Erfarenheter av sertralin (SSRI) inkl nedtrappning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sertralindagboken (SSRI)

Inläggav Selma » 2013-01-02 23:42:47

Bror Duktig skrev:Fråga din läkare. Det kan bero på typ av problem, ålder och vikt. Om du vill chansa, läs i FASS och lita inte på vad folk säger (även om man såklart alltid kan ta till sig andras erfarenheter).

Lita inte på FASS heller. Vet du vilka som levererar material dit? :D
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Sv: Re: Sertralindagboken (SSRI)

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-02 23:58:54

Selma skrev:
Bror Duktig skrev:Fråga din läkare. Det kan bero på typ av problem, ålder och vikt. Om du vill chansa, läs i FASS och lita inte på vad folk säger (även om man såklart alltid kan ta till sig andras erfarenheter).

Lita inte på FASS heller. Vet du vilka som levererar material dit? :D

Visst vet jag. Men där står doser mm som är det som läkare utgår från.

Vem ska man fråga om dosering om inte tillverkaren? Gärna bedömt ihop med hur verkligt folk mått på olika doser (bara man tänker själv och inte tar första bästa personers tyckanden för sanning - ser tyvärr mycket sådan blind tillit i en "alternativgrupp" på FB).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sertralindagboken (SSRI)

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-03 0:24:43

Slutade med Sertralin för en månad sedan men går fortfarande upp i vikt. Väger 100 kg nu :cry: . Har alltså gått upp sammanlagt 8 kg. Nu vill jag ju ta livet av mig ännu mer än innan jag började med medicinen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

sertralin

Inläggav tottis1234 » 2013-07-27 14:59:44

Jag har en sorts "torgskräck"eller nåt, känner mig ostad,rädd för asfalt, tror att jag ska trilla. Detta har jag haft mer och mer sista året och nu är jag helt panikslage.
Var uppe på vc och grät, fick sertralin 25 mg de första 2 veckorna.
Min fråga är när börjar man känna av att tabletten verkar?
Har bara tagit dom i två dagar.Men inbillar mig att jag börjar känna mig neutral, varken arg/glad7ledsen. Rädslan finns där borta men den är inte så nära längre.
Kan jag ha börjat känna av medicinen redan?
Var ute och gick idag och "tappade balansen" några gånger, men jag kände att det inte gjorde så mycket???
Tyvärr så tycker jag att mina sömnproblem har blivit värre, men det kan också vara värmen!!



Moderator atoms - slog ihop trådar om likartat ämne.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Erfarenheter av sertralin

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-28 0:23:22

sugrövmanövern skrev:Slutade med Sertralin för en månad sedan men går fortfarande upp i vikt. Väger 100 kg nu :cry: . Har alltså gått upp sammanlagt 8 kg. Nu vill jag ju ta livet av mig ännu mer än innan jag började med medicinen.


Tror det avstannat nu, 113 kg. Viktuppgången för en kort tids trial med sertralin blev cirka 20 kg.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Erfarenheter av sertralin

Inläggav kiddie » 2013-07-28 7:56:58

tottis1234 skrev:Min fråga är när börjar man känna av att tabletten verkar?
Har bara tagit dom i två dagar.Men inbillar mig att jag börjar känna mig neutral, varken arg/glad7ledsen. Rädslan finns där borta men den är inte så nära längre.
Kan jag ha börjat känna av medicinen redan?

Tyvärr så tycker jag att mina sömnproblem har blivit värre, men det kan också vara värmen!!


Den klassiska förklaringen är att den bra effekten kommer efter 4-8 veckor men biverkningarna kan komma direkt.

Jag upplevde insomni med denna medicin i två veckor innan kroppen vande sig.

