En teori om empatisk precision och asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-11 8:17:02

Hej alla!

Här har jag valt att komma in på ett så pass känsligt ämne som asperger och empati. Jag kan direkt klargöra min uppfattning i frågan och det är att jag tror att asperger kan bidra till man får en något lägre empatiförmåga eller åtminstone en något annorlunda empatiförmåga än merparten. Dock har jag full respekt för de med en annan uppfattning och jag påstår knappast att jag är någon sakkunnig expert (långt ifrån) utan jag vill snarare lägga fram en teori här.

Vad har jag då för teori som utgör ett av mina främsta belägg för min uppfattning i frågan?

Affektiv och kognitiv empati känner säkerligen de flesta av er andra till. Men för att kunna känna och visa affektiv och kognitiv empati så krävs det empatisk precision (enligt Wikipedia). Empatisk precision betyder enligt Wikipedia att vederbörande (empaten) "korrekt kan identifiera den andres tillstånd och skilja på om känslan härrör från självet eller från den andre". Vår empatiska förmåga är beroende av vår empatiska precision (Wikipedia). Samtidigt har vi aspergare svårt med icke-verbal kommunikation (Attwood, 2008), vilket torde göra det svårare för oss att identifiera andras känslomässiga tillstånd (främst mer subtila). Vi torde med andra ord därmed ha en sämre empatisk precision och som logisk följd få en något nedsatt empatisk förmåga.

Själv upplever jag att ett problem som jag har med vissa NT-personer är att de tenderar att inte säga rakt ut hur och varför som de känner som de gör utan istället förväntar sig av mig att jag ska räkna ut detta, vilket jag ibland kan ha svårt med.

Hoppas att detta tillför något till kommande diskussioner om asperger och empati. För övrigt anser jag att denna tråd inte bör slås ihop med tidigare trådar om empati (vore tacksam för det).
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Batte » 2017-09-11 9:25:57

Det kan være en forklaring på en del av det.

Hva om vi forestiller oss at tanker og følelser kan overføres mellom mennesker med spesielle bånd. Hvis affektiv empati kan oppnås uten at det finnes et (for oss) logisk/forståelig grunnlag for hvor hvor følelsene kommer fra, hvordan tror du det ville påvirke empatisk presisjon?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-11 10:14:42

Min motfråga blir då ifall du tror att finns emotionell eller empatisk intuition? För jag anser att vi redan kommit in på filosofi i den högre skolan. Som svar på din fråga kan jag rent hypotetiskt säga att jag då ställer mig frågan ifall empatisk precision då blir ett relevant begrepp överhuvudtaget? Fast jag tror när jag tänker efter att det då, utifrån dina ställda förutsättningar, föreligger risk projektion ("empaten felaktigt tolkar den andre utifrån sitt eget känslomässiga tillstånd") och det påverkar den empatiska precisionen negativt (Wikipedia). Jag tvivlar ärligt talat ordentligt på om jag har givit dig ett förnuftigt svar och vet inte om jag fattat dig rätt heller; empati är ju så komplext.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Batte » 2017-09-11 10:51:55

Appollo30 skrev:Min motfråga blir då ifall du tror att finns emotionell eller empatisk intuition?
Ja, jeg har nylig begynt å fundere over om dette er et virkelig fenomen mellom mennesker med spesielle egenskaper og en spesiell forbindelse. Videre funderer jeg over hvordan man i så fall kan vite hva som kommer fra en selv og hva som kommer fra andre. Men jeg påstår ikke at det er sannhet, jeg bare funderer.

Resten av svaret ditt skal jeg "tygge litt på".
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav sugrövmanövern » 2017-09-11 12:18:09

Appollo30 skrev:Själv upplever jag att ett problem som jag har med vissa NT-personer är att de tenderar att inte säga rakt ut hur och varför som de känner som de gör utan istället förväntar sig av mig att jag ska räkna ut detta, vilket jag ibland kan ha svårt med.
Nu förutsätter du att man alltid vet hur och varför man känner som man gör. Att man vet källan till sina beteenden och känslor.

