Wine » 2016-08-30 18:28:09

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:Du tror verkligen att vänsterextrema skulle få ett arbete på en statlig myndighet? Själv tror jag att dom gör en säkerhetskontroll utav sina anställda, men klart ni nationalister tycker ju att alla som inte är nationalister är vänsterextrema.
Det finns många exempel på att vänsterextrema fått arbete inom myndigheter, det verkar inte vara minsta problem.


Snälla nämn åtminstone en?


Rikspolischefen Dan Eliasson?

För Expressen återger Eliasson nu den händelse som ledde till att han sommaren 1979 ställdes inför rätta i Hedemora tingsrätt:

– Vi var några kompisar som var ute en kväll, hade festat, och konstaterade att en affärsinnehavare som vi inte tyckte var bra … Vi slog sönder en fönsterruta för honom. Och det var någon som såg det och då ringde polisen på måndag morgon hem till mina föräldrar och så fick man åka in och rodna och betala för den där rutan och sen dömdes jag för skadegörelse. Det var dumt gjort.

"Vi var väldigt vänster"

Vad hade fastighetsägaren gjort för att förtjäna detta?

– Ja … vi var väldigt vänster på den tiden och han var väl stans kapitalist … den rikaste. Jag tror att det i stundens ingivelse var det som det handlade om. Som sagt, inget man är stolt över i dag.

Polisutredningen visade att Dan Eliasson vid samma tillfälle hade krossat ytterligare en ruta på en bostadsfastighet i centrala Hedemora. Påföljden för de båda fallen av skadegörelse blev 60 dagsböter.


http://www.expressen.se/nyheter/dan-eli ... nsterruta/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav nallen » 2016-08-30 19:09:55

Toblerone skrev:Flyktingar och LSD?

Goddag yxskaft. Jag skrev om handlingsförlamade oerfarna handläggare på migrationsverket.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav Toblerone » 2016-08-30 20:28:55

nallen skrev:
Toblerone skrev:Flyktingar och LSD?

Goddag yxskaft. Jag skrev om handlingsförlamade oerfarna handläggare på migrationsverket.


Jag misstänkte också att det inte var konkret menat med LSD. Men jag trodde du pratade om flyktingarna som skulle börja jobba. Den förväxlingen var väl inte så konstigt, det stod ju inte så exakt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav ankhh » 2016-08-31 23:22:12

Från http://www.dn.se/nyheter/sverige/viktor ... ar-stalla/ (som egentligen handlar om något annat):

För övrigt. ..

... blev efterspelet till Migrationsverkets omtalade internrapport, där verkets bristande effektivitet skylldes på att ny personal född på 1980-talet var överkänslig och hade för stort bekräftelsebehov, lite ofrivilligt roligt.

Enligt ett fackligt ombud kände sig personalen både ”stött” och ”kränkt”. En ursäkt krävdes.

Av alla tänkbara sätt att motbevisa själva anklagelsen var just den reaktionen kanske inte den bästa.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Färre asylbeslut - Curlade 80-talister

Inläggav nallen » 2016-09-01 20:41:24

Jag såg det där också... lite humor är det allt. :-)005
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in