Men har märkt att vissa får positiva effekter fortare vilket inte ska hända utan tros vara placebo, men i vissa fall är jag rätt säker på att det inte alls var placebo. Har t o m träffat en som blev hög av medicinen typ stenad som av cannabis. Skumt. Själv kom min positiva effekt efter kanske sex veckor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av sertralin

Inläggav kiddie » 2013-07-28 8:01:28

sugrövmanövern skrev:Tror det avstannat nu, 113 kg. Viktuppgången för en kort tids trial med sertralin blev cirka 20 kg.


Skit lixom. Man är så maktlös inför medicinen så. För mig la jag bara på mig 3-4 kilo av sertralinet så det var ingen fara, men alla kroppar är olika. Bra det avstannat iaf.

Den medicinen jag har problem med nu är ritalin och ingen tror mig när jag säger att jag går upp i vikt. Gått från 72 till 78 och senaste snabba ökningen var när jag tagit medsen oftare. Det knäppaste är att jag får mer energi så jag gör mer och borde bränna mer kalorier, jag har medvetet ätit mindre och skurit ner portionerna till 2/3 och dragit ner mjölk till hälften. Och vad händer...? Vikten går upp...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av sertralin

Inläggav Wine » 2013-07-28 8:05:47

sugrövmanövern skrev:
sugrövmanövern skrev:Slutade med Sertralin för en månad sedan men går fortfarande upp i vikt. Väger 100 kg nu :cry: . Har alltså gått upp sammanlagt 8 kg. Nu vill jag ju ta livet av mig ännu mer än innan jag började med medicinen.


Tror det avstannat nu, 113 kg. Viktuppgången för en kort tids trial med sertralin blev cirka 20 kg.


Jag beklagar verkligen att du fått en sådan stor viktuppgång av en kort periods medicinering med Sertralin, trist och onödigt.

Har du läst detta om att man upptäckt att en del kan bli hjälpta av värktabletter, att depression kan bero på att man har höga nivåer av inflammation i blodet enligt ny forskning, en stor del av depressioner tycks vara kopplade till inflammationer:

SVT - Inflammation kan leda till depression
PUBLICERAD 26 JUNI 2013 - 06:43 – UPPDATERAD 27 JUNI 2013 - 16:04

Ny forskning Omkring en halv miljon svenskar lider av depression, en allvarlig och till och med livshotande sjukdom. Nu visar ny forskning att en stor del av dessa depressioner kan behandlas med något så oväntat som antiinflammatoriska läkemedel.

De senaste årens forskning kring depressioner och andra psykiatriska sjukdomar har inneburit en omvälvande omsvängning i synen på psykiska besvär. Allt mer pekar nämligen mot att immunförsvaret spelar en stor roll, inte bara för vår kroppsliga hälsa utan även för vårt mentala tillstånd. Inflammationer kan få oss att må dåligt, både fysiskt och psykiskt.


När inflammationen i kroppen trycktes tillbaka med den antiinflammatoriska medicinen förbättrades dessa patienters depressioner mycket tydligt. Alla symptom på sjukdomen minskade rejält, inte minst ångest och oro.


Forskarna rekommenderar dock inte att man försöker självmedicinera med värktabletter om man är deprimerad.

Här finns mer att läsa fast på engelska:

Medical Xpress - Elevated levels of C-reactive protein appear associated with psychological distress, depression

Att inte antidepressiva läkemedel fungerar för vissa kan säkerligen ha att göra med bl.a. detta, att det är kopplat till inflammation. Man kan mäta CRP-värdet med ett blodprov om man misstänker inflammation:

1177.se - Blodprov: CRP
Senast redigerad av Wine 2013-07-28 8:08:52, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Erfarenheter av sertralin

Inläggav kiddie » 2013-07-28 8:07:24

Min värsta bieffekt av sertralin var kronisk depression dock. Efter tre års bruk mot ångest slutade jag då medicinen gjorde mig avtrubbad med tiden (sket i allt, var som en zombie), men då fick jag en väldigt djup depression. Lider fortfarande av sviterna, är inte nedstämd så ofta men finns restsymptom som en särskild slags orkeslöshet, förvärrade ADD-symptom, dåligt minne, social skörhet och personlighetsförändring.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av sertralin

