Emigrera - Flytta utomlands som aspergare? Vart?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Zombie » 2009-12-07 10:33:48

sugrövmanövern skrev:Så jag ska hålla käften, ni får läsa romaner istället.

Vore synd. Du beskriver saker bättre än de flesta romanförfattare.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:11:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Le_inimitable » 2009-12-07 10:38:08

Albulena skrev:Alla som levt ett tag har sagt till mig att 80 talet i Sverige vården var bra. Nu är det bara skit kvar, USA har kommit längre bland många saker tex. I Frankrike får du läkare samma dag som du ringer.

Det var ett roligt inslag i radion för några år sen där de intervjuade en belgisk sjukvårdspolitiker. Han förstod inte vad en "vårdkö" var eller vad den skulle vara bra för.
Men å andra sidan måste man ge sophämtarna julklappar i det landet.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 23:11:27, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav sugrövmanövern » 2009-12-07 10:41:03

Zombie skrev:
sugrövmanövern skrev:Så jag ska hålla käften, ni får läsa romaner istället.

Vore synd. Du beskriver saker bättre än de flesta romanförfattare.
Ja eller hur :) , det är därför jag tycker det är tragiskt att folk tror att jag har läst en bok och suttit och fisit ihop några låtsasupplevelser när jag försöker beskriva verkligheten.

Djupt tragiskt att folk inte "ser" hur det ligger till med saker och ting. För om ingen ser kan inga förbättringar ske. Och det krävs att välmående människor ser det jag ser för att kunna åstadkomma förändingar. Folk som har batterikraft måste göra grovjobbet, mina batterier är slut.

Vill inte att allt ska kännas hopplöst och att man har lidit förgäves.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:11:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Albulena » 2009-12-07 14:02:13

L'inimitable skrev:
Albulena skrev:Alla som levt ett tag har sagt till mig att 80 talet i Sverige vården var bra. Nu är det bara skit kvar, USA har kommit längre bland många saker tex. I Frankrike får du läkare samma dag som du ringer.

Det var ett roligt inslag i radion för några år sen där de intervjuade en belgisk sjukvårdspolitiker. Han förstod inte vad en "vårdkö" var eller vad den skulle vara bra för.
Men å andra sidan måste man ge sophämtarna julklappar i det landet.


Ja men jag ger gärna julklappar till sophämtarna dom gör ju ett bra jobb.
Där ser ni att jag hade rätt om att sjukvården fungerar i Frankrike (Belgium också tydligen) som jag skrev innan. Då hade jag rätt även på den punkten :roll:
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:11:27, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav weasley » 2009-12-07 14:26:32

Albulena: Är det så att du känner dej provocerad så eskalera inte utan anmäl.

ford har uttryckt sej minst sagt olämpligt angående krav på tacksamhet. Tacksamhet är inget man är skyldig att visa. Det upplevs som trevligt om man gör det, men det är inget krav. Och det är ingen äkta gåva om man förväntar sej tacksamhet för den.

I övrigt är det ett intressant ämne men jag uppmanar alla att hålla sej till det!!

Tråden låses då den är under moderering. Just nu finns det ingen beräknad upplåsningstid så ni får avvakta.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-12-07 20:13:31

Albulena:

Tänk på hur du uttrycker dej! Att skriva som du gör:
Albulena skrev:Jo och jag ska suga ut värdlandet ännu mera :wink:

Hoppas att jag retar upp dig nu.
kan uppfattas som väldigt aggressivt helt i onödan. Du får tycka vad du vill om Sverige men det är inte OK att provocera andra. Det finns flera inlägg från dej med liknande karaktär i tråden. Var vänlig försök hålla ordning på dina impulser. Det här är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-12-07 20:16:44

ford

Som jag tidigare skrivit: Det är inte lagstadgat att man ska vara tacksam. Att skriva som du gör:
ford skrev:Instämmer, jag är defintivt ingen rasist, för mig är folk hemskt välkomna så länge de inte missköter sig, men jag gillar inte din stil Albulena.

Om jag får säga det själv skall du faktiskt vara tacksam för att vi har tagit emot dig och din familj, när ni flytt från krigets Kosovo och inte börja slänga skit på oss och gnälla på vårt land, för då kanske vi ångrar att vi tog emot dig...

