En historia om hur vansinnigt det kan gå till i Sverige

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav jonsch » 2008-09-06 14:02:19

Men Zombie, kan det inte vara så illa att vissa av oss sitter på den där grenen medan andra av oss kan klättra vidare med visst besvär men riskerar att bli fastlimmade på den? Om vi menar den gren där man kan ha hjälp av de rådande forskningsströmningarna.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Ganesh » 2008-09-06 14:04:29

Zombie skrev:
MiaM skrev:Kan det vara så att Gillberg började bra men har liksom spårat ur? Alltså att han gjort mycket bra i början, men på de sista åren har det gått snett?

Jag hänger inte med i förstahandskällorna och kan inte säga om det ligger något i det minus den vulgära överdriften.
Men tre saker vet jag, för de är uppenbara:
- pajkastningen gäller inte bara Gillberg, utan större delen av vetenskapsvärlden på området;
- förtalarna har lyckats;
- och det innebär att de har fått vår hjälp (utom Docfrasses, min och någons till) att såga på den gren vi själva sitter på.
(Och konstigt hade det varit annars, när de finns ända in i nyhetsmedia, som folk desperat vill tro är opartiska.)


Anmäler mitt medlemskap i The C Gillberg Appreciattion Society.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2008-09-06 15:26:13

(Bara för att vara tydlig: jag visste att du var en av "någon till", Ganesh. Och jag vet några fler. Men jag skrev "någon till" hellre än att nämna några och förbigå andra...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: En historia om just hur vansinnigt det kan gå till i Sve

Inläggav Glimma » 2008-09-06 15:57:02

Fedaykin skrev:Hej, det här är mitt första inlägg på detta forum. Jag har tittat in här tidigare någon gång ibland men inte sett någon anledning


TVÄRTOM. Sådana som Gillberg har försökt hjälpa och hjälper personer med dessa problem. Det finns faktiskt de som verkligen behöver hjälpen och har fått ett kanske bättre liv, än om sådana som Gillberg inte hade forskat kring detta. Jag föreslår att du läser in dig på AS. Det som står i media/tidningen är som vanligt ryckt ur sitt sammanhang. Han etablerar INTE falska sk stereotyper utan anledning. De måste ju ha uppstått någonstans i från eller hur? Själv har jag läst mkt om detta och det är oerhört intressant.

Jag är ledsen att du känner dig kränkt och illa behandlad av samhället. Men dra INTE alla över en kam. Detta är ett handikapp som kan uppfattas som mycket negativt av andra och då behöver samhället upplysas om att detta negativa kan bero på ett handikapp. Jag tycker bara det är bra att han upplyser samhället om detta handikapp, så att vi med AS-diagnosen får bättre förståelse från omgivningen. Sedan kanske inte alla tycker positivt om det iaf, men det är ju sådant vi får kämpa lite emot. Övertyga de andra att det finns ett stort spektra in Asperger syndrom såväl som Autism och att alla är olika med olika förutsättningar. Klychigt, men i detta fall sant. Tycker jag!

/Glimma
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-09-06 16:00:44

Charley? skrev:
Fedaykin skrev:Jag frågade inte efter din syn på något av detta och din replik är oönskad. Men, för att besvara frågorna:

1. När jag fick lägenhet genom socialtjänsten informerades jag inte om någonting av detta, de sa ingenting om att jag skulle behöva gå igenom något sådant. Allt jag fick veta var att jag fick den för att det var olämpligt att jag bodde hos min alkoholiserade mor.

2. Jag har inga problem alls att klara av arbete och har verkligen försökt få det, men detta bemötande har gjort mig emotionellt skärrad, det var verkligen som en våldtäkt, jag har bara velat undvika samhället efter det.

3. Socialfolket diagnostiserade uppenbarligen mig utan att informera mig då en diagnos enligt lagen ska krävas för dessa stödåtgärder, så jag förmodar att jag har en officiell diagnos.

4. Jag läste om hur våldtäktsoffer reagerar och jag kan gott säga att hur jag upplevde detta bemötande från myndigheternas sida var 100% likadant. Från den engelska Wikipedia-sidan om effekterna av våldtäkt:

Jag upplevde alla dessa saker som följd av bemötandet.

Och lär dig lite respekt innan du svarar på några fler av mina inlägg, tack? Annars bryr jag mig nog inte om att läsa dem.

Okay, om du försörjer dig själv och bor i en bostad du skaffat själv så har ju soc ingen rätt att lägga sig i. Men så länge du försörjs eller får bostad av dem så är du deras ansvar. Dessutom är det socs ansvar att följa upp barn/ungdomar/unga vuxna/alla som har råkat illa ut någon gång och försöka ha koll på att deras liv fungerar någorlunda.

Du kan inte starta en tråd på ett diskussionsforum och sedan säga "jag frågade inte efter din åsikt", det är ju störtlöjligt. Jag säger bara vad jag tycker om systemet, det är synd att du tycker att du blivit "våldtagen" (och som sagt, hade du blivit våldtagen på riktigt hade du vetat hur respektlöst det är att använda det ordet i det syfte som du gör), men utifrån din berättelse kan jag inte se att soc gjort något fel.


Håller med Charley? ska det vara!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 2 gånger.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Charley? » 2008-09-06 16:03:03

Medhåll, Glimma!

