Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-02-07 18:39:23

Den där känslan då det tar stopp i vardagen, det där osynliga hindret som gör att man bara står och trampar.
Är det någon som är beläst och vet något om lämplig medcinering för att förebygga symtomlindra denna problematik.

Äter sedan tidigare ett klomipramin, ett äldre tricykliskst antidepressivt (TCA) preparat. Som lindrar min ångest, depression och tvångsproblematik. Vet att det är ett läkemdel som krockar med andra läkemedel rätt mycket, man kan även drabbas av serotonergt syndrom.

Tänkte börja nysta och se om jag inte kan få lite mer ordning i min vardag. Någon som själv upplever liknande, de här jäkla 'stoppen' i vardagen och som medcineras effektivt-symtomlindring och kan peka i rätt riktning?
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav kiddie » 2015-02-08 3:11:11

Ritalin hjälper mig med det. MYCKET!

Tyvärr skrivs bara ut om man har ADD/ADHD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-02-08 4:13:20

Intressant! Men då går det iaf att medicinera, lyckadesinge vidare att googla kring problematiken. Funderat kring hurvida det är värt att ta upp med psykiatrin. Har inte mkt till utredning utan mer ett konstaterande av psykiatriker/överläkare att jag har AS-problematik. Kanske nödvändigt att pusha för en fullständig utredning för att få en mer ordentlig överblick, vad som är vad.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav napoleon78 » 2015-02-08 5:10:31

Genom försök och misstag har jag hittat en medicin som hjälper mig med detta, nämligen topiramat. Jag fattade det inte före jag tog ett längre uppehåll med medicineringen (4 mån <). Det gick ok så länge jag gick hemma och var ledig, men när skolan började och dottern skulle på dagis var allt bara kaos så jag satte in medicinen igen och det började funka på en hyfsad nivå.

Medicinen skrivs ut bl.a. för att förhindra migrän och mot epilepsi, och har nedsättande effekter på kognitiva funktioner hos många har jag förstått, men en del (ca 20%) får förbättrad kognitiv funktion. Jag hör väl till den gruppen då. (Forskningen är iofs gjord på barn.)
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Zima33 » 2015-02-08 19:58:28

Topiramat används vid bipolär sjukdom också.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Zima33 » 2015-02-08 20:02:36

kiddie skrev:Ritalin hjälper mig med det. MYCKET!

Tyvärr skrivs bara ut om man har ADD/ADHD.


Man kan få metylfenidat även utan ADHD-diagnos men det är ovanligt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav napoleon78 » 2015-02-09 7:43:58

Zima33 skrev:Topiramat används vid bipolär sjukdom också.


Sant, det glömde jag. Även mot impulsstörningar i vissa fall.
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav imagine » 2015-03-25 0:32:52

Prova voxra. Bättre biverkningsprofil än t.ex. ritalin.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav kiddie » 2015-03-25 0:51:59

Tror jag är individuellt. Fick mycket konstiga tvångstankar av den plus ökad ångest och skakade som ett löv. På lägsta dosen. Utan positiv effekt.

Min läkare lät mig testa den medan han bara skakade på huvet och sa att den inte skulle passa mig.

Men jag vet att flera tycker väldigt bra om Voxra så är väl värt testa kanske?

Mina biverkningar av Ritalin är att jag kan bli kissnödig av den plus att jag blir lite tråkigare, lixom mer kontrollerad och mindre utflippad. Tar jag den för sent så kan det även vara problem med att somna sedan. Men den har verkligen hjälpt med igångsättning. Iofs låg dos men aldrig upplevt ångest av Ritalin vilket verkligen är skönt.

Finns det andra mediciner som hjälper som inte är lika strikt hållna så är det ju bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav imagine » 2015-03-26 17:45:54

Voxra funkar bäst tillsammans med måttliga doser coffein. Med rätt dos ger voxra förbättrad koncentration och lugn humör. Vid högre dos än nödvändigt ger den förvirrning och ångest och kan göra att man går vilse ute. Så högre doser är ej att rekommendera. Baserat på personlig erfarenhet.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav kiddie » 2015-03-27 4:34:21

Hade lägsta dosen och var ett vrak, lugn var jag absolut inte.

Man kan inte uttala sig så kategoriskt om en medicin och tro att alla ska reagera likadant.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-04-02 0:16:30

Måste fundera ut vettigt sätt att gå vidare, nu har jag en psyklog som är rätt glad i att välja medicinska lösningar. Nu är jag väl av samma åsikt, i mitt fall tror jag på medicin över terapi, vuxenhab osv. Iaf vet inte riktigt hur jag eventuellt kan motivera ytterligare utredning beroende på medicin-krav, vissa diagnoser.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav cocos » 2015-04-02 11:22:41

Voxra eller strattera är preparat som din läkare skulle kunna skriva ut utan ADD/ADHD-diagnos som ger denna känsla du beskriver av initiativlöshet.