-Tänk på det!
är minst sagt onödigt och dessutom med en obehaglig känsla av hotelse på slutet. Du har också indirekt kallat Albulena för rötägg mfl nedsättande saker eftersom hon enligt dej inte uppfyller ditt krav på tacksamhet. Detta kan inte tolereras. För tillfället kommer du undan med en tillsägelse. Meddelas även i PM.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-12-07 20:40:40

Åsikter om tacksamhet eller inte har avknoppats hit:

tacksamhet-t13528.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-12-08 1:19:48

Albulena skrev:Många fattar inte att jag längtar efter saker som ni inte ser. Tex längtar jag efter att uppleva vägskyltar som inte är svenska. Telefonjack, eluttag, byggnader, sirener osv. Jag drömmer så starkt om en lägenhet i USA där man kan se skyskrapor från fönstret, och höra amerikanska polissirener. Det är så intensiv känsla som kommer av det :cry:

Det här kan jag förstå i alla fall.

Har släktingar i New York och var och hälsade på dom när jag yngre. Kom dit på kvällen och det var en fantastisk känsla att åka bil genom Manhattan by night. Det var verkligen precis som på TV. Kan också drömma om lägenhet där ibland.

Tyvärr är det sjukt dyra hyror där, åtminstone på Manhattan. Tror min kusin betalar typ 25.000 i månaden för en liten tvåa. Men New York är ju stort och det är säkert billigare i andra stadsdelar. Det är dock rätt tufft att leva där. Har man turen att få jobb så får man jobba ihjäl sig och nästan aldrig vara ledig. Och har man inget jobb så är det jättesvårt att få någon hjälp. Blir man sjuk och inte har någon privat sjukförsäkring är man helt rökt.

Men det där med au pair skulle ju kunna vara nåt att prova. Fast då bör man nog gilla ungar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2009-12-08 1:24:50

Zombie skrev:Alien och BMW - en kommentar av flera möjliga med samma innebörd.

Sist jag hörde något om svenska UD:s policy i flyktingfrågor (och det hörde jag av bl.a. Peter Nobel) ingick i den att man enbart skulle tro på den information som kom tjänstevägen. Om stora politiska massakrer kunde konstateras på gatan i huvudstaden i ett land där Sverige hade ambassad eller nämndes i alla västerländska morgontidningar, kunde ansvariga svenska tjänstemän blankt neka till att de ägde rum (och blankt skicka tillbaka folk att skjutas) eftersom de inte hade informerats tjänstevägen.


Så det som inte kommer den "formella vägen" är bara löst prat? Ja, det var ju en förklaring. Jag trodde det fanns en "hidden agenda" att hålla så många som möjligt ute, eftersom vi redan har "för många" flyktingar.

Här är en grupp som vill emigrera till Sverige men som hittills inte erkänts som flyktingar:
Sverige tvångsavvisar allt fler irakier, och för den kristna minoriteten är tillvaron i hemlandet högst osäker. I måndags samlades hundratals avvisningshotade irakier i Linköpings domkyrka.
Trots att det systematiska våldet mot icke-muslimer i Irak ökar fortsätter Sverige att avvisa irakiska kristna flyktingar. Majoriteten av de omkring 300 kristna irakier som i måndags organiserade sig i Linköpings domkyrka för att samtala med politiker skulle avvisas, och vädjade till regeringen om att deras ärenden skulle omprövas. Politiker från alla riksdagspartier deltog i samtalet, som blev känsloladdat.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175984

Tobias Billström försvarade tidigare utvisningen:
– Det är inget märkligt eftersom vi har en individuell prövning. Vi gör inte kollektiva bedömningar i Sverige utan vi går in och tittar på huruvida det finns skyddsskäl eller inte. Migrationsverket gör en prövning i varje enskilt ärende och kontrollerar om det finns ett hot som är upplevt, verkligt, som kan beläggas och om detta är tillräckligt för att man ska kunna få asyl. Uppfyller man de kraven så får man lov att stanna, gör man inte det så ska man återvända.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3022940

Kanske kan kristna irakier få lättare att stanna:
"Det urskillningslösa våldet mot Iraks minoriteter gör att Migrationsverket nu ser över deras skyddsbehov. Det kan innebära att kristna från vissa delar av Irak lättare får uppehållstillstånd." (DN 2009-12-06)

Här berättar en man som sålt allt han ägde för att fly till Sverige:
"Vi har bott i Bagdad i hela vårt liv. För två år sedan började hoten och hela vårt kvarter blev osäkert. Först förstördes min butik. Vi flydde sedan en beväpnad man kommit hem till oss och krävt att min äldsta dotter skulle gifta sig med en muslimsk man, säger han."