Inläggav kiddie » 2013-07-28 8:16:01

Wine skrev:Har du läst detta om att man upptäckt att en del kan bli hjälpta av värktabletter, att depression kan bero på att man har höga nivåer av inflammation i blodet enligt ny forskning, en stor del av depressioner tycks vara kopplade till inflammationer:

Att inte antidepressiva läkemedel fungerar för vissa kan säkerligen ha att göra med bl.a. detta, att det är kopplat till inflammation. Man kan mäta CRP-värdet med ett blodprov om man misstänker inflammation:


Jag har hög CRP och antidepressiva hjälper mig iaf. Så jag är nog inget typexempel. Och inflammationssänkande typ NSAID har aldrig fått mig mindre deprimerad, försöker ta bara när jag måste eftersom långvarigt bruk ökar risk för stroke.

Däremot har jag upplevt att medicin med kodein (t ex citodon) hjälper omgående, men ska nog inte ta dem eftersom när jag var tvungen så var jag beroende redan efter åtta dagar. Oj lixom.

Sedan är det väl klart att det är bra att inte ha inflammation, den måste ju påverka hjärnan på något sätt. Och immunförsvaret kan lätt bli boven i dramat om det missriktas. Inte att rekommendera att skaffa sig sådana sjukdomar...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av sertralin

Inläggav kiddie » 2013-07-28 8:18:44

Läste lite mer och såg notisen att det inte var NSAID de menade. Antar att de antingen menar kortison ELLER cancermediciner mot inflammation, t ex imurel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-07-29 17:06:59

Jag hade den i ca 5 år tidigare, den gjorde mig ganska likgiltig, aggressiv ihop med alkohol, problem med det sexuella, inte speciellt effektiv mot ångest, hjälper mot depression men jag befann mig i ett konstant sänkt stämningsläge under de fem åren, tror det var därför mitt förhållande sprack. Den förändrade min personlighet lite också. För mig är det ett stort tummen ner för Sertralin.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Erfarenheter av sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-07-29 17:18:21

Jag har provat alla SSRI på marknaden utom Seroxat, av mina erfarenheter är Cipralex den mest effektiva mot ångest och depression, den är jobbig att sätta in men biverkningarna försvinner efter 1-2 veckor. Men SSRI passar inte mig då de sänker min livskvalité, de klipper mina känslor för mycket helt enkelt och den sexuella förmågan.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Erfarenheter av sertralin

Inläggav gusgus » 2013-08-06 17:49:52

jag har ätit sertralin i flera år och det har hjälpt mig hantera min vardag utan allt för stora problem Diagnos:dystymi och aspergers syndrom Fick min a-diagnos vid 50+ vilket har varit till stor nytta =förklarat bakåt saker som blivit fel och´gjort att jag klarar min nuvarande tillvaro min dos är 75mg och jag har inte haft några större knappast inga problem med biverkningar
gusgus
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-03-02
Ort: LUND

Erfarenheter av sertralin

Inläggav PRIPPS » 2013-08-06 20:28:40

Tog Sertralin för några år sen och tyckte den hjälpte, men då tyckte min läkare att jag uppvisade för många ADHD-symptom så han tog bort den. Blev riktigt sur då, men sist jag träffade honom öppnade han för att jag kanske skulle få testa igen.

Min inåtvändhet mildrades av Sertralin, varför jag vill ta den igen.

