Empati, Theory of Mind ...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Empati, Theory of Mind ...

Inläggav Ganesh » 2008-08-17 0:03:52

Empati är...

Theory of Mind = "förmågan att känna igen och förstå tankar, värderingar och trosföreställningar, längtan och önskemål, samt avsikter hos andra för att förstå deras beteenden och förutsäga vad de kommer att göra härnäst."
Säger Tony Attwood

Theory of Mind = "tankeläsning/tankeblindhet" säger Simon Barron-Cohen

Theory of Mind = "empati" säger Gillberg

Och:
"Det är viktigt att erkänna att personen med Asperger's syndrom har omogen eller minskad ToM-förmåga eller empati, inte avsaknad av empati. Att antyda en avsaknad av empati skulle vara en fruktansvärd förolämpning mot människor med Asperger's syndrom, med konsekvensen att den personen inte vare sig uppfattar eller upplever, eller bryr sig om andras känslor. Denna person bryr sig väldigt mycket om andras känslor, men kanske inte uppfattar mer subtila signaler om känslotillstånd, eller kan avläsa mer komplexa mentala tillstånd." (Förf. översättning av Attwood)

Nåväl tre godtyckliga aspiesar träffas IRL. Vi han kalla dom (helt godtyckligt) Charley?, Nallen och Ganesh (nåt skall de ju heta). Det visar sig att Attwoods beskrivning stämmer! 8)

Och det visar sig också att all icke-empirisk forskning på området visar samma sak. Nämligen att nåra större problem med empati/ToM finns inte när aspiesar träffar varanra IRL.

Frågor:

1. Är detta din erfarenhet också?

2. Har du lättare eller svårare eller är det ingen skillnad, om mötet är på nätet?

3. Delar du Attwoods syn på empati/ToM och AS? Eller har du andra erfarenheter?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 2 gånger.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Empati, Theory of Mind ...

Inläggav Charley? » 2008-08-17 0:09:13

Du glömde frågetecknet. Biatch.

1. Ja, men det visste du ju redan.
2. Både lättare och svårare. Delvis har jag lättare för att tolka vad folk faktiskt skriver om jag inte måste tänka på oljud i bakgrunden, ansiktsuttryck, röstläge osv, eftersom sådana saker förvirrar mig. Delvis är det svårare när man inte kan ta in faktorer som miljö, röstläge, ansiktsuttryck och kroppspråk när man försöker analysera vad någon skrivit.
3. Ja, någorlunda.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Empati, Theory of Mind ...

Inläggav rabarb » 2008-08-17 0:12:20

1. Nivån av empati är sporadisk. En misshandel kan se obehaglig ut, men jag bryr mig inte särskilt om offrets känslotillstånd. Om någon däremot blir verbalt förolämpad upplever jag dåligt samvete; att förolämpa någon är otroligt obehagligt, det märker jag i verbala konflikter (e.g. diskussioner).

Det kan ha med erfarenhet att göra. En misshandel ligger långt ifrån, det är inget jag kan relatera till.

2 & 3 kan jag inte svara på just nu.
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Empati, Theory of Mind ...

Inläggav Charley? » 2008-08-17 0:15:30

rabarb skrev:1. Nivån av empati är sporadisk. En misshandel kan se obehaglig ut, men jag bryr mig inte särskilt om offrets känslotillstånd. Om någon däremot blir verbalt förolämpad upplever jag dåligt samvete; att förolämpa någon är otroligt obehagligt, det märker jag i verbala konflikter (e.g. diskussioner).

Det kan ha med erfarenhet att göra. En misshandel ligger långt ifrån, det är inget jag kan relatera till.

(Du hann lägga till det sista i citatet precis innan jag klickade "citera"..)
Det har med erfarenheter att göra. Jag har blivit misshandlad och efter att det skedde (eller, efter att det skedde senaste gången, då det var ganska allvarligt) så kan jag inte hantera att iaktta äkta våld. Jag får en blackout om någonting ter sig för våldsamt eller hotfullt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Empati, Theory of Mind ...

Inläggav Anastasia » 2008-08-17 2:06:20

1. Nej, inte riktigt. Jag har inte så stora problem med ToM, men jag har inte kunnat känna någon större samhörighet med aspergare jag träffat IRL.

2. Mycket lättare på nätet. Dels har jag själv lättare att vara den jag är, och sen så stör jag mig också mindre på människor och brukar få en positivare bild av dem.

3. I princip delar jag hans syn, men undantag finns ju, som t:ex undertecknad. Mina empatiproblem påminner nog mer om psykopaters faktiskt, dvs jag har helt okej ToM men bryr mig inte så mycket om andras känslor och kan inte känna så mycket för dem. Jag har nog även en viss manipulativ förmåga, även om jag hatar mig själv när jag tvingas förställa mig inför folk. Jag har trots allt ett samvete och kan känna skuld över den jag är, men det är nog det enda som skiljer mig från psykopaterna på den punkten.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Empati, Theory of Mind ...