Somliga önskar emigrera från Sverige. Andra känner sig tvingade att emigrera till Sverige. Mera "push" än "pull". Med tanke på hur världen ser ut, har jag svårt att se Sverige som så dåligt, även om jag tycker mycket kan förbättras.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Debbido » 2009-12-08 1:35:12

Summering:

Det är helt okey att tycka att Sverige är bäst "för mig".

Mina påståenden går inte ut på att Sverige är sämst i allt, för så är det ju inte. Men jag längtar efter att få se Sverige utifrån igen, att kunna se var vi egentligen står.

Vissa av oss, som är väldigt temperamentsfulla, kan ev. passa bättre in i något annat land. Reumatiker mår som alla vet bäst av värme, men inte 45-50 grader!

Detta med klimatförändringarna gör det svårt för mig att komma på något bra alternativ. Visst behöver jag mer värme och framför allt ljus (snön har i hög grad försvunnit numera), men stekt vill jag inte bli.

Eftersom vi efter Lissabonfördraget är United States of Europe skulle jag gärna vilja se hur möjligheterna ser ut för oss sjuka att förflytta oss inom EU utan att råka ut för dyra privata sjukförsäkringar. Har inte hittat något sådant material. Det finns vissa upplysningar gällande personer som arbetar i andra EU-länder. Tror inte det är tänk att vi sjukpensionärer ska flytta runt, fast vi har tid till det.

Att gå under jorden, vara mantalsskriven i Sverige, men inte vara här på riktigt - svårt för aspergare att konsekvent täcka upp för en lögn!

Har hört om sjukpensionärer som dragit iväg till Thailand etc. Vet inte om de är i Sverige ett tag efter varje halvår, som man får vara borta. Är förvirrad :? FK kan inte svara på mina frågor.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 23:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Alien » 2009-12-08 1:42:45

Som vanlig pensionär kan man ju ta sin pension och flytta utomlands. Men inte som förtidspensionär?

Alternativt att man bor några månader (färre än 6) utomlands varje år. Posten kan en vän el släkting ta hand om och vidarebefordra om det behövs. Så länge man fortfarande har en bostad och vistas här större delen av året, så borde man vara skriven här.

Har man inte rätt att få sjukvård i EU? Det finns ju ett kort man kan få från försäkringskassan, men det kanske bara gäller en kortare tid?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2009-12-08 1:48:51

New York ligger inte i EU. :wink:

Men det finns nog städer i Europa med fler skyskrapor än vi har i Sverige (= ett felvridet i Malmö, typ). Fast de flesta europeiska städer brer bara ut sig på bredden istället för på höjden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2009-12-08 2:02:33

Alien skrev:Som vanlig pensionär kan man ju ta sin pension och flytta utomlands. Men inte som förtidspensionär?

Alternativt att man bor några månader (färre än 6) utomlands varje år. Posten kan en vän el släkting ta hand om och vidarebefordra om det behövs. Så länge man fortfarande har en bostad och vistas här större delen av året, så borde man vara skriven här.

Har man inte rätt att få sjukvård i EU? Det finns ju ett kort man kan få från försäkringskassan, men det kanske bara gäller en kortare tid?


Jo, det kan man ju göra, om man har råd. Men det har jag inte. Antingen får jag bo i Sverige eller annat land. Om jag var rik skulle jag resa mest hela tiden (misstänker att de missat min ADHD).

Jag är beroende av kontinuerlig sjukvård. Ska lämna blodtest varannan månad. Opereras ca vartannat, vart tredje år. Går på en mängd mediciner som ska förnyas hela tiden. Apoteket kan skicka allt på posten, utom sprutorna. Är det varmt där jag bo kan jag kanske avstå från sprutorna och nöja mig med cellgift.

Beträffande Spanien borde det vara möjligt att finna information eftersom alla de som flyttat dit omöjligen kan vara friska hela tiden. Vet att det finns basal gratisvård där, men min vård är knappast på det basala planet. Kvalificerad vård kräver privat försäkring. Vad dessa kostar i olika länder för den som redan är sjuk - svårfångad information.

Även inom EU stämplas man ut från svensk sjukvård efter ett års boende i annat EU-land. Pensionen får man givetvis behålla. Inte bostadsbidrag.