Alla andra som är extremt inåtvända tipsar jag denna psykofarmaka till.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Erfarenheter av sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-08-07 13:00:54

Jag tycker Sertralin förändrar ens personlighet för mycket, misstänksamhet, agggresivitet, otrevlig, för mycket reptilhjärna med den medicinen, dessutom totalt flack i känslorna samt passiv. Cipralex däremot är den enda acceptabla SSRI för mig, och den är "bäst i test"
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Erfarenheter av sertralin

Inläggav Patanjali » 2013-08-09 16:14:14

Har gått på sertralin i två år, 75 mg om dan, och har inte upplevt några biverkningar överhuvudtaget, trots att läkaren varnade mig för att sånt kunde komma. Tvärtom har jag sluppit depression och (allvarligare) tvångstankar sen jag började med medicinen. Men det är förstås en individuell sak hur biverkningar drabbar en.
Patanjali
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-07-01

Erfarenheter av sertralin

Inläggav earlydayminer » 2013-11-21 5:08:15

Hej.

Jag har dessvärre mycket problem med magen som jag misstänker är p g a sertralin. Min psykiater ville egentligen höja dosen, men valde att inte göra det eftersom jag inte tål medicinen så bra. Däremot vill jag var utan medicinen i 1-2 månader för att se om mina magbesvär försvinner.

Hur brukar man trappar ur sertralinen? Jag har legat på en ganska låg dog (50mg) i bara 4 månaders behandling och behöver bort från den då min mage verkligen inte mår bra av medicinen. Jag behöver göra detta för att vara säker på att det inte är något fysiologiskt som behöver åtgärdas.

Det kan inte vara jobbigare än att trappa ur Xanor och den har jag fått börja äta igen, så hur kämpigt kan det bli egentligen? Kan jag trappa ur på följande vis:
25mg varje dag i två veckor sen..
25mg varannan dag i två veckor?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Erfarenheter av sertralin (SSRI)

Inläggav Alienerad » 2015-04-15 14:57:28

Varför går folk upp i vikt av Sertralin?
Ger det större matlust, eller förändrar den metabolismen?
Alienerad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-21

Erfarenheter av sertralin (SSRI)

Inläggav Maggi » 2015-04-15 15:15:32

Alienerad skrev:Varför går folk upp i vikt av Sertralin?
Ger det större matlust, eller förändrar den metabolismen?


Jag har inte gått upp i vikt av Sertralin, snarare tvärtom. Däremot haft endel magproblem som jag misstänker beror på sertralin.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Erfarenheter av sertralin (SSRI)

Inläggav Puzzle » 2015-04-15 15:29:27

Alienerad skrev:Varför går folk upp i vikt av Sertralin?
Ger det större matlust, eller förändrar den metabolismen?


Jag använder ju Sertrone som är inom Sertralin-gruppen och på den så står det:

FASS skrev:Vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 100):
- halsont, anorexi, ökad aptit
- depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, upprördhet, oro, minskat sexuellt intresse, tandagnisslan
- domningar och stickningar, skakningar, muskelsträckning, onormal smak, bristande uppmärksamhet
- synstörningar, öronringningar
- hjärtklappning, värmevallningar, gäspningar
- magont, kräkningar, förstoppning, orolig mage, gaser
- utslag, ökade svettningar, muskelvärk, sexuella störningar, potensproblem, smärta i bröstkorgen.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000):
- luftrörskatarr, rinnande näsa
- hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar
- kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still, minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän
- öronont, snabba hjärtslag, högt blodtryck, vallningar
- andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod
- inflammation i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar
- ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber
- inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar
- behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa
- vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor, sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet, törst, viktnedgång, viktuppgång.


I mitt fall så hade jag nästan tappat aptiten helt innan och åt därför väldigt lite så min "ökade aptit" var nog snarare att jag fick tillbaka aptiten, men det är ju olika för olika människor och jag har ju inte gått upp i vikt för det. Men jag antar att det kan vara lite båda delarna.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Erfarenheter av sertralin (SSRI)

Inläggav H2SO4 » 2015-04-15 17:15:21

Alienerad skrev:Varför går folk upp i vikt av Sertralin?
Ger det större matlust, eller förändrar den metabolismen?