Inläggav tahlia » 2008-08-17 9:57:40

Ganesh skrev:1. Är detta din erfarenhet också?

Jag har ofta önskat att jag var mindre empatisk. Jag går i princip runt med nerverna/känslorna på utsidan och är oerhört känslig för andra människors smärta. Jag kan inte ens se på nyheterna utan att må riktigt illa över hur andra människor har det, och inte sällan finner jag att tårarna rinner. När någon varit elak mot mina barn, eller när de mår dåligt, så får jag jobba hårt för att själv kunna fungera, för jag känner hur ont det gör i dem (och således i mig också).

2. Har du lättare eller svårare eller är det ingen skillnad, om mötet är på nätet?

Det är sak samma för mig. Fördelen med nätet är att jag kan stänga av om jag inte klarar mer.

3. Delar du Attwoods syn på empati/ToM och AS? Eller har du andra erfarenheter?

Ja, borde jag väl säga, eftersom jag aldrig har inbillat mig att människor med AS är utan empati, eller ens har mindre empati än andra människor. Å andra sidan tror jag att det där med empatin är lika individuellt som det är hos människor som inte har någon diagnos.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Brillmongot » 2008-08-17 10:14:05

Som jag sagt förut, jag har inga problem med att läsa och förstå kroppsspråk och andra beteenden, jag bara nonchalerar dem, oftast i alla fall.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav MsTibbs » 2008-08-17 13:30:58

Förstår inte vad det är för skillnad mellan Gillbergs och Attwoods definition. Känner mig dum i huvvet. Ska återkomma när jag fattat vad frågan är... :oops:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-08-17 13:52:50

Det är ingen skillnad, tror jag.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Anastasia » 2008-08-17 14:01:42

Brillmongot skrev:Som jag sagt förut, jag har inga problem med att läsa och förstå kroppsspråk och andra beteenden, jag bara nonchalerar dem, oftast i alla fall.

Varför nonchalerar du dem oftast ?


Ganesh skrev:Det är ingen skillnad, tror jag.

Jag trodde det fanns en skillnad mellan deras definitioner.
Som jag förstått det så påstår Gillberg att aspergare inte vare sig uppfattar eller bryr sig om andras känslor, dvs har brist på både kognitiv och affektiv empati.

Attwood däremot talar om att aspergare ofta har bristande Theory of Mind (dvs den kognitiva delen av empatin), men när de väl har förstått någons känsloläge så brukar de kunna känna medkänsla (affektiv empati) och bry sig lika mycket som alla andra. Så tycks det för det mesta fungera, men ibland kan det ju vara tvärtom också, som t:ex i mitt fall.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-17 14:04:49

Jag trodde att kognitiv empati är "empati" och affektiv empati är "sympati".

Vad är då skillnaden på "affektiv empati" och "sympati"?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav HGJ » 2008-08-17 14:28:29

Anastasia skrev:Som jag förstått det så påstår Gillberg att aspergare inte vare sig uppfattar eller bryr sig om andras känslor, dvs har brist på både kognitiv och affektiv empati.

Var påstår han det?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Ganesh » 2008-08-17 14:28:40

Vi har ju också detta lilla fenomen att kunna använda det man har av empati/ToM till att känna känslor och att ha upplevelser.

Men att det kan vara svårt att uttrycka dom.

Lite (kanske) som att ha tankar, men inte kommunicera dom till nån. Då kan ju nån tro att man inte tänker alls...

...vilket ju kan vara litet förargligt.

Samma sak (kanske): att ha känslor men inte uttrycka dom. Med resultatet att folk tror att man inga har...! :roll:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav serri » 2008-08-17 14:29:08

1. Ja. Om jag ser någon må dåligt och jag vet att jag är orsaken till det så får jag en stark ångest. Är det någon som mår dåligt av andra orsaker så berör det mig oftast inte det minsta.
Jag bryr mig om andras känslor och om någon söker stöd hos mig så vill jag hjälpa personen så gott det går. Oftast blir råden jag ger ganska okänsliga, men ofta så verkar de hjälpa.

2. Jag håller med vad de andra har skrivit. Det är lättare på nätet då det bara är text att hålla reda på, samt att jag kan "stänga av". IRL blir jag förvirrad och drar mig gärna undan känsloprat.

3. Jag håller med Attwood. Som han skrev "kanske inte uppfattar"; det är nog olika beroende på person och situation.


Om jag nu inte blandat ihop det med något annat så skrev Gillberg i en bok att aspergare kan ha problem med empati, men inte med sympati. Dvs. samma som Attwood?

Bror Duktig skrev:Vad är då skillnaden på "affektiv empati" och "sympati"?

Affektiv empati innebär att uppleva den andras känslor; känna dem, förstå dem.
Sympati innebär att känna med den andras känslor, dvs blir påverkad till att dela samma känslomässiga "åsikt".
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 2 gånger.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav Ganesh » 2008-08-17 14:30:20

Det kanske finns för litet smajlisar IRL?

