Erfarenhet av god man?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenhet av god man?

Inläggav Grönt Äpple » 2021-04-08 9:41:42

Är det någon som har eller har haft en god man som hjälpt med t ex. ansökningar och myndighetskontakt?

Jag skulle ju haft ett avstämningsmöte nu under våren men det blev ihopbakat med ett SIP-möte i februari. Det gick över förväntningarna (allt tydde på att jag skulle bli av med sjukskrivningen snart men till och med FK sa att det var dåligt ställt med mig och inte lämpligt med t ex. arbetsträning, så jag fick en extra lång sjukskrivningsperiod tills vidare och så skulle det bli ett nytt SIP-möte till hösten).

Kommunen och FK kom fram till att jag skulle få boendestöd (helt värdelöst enligt mig, eftersom det inte är den typ av hjälp jag behöver men tänker testa någon månad i alla fall), en kontaktperson och så skickade kommunen in en "begäran" om att jag ska ha en god man. Det är dock lång väntetid på detta så det skulle dröja minst ett halvår innan jag fick en utsedd...

Jag vet bara en person som haft en god man (en på min tidigare DV) och för honom underlättade det markant och han fick till och med sjukersättning tack vare denne. Han gick från suicidal till att må mycket bättre psykiskt, så för honom verkade det funka prima.

Tänkte därför höra om någon annan har erfarenhet? Vad hjälpte den gode mannen med? Ledde det till förbättringar i livskvalitet i slutändan? Eller är det ännu en åtgärd som låter fint på papperet men som inte åstadkommer någonting väsentligt?

I mitt fall lovade man att min gode man skulle hjälpa med ansökningar och överklaganden samt myndighetskontakt rent generellt då jag inte pallar den stressen. Det var faktiskt FK som tyckte jag skulle ha en, konstigt nog. Det var länge sedan jag träffade någon på FK som faktiskt brydde sig om den sjukskrivne och inte bara vill få ut en ur systemet.
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

Erfarenhet av god man?

Inläggav ufo » 2021-04-08 22:28:18

Det lilla jag vet om god man återges bra av dig här, men någon egen erfarenhet har jag inte.
Grönt Äpple skrev:I mitt fall lovade man att min gode man skulle hjälpa med ansökningar och överklaganden samt myndighetskontakt rent generellt då jag inte pallar den stressen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Erfarenhet av god man?

Inläggav Glitchenstein » 2021-04-09 14:40:45

Jag har blivit erbjuden god man, men vill försöka att klara av saker på egen hand till att börja med. Ska snart flytta till lägenhet och tror att jag fixar att ta hand om myndighetskontakt mm.
Glitchenstein
Bannad
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2021-04-02

Erfarenhet av god man?

Inläggav Richard » 2021-04-10 0:18:04

Ja då! Jag kan inte hantera pengar o drog på mig SMS-lån o andra skulder på runt 80 000 kr. Då ansökte jag om god man, minns inte var på kommunen, men min handledare på min DV hjälpte mig.

När skulderna var betalda så flöt det på bra o fick nöja mig med runt 1 400 kr i veckan att spendera själv. Dessutom hamnade jag i trubbel med rättvisan o hon skötte kontakt med advokater o liknande.

Hon har jobbat på bank o kunde ekonomi till punkt o pricka. Hon var min gode man i ca 10 år, sen skulle hon sluta o, då för runt 2 år sen tog min pappa över god manskapet. Han var god man åt min farmor när hon fick Alzheimer, så han visste hur det fungerade. Dessutom tycker han om ekonomi numera. Det funkar fint att ha pappa som god man nu. Ev skulle jag klara mig själv nu, när jag lärt mig leva på 1 400 kr i veckan.

Jag har boendestöd också som hjälper mig att hålla det någorlunda snyggt här hemma.

EDIT: Att ha god man kostade först 500 kr i månaden men sen 1 000 kr. Men min pappa är så snäll att de pengarna går in på mitt eget sparkonto, som jag själv inte kan ta ut nått på.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in