Energitjuvar (företeelser, sysslor och människor)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav Adira » 2016-10-27 15:26:14

Well, den där uppgiften har ju blivit en av de mer konkreta energitjuvarna.
Visa henne den här tråden efter att den fått lite fler svar.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav antonius » 2016-10-27 15:59:58

Det finns så mycket kräk överallt, konsten är ju tyvärr att kunna undvika dem... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav Flinta » 2016-10-27 16:11:56

Att inget går per automatik och hjärnan arbetar på högvarv för att allt ska bli "rätt".

Rutiner drar enormt, aktiviteter med många moment: duscha, tvätta håret, borsta tänderna, borsta håret, torka kroppen och håret, smörja mig med salva, klä av och på mig alla olika plagg jag har under en dag (BH har jag just börjat med, det har tagit för mkt energi att ta av/på den tidigare). Komma hemifrån med rätt saker i väskan tar mkt energi. Att ha stenkoll på nycklar, mobil, ALLA kort i plånboken inkl (laddat..) busskort, att man får med sig penna, papper, böcker, hårborste, bindor, näsdukar, extra medicin, mobilladdare, frukt och ev ytterligare mat och dryck (måste lagas/planeras/förpackas), kontanter.. Just nu väntar en extra jobbig tid med mössa, vantar och halsduk som måste kommas ihåg och inte tappas bort under dagen. Dessutom kan det va jobbigt att ha en dragkedja på vinterjackan, men knappar är inte bättre. Att använda vinterskor med dragkedja kan ta mindre energi än att hela tiden behöva knyta och knyta upp skor.

Ja, innan jag kan lämna hemmet har jag redan förbrukat mycket av min energi. Gäller att hushålla med de resterande procenten. Ibland går saker inte att förutse. Att t ex springa på en gammal klasskamrat på stan som vill småprata kan göra mig "död" (helt dränerad) resten av dagen. Likaså telefonsamtal "tar" mycket. När något oförutsett sker..

Diska, tvätta, städa går om jag kan vila dagen innan och/eller efter. Samma sak när jag ska träffa vänner. Planering några veckor i förväg minskar energidräneringen.

"Ja men så här är det ju för de flesta" tänker nog många NT. Då måste man komma ihåg att vi har AS och att graden av ansträngning ofta inte går att se utåt. Mer än när vi inte har energi kvar.. Då kan det synas på vissa att de inte tvättar håret eller så hittar man oss på psyket (utmattning/depression) :-|
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-27 16:20:47

Ljud, barn, tjat, när det blir rörigt, kallprat och dösnack.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav nescio » 2016-10-27 16:45:44

Stratocaster skrev:vad i vardagen som tar energi och vad som ger mig energi.
Röra på sig tar energi. Mat ger energi. Eller är det inte energi som mäts i Joule det handlar om?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-27 17:56:58

-Nej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav atoms » 2016-10-28 1:27:58

KrigarSjäl skrev:Ljud, barn, tjat, när det blir rörigt, kallprat och dösnack.


Sånt där har börjat stå mig upp i halsen de senaste månaderna.

Man har tagit sig i kragen och lufsat iväg till aspergerföreningen och så beter sig folk som dagisungar - att orka resa sig och gå hem igen på studs finns liksom inte på kartan så jag tar på mig hörselskydd och blir utsatt för fnissningar osv.

Fast "riktiga" barn har jag vanligtvis högt tålamod med, de kan ju oftast inte rå för att de beter sig som barn.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav Alien » 2016-10-28 1:45:38

Ja, allt som innebär att jag måste gå utanför dörren tar energi. (Även om det kan innebära roliga saker.)

Allt som innebär att träffa andra människor tar energi. (Även om det kan vara roligt också.)

Allt som innebär att jag måste improvisera tar energi. Det är lättare om jag har en rutin "onsdagar ska jag göra det".

Håller med om att djur kan vara lugnande.

Se även denna energitjuvtråd:

energitjuven-tar-kraft-fran-andra-t13414.html

Man kan sig själv ovetande utvecklas till en energitjuv för andra:

att-utvecklas-till-energitjuv-t10765.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav Maggie89 » 2016-10-28 3:09:40

Som jag ser det är det exempel på ganska generella saker. Försök bryt ned det. Exakt vad är det som är energikrävande med att gå ut?

För mig är det alla kläder. Att stå och ta på sig ordentliga kläder och sen ytterkläder i en kvart. Sen när man är fullt påklädd så ska man hämta nycklar osv. Man är precis genomsvett och utmattad innan man ens kommit utanför dörren.

När jag väl är ute så är det överdrivna ljud som utmattar så som byggarbete eller liknande. Folk är jobbigt om det är såpass många så man måste gå slalom emellan alla, det är energikrävande. Folk som går framför fötterna, folk som inte flyttar på sig och som stör ens flow osv.

Duscha är jobbigt för mig. Återigen på grund av kläderna. Det ska av och sen ska det tas på och det fastnar emot den fuktiga huden osv. Även där är jag redan utmattad innan jag ens börjat. Vår dusch är nere i källaren också så bara tanken på att möta någon i bara handduk i svalen är jobbig. Med min spindelfobi också så är inte duschning prio 1 alltid.

Ja du förstår nog hur jag tänker med att bryta ned det och pinpointa exakt vad som är jobbigt. Skriv även varför uppgiften är jobbig. :)
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in