Gillberg må kanske inte vara den bästa av skribenter, men han har fört forskningen framåt och min uppfattning är att han är kompetent.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2008-09-06 16:13:09

Fedaykin skrev:
Zombie skrev:edit: korsade Fedaykin ovan

EDIT: Det som för mig låter som det vanliga USA-romantiserandet: har du belägg för det du skriver? Vad jag vet är deras samhälle fruktansvärt hårt, och som medellös aspie ur underklasserna vet jag inte om du har mycket chans till någonting. Dito "NT":s brukar inte ha det, liksom. Eller belägg för att misstänkliggöra svensk handikappvård i så svepande ordalag som du gör, eller Gillbergs motiv, för den delen?


USA - låg arbetslöshet i största allmänhet, och jag har stött på många personer på internetforum som är väletablerade i det samhället. Dels på Wrongplanet, dels på politiska forum. Det är den svenska modellen som gjort människor handikappade här, de är inte så handikappade som systemet ger sken av.

Den offentliga sektorn - anställda agerar cyniskt i sina egna intressen, och får man del av kakan beroende på hur många klienter man har så är det självklart att man maximerar antalet. En förståelse för hur system fungerar gör att man inser det, system fungerar inte så att man stoppar in resurser med god tanke och kan räkna med att man får ut det tänkta resultatet, utan för att uppnå något måste det i varje steg vara klart för de anställda att de ska nå målet. Marknadsekonomier löser det utmärkt, medan Sovjet visade fint hur planekonomin fungerade. Hade inte vårdgivare egoistiskt försökt ge vård till varenda person utan att de behövde den så hade man inte haft alla dessa fall med personer som utan att de vill ha den har påtvingats vård. De tjänar pengar oavsett om klienterna behöver vården eller inte.


Om du tittar på nyheterna nu så håller arbetslösheten på att gå upp igen. Med tanke på bolånekrisen känns det inte alls säkert att flytta dit. Ännu mindre med deras inställning till vapen. USA är ett ännu värre förmyndarland än Sverige någonsin varit. Plus att landet är i krig med Irak och att deras utrikespolitik är åt skogen dålig, kan jag inte rekommendera det landet. Har besökt det -98 bl a New York & Boston. Ska dit igen till Nyår fast till San Fransisco. Bra att turista i, men att bo tror jag är ganska svårt. Ännu värre med en diagnos. Man kanske inte ens får visum pga deras rädsla om man har ett handikapp. Jag känner en familj som hade bestämt sig att flytta dit. Inga diagnoser vad jag vet, de hade t o m fått jobb, men pga 11 september vägrade man att ta emot dem. Den amerikanska drömmen är inte att leka med. Den är alldeles för romantiserad!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 2 gånger.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Zombie » 2008-09-06 16:17:17

Kan komplettera med detaljen att beskrivningen av den offentliga sektorn i Sverige i citatet från Fedaykin ovan stämmer mycket bättre på den privata sjuk- och handikappvården i USA. För dem som betros och har råd med en bra privat försäkring, då. De får lätt för mycket, eftersom vårdbolagen gör vinst på det, medan övriga får nästan eller alls ingenting.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-09-06 16:23:15

USA lägger ner nästan dubbelt så stor andel av sin BNP på sjukvård jämfört med Sverige. Just på grund av privata försäkringar. Därför finns vård till de rika och medelklassen. Men nåde den som inte har försäkring/laddat kontokort.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav nano » 2008-09-06 18:05:44

Undrar hur mycket av de pengarna som går till administration?

Och TS, som många andra sagt, det verkar inte vara någon kul resa du fått göra och jag hoppas den aldrig inträffar igen för varken dig eller någon annan.
Men jag tycker du hoppar på flera stycken av oss och det är ju taskigt det också.

Jag föreslår att du endera säger som det är till arbetsgivare eller att du berättar att du jobbat med egna projekt eller skrivit bok eller funderat eller vad som nu kan stämma hyffsat.
Tycker nog att är det så svårt att få jobb så får man nog ta till lite halvljug i alla fall om man behöver.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Isse » 2008-09-07 22:22:59

Ganesh skrev:USA lägger ner nästan dubbelt så stor andel av sin BNP på sjukvård jämfört med Sverige. Just på grund av privata försäkringar. Därför finns vård till de rika och medelklassen. Men nåde den som inte har försäkring/laddat kontokort.


Pengar rules the world höll jag på att säga. För en stund sedan såg jag dokumentären om brottssyndikatet AB Ariska Brödraskapet i USA. Brottslingar lever visst under andra regler än "den gode medborgaren". Eller har jag missuppfattat något? Behövs det personer som Gillberg för att säga det som är obekvämt? Saker som man borde känna till?
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-07 23:14:27

Oj. Det här måste jag läsa om imorgon igen.

Du har min sympati, trådskapare!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 15:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Chilehead » 2008-09-08 2:45:41

Sjukvården i USA kostar 10% av det som folk lägger på sjukförsäkringar och det beror på att många försäkringsbolag föröker hitta kryphål för att slippa betala. Så att om dom hade samma vårdsystem som i stora delar av Europa och människorna betalade hälften av vad dom betalar i försäkringar så skulle sjukvården där få 5ggr så mycket bättre och det som dom har nu är ju inte fy skam, men dom är rädda för att 1 det känns kommunistiskt att dela lika 2 köer
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in