Man vet inte exakt varför men det är antagligen en kombination av flera faktorer. Det är mycket som rubbas i kroppen av dessa mediciner. Antagligen påverkar det ämnesomsättningen men inte såpass mycket att man kan gå upp 20+ kilo. Förändring i hjärnans signalsubstanser påverkar vår aptit. Tror dessutom att orsaken till att man får medicinen (oftast depression), är den största anledningen till viktökning. Man äter mer, mer onyttigt och rör sig mindre. Dålig sömn har även negativ effekt på vikten. Man lägger enklare på sig fettvävnad.

Är även övertygad om att sänkta testosteronnivåer kan spöka. Testosteron finns hos både kvinnor och män och en av dess uppgifter är att styra fettförbränning. Låga testosteronnivåer är associerade till SSRI-medicinering. Ofta pga förhöjda prolaktivnivåer som sänker testosteronet. Även dålig sömn och för lite motion bidrar.

Tycker sammanfattningsvis att man inte kan skylla all viktökning på dessa mediciner. Detta skriver jag med många års erfarenhet av olika SSRI-mediciner och annan psykofarmaka ihop med att jag är tränings, kost och medicinnörd :-)Happy.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Erfarenheter av sertralin (SSRI)

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-16 7:14:41

Fler och fler SSRI får tillägge om att de ändrar sköldkörtelfunktionen/sköldkörtelhormon o.s.v.

Och tittar man på biverkningarna, så är jäkligt många samma som symptomen vid nedsatt sköldkörtelfunktion. Viktuppgång, trötthet, tappa hår, frysa, trött, påverkan på magfunktionen.

Det räcker med liten påverkan på sköldkörteln, så ändras vikten sakta men säkert. Beroende på kombination och personlighet, kan vissa i stället gå ned i vikt. Det finns även de med regelrätt hypothyreos som faktiskt tappar vikt, då behovet av kcal minskar, och de kanske styrs i sitt ätande av detta och då slutar äta. De flesta fungerar dock inte så, utan måste utöva regelrätt svält om de ska hålla vikten (och då minska ämnesomsättningen ännu mer).

Man har sett att sköldkörtelhormonerna ändras vid medicinering med SSRI. TSH ökar och T4 minskar, d.v.s. åt hypohållet. Och det räcker att det ändras för att vikten ska ändras. Man måste inte hamna utanför labreferensernas väl tilltagna gränser. Dessa gränser är dessutom justerade efter vad folk har, och vi har mycket sämre värden nu för tiden generellt, än för 80 år sedan, inkl lägre kroppstemp.

Håller man på tillräckligt länge, så kan man ändra man i generna (epigenetik alltså) och kan "slå på fetmagenen" och få problem länge.Samma kan hända när man håller på att jojobanta eller försöker banta och kompensera jämt och ständigt. Till slut fattar kroppen att "det är alltid svält man är alltid hungrig, skruva ned för gott" (det hjälper inte att man äter så att man är fet ändå, det räcker att man småsvälter och kompenserar för ofta).

Jag som åt SSRI i 8 år, och slutade för 4 år sedan, har fortfarande problem kvar, och anser att man ska hålla det man forskat på, kurer på några månader, inte livslång behandling.

Det är lustigt hur läkare nekat ämnesomsättningspåverkan nu när det faktiskt förs in i FASS. Och att läkare faktiskt ALDRIG rapporterar biverkningar, utan när man berättar om dem, skrattar de lite och avfärdar med "ät mindre" eller "depression gör dig sugen" (fast man inte hade problemet när man var ännu mer deprimerad innan medicinering - känns det igen?).

Jag har inte haft överviktsproblem, men väl problem med att behöva halvsvälta för att hålla vikten, eller använda all kraft och tid för att "inte äta", när jag medicinerat.

Fy vad skönt att slippa det nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Erfarenheter av sertralin (SSRI)

Inläggav Maggi » 2015-04-16 7:55:58

Det är väl skillnad på olika ssri-preparat när det gäller viktpåverkan?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in