Hur effektiva dessa är kan diskuteras men ofta får man ett litet ökat "driv" med sömnproblem därefter. Kan gå över efter ett tag.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav imagine » 2015-04-02 12:34:06

Voxra kan du ta tidigt på morgonen. Då kan du sova sen. Om du känner dig slö och omotiverad så är voxra perfekt då den just får dig att bli gladare och mer motiverad, samt intresserad i problemlösning.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav imagine » 2015-04-02 12:37:52

Jo, som någon nämnde ovan, det kan vara så att du får jobbiga bieffekter av voxra. Det är olika för alla. Men enda jag kände är en sorts förvirrning, men det var för jag tuggade tabletten istället för att svälja den och då fick jag för hög dos för snabbt. Jag bara satte mig ner och försökte vänta ut det och det gick över efter ett tag. Nu får jag inte längre den effekten även om jag tuggar dem. Men kan vara bra att känna till den grejjen med voxra.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav imagine » 2015-04-02 12:40:41

Voxra smakar skiiit btw så tuggning är ej att rekommendera. Man blir bedövad i hela munnen.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Zima33 » 2015-04-02 20:33:12

Voxra har begränsningar:

Voxra ingår i läkemedelsförmånerna endast som ett andrahandsmedel för patienter som på grund av biverkningar inte tolererat och därmed inte nått behandlingsmålet med SSRI eller annat läkemedel mot depression.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Gripandekylig » 2015-04-21 7:11:33

Skindancer skrev:Är det någon som är beläst och vet något om lämplig medcinering för att förebygga symtomlindra denna problematik.

Vid handlingsförlamningssymptom brukar katekolaminerga och främst dopaminerga läkemedel hjälpa. Bupropion (Voxra) är ett klokt alternativ då beroendepotentialen är nära nog obefintlig. Likaså kan amineptin vara ett alternativ, fast den medicinen måste man nog ansöka om att få ordinera.

Av centralstimulantia är på grund av deras mildare biverkningsprofiler lisdexamfetamin (Elvanse), dexamfetamin (Metamina) och modafinil (Modiodal) lämpliga, men beroendeframkallande, alternativ. Bland parkinsonmedicinerna finns även några mer generellt och centralnervöst dopaminerga alternativ så som seleglin (Eldepryl) men vanligen är de medicinerna numer främst perifert verksamma.

Av dessa alternativ sällar jag mig till majoriteten i tråden och rekommenderar Voxra.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-04-27 1:07:30

Skall försöka få tummen ur som man säger, känns som det kommit annat emellan senaste tiden. Läst mig till att klomipramin o voxran kan stärka varandra, även att kramp tröskeln sänks. Delat upp klomipramin-anafranil morgon o kväll just nu för att få bättre dygnetrunt effekt, ligger på 200mg dagligen just nu.. Som det känns nu skulle jag vilja höja, men får man börja med voxra så kanske det funkar bättre ändå
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Zonkey » 2015-04-27 3:22:46

Ritalin funkar för mig.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-05-13 18:13:30

Psyk, yay

Trodde först jag blivit bortglömd.. 15min..30..45..
60min sent så ringer hon och ber om ursäkt, de hade
haft bakjour och då får vanliga ärenden stå tillbaka.
Hon ursäktade sig o var trevlig.

Är nu på maxdos behandlingsmässigt klomipramin 225mg.

Funkar inte det så blir det dossänk och kombinationer med andra läkemedel. T ex klomipramin+voxra. Prövar maxdos först iom att voxra o klomipramin stärker varandra så var mer aktuellt med maxdos först.
PLUS står äntligen i kö (visserligen upp till 2 års kö >_< ) för att få göra en korrekt
utförligare utredning, bla för att se om jag kan gå på t ex ritalin i framtiden.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Gripandekylig » 2015-05-14 1:15:14

Skindancer skrev:Funkar inte det så blir det dossänk och kombinationer med andra läkemedel. T ex klomipramin+voxra. Prövar maxdos först iom att voxra o klomipramin stärker varandra så var mer aktuellt med maxdos först.

Det är klokt.
Fass.se - Interaktioner skrev:Effekten av andra läkemedel på klomipramins farmakokinetik
Samtidig administrering av läkemedel som hämmar CYP2D6 (t ex kinidin, propafenon, terbinafin, paroxetin, fluoxetin, moklobemid m fl) kan leda till förhöjda koncentrationer av klomipramin och den aktiva metaboliten N-desmetylklomipramin. Fullständig hämning av enzymet kan ge upp till 3 gånger högre plasmakoncentrationer av de aktiva substanserna. En reduktion av klomipramindosen kan krävas vid insättning av CYP2D6-hämmare och en ökning kan krävas vid utsättning.

Bupropion (Voxra) är en av de starkaste hämmarna av CYP2D6. Enligt personlig erfarenhet bör man vara ytterst försiktig när man kombinerar Voxra med andra katekolaminerga - främst serotonerga - läkemedel som bryts ned av CYP2D6; jag drabbades själv av serotonergt syndrom, med bl.a. dagliga generella tonisk-kloniska krampanfall (grand-mal), i drygt 1,5 månader på kombinationen 300 mg bupropion och 150 mg venlafaxin. Så var försiktig vid insättandet av bupropionet ifall ni väljer att använda det samtidigt med klomipraminet.

Lycka till!
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-08-07 1:28:07

Har fått gå upp i 225mg klomipramin, anafranil. Känner mig dock helt omedicinerad i dagsläget, fortf inte blivit utredning. Ska på möte den 4/9 med psykiatrin, teletid imorgon 7/8 för medicinering iom rejäl ångest krash. Trött okoncentrerad inre oro o ängslan. Från 0 - 100 på ett dygn. Inte en aning vad de tänker hitta på i väntan på utredning.

Fint intryck på nya chefen, utordrad på jobb, mkt oväntat ,då bröt jag ihop i telefonen. Gillar mitt jobb men det är det där oväntade, oräknad variable raseri-ångest. Skakig i hela kroppen.

Behövde ventilera mig en aning.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Exekutiva blockader - lämplig medicinering?

Inläggav Skindancer » 2015-08-07 17:45:31

150mg klomipramin, voxra/bupropion 150mg och 10mg oxascand medans jag ändrar medicin.
Hoppas man står sig till utredning nu.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in