Är människor alltid så raffinerade? Då borde de ju även räknat ut hur man beskriver sina känslor.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Toblerone » 2017-09-11 12:54:20

Om jag bara får omformulera detta lite enklare, för att se om jag har förstått rätt: Det du menar är alltså i grunden: Om jag inte förstår situationen, inte förstår att det finns en anledning att vara empatisk, så kan jag inte visa empati?

Japp. Precis det där tycker jag också är huvudsaken. Men det skulle jag inte räkna bland empati-problem ens. Det är ju snarare ett kognitivt problem då? Fast, helt säkert är det inte. Om det krävs empati för att förstå situationen, då kan det ju vara ett empati-problem.

Ofta blandar man ju också ihop empati och sympati. Folk tänker ofta på sympati om de pratar om empati. Empati är ju egentligen mer att göra med att förstå känslorna - men där tänker man ändå mer att någon med empatiproblem generellt har svårt att känna hur andra känner (även om man har varit med om situationen tidigare och förstår att någon t.ex. är ledsen?). Kanske bör man också räkna svårigheter att tolka situationer som empatiproblem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Toblerone » 2017-09-11 12:56:08

sugrövmanövern skrev:
Appollo30 skrev:Själv upplever jag att ett problem som jag har med vissa NT-personer är att de tenderar att inte säga rakt ut hur och varför som de känner som de gör utan istället förväntar sig av mig att jag ska räkna ut detta, vilket jag ibland kan ha svårt med.
Nu förutsätter du att man alltid vet hur och varför man känner som man gör. Att man vet källan till sina beteenden och känslor.

Är människor alltid så raffinerade? Då borde de ju även räknat ut hur man beskriver sina känslor.


De kan ändå förvänta sig det. Även om de själva inte vet. Då förväntar de sig kanske att man vet att de inte vet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-11 13:18:00

Det är väl lite från situation till situation. Jag syftade främst på en del av mina tidigare erfarenheter av folk som förväntat sig att jag ska fatta hur de känt och varför som de känt som de gör, vilket ofta kan länkas till mina svårigheter att läsa av andra (förmodligen pga alexitymi). Dock har dessa ofta varit personer som stått mig nära och då har situationen blivit lite annorlunda (mina avläsningssvårigheter har uppfattats som nästan ignoranta). Självfallet så menar jag inte att människor alltid är raffinerade att de alltid vet hur och varför som de känner som de gör. Men det har för min del inte varit ovanligt att jag just hamnat i situation där det har förutsatts att jag ska förstå per automatik hur eller/och varför de har känt som de gör och då har frågan uteblivit eller så har de inte givit ärliga svar på mina frågor för att de tyckt att vissa saker varit uppenbara.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Toblerone » 2017-09-11 13:55:43

Det är trist när folk tror att man kan bättre, och när man inte kan det. Väldigt otrevlig situation att hamna i. Och ganska typisk att vi med Asperger hamnar i det. Men familjen bör ju egentligen förstå?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Batte » 2017-09-11 14:22:53

Appollo30 skrev:Dock har dessa ofta varit personer som stått mig nära och då har situationen blivit lite annorlunda (mina avläsningssvårigheter har uppfattats som nästan ignoranta).
Det er veldig trist å høre. Min mening er at man bør forsøke å snakke åpent om slike ting. Uten bebreidelse. Altså at man spør hvorfor den andre gjør eller ikke gjør noe.