"Medical card" gäller vid tillfällig vistelse "om man råkar blir sjuk". Detta uttryck kan FK inte förklara för mig. RA är ju ingen tillfällig sjukdom.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nisse » 2009-12-08 6:17:27

Alien skrev:
Zombie skrev:Alien och BMW - en kommentar av flera möjliga med samma innebörd.

Sist jag hörde något om svenska UD:s policy i flyktingfrågor (och det hörde jag av bl.a. Peter Nobel) ingick i den att man enbart skulle tro på den information som kom tjänstevägen. Om stora politiska massakrer kunde konstateras på gatan i huvudstaden i ett land där Sverige hade ambassad eller nämndes i alla västerländska morgontidningar, kunde ansvariga svenska tjänstemän blankt neka till att de ägde rum (och blankt skicka tillbaka folk att skjutas) eftersom de inte hade informerats tjänstevägen.


Så det som inte kommer den "formella vägen" är bara löst prat? Ja, det var ju en förklaring. Jag trodde det fanns en "hidden agenda" att hålla så många som möjligt ute, eftersom vi redan har "för många" flyktingar.


Den dolda agendan kamoufleras just på det viset genom hur UD bedriver sin omvärldsbevakning.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav BMW » 2009-12-08 14:46:22

Inger skrev:
Albulena skrev:Många fattar inte att jag längtar efter saker som ni inte ser. Tex längtar jag efter att uppleva vägskyltar som inte är svenska. Telefonjack, eluttag, byggnader, sirener osv. Jag drömmer så starkt om en lägenhet i USA där man kan se skyskrapor från fönstret, och höra amerikanska polissirener. Det är så intensiv känsla som kommer av det :cry:

Det här kan jag förstå i alla fall.

Har släktingar i New York och var och hälsade på dom när jag yngre. Kom dit på kvällen och det var en fantastisk känsla att åka bil genom Manhattan by night. Det var verkligen precis som på TV. Kan också drömma om lägenhet där ibland.

Tyvärr är det sjukt dyra hyror där, åtminstone på Manhattan. Tror min kusin betalar typ 25.000 i månaden för en liten tvåa. Men New York är ju stort och det är säkert billigare i andra stadsdelar. Det är dock rätt tufft att leva där. Har man turen att få jobb så får man jobba ihjäl sig och nästan aldrig vara ledig. Och har man inget jobb så är det jättesvårt att få någon hjälp. Blir man sjuk och inte har någon privat sjukförsäkring är man helt rökt.


Manhattan är urhäftigt verkligen, min dröm gick i uppfyllelse en månad då jag fick bo i en lägenhet, en 3:a centralt mitt på Manhattan, en kusin till mig lånade ut den till mig och en kompis.lägenheten var stor, lugn och knäpptyst, trots det brusade gatlarmet nedanför.Liiiite skillnad mot Stockholm minst sagt... :D Det var verkligen den STORA världen.. 8)

Men skulle du stå ut att bo där någon längre tid om du är såpass stresskänslig?

De flesta amerikaner är sjukförsäkrade via sina arbeten och det finns sjukhus som tar emot de som inte kan betala, så riktigt nattsvart är det faktiskt inte, även om det inte är lika förmånligt som i Sverige.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav ford » 2009-12-08 16:13:10

weasley, i ställning som moderator skrev:ford

Som jag tidigare skrivit: Det är inte lagstadgat att man ska vara tacksam. Att skriva som du gör:
ford skrev:Instämmer, jag är defintivt ingen rasist, för mig är folk hemskt välkomna så länge de inte missköter sig, men jag gillar inte din stil Albulena.

Om jag får säga det själv skall du faktiskt vara tacksam för att vi har tagit emot dig och din familj, när ni flytt från krigets Kosovo och inte börja slänga skit på oss och gnälla på vårt land, för då kanske vi ångrar att vi tog emot dig...

-Tänk på det!
är minst sagt onödigt och dessutom med en obehaglig känsla av hotelse på slutet. Du har också indirekt kallat Albulena för rötägg mfl nedsättande saker eftersom hon enligt dej inte uppfyller ditt krav på tacksamhet. Detta kan inte tolereras. För tillfället kommer du undan med en tillsägelse. Meddelas även i PM.


Det var faktiskt inte min avsikt att uttala något dolt hot, snarare en antydan om att man kanske skall tänka sig för och inte vräka ur sig vad för skit som helst om folk som ställt upp för en. Beklagar om det misstolkades.