På nätet kan man alltid (om man vill) förtydliga med smajlisar. Men hur gör man IRL? :oops:

Nån som vet? :roll:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav serri » 2008-08-17 14:40:50

Haha sant, smajlisarna är tydliga och bra. :D
Skulle man använda smajlisar IRL skulle det se ganska kul ut. Men bra mycket lättare att förstå. :)
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav Anastasia » 2008-08-17 15:53:46

Bror Duktig skrev:Jag trodde att kognitiv empati är "empati" och affektiv empati är "sympati".

I empatibegreppet ingår både kognitiv och affektiv empati. Skillnaden mellan sympati och affektiv empati är den som serri beskrivit i ett inlägg.


HGJ skrev:
Anastasia skrev:Som jag förstått det så påstår Gillberg att aspergare inte vare sig uppfattar eller bryr sig om andras känslor, dvs har brist på både kognitiv och affektiv empati.

Var påstår han det?

Det är möjligt att jag missförstått, men jag trodde Ganesh menade i sitt första inlägg att aspergare enligt Gillberg skulle ha brist på all sorts empati, dvs vara ganska likgiltiga inför andras känslor. Jag trodde det var en skillnad mellan Attwoods och Gillbergs definitioner av aspergares empati, just för att Ganesh skrev dem var för sig. En del som Gillberg har skrivit om AS har ju också en ganska negativ vinkling, så det skulle inte förvåna mig så mycket om det är så han innerst inne tycker.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Ganesh » 2008-08-17 16:04:55

Anastasia skrev:
Bror Duktig skrev:Jag trodde att kognitiv empati är "empati" och affektiv empati är "sympati".

I empatibegreppet ingår både kognitiv och affektiv empati. Skillnaden mellan sympati och affektiv empati är den som serri beskrivit i ett inlägg.


HGJ skrev:
Anastasia skrev:Som jag förstått det så påstår Gillberg att aspergare inte vare sig uppfattar eller bryr sig om andras känslor, dvs har brist på både kognitiv och affektiv empati.

Var påstår han det?

Det är möjligt att jag missförstått, men jag trodde Ganesh menade i sitt första inlägg att aspergare enligt Gillberg skulle ha brist på all sorts empati, dvs vara ganska likgiltiga inför andras känslor. Jag trodde det var en skillnad mellan Attwoods och Gillbergs definitioner av aspergares empati, just för att Ganesh skrev dem var för sig. En del som Gillberg har skrivit om AS har ju också en ganska negativ vinkling, så det skulle inte förvåna mig så mycket om det är så han innerst inne tycker.


Nja, meningen var snarare att visa att (som jag tror Attwood menar) att olika författare använder litet olika uttryck, men att de menar samma sak (ungefär i alla fall).
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Nilale » 2008-08-17 17:07:15

Ganesh skrev:Det kanske finns för litet smajlisar IRL?

På nätet kan man alltid (om man vill) förtydliga med smajlisar. Men hur gör man IRL? :oops:

Nån som vet? :roll:


Man använder ansiktsuttryck. Men de dagar jag inte orkar hade det varit skönt med en smiley. Säger dock "lol" ofta (dock bara till införstådda personer), när jag inte orkar engagera mig och skratta, för att visa att jag uppfattat det roliga.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-17 17:35:57

serri skrev:
Bror Duktig skrev:Vad är då skillnaden på "affektiv empati" och "sympati"?

Affektiv empati innebär att uppleva den andras känslor; känna dem, förstå dem.
Sympati innebär att känna med den andras känslor, dvs blir påverkad till att dela samma känslomässiga "åsikt".
Tack.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Brillmongot » 2008-08-17 18:25:29

Anastasia skrev:
Brillmongot skrev:Som jag sagt förut, jag har inga problem med att läsa och förstå kroppsspråk och andra beteenden, jag bara nonchalerar dem, oftast i alla fall.

Varför nonchalerar du dem oftast ?


Därför att jag är ett misantropiskt rövhål som oftast inte bryr mig om människor.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav weasley » 2008-08-18 11:44:42

Ganesh skrev:Lite (kanske) som att ha tankar, men inte kommunicera dom till nån. Då kan ju nån tro att man inte tänker alls...

...vilket ju kan vara litet förargligt.

Samma sak (kanske): att ha känslor men inte uttrycka dom. Med resultatet att folk tror att man inga har...!


Sant sant.

Hela den här mediasmutskastningen (jag tänker på Ondskan etc) gör mej så förbannad. Dessutom tyckte jag att Ingers träff visade riktigt bra hur många som fungerar likadant fungerar bra tillsammans.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-18 11:52:18

weasley skrev:Hela den här mediasmutskastningen (jag tänker på Ondskan etc) gör mej så förbannad.

Vad menar du nu?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2008-08-18 12:29:39

KrigarSjäl skrev:
weasley skrev:Hela den här mediasmutskastningen (jag tänker på Ondskan etc) gör mej så förbannad.

Vad menar du nu?


Ja, alltså inte Guillous "Ondskan" utan den där "dokumentären" som sändes för några månader sedan, om AS etc. Hade för mej att den hette något med Ondskan.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:15:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in