Det blir jo feil å anta at den andre ikke har empati eller forståelse. Man har kanskje forskjellig perspektiv, analyse eller forskjellig måte å vise empati på. Kanskje har man gått glipp av noe, som den andre bare antar at man forstår. Det betyr jo ikke at man ikke vil forstå eller akseptere den andres perspektiv og endre seg dersom man får en tydelig forklaring. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-11 14:55:04

Många av de situationerna som jag har beskrivit har skett för några år sedan. Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att inte rör sig om familjemedlemmar. Däremot så uppgav en tidigare person som stod mig nära rent ut att denne inte ville ha kontakt med mig längre till följd av vissa orsaker som kan relateras till min asperger. Och då jag senare berättade för denne om min diagnos sa vederbörande rent ut att denne fått en förklaring till "varför våran relation inte kunde fortsättas". Gäller att se till att omge sig med personer som kan acceptera ens aspighet, även om jag inte har haft min diagnos särskilt länge (för ett år sedan). Har därför lite börjat om i vissa avseenden sedan jag fick min diagnos.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Flia » 2017-09-11 14:57:22

Appollo30 skrev:Det är väl lite från situation till situation. Jag syftade främst på en del av mina tidigare erfarenheter av folk som förväntat sig att jag ska fatta hur de känt och varför som de känt som de gör, vilket ofta kan länkas till mina svårigheter att läsa av andra (förmodligen pga alexitymi). Dock har dessa ofta varit personer som stått mig nära och då har situationen blivit lite annorlunda (mina avläsningssvårigheter har uppfattats som nästan ignoranta). Självfallet så menar jag inte att människor alltid är raffinerade att de alltid vet hur och varför som de känner som de gör. Men det har för min del inte varit ovanligt att jag just hamnat i situation där det har förutsatts att jag ska förstå per automatik hur eller/och varför de har känt som de gör och då har frågan uteblivit eller så har de inte givit ärliga svar på mina frågor för att de tyckt att vissa saker varit uppenbara.


Har du tänkt på att de som står dig närmast kanske har autismdrag?
Att de har svårt att visa sina känslor, och inte vet hur de ska sätta ord på dem?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-11 15:03:15

Flia skrev:
Appollo30 skrev:Det är väl lite från situation till situation. Jag syftade främst på en del av mina tidigare erfarenheter av folk som förväntat sig att jag ska fatta hur de känt och varför som de känt som de gör, vilket ofta kan länkas till mina svårigheter att läsa av andra (förmodligen pga alexitymi). Dock har dessa ofta varit personer som stått mig nära och då har situationen blivit lite annorlunda (mina avläsningssvårigheter har uppfattats som nästan ignoranta). Självfallet så menar jag inte att människor alltid är raffinerade att de alltid vet hur och varför som de känner som de gör. Men det har för min del inte varit ovanligt att jag just hamnat i situation där det har förutsatts att jag ska förstå per automatik hur eller/och varför de har känt som de gör och då har frågan uteblivit eller så har de inte givit ärliga svar på mina frågor för att de tyckt att vissa saker varit uppenbara.


Har du tänkt på att de som står dig närmast kanske har autismdrag?
Att de har svårt att visa sina känslor, och inte vet hur de ska sätta ord på dem?


För närvarande så är de som jag har närmast omkring mig inte särskilt autistiska. Var som jag skrev om tidigare (i det senaste inlägget) ett exempel på en som stod mig nära och som inte stod ut med vissa autistiska drag hos mig (däribland svårigheter att avläsa dennes känslomässiga tillstånd).
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Batte » 2017-09-11 15:37:19

Appollo30 skrev:Många av de situationerna som jag har beskrivit har skett för några år sedan. Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att inte rör sig om familjemedlemmar. Däremot så uppgav en tidigare person som stod mig nära rent ut att denne inte ville ha kontakt med mig längre till följd av vissa orsaker som kan relateras till min asperger. Och då jag senare berättade för denne om min diagnos sa vederbörande rent ut att denne fått en förklaring till "varför våran relation inte kunde fortsättas". Gäller att se till att omge sig med personer som kan acceptera ens aspighet, även om jag inte har haft min diagnos särskilt länge (för ett år sedan). Har därför lite börjat om i vissa avseenden sedan jag fick min diagnos.
Veldig leit å høre dette. Noen ganger er det dessverre slik at man ikke er kompatible. Eller at en av to parter kjenner det slik. Det er selvsagt veldig trist. Spesielt dersom man har trodd at man har en bra relasjon. Noen personer er nok slik: De er tålmodige en stund. Ofte fordi de tror at de på sikt skal forandre en. At de skal få en til å blomstre. Men da sprekker det til slutt, for en relasjon kan ikke bygges på slik toleranse.