Med ordet rötägg menar jag endast "skitstövel", det har m.a.o. inget med etniskt ursprung att göra, vilket kanske misstolkats av Albulena m.fl.
När jag diksuterade invandringspolitik var min andemening att man istället för att ha det som det är nu, när duktiga och skötsamma människor utvisas till Irak och andra länder, där de kanske blir fängslade och i värsta fall dödade låta alla få en chans att bosätta sig här och istället införa regeln att de som missköter sig åker ut, oavsett asylskäl.

Med misskötsel menar jag betydligt värre saker än att vara kritisk mot Sverige, det jag ville ha sagt till Albulena var snarare att hon betedde sig som en allmän skitstövel och att det var fruktansvärt dålig stil att raljera på det sätt som hon gjort, varför hon kanske både borde tänka sig för och skämmas lite.

-Jag hoppas ev. missförstånd är utredda nu?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav honeysquid » 2009-12-08 17:16:56

Nää, aldrig. Har pratat med flera människor från övriga Europa och alla säger att det är likadant där, ingen pratar med varandra i busskön, osv osv osv. Och partykulturen är likadan där, om inte ÄNNU värre. Vill man som 50+are gå på pubar så finns det massor, typ irländska pubar, Bishop's Arms, The Rover, där hänger det bara en massa arbetare efter jobbet i veckorna, knappt någon under 35.

Nej, att Sverige skulle vara så jävla mycket sämre än andra länder är bara ännu en fördom vi självhatande svenskar har...
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav nisse » 2009-12-08 17:20:52

Äntligen har jag bredbandsuppkoppling igen och kan lyssna på BBC radios musikprogram. Jag börjar drömma mig bort och fantiserar om att bosätta mig i London eller Brighton och besöka klubbar med schysst musik.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Zirre » 2009-12-08 18:27:47

Jag var på en föreläsning för ett tag sen om autism där föreläsaren berättade om just det att emigrera.
Minns ej exakt hur han sa det men med mina ord blir det iaf så här:

Vissa med autism, as, adhd etc. kan tjäna på att flytta till ett annat land med annan kultur (ej grannland). Många skulle se ditt annorlunda sätt som att "du är inte här ifrån och vet inte riktigt hur vi gör här".

Tolkade det som att man då inte skulle bli helt dumförklarad.
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav kakmonstret » 2009-12-08 19:50:19

Zombie skrev:Vad jag har hört om Kuba så kan det ligga mycket i vad Pewe säger. Precis som de gamla östblocksländerna har de (haft?) ett på många sätt i princip mycket bättre socialt välfärdssystem än de flesta västländer. Förhållandet mellan princip och praktik vet jag för litet för att kunna säga något om, men helt dysfunktionellt fick jag inte intrycket att det var. Tillkommer möjligheten för småfolk att bli sedda och få adekvat utbildning och jobb - så länge de är lydiga - men även det kan nog vara bättre än för en del fattiga i väst som ändå inte har någon praktisk möjlighet att utnyttja den yttrandefrihet de rent formellt har. Erst kommt das Fressen, dann die Moral. (Först kommer maten, sedan moralen.)

Jag förmodar att man som alltid inte kan kosta på sig lyxen att vara princip- eller fördomsstyrt svartvit om man verkligen vill veta något om hur det är.


Apropå ditt tyska citat. Det är skillnad på essen och fressen. Ein mensch ist ein tier frisst Det handlar således inte om att äta utan att frossa. Betänk detta. Jag är intresserad av 2a-värdskrigshistoria och det där låter som något som skulle kunna komma från Berlin kring 45. Hua...
Där gällde förmodligen citatet som överlevnadslag.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Alien » 2009-12-08 20:02:29

kakmonstret, det är Berthold Brecht som myntat citatet. Han var tysk och använde medvetet ordet "fressen" istf "essen" för att poängtera att vi människor är djur.

Edit: Zombie var före, syntes inte när jag skrev.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav kakmonstret » 2009-12-08 20:06:41

Alien skrev:kakmonstret, det är Berthold Brecht som myntat citatet. Han var tysk och använde medvetet ordet "fressen" istf "essen" för att poängtera att vi människor är djur.

Edit: Zombie var före, syntes inte när jag skrev.


Ahaa. Mm jag kan förstå dess innebörd. Jag vill inte heller go OT men...ja.
Ett olustigt citat iaf.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-08 20:12:54

kakmonstret skrev:Ett olustigt citat iaf.


Varför då? Svälter man har man ingen nytta av en massa friheter och rättigheter. Men det ena brukar förstås inte utesluta det andra.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:11:34, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in