Så kanskje det var slik at vedkommendes tålmodighet sprakk. Da brøt hen kontakten fordi hen innså at du ikke skulle forandre deg. Når du fortalte om din diagnose bekreftet det igjen at du ikke skal forandre deg. Jeg tenker at slikt ikke er noe å bygge en relasjon på uansett. Man er som man er.

Hva man kommuniserer og hvordan budskapet oppfattes derimot, det kan man ta kontroll over. En relasjon er bygget på følelser, og det er trist når de sprekker. Samtidig er det en praktisk og logisk del ved relasjoner. Dersom denne personen først baserte relasjonen på at du skal forandre deg, er det kanskje like greit at hen forsvant. Husk bare at ikke alle fugler er like. Dersom noen tidligere har gått i "toleransefellen" betyr ikke det at andre ikke kan akseptere deg som du er.

At noen har hørt din forklaring på hvorfor du er som du er og brutt kontakten betyr ikke at alle vil gjøre dette. Noen vil spørre bare for å forstå og for å få en forklaring av ditt perspektiv. For å få bekreftet at du absolutt ikke er likegyldig, og for å få kunnskap om hvordan du fungerer. Noen ganger er en forklaring alt man trenger.

Igjen, veldig trist med vennen/relasjonen din. :-)Hug
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-11 16:26:13

Jag har gått vidare och jag anser för egen del att min asperger har vållat som störst problem för mig under alla år som jag har gått runt som odiagnostiserad och inte varit medveten riktigt om hur och varför som jag fungerar som jag gör. Är övertygad om att andra bland er läsare av denna tråd har liknande erfarenheter och synsätt. Nu försöker jag faktiskt vara betydligt mer öppen om min asperger för just undvika missförstånd hos vissa nya bekanta som jag har potential att lära känna bättre och hos de existerande bekanta som jag träffar lite oftare. Och jag är övertygad om att det nu finns betydligt större möjligheter att ordna sig ett bättre liv nu när man bättre vet hur man fungerar i olika sociala sammanhang samt hur jag tenderar att interagera socialt i dessa. Samtidigt så känner jag att jag kan gå rakryggad på ett annat sätt än tidigare och att jag inte längre behöver pressa mig stenhårt för att nå upp till vissa orimliga icke-autistiska normer som finns ute i samhället.

Kanske inte svarade helt på ditt senaste inlägg Batte, men jag hoppas att du har lite överseende med detta.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Batte » 2017-09-11 16:34:34

Joda, det var et bra svar det. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-09-12 16:15:35

Sedan så undrar jag varför som det skulle vara fel att säga till en annan (som det finns relevans att berätta för) att man ibland kan ha något svårare att förstå hur andra känner och tänker och att detta kan länkas till ens asperger? Detta torde ju endast underlätta den ömsesidiga kommunikationen och det sociala samspelet med vederbörande. Man kanske dock inte behöver använda ordet empati då detta är ett "laddat" ord som jag ser det.

Vad tycker ni andra i den frågan?
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Toblerone » 2017-09-12 16:47:47

Appollo30 skrev:Sedan så undrar jag varför som det skulle vara fel att säga till en annan (som det finns relevans att berätta för) att man ibland kan ha något svårare att förstå hur andra känner och tänker och att detta kan länkas till ens asperger? Detta torde ju endast underlätta den ömsesidiga kommunikationen och det sociala samspelet med vederbörande. Man kanske dock inte behöver använda ordet empati då detta är ett "laddat" ord som jag ser det.

Vad tycker ni andra i den frågan?


Det är väldigt trist om andra inte tycker så, för självklart skulle det underlätta kommunikationen. Jag har också märkt det, men då mest på internet-forum. Det händer att det blir så - om du talar om att du har Asperger (eller ibland även ADHD) så får vissa människor för sig att man förväntar sig att de måste ta speciell hänsyn till dig, ungefär som man måste ta hänsyn till en fysisk handikappad person om man tar med den personen ut någonstans. Då kan man inte göra som man vill, om man har en rullstolsbunden person med sig ut nånstans så kan man inte gå vart som helst, man måste kanske sakta ned eller hjälpa personen. Om du umgås med en döv person måste man lägga speciell möda och tid på att kommunicera på ett mera komplicerat sätt. Och det är ju så folk fungerar. Jag kan inte ens undanta mig själv - jag hade en gång en dejt med en hörselskadad man och jag märkte då också att det var en inskränkning som jag inte utan vidare kunde säga att jag inte skulle ha något problem med. Som tur var behövde jag inte ta ställning till just det, för att det fanns fler punkter där vi inte matchade.

Men min poäng är: Folk tror att de måste ta mycket hänsyn, om de umgås med oss. Och jag tror de överskattar problemen. Och det är svårt att förklara för folk att man inte är så omöjlig att umgås med som de tror.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En teori om empatisk precision och asperger

Inläggav Batte » 2017-09-12 18:23:06

Appollo30 skrev:Sedan så undrar jag varför som det skulle vara fel att säga till en annan (som det finns relevans att berätta för) att man ibland kan ha något svårare att förstå hur andra känner och tänker och att detta kan länkas till ens asperger?
Det er ikke feil, det er riktig. Forutsatt at du får frem budskapet du ønsker å fremme.
Appollo30 skrev:Detta torde ju endast underlätta den ömsesidiga kommunikationen och det sociala samspelet med vederbörande.
Ja. Personen du snakker med få ny informasjon, og jeg antar at det er dette du ønsker å oppnå.

Hvis andres usikkerhet er problemet, kan en slik samtale kanskje gjøre alt bedre. Det kan føre til at misforståelser eller tvil oppklares. Det kan fjerne tvil, angst og spekulasjon om at man ikke bryr seg. Hvis en person har lurt på om du bryr deg eller ikke, kan samtalen du skriver om gjøre alt klinkende klart. Vedkommende kan kanskje også kommunisere på en annen måte med riktig informasjonsgrunnlag, dersom hen ønsker det.

Eksempler på misforståelser som kan oppstå:
Noen lurer på om du prøver å avvise vedkommende.
http://www.aspergerforum.se/blandade-smatips-for-ett-battre-socialt-liv-som-aspergare-t50983-96.html#p1475166
Noen lurer på om du misliker eller ikke respekterer vedkommende.
http://www.aspergerforum.se/blandade-smatips-for-ett-battre-socialt-liv-som-aspergare-t50983-96.html#p1475219

I noen tilfeller vil nok noen forsvinne når de får denne informasjonen. Det er nok fordi de har tenkt at du er sjenert, tilbakeholden og redd for å åpne deg og vise følelser. Kanskje har de tenkt at du er redd for å binde deg raskt. Kanskje har de ventet på en endring - at de med sin "fantastiskhet" og med tiden til hjelp skal se at du åpner deg opp og viser følelser på en annen måte.

Jeg tror ikke alle vil akseptere at man er på den omtalte måten selv om forklaringen er god. Noen vil rett å slett bli vist empati på helt spesifikke og NT måter. Derfor kan det være en god ide å "ta samtalen" så fort som mulig. Da slipper man å bruke energi på de som tror man skal forandre seg og ikke kan akseptere hvordan en er.

Vel, det er mine erfaringer i alle fall.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in